Botaniska trädgården - som en levada

November 11, 2019 in Portugal ⋅ ⛅ 17 °C

2019-11-11

Mårtensafton i dag men vi skippar gås och svartsoppa denna gång.

I en kyrka på ön firas St Martin i dag med procession mm men vi avstod även från det.

Dagens plan omfattade i stället Teleferique (kabinbana) till botaniska trädgården. Vi bor nästgårds med dalstationen så vi tog det lugnt på morgonen. När vi väl masade oss dit var vi beredda att ändra planen.
    Det var långa köer! Först för att köpa biljetter och sedan för att åka upp.
    Medan vi dividerade om hur vi skulle göra ställde vi oss i biljettkön och tog slutligen beslutet att följa den uppgjorda planen, och då hade vi ju redan avancerat i den kön.

Funchal är en populär hamn för kryssningsfartyg, hittills har det varje dag legat tre nya fartyg här. De ligger här ett dygn och uppskattningsvis finns det över 1000 passagerare på vart och ett av dem. En massa människor som turistar här var dag. Kryssningsbolagen erbjuder olika utflykter men det finns alltid en hel del som hellre tar sig runt på egen hand. I dag verkade det som att en båt lastad med tyskar hade lagt till och att de flesta valde att ställa sig i kön till kabinbanan.

Köandet tog c:a en timme. Kabinerna tog sex passagerare, förutsatt att det inte steg ombord någon barnvagn. Första delen av resan tog 15 minuter.

Det var en lite komplicerad resa. Först kabinbana till Monte som ligger 560 meter över Atlanten. Fin utsikt över Funchal och svalare temperatur. Därefter promenad till nästa kabinbana som gick neråt i en annan klyfta till den botaniska trädgården.

Biljettsystemet var lätt konfunderade, tre olika biljetter hade vi men det var inte solklart vilken man skulle använda var. Vi visade hela tiden fel biljett men hade lärt oss till hemvägen.

2016 härjade en stor brand på sluttningarna ner mot Funchal. Det finns fortfarande tydliga spår efter den. Många döda träd står på sluttningarna och botaniska trädgården har ännu inte återhämtat sig utan vissa delar är avstängda.

Verkligheten stämmer inte alltid med förväntningarna, det blev vi snart varse. Botaniska trädgården ligger i en brant backe så att ta sig fram där kan likställas med vandring på en levada. Vi hade redan tagit beslutet att inte göra någon sådan vandring eftersom de flesta är svårforcerade för mig som har problem med en tå. Här hade vi inget val.
    Andra diskrepansen mellan förväntningarna och verkligheten var hur växterna exponerades. Vi hade sett framför oss något parkliknande med diskreta skyltar med växternas namn. Fokus här var mer på den vetenskapliga indelningen och påminde mer om en biologilektion i skolan.

Vädret var fint och utsikten fantastisk och jag fick mitt lystmäte på blommande bougainvillor.
    Exemplet från tyska grammatiken ’wie eine reise tut hat immer etwas zu erzhälen’ stämmer fortfarande. Det har ju blivit en smärre uppsats av det här.

Eftermiddagen tillbringades vid poolside, observera ’vid’, drickandes svalkande drycker.

Nu prioriterar vi gin&tonic!