Nuestro viaje a Cuba

March 2018 - March 2024
Een kleine rondreis van Floor en Dianne door midden- en west-Cuba
Currently traveling
  • 2,218days
  • 944kilometers

Playa Giron

March 9, 2018 in Cuba ⋅ ⛅ 21 °C

Nooit is ons zo vaak gevraagd of we een taxi wilden. We hadden zelfs een standaard reactie bedacht, namelijk: 'Tenemos el coche de las piernas!' Dit betekent: 'We nemen de benenwagen'.

Helaas is Playa Larga geen busstop voor viazul en weigeren Floor en ik 6 cuc pp neer te tellen voor dat extra kleine stuk naar Playa Larga vanaf Playa Giron. Één taxichauffeur heeft geen licensie om toeristen mee te nemen en de andere vraagt er 25 cuc voor. Het is 13:15 en de hop-on-hop-off-bus (3 cuc) vertrekt 14:45. We besluiten dat laatste te doen. Aangezien we voor anderhalf uur 'gestrand' zijn op Playa Giron, besluiten we er het beste van te maken.

Na een lekker drankje en een broodje hebben wij een lekkere duik in het water genomen en zijn we kort met een groepje gaan volleyballen. Toen bleek dat er zee-egels in het water lagen. Dus zijn we - ook omdat het tijd was om de bus te pakken - meteen het strand opgegaan om onze droge kleren weer aan te doen.

Geen slechte plek om anderhalf uur te besteden;)

Playa Larga

March 9, 2018 in Cuba ⋅ ⛅ 0 °C

Helaas worden we - ook al zijn we letterlijk de enigen in de bus - door de hop-on-hop-off bus 1,5 km van onze casa gedropt. In Playa Larga krijgen we echter weer een warm welkomst in Casa Yeni. Dat maakt alles weer goed. Een lekkere welkomst mojito en een fijn gesprek later, begeven Floor en ik ons weer naar het strand. Twee honden vinden het blijkbaar fijn bij ons, want voor we het weten liggen onze twee matjes naast ons te slapenRead more

Magic Schoolbus

March 10, 2018 in Cuba ⋅ ⛅ 21 °C

Om 9:00 worden Floor en ik opgehaald door een soort magic schoolbus die nog dateert uit de jaren 60-70. De bus is eigenlijk is een oude gele ijzeren geraamte met leren bankjes (en geen beenruimte). Het voelde alsof we ook zo de bus uit konden vallen als de wand van de bus zou besluiten dat het wel klaar was.

Na het ophalen van onze diving equipment rijdt de bus door naar Punta Perdiz. Hier hebben we onze eerste duik met een groepje van 7. Het is vrij makkelijk duiken, omdat het niet diep begint en ook niet tot erg diep gaat. Er zijn superveel mooie gekleurde vissen. Vooral de geel grijze zwemmen dicht bij ons. Helaas hebben we geen watercamera mee, dus hebben we geen foto's kunnen maken.

Omdat we zo enthousiast waren van de eerste duik besluiten Floor en ik met de Frans-Zwitserse Karen een tweede duik op een ander punt te doen. Deze duik ging tot 12 meter en we zagen meer soorten vissen en een oude gezonken boot. Dat was heel stoer om te zien.

Na de tweede duik hebben we kort gezwommen in de nabije natural pool en zijn we terug gereden met onze magic schoolbus. Karen heeft met haar camera nog een foto van ons gemaakt, maar helaas hebben we verder (nog) geen foto's van dit avontuur. Ik heb wel een kleine sfeerimpressie van de bus:)

---

Een douche en een korte break later, waren deze twee chicas weer aan het chillen aan het strandje dichtbij onze casa. Het waaide erg hard, dus ideaal voor kitesurfing. Met een boek, een lekkere kokosnoot en wat geroosterde nootjes waren we goed voorzien in onze behoeftes.

A noche en Playa Larga

March 10, 2018 in Cuba ⋅ ⛅ 27 °C

Van de eigenaren van Casa de Yeni kregen wij in de avond heeelijk eten opgediend. Als voorgerecht kregen we Fritura Malanga (gefrituurde aardappelachtig iets), bonensoep, vis (floor) en pork (ik). Als toetje kregen we ook heerlijke flann, een soort crème brullee in cake vorm. Vervolgens zijn we naar een soort buurthuis gegaan in de hoop salsamuziek te kunnen horen en erop te kunnen dansen.

