A 19-day adventure by Anouk Read more
  • 698kilometers

Dag 1: Praag

July 12, 2022 in Czech Republic ⋅ ⛅ 23 °C

Vanmorgen stond deze meid zoals geadviseerd 4 uur van te voren op Schiphol, om vervolgens 3 uur en 3 kwartier in de lounge te wachten. Ik ben in 29 jaar nog nooit zo snel door de bagage-afgifte en security gegaan. Maar hee: een slimme meid is goed voorbereid. Na een paar uur netflixen zat ik gesandwichd tussen twee mensen in het vliegtuig. De man links van me vroeg bij het landen aan me of we in Praag waren. Zo ver ik weet vliegen we nog altijd van A naar B, tussenstops doen we nog niet aan. Blij datie was: zijn dag kon beginnen. Mijne ook, nadat ik lang getwijfeld had tussen een taxi en het ov (gemak? geld besparen? gemak?). Uiteindelijk toch voor het ov gegaan (trots), want hee: het was maar 10 minuten langer en 18 euro goedkoper. In de metro besloot ik m'n trui aan te trekken die ik al de hele dag meezuilde - fris windje - en dat was voor Francois reden om me aan te spreken: 'Wat staat er op je trui?'. Aangezien ik fullfocus metrohaltes in de gaten hield en hoopte dat m'n kaartje door de controleurs werd goedgekeurd (ik doe ook maar wat hé) reageerde ik alsof ik net Engels had leren spreken en lachte er wat schaapachtig achteraan. 'Een hollywoodsmile! Dat heb je', zei Francois. 'It's perfect'. Nou, ik keur het goed. Hallo Praag.

Eenmaal in m'n appartement heb ik eerst een uurtje voor pampus gelegen en een lijstje gemaakt van wat ik wilde bezoeken. Ik had thuis al een lijstje met koffietentjes gemaakt, uiteraard. Die ga ik morgen af. Oja: m'n badkamer heeft vloerverwarmig, de meneer van de receptie deelde het nog even expliciet mee. Ik weet niet waarom, buiten staat de verwarming al aan.

Praag is zó mooi. Ik kan hier een heel verhaal typen: check vooral de foto's.

Dag 2: Praag

July 13, 2022 in Czech Republic ⋅ ⛅ 27 °C

Na een goede nacht slaap inhalen stond ik vanmorgen rond 9u al buiten. Het plan was om even snel ontbijt te halen en shampoo die ik blijkbaar vergeten was. Eenmaal buiten bleek de temperatuur precies goed (voor mij), dus ging ik snel terug, gooide ik de essentials in m'n totebag (ik weet hoe dit klinkt) en begon ik m'n wandeling naar format.coffee. Dit ligt in 't noorden van Praag en aangezien het een warme dag beloofde te worden was dit een mooi moment hiervoor. De koffie vond ik wat gemiddeld na een lange wandeling op een lege maag en op 't laatst nog een heuvel op, maar de brownie die zo machtig was dat ik er een half uur over deed om 'm op te krijgen maakte alles goed.

Dit deel bevindt zich in Praag 7 en is net wat alternatiever. Rond twaalf uur begon de zon door te breken en dat was het perfecte moment voor een museum: DOX Centre for Contemporary Art. Ik heb niet zoveel met oude meuk en hier is nu een heel indrukwekkende tentoonstelling van Badiucao. Volgens google maps kon ik in de buurt de beste burger ooit scoren, dus dat was het volgende plan. Na een korte wandeling bevond ik me in wat men een achterbuurt kan noemen en vond ik 'FATFUCK smashburgers TAKEAWAY WINDOW'. Het was op een parkeerplaats, ik was alleen, hoorde vooral sirenes en chinese muziek van 't restaurant erboven (twee restaurants op een parkeerplaats?), maar hee: het toeristische centrum van Praag of de beste burger van Praag? Ik drukte op het belletje dat ik bij een van de ramen vond en daar verscheen iemand. Na wat handen- en voetenwerk had ik een burger besteld and it did not dissapoint! Het was zo'n typisch Amerikaanse burger (denk ik).

