January - February 2016

"War is terrible..."

January 27, 2016 in Vietnam ⋅ ⛅ 28 °C

Idag så vaknade vi upp till en ny dag i Ho Chi Min. Gick upp till frukosten som bestod av äggröra eller stekt ägg o rostat bröd. Och endast kaffe till. För mig inga problem för det är det ungefär jag ätit varje morgon. Men resten av familjen var skeptisk. Efter detta så insåg vi att vi måste byta hotell.
    Hittade ett hotell i samma kvarter med riktigt bra standard, få se hur frukosten är...
    Idag var det dags att turista i Ho Chi Min. Kolla alla kända byggnader samt kolla in krigsmuseet.
    Det blev en lång dag med många värkande fötter och mycket att se.
    Det som gjorde mest intryck var krigsmuseet, det var riktigt hemskt att se fotografierna från Vietnamkriget.. Var tvungen att gå ur ett rum som var så vidrigt att se, amerikanerna var inga duvungar... 😢
    Efter detta var det en familj som var slut, fick bli en restaurang på gatan på kvällen. Bor vid en bargata så utbud finns...
    Tills vi hörs igen.. Krama varandra i trafiken.

"Back to the city...."

January 27, 2016 in Vietnam ⋅ ⛅ 30 °C

Igår lämnade vi lugnet i Vung Tau och åkte tbx till Ho Chi Min. För att se staden innan vi lämnar Vietnam för den här gången. Tog fel taxibolag och insåg när vi kom fram att det var dubbelt så dyrt som förra gången vi åkte samma väg. Det fick chauffören höra av både mig o Jeannette. Efter hotat med at kalla hit polis och reda upp detta fick vi betala hälften.
    Hamnade på ett råtthål till hotell. Slitet, skitigt o myror. Skall försöka byta imorgon.
    Vi åkte och kollade på en Jättemarknad i Chinatown. Där var det kommerse. Helt slut efter denna dagen efter vandrat runt o shoppat.
    Hittade ett Mc Donalds till ungarnas glädje. Blev lite konf att de inte hade Big Mac där.

"Shop to you drop..."

January 25, 2016 in Vietnam ⋅ ☀️ 9 °C

Idag var det sista dagen på stranden. Och det var bara att njuta av vågorna och solen. Tog en promenad på eftermiddagen och hittade ett stort varuhus som vi kunde besöka på kvällen.
    Sagt o gjort vi åkte dit o käkade lite snabbmat och kollade in stället. 3 våningar av allt möjligt. Men de bästa var att de hade ett stort område för barn där man kunde lämna in dom i 2 timmar. Visst killarna kan ingen engelska men de ville in ändå.
    Det fanns ett stort modelltåg de kunde åka med, rum för blåsa bubblor, leka i grön? sand, och rejält bollhav. Skönt var det att strosa runt bland butikerna utan barn. Och de var 2 lycklig o trötta ungar vi fick ut sedan.
    Imorgon bör det av till Ho Chi Min igen för att se den staden.

"Jesus superstar..."

January 24, 2016 in Vietnam ⋅ ⛅ 28 °C

Idag delades familjen upp i 2 läger. De ena tillbringade dagen på stranden medan vi andra skulle gå upp till en gigantisk Jesusstaty uppe på ett berg. Påminner lite om statyn som står i Rio.
    Det var 817 trappsteg upp till statyn och ca 35 grader i skuggan. Sedan var det ca 200 steg till inne i statyn för att komma upp högre. Vilken utsikt, inte bra för ens höjdskräck bara...
    Men stor eloge till Kevin som gick och klagade inte. Sedan stack vi vidare till ett annat berg i närheten för att kolla en av världens största Madonna statyer. Tips att åka dit fick jag via geocaching att det skulle ligga en cache där. 😀 Klart mycket bättre där än på det andra stället mycket mindre folk och lugnare. Men det var 2 grabbar som var helt slut efter dessa trappor.
    Åkte in o tog en pizza o några kalla vatten /öl efteråt väl värda..
    Kvällen slutade med en promenad på strandpromenaden o restaurang.