In realiteit bleek het buurthuis in een lokale discotheek te veranderen met schermen waarop clips werden afgespeeld. Vrouwen (tienermeisjes) met veel te hoge hakken en wannabe gangsters kwamen hier op af. De muziek was ook behoorlijk gangster, dus niet helemaal wat we hadden verwacht. Omdat we een beetje stil aan de zijkant stonden, werd ons een enkele keer gevraagd of we salsa konden dansen (maar daar hadden we op dat moment geen zin in).

Toen we weggingen hadden we buiten onze kamer een grote witte kikker gespot. Bij terugkomst in de casa maakte ik nog een grapje over een kikker die mogelijk op Floor's bed zou zitten en zou veranderen in een prins. Grappig genoeg was dit bijna realiteit. Boven mijn bed bij het raam ontdekten we toevallig een kleine kikkertje (zie foto).

Toch was er een Cubaan volhardend genoeg om Floor bij de hand te pakken en wat danspasjes te laten zien.

De volgende ochtend kregen we bij het ontbijt allebei heel lief een armbandje van Yeni als aandenken aan Cuba. Vervolgens vertrokken we met een blauwe taxi collectivo (met twee Duitse medereizigers en één Zwitserse medereiziger) richting Viñales. Hiermee eindigde ons avontuur in Playa Larga.

Viñales

March 11, 2018 in Cuba ⋅ ⛅ 27 °C

In Havana wisselen we van taxi. Het voelt bijna alsof je vee bent dat uitgewisseld wordt.

Na in totaal 6,5 uur komen we aan in Viñales. Het is de mooiste plek die ik in Cuba gezien. We hebben het laatste huisje in de straat in Casa Mayaday y Leonel.

In het dorp komen we - net als overal - bijna geen plekken tegen waar we ratsoen in kunnen slaan. Supermarkten zijn nagenoeg leeg. Wat ze meestal wel op voorraad hebben zijn sauzen en rum. Met wat geluk kom je koekjes tegen.

Rond zessen eten wij bij la Berejena, een ecologisch restaurant met vegetarisch eten. Dit is ook vrij bijzonder, omdat vlees toch belangrijk is hier en groenten redelijk schaars is.

In onze avondwandeling vlakbij onze casa zijn we overigens de Cubaanse kleine cowboyversie van Robert Redfort tegengekomen. Terwijl ik een foto van Floor maakte, vroet hij - met z'n sterallures - of wij een foto van hem konden maken met onze telefoon. Ook wilde hij graag dat ik met hem op de foto ging. Dus zo gezegd, zo gedaan;)

En Caballo a Viñales

March 12, 2018 in Cuba ⋅ ☁️ 19 °C

Om 9 uur gingen Floor en ik naar de man die twee paarden voor ons had en met ons een tour ging doen. Floor zat op de eetgrage El Dorado en ik zat op Pancho. Het eerste uur (geen tijdsbesef, hele tour duurde vier uur) sloeg ik doodsangsten uit. Ik heb vrij weinig ervaring met rijden op een paard en de oneffen wegen hielpen daar ook niet bij. Floor had daar gelukkig niet zoveel last van.

Onze eerste stop was bij een sigarenboerderij. We kwamen de Cubaanse Robert Redfort weer tegen en een vrouw die met ons in de taxi collectivo zat. In de sigarenboerderij kregen we een sigaar met honing erop en uitleg van Reinier Gonzales Velazquez. Hij legde uit dat 90% van de sigaren naar de staat gaat en 10% voor eigen gebruik/verkoop is. Deze 10% werd met een geheim recept door zijn familie bereid. In fabrieken wordt er namelijk rum aan de sigaren toegevoegd. Hier voegen ze iets extra's eraan toe. Reinier liet ons 'secado y llebago' zien oftewel 'drogen en rollen'. En na de uitleg kregen we een uitnodiging om 's avonds met hem te gaan eten. Met een knipoog vroeg hij ook mijn hulp om van Floor zijn vriendin te maken. Een goede kandidaat voor 'Boer zoekt vrouw international';).

