2009-ben voltunk egyszer kettesben Prágában. Még jóval gyerekek előtt, teljesen más élethelyzetben. Itt az ideje egy nosztalgiaútnak-
We were in Prague in 2009 last time just together with my wife. Let's start the nostalgic trip again.
  • 6footprints
  • 3countries
  • 3days
  • 46photos
  • 2videos
  • 1.3kkilometers
  • Day 1

Utazás a múltban

January 18, 2023 in Czech Republic ⋅ ⛅ 0 °C

Itt az ideje egy újabb utazásnak, ezúttal gyerekek nélkül.
    Egy kis előzmény: 2009-ben, még jóval a gyerekek, és a nagy kötelezettségek előtt eltöltöttünk 3 napot Zsuzsival Prágában, és mindig nagyon jó volt rá visszaemlékezni. Évek óta terveztük, hogy vissza kellene térni, de valljuk be, Prága a sok látnivalójával nem feltétlen köt le 2 gyereket, meg hát amúgy is, az az igazi nosztalgia ha az eredeti felállással megyünk.
    Szóval irány Prága kettecskén!

Szerencsére mostanra sok mindent digitalizáltak, így az előkészületek is egyszerűbbek. Amint megvolt az időpont 2 óra alatt foglaltunk szállást a Bookingon az óvárosi részben (LH Vintage Design Hotel Sax). Ára nem vészes, a reggeliről jókat írnak és fotók alapján nagyon design-os tényleg. Aztán persze majd meglátjuk a valóságban.

Autópálya matrica kell Szlovákiába és Csehországba is. Ezeket szintén online lehet intézni. Szlovákiában 12 EUR a legrövidebb 10 napos matrica ( http://www.eznamka.sk/) Csehországban szintén 10 napos van 310CZK ( https://edalnice.cz/hu/index.html#/validation)

2009-ben Orangeways busszal mentünk, ami azóta becsődölt. A vonat izginek hangzik, de Pestről még 7 óra, és addig hol hagyjam a kocsit. Szóval mivel úgyis Pesten volt előtte dolgom, irány kocsival onnan tovább.
    A legnehezebb rész az a Hol hagyjam a kocsit? kèrdés, ami Prágàra is vonatkozik. P+R jó ötletnek tűnt, de kiderült ha este nem állsz ki akkor extra pénz, és fotók alapján nem volt bizalomgerjesztő se otthagyni. Az óváros kb csak a lakóké parkolás kapcsán, szóval marad a hotel által ajánlott parkoló egy közeli kórházban.

Röpke 6 óra kocsival, és már itt is vagyunk. Az utak jók, autópálya végig, 2 határátkelést csak a roaming SMS jelzi szinte.
    És láss csodát a szobánk tényleg jó. Igazi lakosztály, nappali, külön háló, tágas, kényelmes, reggelivel 112 EUR 2 éjszaka, szóval egyenlőre ajánlom.

Mivel már estére értünk ide átadtuk magunkat a Prágai utcáknak. Cél nélküli sétálgatás indult amivel egyébként bejártuk kb az egész óvárost míg vacsorát kerestünk. Egy dolgot akartunk nagyon, hogy eldugott kis sikátoros helyi csehó legyen. Végül megtaláltuk az U Červeneho páva-t ami a barna csapolt Közellel, és az óriás csülökkel megvett minket is.

Néhány dolog ami a legutóbbi út óta biztos hogy változott:
    - a város tele van Candy Mine típusú boltokkal, ahol nagyon jó design mellett lehet cukrok, édességek és csokik tömegét vásárolni.
    -január közepe úgy tűnik nem szezon, nem volt tolongó tömeg még a Kàroly hídon se, viszont több étterem és kocsma is zárva volt
    - egyre több a marihuana shop, amit holnap ki akarunk deríteni mit is árul, mert ami a neve azt biztos nem.

Holnap estére okosabb leszek, nyakunkba kapjuk a vàrost mert csak 2 esténk van itt.