Omdat ik wel genoeg had gewandeld, het tegen de dertig graden was en ik een after lunch dip voelde opkomen nam ik de metro naar Botanica Coffee truck, ook redelijk ver van het centrum van Praag, richting het oosten. Je kunt namelijk niet een heel lijstje met koffietentjes maken en er dan maar één bezoeken. Deze truck staat in een binnentuin vol met planten en gezelligheid, weg van de drukte. Heerlijk om een paar uurtjes neer te strijken en lezen.

Hierna besloot ik terug te wandelen naar m'n appartement, want ik was al zo'n 9 uur op pad en 35 minuten wandelen leek me nog wel haalbaar. Maar. Praag heeft veel heuvels. Heel veel heuvels. Dus, toen ik langs een restaurantje liep dat ook op m'n lijstje stond en waar ik ook wel heel graag heen wilde, vond ik het een goed idee om even bij te komen. Ook hier zouden ze namelijk de beste burgers verkopen. En hoe kan ik die andere burger anders beoordelen? En, na 15 km wandelen moet je goed eten. En lekker dat-ie was! Er zat trouwens een slice gegrilde cactus onder de burger, om even in de details te treden. Coconut ipa erbij, genieten. En fijn om dat drempeltje van alleen uiteten over te zijn. Toen ik ging backpacken vond ik dit niet meer dan normaal en zo zou het hier ook moeten zijn!
    Ja Hannie, morgen ga ik weer koken, mét groenten.

Dag 3: Auto ophalen

July 14, 2022 in Czech Republic ⋅ ⛅ 17 °C

Vandaag mocht ik m'n auto ophalen. Ik kreeg een mooie Kia Ceed mee. Eerste stop: Doksy. Ik had wat tijd vol te maken voordat ik mocht inchecken en ben hier wat gaan wandelen. Eigenlijk wilde ik hier naar het strandje, omdat ik niet zo'n zin had om heel actief te doen, maar het was niet zo heet als ik had verwacht en de tijd vloog voorbij. Daarna ben ik doorgereden naar de bestemming waar ik nu 5 nachten blijf: Česká Kamenice. Dit ligt naast Boheems Zwitserland, waar ik de komende dagen wil wandelen. Hier heb ik een super schattig appartement en er is een fijne tuin. Fijn om even niet uit een koffer te leven. Verder was het niet echt een boeiende dag, even wat boodschappen gehaald, gekookt, de trip wat verder uitgezocht en een serietje gekeken. Op naar wat mooie wandelingen de komen dagen!Read more

Dag 4: Boheems Zwitserland / Hřensko

July 15, 2022 in Czech Republic ⋅ ⛅ 20 °C

Wat een dag. Wat een nacht! Gisteren lag ik op bed, hoor ik iets fladderen. Nou dan weet je natuurlijk: dat kan niet goed zijn. En helaas: daar liep me toch een joekel van een sprinkaan over het nachtkastje. Ik ben nog nooit zo snel weggerend van iets. Deur op slot en op de slaapbank gaan liggen. No way dat ik dat ding aan ging raken. Ik heb zelfs de verhuurder nog een berichtje gestuurd of hij even dat insect (zeg maar gerust reptiel) kon weghalen. Ja ehh, ik betaal om te slapen, dan wil ik slapen ook. Maar helaas, hij was niet in de buurt.

