18 tm 26 oktober 2023. De reis gaat naar Zuid-Afrika. Welgevonden Game Reserve in de Waterberg regio. Read more
  • We gaan!!!!!!

June 26, 2023 in the Netherlands ⋅ ⛅ 19 °C

Dat op vakantie willen gaan nogal wat stress 🥴 met zich mee brengt dat heeft zich nu wel bewezen.

In oktober heb ik mij ingeschreven voor een fotografie📷 reis naar Zuid-Afrika. Na het behalen van mijn vakdiploma fotografie was dit een mooi kado voor mijzelf. Eindelijk eens de big five vastleggen.

Na veel wikken en wegen had ik 2 reizen gevonden en viel de keus voor 1 van de 2. Dus ingeschreven voor een reis. In maart zou de beslissing zijn of de reis voldoende deelnemers had. Maar helaas😪 de groep zat niet vol. Helaas kon ik op mijn werk niet eerder verlof krijgen om met een andere groep mee te gaan. Dit was een behoorlijke domper omdat ik mij zo verheugd had op die reis.

Maar goed, er was gelukkig nog een reis bij een andere organisatie. Ook daar was de spanning of ik verlof kon krijgen voor die periode. Dit bleek gelukkig mogelijk te zijn en al snel had ik mij weer ingeschreven. Na lang wachten kwam dan eindelijk het bericht dat er voldoende😀 deelnemers waren en de reis door kon gaan!!!!!!

Tijd om gelijk maar tickets te boeken voor de vliegreis 🛩naar Zuid-Afrika. Toch maar gekozen voor de optie met extra beenruimte enzo en vooraan in het vliegtuig, ik zie nog wel het meeste op voor de vliegreis van bijna 11uur.

Nu tijd om te beginnen met de voorpret!!

• Kennismaking

August 8, 2023 in the Netherlands ⋅ ☁️ 16 °C

Vanavond hebben we de 1e online kennismaking met de groep die meegaat naar Zuid-Afrika. Spannend om te gaan zien wie er meegaan met de reis en wat we nog voor extra informatie krijgen.
    Tevens ook de kennismaking met onze reisbegeleider.Read more

• Reispoli

August 24, 2023 in the Netherlands ⋅ ☁️ 21 °C

Vandaag een afspraak bij de reispoli. Ondanks dat ik naar een malariavrij gebied ga en we geen risicovolle dingen gaan doen toch maar even langs voor advies. Helaas liep de afspraak voor mij nogal uit en was ik een half uur later dan gepland eindelijk aan de beurt.
    Het valt inderdaad nogal met wat ik nodig heb. Na 1 prikje DTP en het gele vaccinatieboekje sta ik alweer buiten.

• Aftellen

October 17, 2023 in the Netherlands ⋅ ⛅ 13 °C

Spullen zijn ingepakt, huis is schoon en inmiddels online ingecheckt. Klaar voor vertrek.

Vanavond op tijd naar bed want de planning is morgenochtend 6.45uur op Schiphol. Daar afgesproken met een mede reisgenoot. Wel zo gezellig en na het inchecken enz. even rustig een bakkie doen.
    De temperatuur ziet er zelfs goed uit komende dagen.

• Day 1–2

Onderweg naar Zuid-Afrika 🛩

October 18, 2023 in South Africa ⋅ 🌙 17 °C

Om 6.00uu vanochtend de deur uitgegaan om met de bus naar Schiphol te gaan. Tegenwoordig kun je heel makkelijk reizen met je pinpas dus met de pas in de aanslag de bus ingestapt.
    Inchecken ging echter niet, andere paal proberen..ook niet. Dan maar melden bij de chauffeur..." ga maar zitten hoor", zegt ze. Nou da's nog eens een fijn begin van je reis😅.

Op Schiphol zag ik al vrij snel een andere reisgenotde staan waar ik mee had afgesproken.
    Samen op weg naar de bagagedrop off. Ook daar ging alles voorspoedig.
    Door naar de GWK om geld te halen wat ik had besteld.....pff wat een rij. Bleek een klein groepje te zijn maar wat ze allemaal aan het doen waren geen idee maar 10 minuten later stond ik nog steeds te wachten 🤬.
    Gelukkig kwam er eindelijk een andere cassiere bij en 5 min later konden we naar de beveiliging. Hier verliep ook alles soepel en snel.
    Even rustig aan een bakkie gedaan en even verder kennis gemaakt met mijn reisgenote.

Tijd om naar de gate te gaan en al snel konden we boarden. Alles leek ook hier weer soepel te verlopen maar helaas....2 passagiers hadden zich niet op tijd gemeld bij de gate dus moest hun bagage er weer uit.
    Met een kleine vertraging konden we nu echt vertrekken, over de Schipholtunnel en weer terug over de schiphol tunnel. Ik dacht nog, hier zit toch geen startbaan. 🤔
    We kregen het bericht dat we vanwege een medisch probleem van 1 van de passagiers terug moesten naar de gate.
    2 ambulance broeders en 4 man Kmar in het vliegtuig (wat moet je met 4 man Kmar in zo'n krap toestel) Mevrouw werd gelukkig al snel van boord gehaald.
    Uiteindelijk om 11.17u de lucht in ipv 9.45u, flinke vertraging dus.