We vervolgden onze weg naar een koffie/honing/guava-rum boerderij. Hier tegen we in duidelijk en sufficiente despacio (langzaam) Spaans, uitleg van een man over de planten en de productie van de eerder genoemde producten. Na een kleine pauze keerden we terug. De vier uur waren toch best voorbij gevlogen. Pancho en ik waren inmiddels matties geworden en ik sloeg geen doodsangsten meer uit.

Comida de corazon

March 12, 2018 in Cuba ⋅ ⛅ 19 °C

Het was ongeveer een uur lopen naar het huis van Reinier. We kregen een warm welkomst van Reinier en zijn zus. Na een biertje op de veranda kregen wij eten van hun. Van een collega had ik te horen gekregen dat je hier in Cuba alleen maar (met een zucht) rijst met bonen kon eten. Floor en ik hadden niet eens ons best gedaan, maar rijst en bonen hadden we tot nu toe nog niet voor de kiezen gehad. Eindelijk kregen we onze rijst met bonen en heerlijk gekruide rundvlees. Eén van de lekkerste gerechten was dit tot nu toe!

Na het eten bracht Reinier ons weer (in het donker door de vallei) terug naar de stad. Hij maakte nog een grapje dat ik veel sigaren mocht krijgen als Floor over een jaar zijn vriendin was. Alleen voor vandaag was Floor zijn vriendin . We namen samen nog een biertje en daarna we afscheid van elkaar en gingen Floor en ik weer naar onze casa.

Los días Fiñales

March 13, 2018 in Cuba ⋅ ⛅ 29 °C

Het is alweer onze laatste volle dag in Viñales. Floor en ik willen graag naar het strand, maar dat is hier een hele opgaaf. Je betaalt voor de rit tussen de 50-100 cuc en dit kan je delen door 2 of door 3,4 of 5. Ligt er vooral aan of je medereizigers kan vinden. Op weg naar het stadje zien we een honkbal-/softbalwedstrijd. Honkbal is één van mijn favoriete sporten, dus het is heerlijk om er naar te kijken. Ook grappig dat mensen dit overdag doen, terwijl en dinsdagmiddag is.

We vervolgen onze we en vinden in de supermercado zowaar chocoladekoekjes. Ook vinden we hier typisch Hollands bier;). Na een inventarisatie van een wandelroute die we later gaan doen, springen we op de hop on bus.

---

De volgende dag maken Floor en ik na een (wederom) stevig ontbijt een laatste wandeling door onze geliefde Viñales. Vervolgens stappen we in de bus voor een rit van 3,5 uur. We arriveren in een mooi oud koloniaal huis in een ander deel van Havana dan waar we eerst zaten. Nu resteren ons de laatste 28 uur in Cuba en in Havana.

Hasta la vista Havana

March 15, 2018 in Cuba ⋅ ☀️ 22 °C

De volgende ochtend ontwaken Floor en ik, na allebei levendige dromen gehad te hebben, in Casa Lourdes y Louis. We bevinden ons in Vedado. Het huis is zoals eerder gezegd een supergroot en mooi koloniaal huis met hoge plafonds en veel kamers.

Gisteren hadden we gegeten in El Biky. Het zou een informele hamburgertent zijn. Echter, toen we in de rij voor de eettent buiten stonden en naar binnen keken, leek het een sjieke tent met obers in nette kleding. Gek genoeg was dit ook weer een soort illusie. Toen we binnen kwamen veranderde het licht en leek de tent eerder een grote snackbar. Er was superveel keuze en het eten was lekker en zeker niet duur.

Ook deze ochtend kregen we weer een uitgebreid ontbijt van Lourdes. Het was een mooie laatste ontbijt in Cuba. We kregen pannenkoeken, tosti, hamburgertjes, ei, fruit, sap, koffie en toast.

Voor nu gaan we nog even Havana in en vanavond pakken we weer de vlucht terug naar Nederland.

Un ultimo mojito

March 16, 2018 in Cuba ⋅ ⛅ 26 °C

In de laatste uren in Cuba hebben Floor en ik nog een paar mooie auto's en gebouwen gespot die vastgelegd moesten worden. Ook hebben we nog wat rum als aandenken meegenomen. Het was al met al een prachtig avontuur met veel muziek, dans, oude auto's en gebouwen en rum:)Read more