Verrassingsdag

October 20, 2023 in South Africa ⋅ ☀️ 28 °C

Wat een dag vandaag, ik weet niet waar en hoe te beginnen 🙄.

Gisteravond kregen we van Donald, onze reisbegeleider/fotograaf, te horen dat hij hoopte vanochtend een verrassing voor ons te hebben. Dat betekende dat we iets vroeger de jeep in moesten dan anders. Om half 6 zat iedereen keurig klaar voor vertrek. We wisten nog niet wat de verrassing was maar na een klein half uur rijden kregen we te horen dat er een cheeta met 3 welpjes waren gespot die een dier aan het veroberen waren. Wauw dat was alweer zoiets zeldzaams wat bijna nooit gezien wordt in dit gebied. Maar net voordat we er waren, lekke band. Gelukkig 3 handige mannen die dit snel hadden opgelost en konden we door naar de cheeta's.
    Wat geweldig, daar lag ze in het gras verscholen met haar 3 welpjes, druk bezig met eten.

Daarna weer door en van alles en nog wat gezien . Rond half 8 waren we terug voor een heerlijk ontbijt. Na het ontbijt tijd voor een fotobespreking. Iedereen kon hier zijn mooiste en "slechtste" foto laten zien en bespreken.

Na de lunch even een uurtje voor jezelf dus snel begonnen met het bewerken van wat foto's en klaar maken voor de middag drive. Ik stapte net mijn huisje uit toen ik een boom hoorde breken en bij verder goed kijken bleek er een olifant naast 1 van onze huisjes te staan!! Wattttt.....die horen hier helemaal niet op het terrein. Bleek dat hij door de omheining en schrikdraad was gebroken. Bleek ook niet de meest vriendelijke olifant te zijn. We moesten dus ook in ons huisje blijven tot de ranger ons kwam halen. Dat was best een spannend moment. Een olifant stuur je ook niet even van het terrein af.

Uiteindelijk was het veilig genoeg om in de jeep te stappen en voorzichtig van het terrein te rijden.
    De cheeta bleek nog steeds op dezelfde plek te zitten dus daar zijn we weer naartoe gereden.
    Op de weg terug naar de lodge kwamen we een groep neushoorns tegen die de weg blokkeerden dus er zat niets anders op dan wachten tot ze wegliepen. Echter was de sfeer in de groep neushoorns niet echt geweldig waardoor we stil moesten zijn en millimeter voor millimeter de jeep langzaam door laten rijden. Toch best angstig moment maar ook deze hobbel hadden we weer gehad.
    Intussen kregen we bericht dat de olifant nog steeds bij onze huisjes stond dus moesten we via een andere weg ons terrein op en mochten we alleen onder begeleiding van onze ranger naar onze huisjes. Daar konden we even snel opfrissen totdat we weer werden opgepikt door de ranger die ons naar de mainlodge bracht voor het avondeten. Tijdens het eten hoorden we dat de olifant inmiddels van het terrein af is. Maar omdat de olifant dusdanig veel schade aan de omheining heeft aangebracht kan nu ieder beest het terrein opkomen. Dus straks weer onder begeleiding naar onze huisjes. Daar moeten we tot de ochtend blijven tot we horen of de kust veilig is. Dat wordt een spannende nacht.