pěšky Porto - Lisabon Read more
  • 0videos
  • 3.9kkilometers
  • 3.7kkilometers
  • Day 1

cesta

October 6, 2022 in Czech Republic ⋅ ⛅ 13 °C

Praha - Mallorca - Porto

Z domu jsme vyrazili ve 14 h, plánovaný odlet byl v 18.05, skutečný 18.35, čekali jsme na opozdilce.. Měli jsme strach, že nestihneme navazující spoj. Obava byla zbytečná, letadlo z Mallorcy mělo zpoždění 1,5 h. Čekání jsme si zkrátili zmrzlinkou (J) a bagetou (P). Po příletu do Porta to teprve začalo. Od Honzy jsme věděli, jak si koupit lístek na metro, ale ukázalo se, že to není tak jednoduché. Přepnutí do angličtiny jsme našli až po 5. pokusu, což zapříčinilo, že nám ujelo poslední metro (to, že jsem mezitím musela na WC, nemělo vliv :-)). To, že už nic nejede, jsme se dověděli náhodou, když jsem se šla zeptat nějakého údržbáře, jestli jsme na správné koleji. Poslal nás na jiné stanoviště na bus, který jel asi za půl hodiny. A opravdu jel a opravdu nás dovezl blízko hotelu. Ubytovali jsme se asi ve 3 ráno. Spát nám nedala skupinka mladíků v mnišských hábitech, kteří asi hodinu zpívali trojhlasně nějaké dívčině do okna, hráli na kytaru, flétnu a dokonce i na bicí. Bylo to pěkně, akorát jsme se vůbec nevyspali.Read more

• Day 2

Porto - Espinho

October 7, 2022 in Portugal ⋅ ☀️ 17 °C

25,5 km
    Slunečno, u moře mlha

Vstávali jsme kolem 8.30, snídaně byla luxusní - hodně druhů sladkých dortíků a koláčků, pršut, šunka, sýr aj. Sraz s Tomšíkama jsme měli v 10. Šli jsme se podívat do centra Porta, na Katedrálu Porto, přesli jsme zajímavý most ve vysoké výšce. Zastavili jsme se v bistru na víno verde, které se točí jako pivo z pípy. Je to lehce perlivé mladé bílé víno. Pak jsme zahájili hledání naší cesty. Moc se nám nedařilo, šli jsme pořád do kopce do nitra země a vzdalovali se od moře. Nakonec jsme si vzali taxi, aby nás zavezl k moři, kde byla naše cesta. To bylo už 14 h. Mrknutím do map.cz jsme zjistili, že nám do cíle zbývá asi 12 km, což nebylo špatné.
    Cesta vedla těsně podél břehu Atlantiku po dřevěném chodníčku postaveném na dřevěných pilířích. Působivé. Moře hodně bouřilo a byly velké vlny. Škoda, že byla trochu mlha.
    Asi v 15 h jsme se zastavili v kavárně, dali si víno verde (jak jinak) a někdo rybu s hranolkama, pak zmrzlinu ve vedlejší cukrárně. Do Espinho jsme dorazili kolem 18. Vedle hotelu bylo indické bistro, tam jsme se najedli, dali si víno verde a pivo.
    Po včerejšku jsme hodně unavení, proto jdeme brzy spát. Je 21 h a už jsme v posteli.

• Day 3

Espinho - Torrao do Lameiro

October 8, 2022 in Portugal ⋅ ☀️ 16 °C

26 km
    Slunečno ve vnitrozemí, mlha na pobřeží
    9 - 17.30

Snídaně byla slabší než včera, přesto jsme se přejedli. Cesta vedla podél moře, šli jsme mlžným oparem a pofukovalo. Ve městečku Praia de Esmoriz jsme si dali víno verde, oříšky, lupina (vlčí bob). Pak oběd v Furadouro v restauraci Bamboo, kafe a víno verde v cukrárně pár metrů za Bamboo. Pak jsme se odklonili od moře, rázem se mlha ztratila a bylo slunce a vedro. Část cesty jsme šli podél silnice po cyklostezce.
    Další víno a pivo v Torreira, kde jsme si domluvili nocleh ve vedlejším domě. Byl trochu problém s placením ubytování, paní chtěla jen přes kartu, ale podařilo se to až na několikátý pokus. Ubytko moc pěkné, nové, byl to apartmán s 2 pokoji. Bez snídaně.

• Day 4

Torrao do Lameiro - S. Jacinto

October 9, 2022 in Portugal ⋅ ☁️ 15 °C

26,2 km
    9 - 18.00
    Zataženo, polojasno, odpoledne lehký déšť

Vstávali jsme v 8, rychle jsme se sbalili a vyrazili hledat padarii (pekárnu). Po 3,5 km jsme se dočkali, nacpali jsme se k prasknutí, ale vysněnou "kostku" neměli.

