Lille tur til nordtyskland.

august - september 2022
  • 112fotos
  • 7videoer
  • 756kilometer
  • Dag 3

'Camping am Strand' i Neustadt.

1. september 2022, Tyskland ⋅ 🌙 15 °C

Hvad sker der lige for vores planlægning? 😳 Hver dag vi søger mod en ny campingplads, ender vi med at snegle os afsted i den lokale myldretrafik. Det må kunne gøres bedre 🤔🤔. Så skal vi finde en plads før kl 16, men vi tager jo heller ikke på ferie for at opleve campingpladserne. De er jo ret ens, toilet, bad, køkken og rigtig mange naboer. 😊.
    Jojo... Jeg havde også fået lov at få en øl. Men det der med selfies.... Holde mobilen, så jeg stadig kan trykke på udløseren, rent faktisk også selv være med på billedet og smile, ja og så skal der da også være lidt baggrund. Søren er sød at sidde pænt. 😋 Pyha det er svært!
    Hele kysten fra campingpladsen og ind til centrum er en lang hvid sandstrand, kun afløst af små hyggelige lystbådehavne. Hvorfor købe en flybillet til Ibiza når der festes på stranden her? Dj, palmer, lys, bar og god 90'er musik, hvad kan man mere ønske sig. Ja... Det skulle da lige være en smuk solnedgang, hvor månen spejler sig i havet.

Neustadt i.H.

2. september 2022, Tyskland ⋅ ☀️ 20 °C

Hmmm... Neu betyder da ny ikk? Men byen blev grundlagt i 1244. 😳 I min optik er det ikke særlig nyt! Hyggelig by med masser af brosten...igen igen. Men her var der faktisk så meget ukrudt imellem at vi registrede det, både på p-pladser og små hygge kroge, ja selv på gaderne. Et sted holdt der en meget støvet bil og under den groede ukrudtet lystigt. Det har vi ikke set før. Jeg har ikke taget billeder af det fordi jeg blev heldigvis optaget af alt det smukke der også var. Broen er byens knudepunkt og grundlag for kø, dytten og hektisk aktivitet. 😱 Men der tog ikke mange skridt derfra før roen faldt over os igen. På markedspladsen var der marked med masser af frisk fisk, brød, kød, frugt, grønt og blomster. Duften af nyrøget pølser og fisk blandede sig med den summen af liv som et marked nu giver. Så er det at vi ønsker os et stort køleskab, men vi nøjedes med at købe ind til middagsmaden og en kop kaffe til at sidde stille og nyde indtrykkene på.Læs mere

Timmendorfer strand

2. september 2022, Tyskland ⋅ ⛅ 21 °C

Uha... Det er da vist her de rige bor og holder ferie. Priserne er skruet godt og vel op til det dobbelte. 🤑. Mærkevare butikker i lange baner og store dyre biler i alle indkørsler. Men sikke en strand! Hvor var det skønt at blive blæst igennem og få sand mellem tæerne. Duften af saltvand og tang er bare skønt. Vild idé at bygge en restaurant langt ude i vandet, vi gik derud men var heldigvis godt mætte af den lækre middagsmad vi købte på markedet i Neustadt.Læs mere

Campingplatz Lübeck-Schönböcken

2. september 2022, Tyskland ⋅ ⛅ 19 °C

En lille liiiiidt kedelig campingplads. Men der er hvad der skal være. Vi ligger 4 km fra centrum af Lübeck. Planen er at tage bussen tur/retur, derfor bliver vi til en overnatning mere. Glæder mig til at gense Lübeck, vi har været her til et julemarked for ca 10 år siden. Håber at vi kan finde den gamle fantastiske restaurant igen, mon så ikke vi tager lidt billeder. 🤔.Læs mere

• Dag 5

Lübeck

3. september 2022, Tyskland ⋅ ⛅ 21 °C

Vi tog bussen kl 10:21. Heldigvis skulle 4 andre danskere også med, fordi vi havde da ikke undersøgt noget om mundbind. Men de havde da ekstra mundbind vi måtte få. 😷.
    Jeg er så dybt imponeret over byporten ind til selve Lübeck, sikke et bygningsværk! Og endnu mere imponerende at det er bygget i 1464. Hvordan har de gjort det uden at ringe efter BMS? Og sikke en kreativitet denne arkitekt har haft. I moderne byggeri kan arkitekterne svinge sig op til at tegne en beton mur med et bølget tag.
    Bemærk at alle de sorte sten er blanke. Den anden bygning er byens Rathaus, kun bygget af sorte blanke sten. Med en masse små tårne med grønne tage. Vi kiggede ind i hall'en. 😳 Hold nu op hvor var det flot! Måske Google har billeder, det virkede lidt upassende at tage billeder, da der var folk på arbejde, som myldrede rundt.
    Vi betalte os fra at komme op i en af de store kirkers tårne, sikke en udsigt! Og måske lidt en skuffelse, da jeg havde en romantisk idé om at hele byen var bevaret med de gamle bygninger. Det var nok lidt naivt!
    Vi fandt den gamle restaurant, men de grinte lidt skævt af os, når vi troede at vi kunne få et bord lørdag aften. Så vi fandt på noget andet. Faktisk havde det også været mange timer at skulle få til at gå i byen. (Vi endte med at tage bussen kl 17 godt mætte af indtryk.)
    Midt inde i disse brosten belagte gader og torve, stødte vi på en oase af grønsager og blomster. 🥰 Kultur garten bygget op af paller med paller ammer, som var placeret lidt som en labyrint. Det summede lystigt af bier og sommerfugle. Folk sad i hyggelige kroge og på bænke og nød solen og hinandens selskab eller blot at læse en bog i ro. Blomsterne duftede fantastisk og sanserne førte os ud af byen, ud på landet.
    Senere fandt vi en fortovscafe hvor vi fik en stor fadøl.... Aaah! 🍻Der er ikke noget som at sidde i solen og nyde en øl. Og kigge på mennesker!
    Ja jeg ved godt at man plejer at tage billeder af tallerkenerne mens de er fyldte. Det nåede vi så ikke! 🤣. Vi sidder ved "voldgraven" og nyder trafikken af mennesker og både på vandet. Den gamle bydel ligger omkranset af vand, om det er menneskeskabt eller man har bygget på en ø ved jeg ikke. 🤔🤔.
    På vej ud af Lübeck så vi bussen.... I vandet! Det viste sig at være en amfibie bus, som også kører op på land. Hvad gør man ikke for at tjene penge? En sjov gimmick.
    Nå men benene er trætte og hovederne fulde af indtryk, så vi handlede ind til aftensmaden og tog bussen hjem til campingpladsen. Sjovt nok havde de 4 andre danskere fået samme idé.

