Het Kielekanaal...

August 6, 2019 in Germany ⋅ ⛅ 19 °C

Vanmorgen is het licht bewolkt en er staat een stevige wind.

Vandaag gaan we een gedeelte van het Noord-Oostzee kanaal varen, in de volksmond ook wel Kielekanaal genoemd, verbindt de Noordzee met de Oostzee; van Brunsbuttel aan de Elbe tot Holltenau aan het Kieler fjord.

Zoals gewoonlijk vertrekken we om 08.50 uur, als we de haven uit varen is het erg druk op het Kieler fjord, snel steken we de vaarweg over en gaan op weg naar Holtenau waar we een ticket moeten kopen om gebruik te mogen maken van de sluis, de ticket is drie dagen geldig.

Met de ticket op zak moeten we wachten op groen licht en samen met zo'n 24 andere sportboten dobberen we wat rond tot we, na ongeveer een half uur, groen licht krijgen.
    Als eerste varen er twee zeeboten de zeer grote sluis binnen en dan mogen de sportboten in varen, je moet van de boot af om op een drijvend ponton de touwen vast te maken...de sluiswachter komt vanaf de kade controleren of er een ticket is gekocht.
    Er is nauwelijks verval en voor we er erg in hebben moeten we de touwen alweer losmaken en mogen de sportboten als eerste de sluis verlaten.

We varen nu op het Kielekanaal met aan weerszijden bos op de oevers, afgewisseld met koren en maïs velden, erg mooi!
    Als snel worden we ingehaald door de 2 zeeschepen, indrukwekkend groot naast onze bootjes...
    De vaart van deze schepen door het kanaal vindt helemaal gepland plaats, in het kanaal zijn verbredingen waar zeeschepen aan enorme dukdalven kunnen aanleggen, hier wordt het scheepvaart verkeer indien nodig met verkeerslichten geregeld.

Om 14.45 uur arriveren we in de haven van Rendsburg, deze keer liggen we bijna allemaal op één rij tussen de palen.
    We houden aan het einde van de middag palaver op het terras van het restaurant en besluiten twee dagen te blijven liggen in Rendsburg en, omdat het zo gezellig is, blijven we gelijk ook maar eten...het diner is meer dan voortreffelijk en de sfeer zit er góed in.

Morgen op bezoek in Rendsburg...