Asia Tour 2016

January - February 2016
A 36-day adventure by Chf74 Read more

Waterfalls again osista kvällen i Otres.

January 10, 2016 in Cambodia ⋅ ⛅ 31 °C

Idag blev det en tur till ännu ett vattenfall. Denna gången hade jag hört mig för om det var värt det samt kollat in TripAdvisor om det. Det stod något om en dirty road på nätet. Nu gäller det att planera transport. För deras tuk-tuk här nere är inte likadana som de uppe i Siem Reap. Dessa är kraftigare samt hårdare stötdämpare. För vägarna är DÅLIGA i Kambodja. Och minsta gupp känns som en sprak i ändan.
    Men de har en combo mellan en tuk-tuk och en liten Fiat. Som om en Fiat hade backat i full fart in igen tuk-tuk då får man denna skapelse. Inte snygg men någorlunda komfortabel. De fick bli en sån. Märkte efter ca en km att nog inte stod rätt till det stank avgaser där vi satt. Det var som att sitta som en hund utanför räcket mestadels av vägen..
    Den dirty road vad var det? Jo en grusväg genom en skog iungefär halva sträckan nte så bumpy men dusty. Vi hade ett härligt orange damm över oss när vi kom hem.
    Iaf det var ett riktigt vattenfall iaf. Och nu fick ungarna se det. Typ av en nationalpark med många lediga kambodjaner som hade picknick. Väldigt skräpigt var det. Förstår mig inte Kambodjaners syn på nedskräpning. Mycket skräp överallt..
    Efter denna tur blev det strandhäng och packning åker till Ka To Kiev imorgon en ö utanför ännu mer spartanskt....
    Återkommer imorgon om detta. Tills vi hörs igen. Krama varandra i trafiken.

Paradise... Koh Ta Kiev.

January 13, 2016 in Cambodia ⋅ ☀️ 17 °C

Nu har vi levt i paradiset i 3 dagar. Vi tog en båt och åkte ut till en ö som heter Koh Ta Kiev. Som ligger utanför Otres Beach. Hade fått tips om denna ö av en kompis. Och det var helt underbart som ni kan se på bilderna.
    Väldigt spartanskt var det på ön. Ingen wifi, ström mellan 18 o 21. Toalett och dusch var av öskar typ. Dvs att spola la man vatten i toaletten med hjälp av havsvatten Medan duschen så hällde man färskvatten över sig. Funkade bra. Ingen fläkt bara "Seabreeze". Har aldrig sovit så gott som på ön.
    En hel del Backpackers samt personal som gick runt o rökte braja o drack öl. Men cozy stämning. Gillade livet där.
    Riktig god mat men lite dyrt, konkurrensen var ju inte så stor.
    Härligt var att ungarna älskade stället.

I Kambodjansk trafik..

January 13, 2016 in Cambodia ⋅ ⛅ 27 °C

Nu har vi lämnat paradiset och fortsatt mot nya mål. Båtresan gick bra och när vi kom fram till Otres igen hade vi ca en timme innan taxin skulle komma. Hade föreställt en pga av det är för få taxi i den delen av landet så man måste boka minst 2 dagar innan. 45 $ gick det på att åka från Otres till Kep ca 2 h.20 min resa.
    Tro inte man kan sova på den turen, ungarna fixade det men själv som satt i framsätet och fick se körningen på nära håll...
    Snacka om körning. Det var omkörning i skymda kurvor, i backkrön och lite våghalsigt. Samtidigt som tutan gick varm på vår äldre chaufför. Men fram kom vi till Kep som vi är nu.
    Hittade ett hotell nära piren men en bit från centrum. 25 $ natten. Riktigt fint hotell med riktig dusch och betongväggar. O Ac...😅 Det skall finnas en fin ö utanför som vi funderar att åka över till en dag. Därför nära piren.
    Verkar vara en lugn o harmonisk stad iaf enligt en gammal tysk som vi kom i snack med. Bott här 5 år så han borde veta. Förresten staden är känd för sin krabbmarknad, så lite överallt ser man krabbor....