Prague Tour Part 1- Mountain in the City

January 19, 2023 in Czech Republic ⋅ ⛅ 0 °C

Kezdjük hát el a városjáró körutat. Nem sok tervezés volt előzetesen szóval csak mentünk a lábunk után torony iránt.

És tényleg így indult a nap. Mivel süt a nap, a napszemüvegem meg a kocsiban, visszamentünk a kórházhoz reggeli után. És mivel tegnap este egy szemben lévő kapuban őr állt, most meg nincs ott, nézzük meg mi van a kapun túl.
    Hát, mi más mint egy kis erdei ösvény, ami mivel Prága óvárosa közepén van, csak követni lehet, megfordulni nem. Egy kis sárbanmenetelés után fel is értünk a Seminary Gardenre amiről kiderült hogy évszázadokkal ezelőtt egy helyi carmelita monostor kertje volt, ami miután az 1700-as évek végén leégett, érseki szeminárium lett. Az 1900-as évek elején mikor visszakapta a város, több mint 2100 gyümölcsfát últettek.
    Mostanra lanovka is van, de mi gyalog megyünk fel a sok sok lépcsőn és ösvényen. A homokkő sziklákba több évtizednyi üzenet, a hegy tetején kilátótorony.
    Gyorsan megnéztük a Mirror Maze nevű tükörtrükk kiállítást, majd irány a torony. 300 lépcső fel ( na jó csak 299), aztán máris Prága csúcsán vagyunk 80m- re a hegy felett. Pazar látvány, megérte a dupla belépőért a 210 CZK/fő.
    Panoráma fotó, aztán irány lefele megint csak toronyiránt a Károly híd és a Zsidó negyed irányába....

PT Part 2- Karlovy Most and Jewish Qrt

January 19, 2023 in Czech Republic ⋅ ⛅ 1 °C

A hegyről lefelé csak azt néztük merre melyik kis utca a szebb, így elkezdtünk csak hozzávetőlegesen a Károly híd felé kóvályogni a környéken. Szeretem külföldön átadni magam a hely szellemének és céltalanul bolyongani, mindenhova bekukucskálni, meg elképzelni milyen lehet ott élni. Azt kell mondjam Prága erre tökéletes hely. Iszonyat jó hangulata van az épületek összevisszaságának, ami valahogy mégis összefügg és összeillik.

A Károly hídra érve látszik hogy most már azért vannak turisták, de ez még mindig nem tömeg, szóval jó ötlet volt ennyire holt időazakban jönni. Nem csak január közepe, de a hét közepe is. El is döntöttük, hogy elmegyünk a Zsidó negyedbe, megnézzük a régi temetőt úgy hogy senki nem lép közben ránk. Előtte persze a hídon egy kis utcazene hallgatás, és szoborcsoportonhülyehelyenhülyepózbanülőmadár fotózás és mehetünk is.

Prágában nagyon jó a tömegközlekedés, rengeteg villamos és 4 metro vonal is van, mindamellett az óvárosi rész nem nagy, így inkább gyalogosan közlekedünk.
    A zsidó negyedben 3 féle jegy van, mi a közteset választjuk 400 CZK/fővel, mert abban is 5 zsinagóga, a régi temető és a ceremonial Hall is benne van. Igazából főként a temetőbe akartunk bejutni, de külön oda nincs jegy szóval akkor legyen minden.
    A zsinagógák közül van ahol a holocaust áldozatairól emlékeznek meg, van ahol a hétköznapi és ünnepi kellékek vannak kiállítva, a legszebb mégis a spanyol zsinagóga, mert annak a belső díszítése is már ad egy élményt.
    A temető viszont maga a történelem. A 15-ik századtól kötelezték a helyi zsidókat rá hogy a városon belül temetkezzenek, az összes akkori kis temetőből áthoztak ide mindenkit. Egészen 1787-ig használatban volt, így több "emeleten/rétegen" keresztül jelenleg több mint 12.000 ember sírhelye, mindez egy kb tornaterem méretű kertben a városban. Furcsa belegondolni.

