Satelliitti
Näytä kartalla
  • Päivä 13

    Roadtrip naar Hue

    12. maaliskuuta 2023, Vietnam ⋅ ⛅ 26 °C

    Ik kon Stan nog eventjes zoet houden in bed met Paw Patrol, Bumba en veel filmpjes van zichzelf, maar om 7 wil hij er echt uit. Tess was er dan ook vrij snel. We kleden ons aan, doen alle koffers en zakken toe en ontbijten. Er ligt dragon fruit op het bord🐲! Dit wilde ik al eventjes proberen, maar ik vind het matig qua smaak😅. Het proeft naar zoetere aarde ofzo? Onze chauffeur voor onze roadtrip naar Hue staat plots aan onze tafel dus we pakken onze spullen. We zitten weer gezellig met z’n vieren op de achterbank.
    Onze eerste stop zijn de marble mountains⛰️. We pakken de rugzak waar Stan in kan zitten en ik neem hem op mijn rug zodat Lars Tess af en toe kan dragen. We nemen de lift en starten aan de wandeling langs grotten en pagodes, op weg naar de top. Er zijn veeeel trappen dus ik zweet al snel en heb een rood gezicht🥵. Al goed heb ik stevig ontbeten😜. We gaan een grot binnen en het is er lekker fris. We klimmen een beetje maar ik moet Lars en Tess alleen laten verder klimmen want ik pas niet door het gat met de rugzak. Ik keer om en krijg bewonderende blikken en mensen die me aanmoedigen 😅: “Wauw, strong! Brave!” Er filmen ook mensen mij en Stan of trekken een foto van ons: speciaal 🧐.
    Ik doe een gok en neem de trappen omhoog in de hoop Lars en Tess te vinden en terwijl ik onderweg naar boven soms wat sterf 😆. Ik kom hen tegen en we gaan weer naar beneden naar de volgende grot. Die is mooi! Met een groot Boeddhabeeld. Daarna beginnen we aan onze klim naar de top. Het is hier crossfit op zondag 🤪 en ik begin het al te voelen in mijn bovenbenen. Tess is al de hele tijd superflink aan het klauteren💪🏻. Onderweg naar boven begint ze wat moe te worden, dus Lars moet haar af en toe even dragen. Boven aangekomen, stelt het uitzicht een beetje teleur: langs de ene kant de mooie marble mountains, maar langs de andere kant gewoon een stad en het strand met hotels. Niet echt wauw dus.. We dalen weer af, halen Stan uit de zak en plots staat er een groepje Aziaten rond hem foto’s te trekken en hem te filmen terwijl hij wat springt en danst. Zeer vreemd, die paparazzi 📸.
    Na een dik uur keren we terug naar onze auto: allebei bezweet en wel voldaan moe. We rijden naar het Da Nang Museum of Cham Sculpture en slenteren er door, terwijl de kindjes als gekken achter elkaar lopen 🙈. We hebben allebei te weinig energie om er echt iets aan te doen buiten te zeggen dat ze ermee moeten stoppen en rustig moeten zijn 🙊. De security vindt het duidelijk ook niet erg want hij is geamuseerd aan het kijken en aan het zwaaien🤷🏻‍♀️. Het museum zelf is niet de moeite maar het was sowieso een stop op onze route. Daarna rijden we door over de Hai Van Pass en genieten van het uitzicht terwijl we koeken eten 😋. Bovenaan moet je iets van eten of drinken kopen want anders moet je betalen om een foto te nemen. Ze zijn wel opdringerig maar de mevrouw maakt een leuke foto van ons. Het uitzicht van op de top is ook niet wauw 🫣.
    Vervolgens rijden we verder naar de lunchplek aan het strand! Ondertussen is Stan in slaap gevallen. We stappen uit en leggen hem in de buggy: hij slaapt rustig verder😴. Tess ziet het strand en wil de ponderkes om schelpjes te zoeken: we laten haar doen. Er zijn weer bakken vol vissen en we vermoeden dat we iets uit die bakken gaan eten: verser kan wel niet. We krijgen gamba’s in look, inktvissen in zoetzure saus met groenten, rijst en frietjes. Die hadden we dus net in de bakken zien zwemmen 😂. Ik gruwel van de inktvis🦑, dat vind ik nu echt niet lekker! Lars wel. Hij pelt alle gamba’s🦐 en we beginnen te eten. Het is wel lekker! Tess speelt verder en komt af en toe wat frietjes stelen. Stan ligt nog in dromenland. Wat een rust aan Phu Loc - Lang Co🏝️! Ze begint met een Vietnamees meisje schelpjes te zoeken en te spelen.
    Stan wordt niet zo goed wakker en begint te wenen. Het is tijd om te vertrekken. Onze chauffeur stelt een extra stop voor: watervallen (Phu Loc - Loc Tri)! Stan valt snel terug in slaap en ook Tess dommelt even weg. We rijden een dorpje binnen in the middle of nowhere en zien armzalige huizen, koeien langs de weg en een groot kerkhof. Na een kleine wandeling, komen we aan bij de waterval. Ondertussen zingen we K3 🎶. Ook Stan kent het liedje al goed 😅. Het is mooi dus we zijn blij met deze extra stop. Nu is het nog een uurtje naar Hue, naar het appartement. De laatste 20min zijn wel aftellen want Stan begint hyper te worden en wat vervelend te doen 😬. We komen aan en 2 dames brengen ons naar boven. Terwijl Lars luistert naar hun uitleg, probeer ik onze wilde kinderen in toom te houden: het is moeilijk en ik kan mijn kamte moeilijk bewaren (omdat ik zelf kapot ben) 😤! Er zijn 2 kamers met stapelbedden en ze beginnen er wild in te spelen en te klimmen op het trapje 🤯. De dames kunnen niet zo goed Engels en begrijpen vaak niet wat Lars wil zeggen. Het lijken ook niet de scherpste potloden te zijn🫣. Er is hier weer geen zetel en om warm water te krijgen, moet je een half uur wachten na het opzetten van de zekering 😫. Ook is hier geen babybed dus het wordt nog een uitdaging om Stan in bed te krijgen. Lars gaat op zoek naar avondeten terwijl ik wil douchen met de kinderen. Uiteraard waren we de zekering vergeten op te zetten dus daar staan we dan allemaal al in ons blootje rond te lopen in het appartement 🤣. Lars is terug met worstjes, frietjes en patatjes en ze vallen aan als hongerige wolven🐺. Het half uur voor het warm water is om dus ik draai de kraan open maar er komt eerder lauwkoud water uit: geen optie dus. We doen dan maar een kattenwasje voor de kinderen en ik leg me tevergeefs naast Stan. Een uur lig ik er en hij blijft draaien en kusjes geven.. Ik word stilaan gek want ik wil me gaan douchen en gaan hangen.. Ondertussen is Tess ook enkele keren uit bed gekomen😠. Lars bouwt dan maar een constructie zodat Stan niet uit dat bed kan: dit wordt onthaald op een kort weenconcert. Ik kan me eindelijk gaan douchen en ben blij dat er warm water uit de kraan komt. Ale, toch lekker warm voor 2 minuten 😒…
    We installeren ons nog even in het dubbele bed, prullen nog wat en gaan dan ook slapen. Lars boven Tess en ik naast Stan(die om 5u heel kort wakker werd). Ik denk dat ik direct sliep 😴.
    Lue lisää