Inmiddels is de vlucht halverwege en kom ik erachter dat er gratis wifi is voor texting only. Dus die gelijk aangezet in de hoop de tijd te kunnen doden, men wat een lange vlucht.

We hebben lekker "door gevlogen". We kwamen de oorspronkelijke tijd aan.
    Daarna door naar ons hotel op het vliegveld, inchecken en nog even wat drinken met de groep. Nu is het inmiddels 00.15 uur en lig ik uitgeteld op bed. Voor nu genoeg, de wekker gaat weer om 6.30uur.

Wauw!!!!

October 19, 2023 in South Africa ⋅ ⛅ 28 °C

Vanochtend op tijd op voor het ontbijt in ons hotel bij het vliegveld, ruime keuze en super vriendelijk personeel.

Om 8.45uur was onze chauffeur Dixon er om ons naar de gate van Welgevonden Game Reserve te brengen. Een rit van zo'n 3uur.
    Aangekomen bij de ingang werden we opgewacht door onze ranger Patrick. Een klein feestje want de champagne🍾 stond al voor ons klaar. Wat een start van je vakantie. Daarna snel de spullen in het voertuig en op voor een rit van 3 kwartier naar onze lodge, Sekala Lodge.
    Onderweg al wat zebra's, bavianen, zwijnen en vast nog meer gezien maar dat weet ik even niet meer.

Bij onze lodge werden we opgevangen door het personeel. Wat een vriendelijk ontvangst ook weer.

Snel de kamers (kamer kan ik het niet noemen, het is bijna groter dan mijn eigen woning) verdeeld. Wat een gaaf huisje, ik hoop morgen even meer tijd te hebben om foto's van de lodge te maken. Het uitzicht vanuit het hoofdgebouw is ook geweldig.

Maar we hadden weinig tijd want om 15. 30 uur moesten we de jeep in voor onze 1e gamedrive. Er was bericht gekomen dat er in de ochtend een impala (geloof ik) gedood was door een cheeta en de verwachting was dat de cheeta zich nog tegoed zou doen aan het beestje. Onderweg dus geen tijd om te stoppen voor nijlpaarden, zebra's en neushoorns.
    Bij de plek aangekomen stonden er al een paar andere jeeps.
    En ja hoor de impala lag nog in het veld en de cheeta lag op zijn gemak een stukje verderop.
    En als verrassing kwam er ook nog een kudde olifanten op de plek af. Je wist niet waar je nou moest kijken, cheeta of olifant.
    Omdat er maar 4 jeeps tegelijk op een spot mogen staan was het voor ons weer tijd om door te gaan.

Inmiddels kreeg onze ranger door dat er 2 leeuwen waren gespot, een mannetje en een vrouwtje. Dus op naar de volgende plek waar we inderdaad een heel lui mannetje zagen liggen en een iets actiever vrouwtje. En omdat de zon al onderging ook nog even die geprobeerd vast te leggen.

Na deze beleving in het donker terug naar de lodge waar een heerlijke maaltijd voor ons klaarstond.

Inmiddels is het 22.00u, gedouched en de dag weer even vast gelegd zodat jullie weer kunnen meelezen. Nog geen tijd gehad om de foto's op mijn camera terug te kijken dus de foto's zijn even snel met de telefoon gemaakt.
    Morgen hopelijk wat tijd om foto's te bewerken.

Verrassingsdag

October 20, 2023 in South Africa ⋅ ☀️ 28 °C

Wat een dag vandaag, ik weet niet waar en hoe te beginnen 🙄.

Gisteravond kregen we van Donald, onze reisbegeleider/fotograaf, te horen dat hij hoopte vanochtend een verrassing voor ons te hebben. Dat betekende dat we iets vroeger de jeep in moesten dan anders. Om half 6 zat iedereen keurig klaar voor vertrek. We wisten nog niet wat de verrassing was maar na een klein half uur rijden kregen we te horen dat er een cheeta met 3 welpjes waren gespot die een dier aan het veroberen waren. Wauw dat was alweer zoiets zeldzaams wat bijna nooit gezien wordt in dit gebied. Maar net voordat we er waren, lekke band. Gelukkig 3 handige mannen die dit snel hadden opgelost en konden we door naar de cheeta's.
    Wat geweldig, daar lag ze in het gras verscholen met haar 3 welpjes, druk bezig met eten.

Daarna weer door en van alles en nog wat gezien . Rond half 8 waren we terug voor een heerlijk ontbijt. Na het ontbijt tijd voor een fotobespreking. Iedereen kon hier zijn mooiste en "slechtste" foto laten zien en bespreken.