Monkey business...

January 14, 2016 in Cambodia ⋅ ⛅ 28 °C

Idag hade vi sovmorgon dvs ingen väckarklocka som störde. Kevin o Charlie hade åkt på någon dum bakterie. Lite lätt magsjuka. Började på en restaurang när helt plötsligt Kevin spydde 5 min senare kom det från Charlie. Det var bara att dra sig därifrån. Tur man åker tuk-tuk öppna fönster... 😷
    Natten gick bra för Charlie men Kevin fick springa till dass några gånger.
    Men nu börjar det plana ut på kvällen.
    Jag och grabbarna åkte upp till bergen för att träffa en dam i skogen som hade lite apor, medan J åkte till stranden. Det var ett tips jag fick av en tysk här i Kep. Ett mycket trevligt möte med denna äldre kvinna. Hon hade 2 skadade apor samt en kungspyton som hon tog hand om. Intressant att höra hur hon hade räddat dessa från vara en turistfälla. i närheten låg det en fjärilsfarm perfekt avrundning på förmiddagen. Sedan var det sol o bad. Samt möte med vilda apor som var vid stranden.
    Nä dags för middag för imorgon blir det båttur igen...

Jump to rabbit island.

January 15, 2016 in Cambodia ⋅ ⛅ 27 °C

Idag blev det väckarklocka på morgonen ä. För halv 9 skulle vi bli lotsade till piren för att åka till Koh Tonsai även kallad rabbit island. Pga av att den liknar en kanin.
    Ibland när man är ute o reser så saknar man ibland Sveriges ordning o byråkrati. Visst tråkigt men det fungerar. För här i Kambodja är det likadant som resten av vissa platser på jorden kaos o oordning men fungerar. Det var som när vi skulle på båten till ön. Fullt med människor och folk som visade oss hur som helst. Ingen ordning, men ur kaos skapas ordning. Så off we go to ön. Det var regn i luften men sprack upp och blev en riktig bra dag med mycket sol o bad.
    Och även jag fick tag på en cache på den ön. Tips gå inte i Kambodjansk djungel med foppatofflor känns inte ok men var gör man inte för en plastburk...😀
    Avslutade dagen med ett besök på den lokala pizzerian. Fick bokat transport imorgon, dags för Vietnam...

Good morning Vietnam.

January 16, 2016 in Vietnam ⋅ ⛅ 18 °C

Då var det dags att säga adjö till Kambodja och Good morning Vietnam. Vi hade bokat en transport till en stad precis innanför gränsen Ha Tien.
    Den skulle komma vid 10 men fick höra igår att den kommer 11. Ok en lugn morgon blev det iaf. Gick ner till receptionen vid 11 och inväntar in. Och ingen bil kommer. 45 min senare kommer det in en minivan som är fullproppad med människor o väskor. Till en början såg det fullt ut men med lite pusslande så fanns det 2 platser. Vi fick ha ungarna i knät. Nu var det fullt se bilder. Äntligen var vi på väg.. Tror inte bussen stannade på ett hotell och skulle hämta upp en Backpacker där.... Som det inte var fullt redan. Stackarn fick ligga dubbelvikt mellan massa ryggsäckar. Sedan var det ut i Kambodjansk trafik i en timme. Dvs jobbiga omkörningar och en massa tutande.
    Äntligen kom vi fram till gränsen. Då dök det upp en kvinna på max 1 50 cm lång och ständigt rökande o bad om passen, jag löser detta... Vi gav passen till damen hela bussen. Sedan var det hälsokontroll dvs en lapp är du sjuk typ.. Sedan en kö med folk som vill över o 2 luckor öppna o manjana manjana. Men då fick jag se den lilla damen med cigaretten framme vid disken vilt spekulera med gränspolisen. 20 min senare var vi över gränsen medan många där stod kvar. Skänker en tacksamhet till den lilla damen...
    Sen kom vi fram till Ha Tien och blev avsläppta vid en bussstn. Och vad gör vi nu? Inget bokat och vart skall Vi?
    J vill till en strand fanns ej här. Men hade hört om en strand vid namn Mui Nai som skall ligga i närheten. Men hallå det fanns inga tuk-tuk i Ha Tien märkte vi. Och hungriga var vi... Det var bara att gå till centrum o hitta något.
    Efter ett tag hittade vi äntligen något som liknade restaurang/ gatukök. Ingen engelska där nej. Men med gester kommer man långt. 😀
    När vi sitter där kommer en gubbe o undrar vart vi skall nämner stranden o han kan fixa transport. Hur då? Jag o mina kompisar kör ner er på våra moppar. Med den packningen??? På en vespa... Hmm inga problem sa han. Vänta här... Efter maten så hördes något om inte en gammal tuk-tuk och en lika gammal gubbe som körde. Han lyckades få fram en vettig transport bra jobbat.
    Efter en mycket skakig väg kom vi fram till stranden o gubben i tuk-tukn fixade en kontakt med ett rum, får duga för natten. Som tack fick han prova på snus cool gubbe.. 😀
    Bättre rum har man sett, men vi har iaf husdjur nu. Min 3 ödlor.. Ganska söta..
    När vi hade badat o duschat och kom ut insåg vi allt var nästan stängt vid stranden. Men längst bort hittade vi en restaurang som inte hade stängt och lyckades med gester att beställa gud vet vad...
    Men det jag åt var det godaste jag ätit på hela resan.. Mm verkar lovande...
    Få se vad vi gör imorgon...

