Aziëreis

Currently traveling
  • 2,321days

Bagan

December 12, 2017 in Myanmar ⋅ 🌙 1 °C

Bagan is vooral bekend om zijn Pagoda’s en is daarom zeker een aanrader. Daarbuiten is het een klein, maar gezellig stadje.
    We gaan net buiten de stad op bezoek in kleine dorpen, waar veel traditionele ambachten worden uitgevoerd. Ze weven er prachtige stoffen en maken allerlei potten en decoratie uit bamboe. Alles met de hand. Het ene nog mooier dan het andere. Jammer genoeg weer geen plaats in de rugzak om veel van dit moois mee te nemen.
    De huizen zien er best mooi uit in vergelijking met de huizen in de jungle in Thailand. De gewoven bamboo zorgt voor een afgewerkt uitzicht.
    De mensen zijn weer zo vriendelijk en zo mooi. We worden overal uitgenodigd om een kopje thee te drinken en krijgen overal geroosterde pindanoten die ze zelf teelen. Ze maken er onder andere ook olie van.
    De schoolbel gaat, het is middagpauze. De meester draagt een prachtig exemplaar van de traditionele longyi, want zo noemt de modieuze doek om het middel, weet ik inmiddels. Ik vraag of ik een foto mag nemen. Verlegen, maar toch vol trots zegt hij “ja”.

Bagan (Irrawaddy river)

December 12, 2017 in Myanmar ⋅ ⛅ 1 °C

Om de dag af te sluiten varen we met de boot op de Irrawaddy rivier die rechtdoor Bagan loopt. We passeren langs enkele visserswoningen en de visserszonen laten vol trots hun vangst aan ons zien. De zonsondergang is er weer één uit de duizend.Read more

Kalaw --> Nyaung Shwe

December 13, 2017 in Myanmar ⋅ ☀️ 21 °C

Wegens slechte WiFi een late post van mijn reis door Myanmar:

Na een lange busrit van Bagan aangekomen in Kalaw, een dorp in het Noorden van Myanmar. Hier heerst een compleet andere cultuur dan het Zuiden. Landbouw en ambacht zorgen voor de voornaamste kostwinning.
    We trekken twee dagen door het heuvelachtige platteland van Kalaw tot Inle lake en passeren langs heel wat chilli plantages, waar vrouwen met de hand de oogst ophalen. Een groot deel van de opbrengst is export voor de rest van het land. Wanneer we de tweede dag vroeg vertrekken zorgt de mist boven de agaves voor een mysterieus tafereel.
    Eindelijk aangekomen aan de voet van het gebergte zien we de kanalen van Inle lake. De boottocht over de kanalen en het meer is een van de mooiste dingen die ik ooit heb meegemaakt. Overal zie je paalwoningen, drijvende boerderijen, die onder andere de lotusplant kweken en verschillende vissers die met een speciaal net in een kooi uit bamboo hun vangst ophalen door de vissen in de val te lokken.
    De boot zet ons af in een guest house in Nyuang Shwe, een klein dorp gelegen aan de oevers van Inle Lake. De volgende avond bezoeken we de “Red Mountain Estate” wijngaard en proeven verschillende wijnen. De locatie van de wijngaard is ideaal en geeft uitzicht over de bergketens en Inle lake. Het prachtig kader straalt iets sjieks uit en laat mij even vergeten dat ik op een backpackers vakantie ben.

Mandalay

December 17, 2017 in Myanmar ⋅ ☀️ 26 °C

Alweer een busrit van zes uur. Mandalay is de laatste stop van dit Myanmar-avontuur en tegelijk ook de tweede grootste stad van het land. Zoals elke grote stad tel ik ontelbare flatgebouwen en is er enorm veel verkeer.
    ‘s Avonds gaan we eten in “Mingalabar”, een restaurant dat zijn naam niet heeft gestolen: “Mingalabar”, betekent namelijk “goedendag” in het Birmaans.
    De volgende dag bezoeken we enkele tempels. Verschillende locals willen met ons op de foto, dat gebeurde al vaker in Myanmar. Velen van hen hebben nog nooit een blanke gezien. Één meisje is bijzonder onder de indruk en we krijgen allemaal een dikke knuffel en kus van haar. 😊
    Die avond gaan we wederom een prachtige zonsondergang tegemoet. We wandelen over de U Bein-brug, de langste teaken wandelbrug ter wereld. Ze telt maar liefst 1,2 kilometer. We zien hoe de zon langzaam wegzakt achter de brug: Een mooie afsluiter voor een fijne verjaardag.