Zpočátku jsme šli podél velké silnice asi 10 km, pak jsme odbočili k moři, cesta byla moc pěkná, vedla dunama, (chodit po písku je prý dobré na tvarování zadečku:-) ). Pak jsme šli 3 km bosi po pláži.
    Došli jsme do městečka Torreira, kde jsme se chtěli občerstvit. Sháníme pípu s víno verde, ale museli jsme ustoupit z požadavků.
    Nakonec jsme se usadili v pizzerii na oběd, (14.00). Taxíkem jsme si ušetřili 8 km po velké silnici.
    Nechali jsme se vysadit u zavřeného kempu, taxikář se dost divil. Šli jsme dunama a pak lesem přírodní rezervaci. Došli jsme do cílového místa - Sao Jacinto, kde jsme si během dne rezervovali ubytování. Na večeři jsme byli v rybárně. Já si dala omeletu se šunkou s sýrem, Pavlík okouna, Tomšíci sardinky na grilu, a nezbytné vino verde.
    Do apartmánu jsme dorazili asi v 20.30, spát jsme šli asi v 22.00

Obrigada, obrigado- děkuji ona, děkuji on
    Posupagar - mohu zaplatit?

• Day 5

S. Jacinto - Praia da Vagueira

October 10, 2022 in Portugal ⋅ ☁️ 14 °C

Budíček 8.00
    9.00 - 17.30
    21,7 km
    Padaria snídaně, ujel trajekt, další 11.40
    Procházka k pláži kolem kasáren
    zacalo prset
    Padaria podruhé portske
    Trajekt jsme stihli
    Costa Nova - oběd 14.00 v baru Bronze, na pláži
    Podél silnice chodníček
    Cestou slunce, dokonce došlo na tílko
    V cíli opět mlha a drobný déšť
    Všechny restaurace zavřené, otvírají nejdřív v 18.00
    Bar Esplanada - víno vergi, kluci omylem malé pivo (20 cl), pak to napravili
    Ubytko Imperial - apartmán
    Večeře restaurace Vitó - 20.30 - víno vergi, kluci červené

• Day 6

Praia da Vagueira - Tocha

October 11, 2022 in Portugal ⋅ ⛅ 15 °C

21 km
    10 - 17.00

Vstali jsme tradičně v 8.00 a do mlhy, zašli jsme do padarie na snídani. Konečně měli kostku, tu si dal Pavlíček.
    Túru jsme zahájili lehce před 10. Šli jsme cyklostezkou, pak stezkou podle ukazatele, ale ukázalo se, že ukazatel byl připravený na další sezónu, protože cesta byla evidentně ve výstavbě, došli jsme na konec, kde bylo jen křoví, tak jsme to krosli přes soukromý pozemek na silnici.
    Pauza v Barra de Mira v krámku s kavárnou - J portské, ostatní láhev červeného, buráky ve slupce.
    Praia de Mira - gelateria, 3 kopecky J, pivo P
    Taxíkem do Tocha - hotel obsazen, našli jsme jiné ubytování, procházka centrem, zastávka v ozajstném portugalském bistru - P prasečí ouška (myslel, že to jsou matesy:-)), J jen portské
    Bistro u supermarketu, konečně pípa na víno verde.
    Ubytko výborné, nové, s portským, i když málo sladkým.

• Day 7

Tocha - Figueira da Foz

October 12, 2022 in Portugal ⋅ ⛅ 14 °C

35 km
    Ráno mlha, později slunce, až vedro

Vstávali jsme v 7.30, snídaně tradičně v padarii.
    Zpočátku jme se motali v lesících s písčitým podkladem kolem Tochy, pak jsme se dostali na cyklostezku financovanou EU, byla to nekonečně dlouhá rovina bez kapky stínu, žádné kolo jsme nepotkali, zato kamionů bylo dost. Usoudili jsme, že ji postavili kvůli těžbě dřeva a ne pro cyklisty.
    Po 20 km 1. zastávka Quiaios 13.45 - vino verde 3 láhve
    Praia de Quiaios - oběd v 16 30, hospody mají klasicky zavřeno, jediné bistro u dětského hřiště, toasty, toulavý psi
    Cesta vedla krátce po dřevěných chodnících podél pláže, pak jsme se odklonili víc do města po silnici do kopce, ignorovali jsme zákaz chodců a šli serpentinou kolem majáku, krásné výhledy. Do Figueiry jsme dorazili už za šera a začali shánět taxi k ubytku. Foukal silný vítr a ochladilo se. Objednaný taxikář dlouho nejel, tak jsme se posouvali pěšky k centru. Chlap byl pak naštvaný, že jsme nebyli na dohodnutém místě, když jsme se naopak ohradil my, že přijel pozdě, řekl, že nerozumí a uklidnil se.
    Věci jsme si odložili v hotelu a šli na večeři- toasty, hamburger a vino vergi. A pak honem spát. Zítra musíme brzo vstávat na vlak.

