Stubbekobing...

July 5, 2019 in Denmark ⋅ ⛅ 18 °C

Vannacht heeft het erg hard gewaait en geregend, maar als we opstaan zie je hier en daar al wat blauw aan de lucht, het blijft fris.

Zoals gisteren al verklapt gaan we opnieuw op stap met de bus, dit keer met z'n vijven, we gaan naar Stubbekobing de plaats waar we eigenlijk vandaag naar toe zouden varen.
    Het is een tochtje van 25 minuten met de bus, binnenkort varen wij er ongeveer 6 uur over...!

We genieten van de mooie route die we rijden, uitgestrekte akkers met graan of bieten, afgewisseld door boerderijen, en komen we door kleine dorpjes, af en toe stapt er een passagier in of uit de bus alles heel relaxt en naarmate we de kust naderen wordt het steeds zonniger, om 11.00 uur zitten we op een terras in de zon aan de koffie in Stubbekobing.

We wandelen door het vissersdorp en komen bij de rond 1200 gebouwde kerk, het is de oudste kerk van het eiland Falster.
    Het kerkje heeft oorlogen, plunderingen en stormen overleefd en is tenslotte in 1882 teruggebracht tot zijn oorspronkelijke formaat. Het is een intiem kerkje, het altaarstuk is uit 1618 en de bewerkte kansel uit 1634, de fresco's zijn, hoewel overgeschilderd, prachtig.
    In de kerk hangt een schip , dat is vrij gebruikelijk in een vissersdorp, het symboliseert de vissers die op zee aan het varen waren en niet aanwezig konden zijn bij de kerkdienst.

We lopen naar de haven waar we, als de wind het toelaat, binnenkort hopen binnen te varen.
    De havenmeester is erg aardig, als wij op de dag van vertrek 's morgens bellen reserveert hij voor ons 7 ligplaatsen, top!
    Na een voortreffelijke lunch varen we met "The Ida ferry " (een houten veerboot gebouwd in 1958) naar het eiland Bogo,
    Henk is enthousiast over het geluid van de motor en mag beneden in de machinekamer gaan kijken, het toeval wil dat de schrijfster van de blog ook Ida heet als ik dat vertel krijg ik een folder uitgereikt; van de Ida voor Ida...leuk!
    Aangekomen op het eiland maken we een wandeling, drinken een kopje koffie en varen weer terug, een érg leuke trip!

We stappen weer in de bus, deze brengt ons via een andere, maar ook zeer mooie route terug naar het busstation en komen we moe maar voldaan terug bij onze boten en kunnen wij onze belevenissen delen met onze mede-toervaarders.