Na de lunch even een uurtje voor jezelf dus snel begonnen met het bewerken van wat foto's en klaar maken voor de middag drive. Ik stapte net mijn huisje uit toen ik een boom hoorde breken en bij verder goed kijken bleek er een olifant naast 1 van onze huisjes te staan!! Wattttt.....die horen hier helemaal niet op het terrein. Bleek dat hij door de omheining en schrikdraad was gebroken. Bleek ook niet de meest vriendelijke olifant te zijn. We moesten dus ook in ons huisje blijven tot de ranger ons kwam halen. Dat was best een spannend moment. Een olifant stuur je ook niet even van het terrein af.

Uiteindelijk was het veilig genoeg om in de jeep te stappen en voorzichtig van het terrein te rijden.
    De cheeta bleek nog steeds op dezelfde plek te zitten dus daar zijn we weer naartoe gereden.
    Op de weg terug naar de lodge kwamen we een groep neushoorns tegen die de weg blokkeerden dus er zat niets anders op dan wachten tot ze wegliepen. Echter was de sfeer in de groep neushoorns niet echt geweldig waardoor we stil moesten zijn en millimeter voor millimeter de jeep langzaam door laten rijden. Toch best angstig moment maar ook deze hobbel hadden we weer gehad.
    Intussen kregen we bericht dat de olifant nog steeds bij onze huisjes stond dus moesten we via een andere weg ons terrein op en mochten we alleen onder begeleiding van onze ranger naar onze huisjes. Daar konden we even snel opfrissen totdat we weer werden opgepikt door de ranger die ons naar de mainlodge bracht voor het avondeten. Tijdens het eten hoorden we dat de olifant inmiddels van het terrein af is. Maar omdat de olifant dusdanig veel schade aan de omheining heeft aangebracht kan nu ieder beest het terrein opkomen. Dus straks weer onder begeleiding naar onze huisjes. Daar moeten we tot de ochtend blijven tot we horen of de kust veilig is. Dat wordt een spannende nacht.

Nieuwe dag

October 21, 2023 in South Africa ⋅ ☀️ 31 °C

Vanochtend om 6u vertrokken voor onze volgende drive. Deze ochtend iets minder gezien maar dat kan bijna niet anders gezien alle kadootjes van voorgaande dag. Op zoek geweest naar een hyena maar niet gevonden. Vrouwtjes leeuw wel gevonden maar zat teveel achter bossages.

Terug naar de lodge voor weer een heerlijk ontbijt. Foto's uitzoeken voor de fotobespreking. Nog 2 puntjes waar ik de komende dagen mee aan de slag ga.

Om half 4 weer in de jeep voor de gamedrive. Op zoek naar de luipaard en hyena die nog op ons wensenlijstje staan. Het was vandaag echter zo warm dag er weinig dieren te zien waren.
    Ineens gaf onze ranger gas bij en waren we dus blijkbaar weer onderweg naar een site waar wat gezien was. En jahoor, 3 olifanten die in het water verkoeling zochten. Bijzonder om ze zo te zien.
    Nadat we weer zijn doorgereden kregen we door dat er bijna op dezelfde plek leeuwen gezien waren dus hup weer snel terug.
    We konden niet geloven wat we zagen, 1 mannetje met 7 leeuwinnen en een zoon. Wat schitterend. Dit mannetje en vrouwtje hebben we van de week al eerder gezien.

Daarna was het tijd voor de bush diner. Wat een ervaring. Een schitterende plek waar het kampvuur al aanstond en de kok op houtskool ons eten aan het klaarmaken was en op de achtergrond de ondergaande zon. Een plek en ervaring die je eigenlijk niet kunt omschrijven maar ik hoop dat de foto's genoeg zeggen.

Foto's

October 21, 2023 in South Africa ⋅ ☀️ 31 °C

Even wat foto's van de laatste dagen....

Dag 5

October 22, 2023 in South Africa ⋅ ☀️ 33 °C

Om 6uur stapten we de jeep in. Het was al een stuk warmer dan de afgelopen dagen rond dit tijdstip, dat belooft dus wat voor de rest van de dag. De voorspellingen zijn vandaag dat het vandaag 34 graden wordt 🥵.

Nou dat was te merken want de dieren lieten zich deze ochtend ook niet zien. Gebieden waar normaal veel dieren staan lagen er nu verlaten bij.
    We hebben was zebra's en giraffen gezien en wat vogeltjes, waaronder de grijze neushoornvogel die hier niet heel veel voorkomt. Helaas vloog dit beestje al snel weg dus niet echt goede foto's kunnen maken.
    Na het ontbijt hadden we even de tijd om een frisse duik in het zwembad te nemen om af te koelen. Al moet ik zeggen dat deze warmte beter te verdragen is dan de warmte in Nederland.

Om half 1 tijd voor de foto bespreking, omdat er niet heel veel dieren te zien waren vandaag waren het geen bijzondere foto's dit keer.

Om 16u was het tijd om weer op gamedrive te gaan. Het was nog steeds veels te warm dus bijna geen dieren gezien. Aan het eind nog een mannetje en vrouwtje jakhals gezien met een nest van 5 pupjes. Helaas al te donker om er een goede foto van te maken.

Vandaag dus ook geen foto's van dieren maar van ons verblijf.