Hua Hin

December 29, 2017 in Thailand ⋅ ⛅ 26 °C

Weer terug in Thailand. Het voelt al bijna als thuiskomen in Bangkok. Ik reis sinds enkele dagen niet meer alleen, maar wordt begeleid door een heel goede vriendin, met wie ik drie weken mijn avonturen in Thailand deel.
    We nemen een boemeltrein voor een zeer laag tarief naar Hua Hin, een strandstadje ongeveer drie uur rijden van Bangkok. De trein doet er jammer genoeg bijna vijf uur over.
    Hua Hin ziet er uit zoals elke andere strandstad, niet zeer bijzonder. Toch geniet ik hier vier dagen volop van de zon, strand en lekker niks doen. Of toch bijna niets, want Hua Hin heeft meer te bieden dan op het eerste zicht lijkt.
    Zo gaan we de tweede dag naar een prachtige heilige plaats die zich midden in een grot bevindt: de Phraya Nakhon Cave. Het is een uur stappen langs uitkijkpunten en een weg via een verlaten strand naar de grot. Het licht dat van boven uit naar beneden valt op de tempel geeft een mysterieus uitzicht. Er hangt een sfeer van ultieme rust en harmonie...
    Het is vandaag ook oudejaarsavond. We vieren het met een flesje cava op het strand. Het vuurwerk lijkt van overal te komen. Een mooie afsluiter voor 2017, op naar een nieuw jaar vol prachtige reizen en veel liefde thuis.
    Op dag drie “beklimmen” we de zogeheten Monkey Hill. Het is een heilige heuvel vlakbij het strand en geeft een prachtig uitzicht op de volledige strandlijn van Hua Hin. Een gigantische groep apen begroet ons op weg naar boven. Op de heuvel staat alweer een tempel. Onder begeleiding van een koor monniken kijken we naar de ondergaande zon.
    De laatste dag is verbazend snel gevuld met eten, strandwandelingen en bruinbakken op het strand 👌

Phuket - Koh Phi Phi

January 7, 2018 in Thailand ⋅ ⛅ 29 °C

We reizen van Phuket naar Koh Phi Phi per zeilboot. Kira en ik delen de Catamaran met nog elf andere passagiers, twee kapiteins, een schipper en een kokkin. We slapen in kleine kamertjes onder het dek: Vier dagen lang gaan slapen en wakker worden op zee. Elke ochtend neem ik een frisse duik in de zee en begin aan een nieuwe dag vol heerlijk genieten van prachtige natuur en geweldig gezelschap.
    Af en toe gaan we aan land. We bezoeken onder andere een grot en de site waar “The man with the golden gun”, een James Bond klassieker, werd opgenomen. We gaan aan land in Krabi op Railay Beach, zeer populair en vol barretjes. Het prachtige beeld van de kliffen die het strand insluiten, staat voor eeuwig gegrift in mijn geheugen en gelukkig ook op de geheugenkaart van mijn camera 😁 Verder bestaan de activiteiten uit zwemmen, zonnen, snorkelen...
    We verlaten de groep op dag vier in Koh Phi Phi en blijven hier nog twee dagen. Het eiland werd in 2004 compleet verwoest door de tsunami en dit laat hier en daar zijn sporen na. Enkele verwoeste gebouwen en stapels stort doen herinneren aan deze natuurramp. Daarbuiten staat Koh Phi Phi bekend als “party island”. Het wordt ons al snel duidelijk dat deze benaming niet het minst overdreven is. Slapen zonder oorstoppen is onmogelijk. Het resulteert een “all American Poolparty”, die er net zo aan toe ging als in elke doorsnee Amerikaanse tienerfilm...

Ayutthaya

January 13, 2018 in Thailand ⋅ ☀️ 23 °C

Vandaag plannen we een dagje naar Ayutthaya, de oudste hoofdstad van Thailand. Je vindt er in de hele stad ruïnes van grote paleizencomplexen en tempels, die blijk geven van een tijd van voorspoed. In 1767 werd de stad volledig verwoest door het Birmese leger.
    De stad is heel rustig en groen. We hebben geluk: alle tempels zijn gratis, het is nieuwjaar vandaag in Thailand. We krijgen zelfs gratis streetfood!

Bangkok

January 13, 2018 in Thailand ⋅ ☀️ 23 °C

Het was geen liefde op het eerste gezicht, maar het is zo ver: ik ben verliefd op Bangkok.
    In totaal ben ik drie weken in Bangkok verbleven. Tijd voor een terugblik, waarmee ik alle negatieve indrukken wil rechtzetten. Ik wil dit graag doen met een top zes aan activiteiten in Bangkok:
    1. Bezoek de tempels: Wat Arun (witte tempel met uitzicht op de rivier), Wat Phra Kaeo (koninklijk paleis), Wat Po (liggende boeddha)
    2. Neem deel aan de 5-uur fietstocht van de organisatie Co Van Kessel. Je fietst hier door kleine steegjes in Bangkok en komt op plekken die je anders nooit zou ontdekken. Deze fietstocht combineert ook een boottocht op de kanalen en de rivier. Tot slot rijdt je door de groene achterkant van Bangkok, waar de plantages liggen.
    3. Loop door Lumpini park en bewonder de varanen. In dit grote park in het moderne deel van Bangkok kan je talrijke exemplaren van deze soort spotten langs de waterkant. Let op, komt niet te dichtbij, ze kunnen bijten.
    4. Ga voor volledige luxe met een cocktail in een skybar. Wij gingen naar de Sirrocco Skybar, bekend uit de film “The hangover 2”, maar er zijn tal van andere skybars met een even goed uitzicht. Een drankje kost echt stukken van mensen. Maar het uitzicht is het echt wel waard!
    5. Een avondje uit op Khao San road. Laat even alle remmen los en feest mee met alle andere backpackers op Khao San road. Laat je overdonderen door de gekke sfeer die er hangt.
    6. Hou je van kunst, bezoek dan zeker het Moca, museum van hedendaagse kunst. Een zeer indrukwekkende collectie van Aziatische artiesten.

