• Day 66

Zonsopgang...

August 9, 2019 in Germany ⋅ ⛅ 19 °C

De wekker loopt om 04.30 uur af, het is nog donker...

Tijdens het ontbijt zien we links en rechts licht aangaan en vaart de eerste zeilboot al de haven uit.
    Onze vriendelijke Duitse buurman maakt voor ons op de wal de lange lijnen los en na de Espedarte kunnen ook wij de haven verlaten op weg naar de sluis, De Bob en De Angy hebben geen geluk, de buren zijn niet op tijd wakker en zijn nu te laat om gelijktijdig met ons de sluis in te varen, jammer!
    Via de AIS ziet Henk dat ze even later de andere sluis in varen, dus komen ze gelukkig snel achter ons aan.

Na de schutting varen we om 06.00 uur de Elbe op die hier zeer breed is, in het begin is het een gekrioel van alle schepen die uit de sluis zijn gekomen maar als iedereen op koers ligt kunnen we ontspannen, de zon is zojuist opgekomen en er hangt mist boven het water, best een beetje spannend maar ongelooflijk mooi om te zien...

We varen achter De Bruce aan en met de vloed op haar hoogtepunt varen we met zo'n 18 kilometer per uur richting Hamburg.
    Na een uurtje varen trekt de mist op en kunnen we de mooie groene oevers van de Elbe zien, passerende zeeschepen en snelle veerboten veroorzaken regelmatig serieuze golven, maar verder is het een prettige vaartocht tót we dichter bij de stad Hamburg komen, op de oever zien we serieus mooie huizen tegen de berg aangebouwd en even verder passeren we de haven met laaddokken voor grote zeeschepen en de Airbus vliegtuigfabriek.
    Op het water is het echt hectisch, snelle veerboten, de watertaxi, veerboten, de pont, sleepboten, rondvaartboten en wij...alles vaart door elkaar heen en maakt dat het water bijzonder onrustig is en onprettig om te varen.

Om 11.00 uur arriveren we in de City Sporthafen en krijgen een ligplaats toegewezen én hulp bij het aanleggen, intussen hebben we al contact gehad met De Angy en kort na ons arriveren ook zij samen met De Bob in de haven, we zijn weer compleet...
    Door al die onrust op het water liggen we, ook in de haven, behoorlijk te schommelen...maar het slaapt lekker!