Lanzarote, met Nicky

March - April 2023
Ik ga Nicky, de kok waarmee ik pizzas gebakken heb bij De Proeftuin, bezoeken op zijn thuis eiland Lanzarote.
Hoe lang ik blijf en wat ik ga doen, kan ik nog niet zeggen. Dat weet ik zelf ook nog niet. Ik laat me verassen en zie wel waar ik beland.
  • 282kilometers
  • 16sea miles

Schiphol

March 10, 2023 in the Netherlands ⋅ 🌧 2 °C

Ja wat moet ik hier over zeggen? Ik ben lekker optijd en zonder problemen bij de gate gekomen. Nu wachten op het vliegtuig.

Hopelijk geen problemen met mijn ingecheckte tas.

Dit is trouwens al de 3e keer in +-1 jaar dat ik weg ga :))Read more

Nog steeds op Schiphol

March 10, 2023 in the Netherlands ⋅ ❄️ 1 °C

Eigenlijk hadden we al in de lucht moeten zitten, maar ik vermoed dat er door de sneeuw vertraging is.

Mijn tas zag ik in ieder geval in het ruim in rollen

Geland in Arrecife

March 10, 2023 in Spain

10-03-2023, 19:30
    Aan de ene kant is vliegen hartstikke mooi. In slechts een paar uur bevind je je in een hele andere omgeving. En dan te bedenken dat we slechts +-100 jaar geleden voor het eerst de lucht in gingen. Ik laat het natte en besneeuwde Nederland achter mij om het warme weer op te zoeken. En dat voor nog niet eens 200€. Op zich leven we helemaal niet in een verkeerde tijd. We hebben het best goed.

Vliegen heeft ook nadelen. Het gaat dan wel snel, vliegensvlug kan je wel zeggen ;), maar wat duurt het lang. Tot nu toe had ik tijdens al mijn vorige beschikking gehad over zo'n ingebouwd scherm in de stoel. Filmpje aan en voor je het weet ben je weer een paar uur verder. Op een vakantie vlucht naar Arrecife is daar helaas geen sprake van. Dit wist ik natuurlijk al en daarom heb ik een stoel bij het raam, voor de vleugel, gekozen. Naar buiten staren begint na 2 uur toch ook wel te vervelen. Wat slaap proberen in te halen dan maar.

Tijdens turbulentie, waar we genoeg van hebben gehad, kan je heel mooi zien hoe flexibel de vleugels van een vliegtuig wel niet zijn. Als ik het zou moeten gokken kan dat wel 15cm zijn!

Het vliegschema kan nog wel verbetering gebruiken. Eigenlijk moest mijn vlucht om 14:55 bij de gate vertrekken, maar dat is 17:10 geworden. Het vliegtuig kwam al te laat aan op Schiphol door stakingen in Frankrijk. Daarna begon het te sneeuwen en moesten we wachten totdat het vliegtuig vol getanked was. Eindelijk begonnen we te rijden....naar de de-iceing afdeling. Alle vertrekkende vliegtuigen moeten bij dit weer behandeld worden tegen sneeuw en ijsvorming. Dat betekent dus ook extra vertraging en wachten op onze beurt. De de-iceing afdeling is trouwens heel handig gepositioneerd aan de andere kang van het vliegveld. Daar bovenop kwam nog eens dat we weer de andere kant op moesten taxiën naar de polderbaan. Na een nat en turbulent vertrek is de lucht rustig en kan ik fantaseren over wat de komende weken mij gaan brengen.

Voor nu ben ik veilig aangekomen.

Van regen naar zonneschijn

March 10, 2023 in Spain ⋅ 🌬 18 °C

Gisteren na alles snel ingepakt te hebben ben ik toch het een en ander vergeten mee te nemen of heb ik het weer hier verkeerd ingeschat.

Omdat ik voor veel verschillende activiteiten spullen heb mee genomen kon ik eigenlijk nergens veel van inpakken. Een extra broek, shirt of dun jasje was toch best handig geweest. Mijn gewone schoenen (dus niet voor wandelen, fietsen en klimmen) ben ik ook vergeten.

Dat krijg je er van als je de dag na het afstuderen al wil vertrekken.