• Day 8

Figueira da Foz - Sao Martinho do Porto

October 13, 2022 in Portugal ⋅ ⛅ 15 °C

21 km

Dneska jsme vstavali už před 7, abychom byli včas na nádraží.
    Nádraží jsme našli, lístky koupili bez problémů, nasnidali se v nádražní padarii. P si konečně dal "pražce" (torrada) , což je toastový chleb nakrájený na hodně tlusté plátky, opečený v topinkovači, potřený slaným máslem, nakrájený na hranoly.
    Vlakem do Verride, přestup na rychlík do Valado dos Frades.
    Ve vlaku byl čas na plánování dalších dnů včetně návratu, a tak jsme zjistili, že máme koupené letenky ne z Lisabonu do Prahy, ale z Prahy do Lisabonu 😮
    Z Valado jsme chytli hned taxi do Nazzare, městečka, které jsme si chtěli prohlédnout a ze kterého půjdeme pěšky do cíle.
    Navštívili jsme místní tržnici, kde jsme si nakoupili na oběd domácí sýry z ovce a krávy, chleba, hroznové víno a poncha (alkoholový nápoj z ovoce a lihu). Místo prohlídky města jsme strávili hodinu přebookováváním letenek.

• Day 9

Sao Martinho do Porto - Foz do Arelho

October 14, 2022 in Portugal ⋅ ⛅ 16 °C

20 km
    dopoledne slunce, později občas mlha

Dneska máme snídani v hotelu od 8.30, tak jsme vstali v 8. Kafe bylo mizerný, tak jsme se stavili hned v kavárně. Kromě kafe si někteří koupili i oběd (bagetu), já ne, protože mi zbyla pizza z večeře a kus chleba.
    Cesta vedla podél pláže po chodníku, pak po dřevěných chodníčcích kolem zálivu. Došli jsme na konec, dal bylo v mapě značeno do strmého kopce po písku. My jsme šli pískem, Tomšíci okolo po silnici.
    Na kopci byly krásné výhledy na záliv, cesta pokračovala dunami porostlými klečí a trsy květin.
    Když jsme vyšli z dun, cesta vedla po silnici. Oběd jsme dali na odpočívadle z vlastních zásob. V mapě byla kreslená hospoda, ale žádná tam nebyla.
    Po delší době šlo odbočit ze silnice a jít po hliněné cestě. Dorazili jsme do cihlového města celkem brzy a nepohrdli hned první hospodou, ale víno nic moc (byla to padarie), tak jsme se tam nezdrželi. Po chvíli jsme došli k pláži, kde byla spousta hospod, ale jem některé otevřené. Zapadli jsme do 7Vaga a byl to dobrý tip. Najedli jsme se tu i napili. Pavlík si odskočil se vykoupat v Atlantiku a hned zpět do baru, kde jsme vydrželi do zavíračky, pak do ubytka.
    Na domácích jsme vyžebrali víno, spát jsme šli pozdě.

• Day 10

Foz do Arelho - Lisabon

October 15, 2022 in Portugal ⋅ ⛅ 16 °C

16 km
    ráno zataženo, drobounce mrholilo, přes den občas polojasno

Vstávali jsme v 7.30, snídali v pastelarii Doce Mar.
    Tras do Oueiros - Cafe Daideia - rýžový pudink, vino verde 2 láhve a 1 na cestu na nádraží. Cestu jsme naplánovali přes kostelík s výhledem na hrad. Nádraží jsme našli snadno. Chvíli jsme byli v nejistotě, jestli nějaký vlak jede, ale vypadalo to nadějně, přicházeli další lidé. Na nádraží jsme udělali rozlučkový piknik - lahví vína a jelitem (při koupi jsme mysleli, že je to klobása). Vlak přijel a průvodčí nám bez problémů prodal lístek do Lisabonu. Cesta vlakem trvala 2,5 h, byl to osobák. V Lisabonu jsme šli pěšky do centra, oproti předchozím dnům tu byl šrumec, hodně lidí a žádná gelateria, zato bazarů a různých vetešnictví bylo dost. Dostali jsme se naturistické části města. Chtěli jsme na hrad, bylo ale velké vedro, tak nás to chození rychle přestalo bavit, a vydali jsme se dřív na letiště - metrem s jedním přestupem, které nás odvezlo k terinalu 1. Chvíli jsme hledali, odkud jede bus k terminálu 2. V 18.15 jsme byli už odbavení, koupili si něco k jídlu a čekali na letadlo.
    Mělo zase zpoždění, ale tentokrát nám to nevadilo. V Miláně nám to letí až ráno v 8.30.