Vanochtend de slaapkamer gelaten voor wat het was (ik had nog geen koffie op en het was ook gewoon veel te vroeg hiervoor) en slinger de slinger richting Hřensko vertrokken (echt ontspannen rijden vind ik het nog niet). Hier ben ik richting de Pravcicka Brana (eerste foto) gaan wandelen. Hierna kon je nog zo'n zes km doorlopen. Maar, lopen, of wandelen is niet de juiste benaming voor deze activiteit. Zeg maar gerust bergbeklimmen. Stijgen, dalen, stijgen en dalen. En geen glad pad, enkel uitstekende stenen en takken, oftewel lekker klauteren. Na deze wandeling had ik er zo'n 10 km opzitten en kon ik de bus terugnemen. Maar aangezien het pas rond 1300u was ben ik dezelfde route terug gaan wandelen. Semi spijt, want ik voelde elke vezel in m'n lijf, maar hee, als je wil wandelen dan zul je wandelen! Gelukkig maakte alle prachtige uitzichten en gemoedelijke sfeer van de medewandelaars alles goed. Eenmaal thuis heb ik een biertje genomen en een pan gepakt en Sjakie de krekel gevangen en buiten eruit gegooid. Ik ga die pan zo drie keer wassen voordat ik ga koken. Maar hee: mij krijgen ze nie!

En ik droom al van een ijsje sinds de wandeling terug, dus die ga ik zo halen. Ik denk dat ik daarna in slaap val. Doei!

Dag 5: Česká Kamenice

July 16, 2022 in Czech Republic ⋅ ⛅ 19 °C

In tekst is deze dag geen post waard, maar qua foto's wel. Dus bij dezen.

Vandaag was het zo'n 17 graden, heerlijk wandelweer, maar met de regen erbij en ik die eigenlijk weinig zin had in een actieve dag resulteerde dit in een lui dagje. De temperatuur schommelt lekker sinds aankomst in Tsjechië: van rond de 30 graden naar 17 en na het weekend wordt het weer 30 graden. Eind van de middag ging ik in lange broek en trui toch maar even wandelen, want er zou een mooi uitzichtpunt zijn hier in de buurt, zo'n 15 minuten wandelen. En ik zocht een reden om het meebrengen van een lange broek te rechtvaardigen. Je raadt het al: dit was gewoon weer een hele berg beklimmen en de zon brak helemaal door. Goed idee, die lange broek.

Česká Kamenice is een heel mooi klein dorpje, wat ik eigenlijk vooral had gekozen omdat het dicht bij Boheems Zwitserland ligt, maar ik had geen idee dat je binnen 15 minuten in een heel mooi bos staat naast dit dorp. De foto met die huisjes en die bergen erachter is vanuit m'n appartement genomen. Dus morgen ga ik lekker hier wandelen, aangezien het morgen nog lekker wandelweer wordt zal het in Boheems Zwitserland vast weer lekker druk zijn, want weekend. Uiteindelijk is het dezelfde omgeving dus ergens ook gewoon één pot nat qua natuur.

Net heb ik nog even een heerlijke pizza gehaald en tijdens het wachten een biertje uit hun eigen brouwerij gedronken (lees: biertje geat, want die pizza was veel sneller klaar dan gezegd, maar mij hoor je nie klagen hoor). Daarna nog heerlijk in de tuin gechilld (met lange broek, precies goed, goed idee die lange broek). Oh enne, ongeveer 13 euro voor een pizza en drie bier, dat is toch top.
    Prima dag zo!

Dag 6: Česká Kamenice

July 17, 2022 in Czech Republic ⋅ ⛅ 17 °C

Vanochtend heb ik eerst even lekker broodjes en koffie bij de bakkerij gehaald. Daarna ben ik aan m'n wandeling begonnen vanaf Česká Kamenice richting Líska.

Echt prachtig! En wat een rust, enkel in het voorste deel van het bos wat mensen tegengekomen, maar verder helemaal niemand. Bizar eigenlijk, maar wel lekker! Halverwege de wandeling twijfelde ik nog of ik de afslag richting Jetřichovice (in Boheems Zwitserland) zou nemen, maar dan zou het totaal rond de 26 km komen en overdrijven is ook een vak.