Avond en eten

March 10, 2023 in Spain ⋅ 🌬 19 °C

Over het vliegen heb ik in mijn vorige bericht al geschreven. Toen ik landde was het helaas al donker en heb ik niks kunnen zien van het eiland. Tijdens het wachten op mijn bagage kon ik Nicky al zien staan. Het is vliegveld is niet groot, maar ook niet klein. Hier kan je ten minste niet verdwalen.

Mijn vlucht was op de dag direct nadat ik af studeerde. Hierdoor zat ik nog een beetje met spanning en mijn komende reis hielp hier niet bij. Op de dag van mijn vertrek heb ik dus nauwelijks gegeten. Gelukkig wist Nicky de perfecte plek om mij mee naar toe te nemen, nadat ik mijn spullen bij zijn huis heb afgezet.

Op zijn Spaans begonnen we met wat kleins. Nachos waren het geloof ik en iets dat veel weg had van patatje oorlog maar dan met andere en meer saus. Als hoofdgerecht hadden we verschillende soorten vis en vlees. Daarbij horen ook papas. Dit zijn typisch Canarische aardappeltjes. Volgens Nicky is de kwaliteit goed, maar voor mij is het echt uitstekend. Misschien is dat de honger die spreekt of is het vlees van een veel betere kwaliteit.

Na de maaltijd zijn we even rond wezen lopen om de stad snel te bekijken. Ik verbaas mij over hoe druk het is op straat. Het is 23:00 en het nacht leven is nog niet eens begonnen. De clubs gaan hier pas om 24:00 open.

We zijn al redelijk snel weer terug gegaan naar huis, omdat het toch wel een lange dag is geweest voor mij.

Eerste dag

March 11, 2023 in Spain ⋅ ☀️ 26 °C

Vandaag is mijn eerste dag bij Nicky. Voor degene die hem niet kennen, Nicky woont hier op Lanzarote en is tijdens de coronapandemie naar Nederland gekomen om te werken. We begonnen de ochtend rustig met een klein ontbijt want dat is normaal hier. Nicky vroeg of ik zin had in een stukje fietsen. Tuurlijk dacht ik, niet wetende dat hij 30km bedoelde. Ik had verwacht dat we een klein stukje door zijn woonplaats zouden rijden. In plaats daarvan gingen we naar Puerto del Carmen. Daar wist Nicky namelijk een plek om te zwemmen. Ook heeft hij mij verteld dat de zon op dit tijdstip (11:00) nog niet zo sterk is.

Na gezwommen te hebben fietsten we weer terug en begon ik de zon toch wel te voelen. Het was ondertussen al bijna 14:00, dan is het eigenlijk te heet om buiten actief te zijn. Na de lunch merk ik dat ik toch echt verbrand ben. Oeps.

Het mag dan nu wel 18:00 maar onze dag zal nog lang niet over zijn. Nicky heeft eersterangs kaartjes gekocht voor een MMA gevecht waar een vriend van hem aan mee doet. Hij heeft een lift van een vriend geregeld, een snelle audio waarin we even met 180km/h over de snelweg gingen. (De maximale snelheid was 80). MMA staat voor Mixed Martial Arts, maar komt bij mij over als elkaar het hoofd inslaan. Het is wel interessant om te zien hoe enthousiast iedereen is. Er waren 8 gevechten en rond 24:00 was de laatste over. Nu gaan we avond eten in een klein Colombiaans tentje. Lekker eten, maar ik betwijfel of het gezond voor mij is.

Alsof dit alles nog niet genoeg was, was het plan om naar Carnavalsfeest in een ander dorp te gaan en dan zou ik moeten rijden omdat ik de enige was die niks gedronken had. Gelukkig hadden ze hier geen zin in en liepen we in plaats daarvan naar iemand anders zijn huis om wat te drinken. We sloten de avond af met een kort stukje lopen terug naar huis.

Teguise

March 12, 2023 in Spain ⋅ ☀️ 25 °C

Het is zondag en dat betekent markt in Teguise. Het lijkt Nicky leuk om hiernaartoe te gaan, dus dat is wat we gaan doen. Helaas moeten we er wel met de bus heen omdat de auto van Nicky bij de garage staat voor reparatie. Op zijn Spaans lopen we op goed geluk naar de bushalte en moeten vervolgens 30 minuten wachten... de bus is net weg. 30 minuten is echter niks vergeleken met wat er later op de dag zou gebeuren.