Ratzeburg

4. september 2022, Tyskland ⋅ ⛅ 21 °C

Ratzeburg er en middelalderby midt på en ø mellem 3 andre små byer. Faktisk er det kun præsteakademiet og kirken, et krigsmuseum og en håndfuld huse som er tilbage fra gammel tid. Alle opført i de smukke slidte røde mursten. selvfølgelig er gaderne også med brosten. 😊 Der skulle være gudstjeneste kl 14 og vi havde fornøjelsen af at høre organisten øve sig, da vi passerede kirken.
    Byen er også kendt for sine sejler- og roskoler.
    Mens vi nød en kop kaffe ved badestrandens café, valgte Easypark igen at snyde Søren. Så afsted med os, det er jo ikke til at vide om p-vagterne holder fri om søndagen.
    Nu må vi altså også få styr på den Easypark app. 🤔
    På pladsen ved caféen dukkede der, foruden en masse almindelige, nogle 3-hjulede motorcykler op. Can-am hedder de, ret så seje.

Witzeeze sluse

4. september 2022, Tyskland ⋅ ⛅ 23 °C

"Eeeej se Søren!" Et skilt til er seværdighed og sluse. Breeeems! Med hvinende bremser rev Søren vores lille dut ind ad den smalle vej, som førte ned til denne fantastiske sluse. Nøj... Hvor er vi heldige der ligger 10 små skibe som skal gennem slusen... Lige nu mens vi står her! 🥰. Solen bader ned, 25 gr og ingen vind! Det er så skønt at iagttage folkene på skibene. Nogle er meget nervøse og står 2 mand høj og stirrer på skibets side mens vandet stiger, andre tager det helt med ro. Der bliver hilst med glade vink og "guten tag" und "ohøj", når sejlerne sejler under broen hvor vi har placeret os, sammen med 10-15 andre.
    På den anden side af slusen/broen er der en fin lille restaurant. Heldigt, når nu vi er sultne. Denne gang, når vi at tage et billede inden tallerkenerne er tomme. 🤣🤣

Schiffshebewerk. Skibselevator

4. september 2022, Tyskland ⋅ ⛅ 25 °C

Nord Europas største skibselevator. 😳😳. Anede overhovedet ikke at det fandtes. Kender jo kun sluserne. Den er så gigantisk at det ikke er til at fatte. De sidste billeder (før videoerne) giver et lille størrelses forhold. På det sidste billede kan man se udsigtstårnet i øverste højre hjørne. Det er der jeg har taget nogle af billederne og video fra. Tænker at det er svært at se hvad der egentligt foregår på billederne. Bare tænk at det er enormt stort, der står jo en personbil på skibet. 😳. Jeg har prøvet at tage billederne så man også kan se et skib der ligger nede på floden, hvor det andet skib skal sænkes ned til. Vi venter for at se det skib blive hejst op til udkigstårnets niveau. Det er vildt!Læs mere

Tesperhude. Campingplatz 'Hohes Elbufer'

4. september 2022, Tyskland ⋅ ⛅ 19 °C

Vi kom her ved kl 17:30-tiden. Det er den skønneste campingplads jeg har været på. Liiiiidt til den dyre side, men hyggen og beliggenheden er helt i top. Den er meget lang, der ligger faktisk kun en række campingvogne. Til gengæld ligger de alle helt ned til bredden af Elben. Vi har fået en plads hvor den er bredest så vi ligger i 2. række, uden kig til vand. Sådan er det npr vi fylder 9 meter. 😊. Men lydene fra de små vige har vi glæde af. (se/lyt video) Det er da skønt!
    Altså de her tyskere de har på ingen måde forståelse for at vi ingen mad har i køleskabet. De er fuldstændig ligeglade! Alle butikker har lukket om søndagen! Så vi har været ude at spise 2 gange i dag, men sikke oplevelser. Her til aften sad vi med udsigt ud over Elben på Landhaus Tesperhude. Lækker mad! Men en Gin Hass kunne de ikke trylle frem, så det måtte blive til en Aparol Spitz... Aaah! 🍹

• Dag 7

Schützenhof campingplatz.

5. september 2022, Tyskland ⋅ ☁️ 20 °C

Den mindste campingplads der findes. Men fin udsigt over Wittensee. Det blæste meget løbet af natten, så det var spændende om teltet fløj. Om morgenen stilnede det heldigvis af, lige indtil vi skulle pakke teltet sammen. 🤣🤣 Prøv lige at spørge om det må ha set sjovt ud.Læs mere