Back to the city..

January 17, 2016 in Vietnam ⋅ 🌬 15 °C

Efter vaknat och insett att ens rygg fanns där. Pga av att madrasserna var av frigolit-typ. Och att vi insåg att hela strandområdet stängde ungefär vid 18-tiden på kvällarna så dags att ta sig vidare.
    Detta beslutades efter att vi insåg en riktig frukost fanns knappt i närheten. Om man inte gillar ris o nudlar till frukost. Lyckades få ett par vietnamesier att steka några ägg samt lite bröd.
    Btw Engelskan är inte bra här i Vietnam men med gester o leende kommer man långt.
    Så det blev bad och sedan in till Ha Tien för att ta on på ett riktigt hotell. Fick tag i gubben med tuk-tukn som körde oss dit och bestämde en tid för pick-up. När tiden var slagen så kom det ingen gubbe med tuk-tuk. Hmm Men efter ca en kvart så dök han upp med 4 passagerare till i den lilla tuk-tukn. Och vi med våra väskor. Men som sagt finns det hjärterum så går det.. Det var trångt o varmt o hålla väskor som hängde utanför...
    Äntligen kom vi fram till hotellet, helt ok. Tom kylskåp, mm kall snus...
    Insåg att det har marknadsdag idag o utanför hotellet trevligt o kolla på allt de sålde. Letar efter ett par nya foppatofflor för mina är det hål i. Lätt att hitta 46:or bland dessa småfotade folk... Men skam den som ger skall hitta. Samt en rishatt...😀
    Tills vi hörs igen. Krama varandra i trafiken.

"This is the road to hell..."