Gohja en eigenlijk nog zoveel meer... 😅

DAG BANGKOK ❤️ I’ll be seeing you

Siem Reap

January 16, 2018 in Cambodia ⋅ ⛅ 28 °C

Vandaag gearriveerd in Cambodja, een nieuw land met ongekende avonturen. Ik reis drie weken lang samen met een goede vriendin door het land van de eeuwige glimlach.
    Eerste stop: Siem Reap.
    Het gezellige stadje is de perfecte uitvalsbasis voor de tempels van Angkor. De eerste bouwconstructies dateren uit het jaar 802. De meest bekende van alle tempels is Ankor Wat, maar er bevinden zich verschillende andere tempels verspreid over een oppervlakte van 300 vierkante kilometer. Zo vind ik de tempel met de honderden gezichten, Prasat Bayon, minstens even indrukwekkend. Het gebied raakte 4 eeuw lang in de vergetelheid. Gelegen in het midden van een tropisch woud, werd het volledig overwoekerd door de natuurlijke vegetatie en dat levert op zijn beurt dan weer prachtige beelden op! Drie dagen lang bezoeken we de cite. Lang voor het ochtendgloren richting de tempels. De zoveelste zonsopkomst in Azië, dit keer jammer genoeg tezamen met met duizend andere toeristen. Het blijft natuurlijk een mooie ervaring.
    We keren terug naar het hostel in het centrum van de stad. De avond valt en het het nachtleven kan beginnen. In het centrum vind je “Pubstreet”, zoals de naam zegt een straat boordevol leuke barretjes. Heel toeristisch, maar toch echt gezellig. Je kan er ook lekker uit eten voor een toeristische meerprijs van 5 euro per maaltijd. 😁
    De laatste avond kiezen we voor cultuur. We gaan naar het “Phare Circus”, een circus waar jonge, sociaal achtergestelde cambodjanen een kans krijgen met een carrière als circusartiest. De winst gaat naar hun opleidingen en andere scholen. De sfeer tijdens de tentoonstelling is uiterst amusant en de gedachte dit nobele doel te steunen, maakt de ervaring alleen maar beter. Zeker als je weet dat Cambodja behoort tot de armste landen ter wereld.

Battambang

January 19, 2018 in Cambodia ⋅ ☁️ 5 °C

Wegens beperkte transportmogelijkheden per trein nemen we de bus vanuit Siem Reap naar Battambang. Drie uur later komen we aan in de tweede grootste stad van Cambodja, althans qua inwonersaantal. Dit merken we nagenoeg niet. Hier vind je geen grote flatgebouwen of wolkenkrabbers, enkel gewone appartementen en kleine huisjes. Het is geen gezellige stad met een bruisend nachtleven in tegenstelling tot Siem Reap. We blijven hier 2 nachten. Om 11u pikt onze tuk tuk chauffeur ons op voor een tour rond het Zuiden van Battambang. We passeren langs verschillende volksbuurten en rijden over zeer slecht aangelegde wegen. Het afval ligt overal verspreid over de wegen en in de voortuinen van de burgers. Alhoewel ik dit al vaker zag in Azië, ben ik toch nog steeds wat van de kaart van de vuile wegen en gammele woningen. We aanschouwen alles vanuit de tuk tuk en stappen af en toe uit. Het geeft een zeer realistisch beeld van het plattelandsleven in Cambodja.
    De tuk tuk chauffeur zet ons af aan een bamboo-trein. Dit komt neer op een karretje dat wordt aangedreven door een motor op een lokaal aangelegde spoorweg. Helaas herleid tot een attractie voor toeristen, betalen we te veel geld om 10 minuten heen en 10 minuten terug een ritje te maken, op iets wat lijkt op een attractie van een themapark. Maar goed, het kind in ons amuseerde zich dood. 😊
    Vervolgens bezoeken we enkele lokale tempels, genieten we van de natuur en staan we op de uitkijk aan de bekende “bat cave”, waar miljoenen vleermuizen wachten op de avondval om hun grot te verlaten en op jacht te gaan. Het voorbestaan van deze soort is zeer belangrijk voor de plaatselijke landbouw; zonder hen zou er mogelijks een sprinkhanenplaag uitbreken. De uittocht duurt zo’n tien minuten lang en valt dan stil. We sluiten de dag weerom in schoonheid af.