Eenmaal aangekomen in het minidorpje Líska ben ik ook echt niemand tegengekomen. Niemand in de tuin, niemand aan de wandel. Misschien zaten ze allemaal in de kerk, tis ten slotte zondag. Maar ook geen restaurantjes, cafés of supermarktje. Maar wel Líska Beach (zie foto), maar dat is sarcastisch bedoeld, hoop ik.

Na een mega klim had ik een prachtig uitzicht (eerste filmpje) en kon de wandeling terug beginnen. Op de terugweg kwam ik langs het Jehla uitzichtpunt, echt adembenemend mooi (tweede filmpje). Hier heb ik nog een poging gedaan tot een foto van mij en uitzicht en dat is erg goed gelukt zoals je kunt zien.

Morgen ga ik denk ik richting Jetřichovice voor een laatste wandeling in deze omgeving. Of ik ga aan het zwembad liggen. Keuzes, keuzes.

Oja en dat boomeringbroodje is de Tsjechische specialiteit denk ik, want die liggen echt overal in overvloed. Weten jullie dat ook weer.

Groetjes

Dag 7 en 8: Jetřichovic/Špindlerův Mlýn

July 18, 2022 in Czech Republic ⋅ ☁️ 25 °C

Gisteren ben ik naar een ander mooi deel van Boheems Zwitserland gereden: Jetřichovice. Dit was echt een beduidend korter rondje wandelen, zo'n 6 km, maar dat maakte de hoogtemeters weer goed: deze wandeling was een en al trap.
    Maar met uitzichten als deze, doe je dat.

Ik vond een ochtendje wandelen wel genoeg gisteren en tot mijn grote vreugde kwam ik erachter dat Česká Kamenice een zwembad heeft dus daar ben ik in de middag lekker gaan liggen. Het is tenslotte ook vakantie hé.

Vandaag moest ik rond 11:00 uur uitchecken en aangezien de temperaturen hier ook aan het stijgen zijn vond nog ik een dagje zwembad niet verkeerd. En dat was een slimme keuze, want de tweede helft van de dag was wel even het tegenovergestelde.

Ik ben nu in de Krkonoše Mountains en dan exact in Špindlerův Mlýn. Een plek waar ik misschien wel het meest naar uit heb gekeken. Alleen de rit ernaartoe.. man man man. Wist ik van te voren wel, maakte het niet leuker. Ongeveer 3 uur onderweg geweest, waarvan de helft hiervan bocht na bocht was en halverwege een brooddiner bij de Lidl. Maar hee, tis part of the roadtrip hé! Vervolgens kon ik het pension niet vinden en deed - toen ik het eindelijk had gevonden - de beste man niet open. Minuten van een mentale breakdown was ik. Midden op straat. Maargoed, de man deed open, het bier staat koud en ik lig ondertussen op bed.

Aangezien de temperatuur hier ook een beetje te behoorlijk is voor een flinke wandeling, denk ik er over om de The Krkonose Beer Trail te wandelen. Dan moet ik inderdaad alsnog wandelen, maar dan is er bier. Ze raden aan om deze in twee dagen te doen en laat ik nou precies twee dagen gaan wandelen. Je moet het nuttige met het aangename combineren hé. Maar nee, mocht het morgen echt té warm zijn, dan neem ik de kabellift (die heb je hier veel, want hier wordt veel gewintersport) heen én terug (waarheen weet ik niet wat ik verbaas me over hoe slecht ik informatie kan vinden, of ik zoek niet goed) en ga ik daarna hier in de tuin zitten. Of ergens in een café.

Oja, vanochtend toen ik uitcheckte kreeg ik van die lieve vrouw uit Česká Kamenice een kussen. Ik denk dat ze die zelf gemaakt heeft, want ze heeft een stoffenwinkel. We praatten twee verschillende talen tegen elkaar, dus ik weet het niet zo goed. Maar het was voor de 'mouse' (Japie de krekel). Dat is toch lief.

A je to.

(Schoot me zomaar te binnen én is nog een Tsjechische uitspraak ook. En zo is het maar net.)