January 18, 2016 in Vietnam ⋅ ☁️ 3 °C

Dags att ge sig ut på vägarna igen, känna lite på Vietnams vägar. Vi bestämde att oss att dra ifrån Ha Tien för stranden var inte ok eller bökigt som ni läst tidigare. Hade lite olika diskussioner vart och hur. Kom med ett förslag Can Tho som ligger mitt i Mekongdeltat och enl TripAdvisor så skall det finnas en strandremsa i staden. Ok vi kör på detta. Gick och fixade med biljetterna, 9$ styck och skall ta ca 3 timmar. Lät ok. Stack och kollade deras matmarknad innan bussen skulle gå.
    Kom iväg vid utsatt tid gjorde sig ordning för en långkörare. Inte mycket folk i bussen. Efter en kvart kör gubben in på en stor bussterminal. Vad händer nu? Jo då fick vi byta minibuss samt en väntan på inte vet jag. Vid 15 började vid rulla iväg och fler folk i bussen.
    Sedan började resan till hell.. Chauffören körde som han hade snott bussen. Det var plattan i botten, hänga på tutan och livsfarliga omkörningar.
    Tilläggas var att han hade en kompanjon med sig som satt vid en sidoruta och skrek något på Vietnamesiska till de stackars skoterförare som 10 sekunder innan hade fått ett bilhorn i öronen. Vilket liv, o vilken körning. Satt så jag hela vägen framför. Är lite kluven att vägen mellan Ha Tien o Can Tho är mestadels rak, inte så många dolda kurvor men är det rakt kan man ju skrämma upp bilen i bra farter..😱
    Iaf resan blev med några stopp på vägen för att hämta upp mer passagerare på vägen. Bilen var fullastad.
    Ca en halvtimme innan målet då stannar chauffören för dass o ät paus?? Och där stod man o väntade för maten var inte så aptitlig. Tills chauffören hade ätit färdigt.
    När vi äntligen kom till busstationen i Can Tho med hjärtat i halsgropen. Så var klockan 20. *suck* Tur hade vi redan bokat ett hotell och en taxi kom direkt.20.30 var vi i rummet och kunde andas ut.
    Med andra ord en resa på 3 timmar tog 6 timmar...
    Rätt slut nu efter allt detta. Men fick se lite av Vietnam på vägen.
    Verkar vara ett bra hotell iaf hoppas nu stranden verkar ok.

"Jag mår illa..."

January 19, 2016 in Vietnam ⋅ ⛅ -7 °C

Idag/ inatt var ingen rolig dag. Fick lära mig den hårda vägen, vad som händer om man äter en baguette med fyllning som legat 5 timmar i en varm Minibuss.
    Det började på natten och fortsatte hela morgonen, toalettstolen var min nemesis. Fick bli en skakig kopp kaffe till frukost.
    Kände som en zombie när vi skulle åka o kolla stranden i Can Tho. Vilken besvikelse, det var egen skyfflad sand på en begränsad yta. Där hade satt upp kafébord. Själv badstranden mot floden Mekong var det hur mycket skräp och växter som helst. Vi gick dit och såg eländet o vände och gick bort.
    Förstår inte hur de kan skita ner så mycket. Men finns det inte papperskorgar så kastar de på gatan bara.. 😢
    Vi fick se ett vattenland i närheten bättre än inget samt kidsen tjatade om det. När vi kom dit fick vi bara bada eller simma. Inte åka vattenrutschkana. De var avstängda???! Fick inte svar varför som sagt engelskan är inte bra.
    Men vi gick in så fick kidsen bada medan pappa la sig under en palm o mådde f-n. De hade hur kul som helst ändå, efter hittat något att äta på gatan utanför.
    Förresten de har väldigt god mat bara så där på gatan. Oftast ris o kött o kål. Hur gott som helst.
    När vi kom tbx så satte de på barnrutschkanorna. Till kidsen stora glädje och tom pappa vågade sig i men försiktigt.
    Tilläggas var att vi var de enda gästerna där inne på den slitna parken.
    Sedan hem o göra sig klar för kvällen men först till apoteket o ge pappa några goa tabletter för magen.
    Hittade en trevlig restaurang vi floden.
    Nä dags att knyta sig, ny dag imorgon. Dags för en båttur igen. 😀🚣

"Vatten bara vatten"

January 21, 2016 in Vietnam ⋅ ☀️ 27 °C

Idag blev det ut på det blå igen. Vi hade bokat en färd på den mäktiga Mekongfloden samt dess delta. Vi fick se några flytande marknader samt kolla hur man gör risnudlar. Sedan genom ett par smala kanaler och se hur de vardagliga livet är för vietnamesier.
    Och ännu en gång säger jag det hur slitigt är det inte i Vietnam. Vår kvinna som körde båten fick nog ca 8 gånger stanna o rensa propellern från plastpåsar. Såg även andra som fick göra det under färden. Men av med skiten och kasta tillbaka det i floden igen. *suck* J fick gå på en toalett hos en privatperson. Och deras toalett var ett hål rätt ner i Mekongfloden....