Framme i Auckland

January 30, 2020 in New Zealand ⋅ ⛅ 22 °C

Efter ytterligare 11 timmars flygresa från Hongkong till Auckland landade vi i morse kl 7.30 (svensk tid onsdag kväll 19.30). Passkontroll och en noggrann gränskontroll där våra vandrarkängor fastnade. Det fanns sand från stranden i Höllviken under sulorna och kängorna åkte iväg för att tvättas😲. Därefter genomlysning av hela vårt bagage.

Super shuttle körde oss till hotellet, Nesuto, som är ett lägenhetshotell i centrala Auckland. Vår lägenhet var inte klar så vi placerade vårt bagage i bagagerummet och begav oss ut för att kolla in Auckland. Nu gällde det att hålla sig vaken hela dagen!

Auckland är en härlig och livlig stad med cirka 1,5 miljoner invånare. Ungefär 30% av Nya Zeelands befolkning bor här. Staden ligger på norra Nordön alldeles vid havet, där det finns en jättestor marina med massor av segelbåtar. AmerIcas Cup, med traditioner ända tillbaka till 1850-talet, vanns av NZ 1999-2000.

Vi vandrande runt i marinan, tog en latte på ett café där servitrisen var en trevlig tjej från Helsingborg (!), besökte Maritime Museum och kollade in Ferry Building och Old Customhouse. Vi börjar så smått få en inblick i Nya Zeelands historia med sin maori-kultur och en stor invandring av olika folkslag från de polynesisks öarna runtomkring, från Asien och faktiskt även från Skandinavien.

Stora delar av området kring marinan håller på att bebyggas med bostadshus, kontorshus och restauranger så det var ganska rörigt med avspärrningar, maskiner och byggjobbare överallt.

Kl 15 var vår lägenhet klar för incheckning. Himmel så skönt det var med en liten bensträckare och en dusch👍! Men inte sova!!!!

Därefter drog vi ut igen och nu gick stegen till Sky Tower, som med sina 328 m är det högsta tornet på södra halvklotet. (Egentligen en liten plutt i jämförelse med Burj al Arab i Dubai som möter 828 meter). Vilken underbar utsikt (fast jag klamrade mig fast vid innerväggen på utsiktsvåningen och gick INTE ut till fönstret och ABSOLUT inte till golvet av glas som Gert gjorde)!

Kvällen avrundades med ett besök på en mexikansk restaurang i marinan. Några fajitas och en Corona satt gott efter denna intensiva dag😊.

Vid 21-tiden låg vi i våra sängar och det tog nog inte mer än 30 sekunder innan vi sov som stenar båda två😴😴.
    /Gb