Dag 9: 27 km wandeling Špindlerův Mlýn

July 20, 2022 in Czech Republic ⋅ ⛅ 22 °C

Vanochtend vertrok ik vol goede moed naar het informatiecentrum, is the damn thing closed vandaag en morgen. Ik ben er vandaag en morgen.
    Daarna maar op de gok ergens heen gelopen en daar gelukkig startborden voor wat routes gevonden. Hier heb ik er random een uitgekozen met een hoeveelheid km die me wel aansprak: die richting Labská Bouda. Het is een super mooie wandeling, waarvan gelukkig veel in de schaduw (best aangenaam met boven de dertig graden), maar waarvan de laatste 4/5 km echt een behoorlijke klim is. Na 13 km bereikte ik een restaurant op de top van de berg (heel tof!) en hier heb ik een uurtje voor pampus gezeten en van de zon genoten. En van een biertje. Vochtsupplies aangevuld en klaar voor de afdaling. Ik zag een bordje met 'Labská Bouda 300 m' en aangezien ik deze route volgde wilde ik het eindpunt ook zien. Maar eigenlijk was er niks en was ik ondertussen alweer een km verder. Volgens google maps kon ik ook deze route doorlopen naar Špindlerův Mlýn. Vond ik wel heel fijn, want weer dezelfde route naar beneden is wel heel saai. De bordjes gaven niks aan, maar als het volgens google maps kan.. ik gokte het er maar op. En prachtig dat het was (zie filmpje!). Mooier dan de heenweg, daar zag ik vooral bomen, op de terugweg vooral uitzichten. Op de terugweg weer maar een enkeling tegengekomen, zo bijzonder.

Ik had als eindpunt een pizzeria ingesteld en ik vraag me af of ik ooit zo snel een pizza heb gegeten (waarschijnlijk wel). Daarna nog een uurtje gewandeld naar m'n pension en toen stond de teller op 27 km. 'T is half 9, beentjes omhoog, netflix aan, welterusten!

Dag 10/11/12: Špindlerův/Semily/Jičin

July 23, 2022 in Czech Republic ⋅ ⛅ 27 °C

Donderdag had ik nog een heerlijke dag in Špindlerův Mlýn. Ik was weer naar dezelfde startborden van de wandelroutes gelopen als de dag ervoor, omdat er ook een route van zo'n 4 km was en naar de borden toe is al zo'n 5 km. Dit was weer een prachtige wandeling en bij het eindpunt stonden weer nieuwe richtingen. Even twijfelde ik, 8,5 km naar de Sněžná (hoogste berg van Tsjechië) vond ik best redelijk (al zit je dan alweer tegen de 30 km totaal dus beetje mal weer). Ook was er een optie van 4,5 km naar een ander punt. Deze tocht bestond weer enkel uit stenen/trappen omhoog en na een paar honderd meter besloot ik verstandig te zijn. M'n internet was uitgevallen en het zou gaan regenen, dus hop, gewoon weer omkeren. In dit gebergte loopt langs de gehele route waar ik liep een rivier en deze wordt met de hoge temperaturen goed benut door wandelaars. Ik ben ook even neergeplofd bij een heel mooi stukje en er is toch weinig beters dan met zo'n uitzicht met je voeten in het koude water liggen. En die regen? Die bleef gelukkig weg. Na een paar uur was het weer tijd om door te wandelen. Heerlijke dag zo! Wilde het liefst nog langer blijven in dit gedeelte van Tsjechië, maar het volgende verblijf stond al vast. En misschien is dat soms ook juist wat iets zo mooi maakt: kort maar krachtig. Goed voor de herinnering.