Kultúra után egy kis süti/szendvics, majd vissza a szállásra, hogy rápihenjünk az esti következő körútra, ami a vár és újra az óratorony városrészek lesznek.
    Eddig 16.000 lépés a nap, és hol van még a vége.

Knight at night

January 19, 2023 in Czech Republic ⋅ ☁️ 0 °C

Egy kis délutáni pihi után irány az esti Prága (újra) . Első utunk a Hradzsin fele vezetett, ami bár már este van, de fent a vár oldalában csodaszép kilátást ígért az esti Prágára. A várba nem akartunk már ilyen későn bemenni, annak idején végigjártuk az egészet és bár sok szép része van, most nem akartunk 3-4 órát bent sétálgatni.
    Inkább elindultunk újra a Karlovi Most (Károly híd) felé lefele és élveztük a kilátást meg a sikátorok zaját.
    Ahogy tegnap ígértem, mára tényleg okosabbak lettünk. Betértünk egy Cannabis Shop-ba és rákérdeztünk hogy akkor ez most mi. Kiderült, hogy bizonyos összetevői a marihuana-nak már legálisak cseh országban, de a klaszikus holland termés még nem (viszont törvényjavaslat már van rá). Szóval venni nem vettünk semmit, de kaptunk egy kis tudást.
    A terv az volt hogy elmegyünk ma is egészen a nemzeti múzeum előtti térig, (ami bàr bevásárló utca, de szép séta, és talán még Zsuzsi is vesz valamit magának). Útközben azonban felfedeztük Prágai utunk egyik eddig nem ismert uticélját. Nevezetesen egy SÖRMÚZEUM-ot. Kis tétovázás után kifizettük a fejenként 280 CZK-t (amihez jár 4 sör is) és a nem túl kedves jegypénztáros ellenére megnéztük a cseh sör történelmét és kellékeit bemutató kiállítást, majd levonultunk a múzeum pincéjébe, ahol már a lépcső tetejéről tudtuk, hogy egy sörbarlangba tartunk. Megkaptuk a 4-4 sörünket (szűrt, szűretlen, mézesmaláta és barna) és egy pince kellemes hangulatában meg is ittuk jókedvűen az egészet.
    A hangulat megjött, szóval már elviselet egy boltot is, ahol Zsuzsi gyorsan összevásárol magának pár elengedhetetlen holmit mint táska és fülvédő, aztán irány egy vacsi.

Vacsi után jóllakottan egy kényelmes séta hazafele, de mivel már majdnem 10 óra, megvártuk amíg az óratorony (Orloj) kinyitja kis ablakát és elvonulnak az apostolok az ablakok mögött az óra mellett. Nem is maradt más hátra mint bő 20 km napi gyaloglás után a jól megérdemelt pihenés.

• Day 3

Almost Hungary-félúton

January 20, 2023 in Slovakia ⋅ ☁️ 1 °C

3 óra alatt átjöttünk Csehországon, és Szlovákián egészen Pozsonyig. A kocsi tankja majdnem kiszáradt, szóval megtankolunk itt, és megyünk tovább. Szlovák benzin 1.596 EUR, majdnem mint otthon. Fontos azonban hogy bár a Szlovák szakasz nem hosszú, de összesen 3 benzinkút van a pálya mellett, 2 Pozsonynál, egy meg a Cseh határnál, és köztük majdnem 60 km a távolság, szóval ha nem akar valaki az adrenalin miatt aggógni az időben tankoljon ( ne úgy mint én, mert a 60 literes tankba végül 57 liter ment szóval centis volt)Read more

• Day 3

Tha last one-újra itthon

January 20, 2023 in Hungary ⋅ 🌧 1 °C

Hazaértünk. 780 km, röpke 9,5 óra egy tankolással és egy hosszabb ebédszünettel illetve Budapesttől szakadó hóval és pénteki forgalmi csúccsal.

Szép volt, jó volt, tartalmas volt. Ajánlom mindenkinek.