Cusco

A short but fine adventure by Maaike Read more
  • 0kilometers

Op grote hoogte

July 9, 2016 in Peru ⋅ 🌙 11 °C

Dag 4 alweer. Tijd om van Lima door te gaan naar Cusco. Voor wie het niet kent, het is een stad in de Andes op 3300m hoogte. Cusco betekent 'navel van de aarde'. Het is in Zuid Amerika de oudste en nog steeds bewoonde stad. Heel bijzonder dus. We hebben nog niet veel meer gezien dan tijdens onze taxirit van het vliegveld naar het hotel, maar Cusco ziet er veelbelovend uit. Morgen gaan we de stad op een rustig tempo verkennen. Vanwege de hoogte wordt aangeraden de tijd de nemen om te acclimatiseren. Wij zijn een beetje eigenwijs geweest en hebben een vlucht genomen van Lima naar Cusco. Dit is nu wel te voelen, we zijn enigszins dizzy en licht in ons hoofd. Maar dat komt vast goed, want we drinken veel water en hebben ook al genoten van de Peruaanse coca-thee. We zitten nu in het Ninos hotel, opgericht door een Nederlandse vrouw om kinderen te helpen. Het ziet er goed uit en ook het restaurant dat erbij zit is goed gekeurd. Ook scheen vanmiddag zowaar de zon, daar worden we blij van. 😄 's Nachts daalt de temperatuur naar het vriespunt dus ben benieuwd hoe we de nacht gaan doorkomen. Maar nu chillen we met een boekje bij het haardvuur. Fijne zondag! 🙋Read more

Wat een feest!

July 10, 2016 in Peru ⋅ 🌙 14 °C

Vanmorgen redelijk fit opgestaan. Hoewel duidelijk is dat je rustig aan moet doen om je lichaam te laten wennen aan de hoogte, is dat voor mij niet echt weggelegd. Enthousiast gingen we op pad om de stad te verkennen. Op het hoofdplein, Plaza de Armas troffen we een groot evenement. Er liepen veel kinderen in uniform. Ik vermoed dat dit de afsluiter was van het schooljaar. De kinderen liepen in een optocht mee, langs een aantal hoogwaardigheidsbekleders op. Tof dat ze er zo'n feest van maken! Ik heb veel foto's kunnen maken 📷.
    Vervolgens gingen we op zoek naar de tickets office voor Machu Pichu kaartjes. Jammer voor ons dat op zondag het kantoor dicht is, dus dat is het eerste wat we morgenochtend gaan regelen.
    Na al dat geloop en gezoek begon de hoogte op te spelen en kreeg ik mega hoofdpijn. Niet grappig.. Dus gingen we weer terug naar ons hotel waar ik de pilletjes heb genomen en weer aan de cocathee ging. Dit hielp en ik heb gelukkig de rest van de middag hoofdpijnvrij kunnen chillen op de zonnige binnenplaats. Hopelijk is morgen over, fingers crossed! 🙏🏻

Je moet er wat voor over hebben

July 11, 2016 in Peru ⋅ 🌙 10 °C

Vanmorgen opgestaan zonder hoofdpijn. Olé, de hoogteziekte is over. Waar pilletjes en cocathee goed voor kunnen zijn 😁.

Dus we konden gezond en wel op pad om kaartjes voor Machu Picchu te scoren. Dit bleek niet gemakkelijk. Het adres uit de lonely planet klopte niet meer, waar we pas achterkwamen na drie kwartier lopen. We moesten weer terug en probeerden het adres dat aangegeven stond op de website. Natuurlijk aan de andere kant van de stad. Daar aangekomen bleek dat daar geen kaartjes werden verkocht en werden we weer teruggestuurd naar een museum in het centrum. Eenmaal daar bleek dat we naar het ticketloket moesten om de hoek. Met poging 4 waren we dus eindelijk op de juiste plek! Moesten we alleen nog maar een uur in de rij staan 😆. We hadden wel geluk, want er waren nog kaartjes voor woensdag. Vervolgens gingen we naar het kantoor van Peru Rail voor treinkaartjes. En natuurlijk was de treinreis die wij wilden maken uitverkocht. We zijn nu 200 dollar armer, gaan heen rechtstreeks en komen terug via een trein en busverbinding. Maar goed... We gaan! En daar kijk ik onwijs naar uit 😄.

Om nog even wat leuks te maken van de dag zijn we naar de kathedraal geweest. Qua architectuur mooi maar de Peruanen houden van kitsch in combinatie met poppen. Niet helemaal mijn smaak.. Morgen gaan Daan en ik naar Pisac in the Sacred Valley, met Inca ruïnes en een grote markt. Ciao!

Afdingen tot je een ons weegt

July 12, 2016 in Peru ⋅ ⛅ 12 °C

Vandaag stond in het teken van shoppen. We zijn pas een week op pad en hebben nu al de helft van onze bagage extra. Hoe gaat dit moet gaan passen is wel een uitdaging. Wat sjaals, mutsen en plaids van alpacawol nemen behoorlijk wat ruimte in. Maar serieus, zulke mooie spullen kan je echt niet laten liggen. Dus schaffen we gewoon nog een extra tas aan! 😆

Ik moet bekennen dat we vandaag niet veel meer hebben gedaan dan spullen bewonderen en afdingen. We worden er steeds beter in. Opvallend is overigens dat we geen last hebben van macho Peruanen, maar juist van toeristen. Ze halen van alles uit de kast om te praten of maken spontaan foto's. Best apart volk die toeristen 🤔.

Anyways, morgen is de grote dag en gaan we eindelijk naar Machu Picchu. Can't wait!

Machu picchu

July 13, 2016 in Peru ⋅ 🌙 5 °C

Whoehoe! Het kostte heel veel tijd, moeite en geld, maar het is gelukt. Vandaag hebben we de Machu Picchu mogen bewonderen. Het was onwijs indrukwekkend, evenals de treinreis er naartoe dwars door de natuur. Daar word je stil van. Zeker een van de meest bijzondere plekken die ik tot nu toe heb bezocht! Ik ga er niet veel woorden aan spenderen, de foto's spreken voor zich. En als je nog niet geweest bent.. Doen!

Overigens was de terugreis weer een ervaring. We begonnen met 1,5 uur vertraging, maar dit werd goedgemaakt door een dansende kraai in de wagon met daarbij een modeshow. We hebben tranen gelachen 😂, het was hilarisch! Helaas stond bij aankomst in Olaytantambo niet onze eigen taximan-Juan op ons te wachten, maar stuurde hij zijn vriend die in het bezit is van de meest gammele stationwagen van heel Peru. Rijdend leek het net of er twee kippen aan het ruziën waren in de kofferbak (niet het geval) en hij moest stoppen om tegen zijn band aan te schoppen (waarom doen mannen dat). Maar volgens deze meneer was 'todos bien' en konden we onze weg naar ons hotel vervolgen.