Vrijdag vertrok ik naar mijn volgende bestemming: Jičin. Maar eerst een tussenstop in Semily. Dit ligt in Český ráj, oftewel het Boheems Paradijs. Hier had ik onder begeleiding van guide Martin een via ferrata (Italiaans voor 'ijzeren pad'). Er waren drie routes die je kunt volgen en omdat ik blijkbaar een snelle klimmer ben hebben we ze alledrie gedaan. Ook de moeilijkste en bij die route had je dan ergens ook weer de keuze om voor de moeilijkste klim omhoog te gaan of de iets makkelijkere. Martin liet aan mij de keuze, maar hij stond al klaar bij het moeilijkste deel, hij wist denk al dat je mij dat niet hoeft te vragen. Echt zo tof als dat dan lukt.
    Echt ohhh wat is dit gaaf!! Ik werd vanochtend wakker met behoorlijke spierpijn en pijnlijke handen, maar dat is het helemaal waard.

Daarna vertrok ik naar Jičin. Ik had hier een appartement geboekt dat net buiten het centrum ligt, bij een stel dat een paardenranch en een café runt, omgeven door weiden. Klinkt leuker dan dat het is. Het was niet schoon en vreselijk warm, het bed lag echt niet best, het kookstel deed het ook maar voor de helft en de beloofde wasmachine was nergens te vinden. Mijn vorige pension was super basic met een bed, kledingkast, tafeltje en badkamer, maar dat was wel schoon. En daar kies je voor dus dan weet je wat je krijgt. Hier was dat wel even anders, dus heb ik voor het slapen gaan de eigenaar maar een berichtje gestuurd dat ik vandaag doorga naar een hotel en graag m'n geld terug wil. Gelukkig deed hij niet moeilijk, maar ik heb voor de zekerheid airbnb nog even gebeld. Ik hoor nog wat ik precies terugkrijg.

Vandaag had ik me voorgenomen om het minimale te ondernemen en een beetje rond te lopen in Jičin. Na 1,5 week in de bergen ben je blijkbaar na 5 minuten over de markt al overprikkeld, dus stond ik al gauw weer buiten het centrum voor een kleine wandeling. Onderweg kwam ik een super leuke koffietent tegen met een heerlijke binnentuin dus daar heb ik wat uurtjes gechilld. Er was flink wat regen voorspeld, maar in plaats daarvan kwam flink de zon door, heel fijn! Ik snap weinig van de Tsjechische weervoorspellingen. Hierna heb ik ingecheckt bij m'n hotel, heb ik ergens wat Vietnamees eten gehaald en heb ik nog wat baantjes gezwommen in het binnenzwembad, even bijkomen!

Morgen ga ik naar de Prachovské skály wandelen. Dit is een groep rotsen in het Boheems Paradijs, ik ben benieuwd!

Dag 13: Jičin/Prachovské skály

July 24, 2022 in Czech Republic ⋅ ☀️ 26 °C

Vanochtend ben ik met een heerlijk ontbijtje in het hotel begonnen en daarna vanuit Jičin richting de Prachovské skály gewandeld. Bergopwaarts, felle zon. Maar goed, bergopwaarts is straks bergafwaarts moet je dan maar denken.
    In het gebied rond de Prachovské skály zou het zo'n 3,5 km wandelen zijn, vandaar dat ik de heen- en terugrit wandelend erbij heb gedaan. Totaal: 19 km. Denk dat dat iets te maken heeft met het feit dat ik de damn rocks niet kon vinden 😂. Na entree kon je 4 routes volgen: rood, blauw, geel en groen, allemaal richting de rotsen. En dan kon je ook nog allerlei zijtakken pakken naar andere bezienswaardigheden. Voordat je het wist stond je weer bij het begin. Maar, eind goed al goed: de rotsen gevonden, de kiekjes gemaakt. Het is half 9 en deze meid ligt weer op bed.

Morgen vertrek ik richting Harrachov, dat ligt net als Špindlerův Mlýn in het Reuzengebergte. Ik twijfelde lang of ik richting Brno zou gaan, dit is een stad het zuiden, maar de bergen.. de bergen! Nog even van genieten dit laatste weekje.