Maar laten we eerst de markt doen. De toeristen komen met grote tourbussen vanuit de verschillende resorts op het eiland. Het is druk en heet, maar wel erg leuk en mooi. Ik heb vandaag niet zo veel foto's gemaakt omdat ik vooral wil genieten van de atmosfeer. Er zullen meer kansen voor leuke kiekjes komen.
    Op de markt is veel troep zoals petten, T-shirts en portemonnees te vinden. Natuurlijk worden er ook wat lokale producten zoals kaas, wijn en groente verkocht.

Rond 13:30 begint het af te lopen en wordt de zon te sterk. We besluiten af te koelen in een cafeetje. We zaten nu nog lekker, maar het werd tijd om de bus terug te pakken. We zijn bijna bij de bushalte en zien tot onze schrik de bus net wegrijden. Shit. Maar is niet erg, we nemen gewoon de volgende, toch? Helaas dat bleek niet zo simpel te zijn.

De volgende bus zou pas over 1,5 uur komen. We doen een poging om te liften, maar een paar Duitsers gooien roet in het eten door te proberen met ons mee te liften. Dan maar ergens in de schaduw wachten. 1 uur verstrijkt, verveling slaat toe. Na 1,5 wachten staan we weer bij de bushalte. Maar helaas, geen bus. Oke, wat nu? de volgende bus zou ook weer 1,5 wachten betekenen. Waarschijnlijk zijn de bussen ingezet op een andere plek vanwege carnaval. Na 3 uur wachten kwam er eindelijk een taxi waarmee we terug naar Arrecife zijn gereden. Hier hebben we Liz en Gaby, vrouw en dochter van Nicky, opgepikt en zijn doorgereden naar een Colombiaans restaurant. We hadden ondertussen flink honger. Gelukkig maar, want wat was deze maaltijd groot.

In de avond is het lekker afgekoeld en lopen we een stuk langs de zee. Hier zien we iets moois. Nicky verteld mij dat door het botsen van warme en koele luchtstromen er plaatselijk mist kan ontstaan. Hoe dit precies ontstaat wil ik later nog even opzoeken.

Eerste wandeling

March 14, 2023 in Spain ⋅ 🌬 20 °C

Vandaag eindelijk gewandeld. Ik heb besloten naar Costa Teguise te gaan met de bus en vanaf daar terug te lopen naar Arrecife. Eenmaal met de bus aangekomen zie ik in de verte een mooie kust. Ik besluit om eerst een klein ommetje te maken in die richten en dan om te keren. Onderweg kom ik flink wat trailrunners tegen. Ik gok dat ze aan het trainen zijn voor de Iron Man die komende maandag plaats zal vinden.

Het begin was mooi in het ruwe landschap van Lanzarote. Daarna moest ik toch echt langs de tientallen hotels en resorts lopen. Het valt mij op dat er enorm veel Engelsen en Duitsers zijn, grotendeels verbrand door de zon en relaxend op een terrasje.

Surfen

March 16, 2023 in Spain ⋅ ⛅ 20 °C

Wauw, wat is surfen gaaf.
    Het weer zou vandaag perfect zijn om te leren surfen. Daarom heeft Nicky een les voor ons geregeld. Deze les wordt door een goede vriend van hem gegeven, deze vriend kon ons ook een lift geven naar het strand van Famara. Dit strand is gelegen aan de westkust van Lanzarote en staat bekend om zijn geweldige golven. Het strand is wel 5 kilometer lang met hoge kliffen op de achtergrond. Een geweldig uitzicht dus. Dit wordt mijn eerste keer surfen, dus ik ben benieuwd hoe dat gaat.

Vandaag was echt geweldig, maar ook slopend. Omdat ik nog een beginner ben moet ik in het ondiepe water oefenen, dat betekent ook de hele tijd door het water de zee in moeten lopen. De grootste uitdaging voor mij was het plaatsen van mijn eerste voet op de surfplank. Ik ben natuurlijk erg onstabiel en heb een hoop zand gehapt. Beetje bij beetje ging het beter, maar ik ben er nog lang niet. Na twee uur bezig te zijn geweest was het tijd om te stoppen en dat vond ik wel prima, was namelijk dood op.

Naderhand hebben we onze dorst gelest en zijn we weer in de auto gesprongen terug naar Arrecife.

Dag afgesloten met voetbal en Chinees.