• Day 105

Nusa Lembongan - dag 4

February 6, 2019 in Indonesia ⋅ ⛅ 31 °C

We hadden leuke vooruitzichten vandaag, maar de realiteit is soms wat anders. Via ons hotel hadden we een snorkeltrip geboekt. Ze hadden ons gezegd dat er niet zoveel mensen gingen zijn, max 6 ofzo. Uiteindelijk bleken we met 11 te zijn. Niet zo'n groot probleem op zich. De rit naar onze eerste plek was hevig om het nog maar zachtjes uit te drukken. We vermoeden dat onze kont morgen blauw zal zien. Maar de eerste plek was meteen ook een spectaculaire plek. Hier konden we namelijk reuzenmanta's spotten. Deze vissen kunnen wel 9 meter lang worden, wauw! Wat minder leuk voor ons is dat deze dieren voorkomen in een wilde zee. En dat was ze dus ook de zee. Na wat twijfelen sprongen we toch in het water. Toen we omkeken vaarde onze boot weg van ons omdat er manta's verder gespot waren. Ze deden teken om te volgen, maar de golven en stroming waren zo heftig dat we niet vooruit geraakten. Tat raakte hierdoor wat in paniek en begon te roepen naar de boot om terug te komen. Steven probeerde haar wat te kalmeren en uiteindelijk kwam de boot ook terug. Terug aan boort moest Tat wat bekomen en er terug in springen zat er niet meer in. Steven ging wel terug het water in. Uiteindelijk zagen we elk twee manta's. Tat vanop de boot, wat ook nog goed zicht gaf, en Steven van in het water. We waren uiteindelijk wel blij dat we manta's hadden kunnen zien, want dit gebeurt niet altijd.

Een volgende de stop was crystal bay, zo genoemd omdat het water kristalhelder is. De zee was hier rustiger, maar er waren wel nog stevige golven. Het snorkelen was aangenaam, er waren mooie koralen en vissen.

De volgende plek stond zogezegd bekend voor heel grote vissen. Uiteindelijk was het ook meer koraal en kleurrijke visjes. Het was wel een speciale locatie omdat er een stroming was die je vervoerde langs de kust. Je moest dus gewoon onder water kijken en je laten meedrijven. De boot pikte ons een eindje verder op. Het was een leuke ervaring.

De laatste plek was in de buurt van het mangrove bos. Op de plek waar we uit de boot sprongen was er veel dood koraal, maar toen we verder zwommen zagen we wel mooi levend koraal. Er waren hier ook heel veel vissen. Het was hier aangenaam snorkelen, praktisch geen golven, maar wel wat stroming.

Na onze trip waren we wel bekaf en dus was onze namiddag heel rustig. We genoten nog van een plons in ons veilige zwembadje en gingen hierna eten. We vonden een heel gezellig restaurant langs het strand. Het was happy hour en dus bestelden we een gin tonic en een gigi (gin ginger ale) voor Steven. 😊 We aten lokale kost en het smaakte ons.