"Burn baby burn..."

January 23, 2016 in Vietnam ⋅ ⛅ 20 °C

Då var det dags igen en dag vid stranden. En härlig uppfriskande vind när man låg i solstolen. Det är ingen bra combo när det är strålande solsken. Japp bränt mig rejält. Men vill man vara fin så får man lida pin...
    En helt vanlig dag blev det inga större utsvängingar.
    Förutom att vi åkte till något som heter frontbeach o käkade. Mycket mer folk.
    Imorgon blir det en rejäl promenad för mig o Kevin.

"Till havs..."

January 22, 2016 in Vietnam ⋅ ⛅ 21 °C

Idag var det dags att åka till ett nytt ställe. För att få lite sol o strand innan det blir storstäder igen.
    Hittade ett ställe nära Ho Chi Min som heter Vung Tau. Tar ca 1,5 timme med typ speedboat. Bättre än buss. Resan gick riktigt smidigt satt som i ett flygplan. Och for fram över vattnet.
    När vi kom iland så var det som dag o natt gentemot Ho Chi Min. Lugnt nästan ingen trafik.
    Hotellet verkar bra och stranden helt ok. Enda är att det är skitigt i vattnet. Som jag nämnt tidigare så har inte Vietnamesier någon koll på hur de skall slänga sitt skräp. De dumpar de i havet. Så en hel del plastpåsar ligget o flyter i vattnet.
    Rejäla vågor var det idag, bra då får pojkarna lära sig det.
    På kvällen var det dags för mat. Och vi gick o vi gick. Det var en bra bit innan vi hittade någonstans att äta. Och det var mer taxibilar än människor ute.
    Skumt för det är ett stort område, men hotellen ser inte fullbelagda ut när man går förbi.
    Iaf här kommer vi vara några dar för att samla krafterna för Ho Chi Min och dess omgivningar.

"Miss Saigon?"

January 21, 2016 in Vietnam ⋅ 🌙 26 °C

Ännu en dag att packa väskan och dra iväg igen. Nu hade vi sett vad som Can Tho hade att erbjuda. Men hur tar vi oss till Ho Chi Min (Saigon) på ett bra sätt. Vill ju inte vara med om Hel*etet igen som mellan Ha Tien o Can Tho. Men fick prata med en kille att det bästa är att ta bussen till Ho Chi Min. Och han sa att det är bra bussar och inga minibussar. Och det går en turistbuss varje halvtimme hela dygnet...
    Ok vi testar. Vilken buss. Skinnklädsel, wifi, 3d tv, fungerade ac, gott om plats och en chaufför som inte körde som han hade snott bussen...
    Insåg att den minsta Kia modellen rymmer 3 vuxna, 2 barn och våra packning. Det var fullt i taxin från bussstn.
    Så nu är vi i Ho Chi Min för en natt. Vilken stad o vilken trafik... Detta är bara en mellanlandning, imorgon åker vi till Vung Tau för lite strand o bad... Mer om detta imorgon.

"Vatten bara vatten"

January 21, 2016 in Vietnam ⋅ ☀️ 27 °C

Idag blev det ut på det blå igen. Vi hade bokat en färd på den mäktiga Mekongfloden samt dess delta. Vi fick se några flytande marknader samt kolla hur man gör risnudlar. Sedan genom ett par smala kanaler och se hur de vardagliga livet är för vietnamesier.
    Och ännu en gång säger jag det hur slitigt är det inte i Vietnam. Vår kvinna som körde båten fick nog ca 8 gånger stanna o rensa propellern från plastpåsar. Såg även andra som fick göra det under färden. Men av med skiten och kasta tillbaka det i floden igen. *suck* J fick gå på en toalett hos en privatperson. Och deras toalett var ett hål rätt ner i Mekongfloden....