• Col d’Orcia

October 13, 2022 in Italy ⋅ ⛅ 16 °C

Efter det korta stoppet i Montalcino åker vi till vingården Col d’Orcia. Det här är en storproducent, många gånger större än de vi varit på tidigare. Här görs de berömda och omtyckta Brunellovinerna. Många av dem finns att köpa på Systembolaget. Man gör även grappa, både bianco och eklagrad.
    Gården drivs av familjen Cinzano sedan 1973. Familjen har arbetat med vin- och spritframställning sedan 1500-talet!

Först fick vi komma in i deras vinkällare. Enorma fat, de största rymde 15.000 liter! Sverige är en stor köpare av Brunelloviner så vi blev extra varmt välkomnade. Greven själv, Francesco Cinzano presenterade vinerna och berättade om hur de arbetar på vingården. Gården arbetar med organisk och biodynamisk odling och är medvetna om miljö, mångfald och att göra så litet klimatavtryck som möjligt. Col d’Orcia är ett Unesco världsarv.

Vi provade 6 olika viner, från 13€ till 99€. Vi bjöds på pumpasoppa, väldigt god!, antipasto som bestod av många godsaker, omeletter, små bakverk och så prosciutto förstås. Sedan var det vildsvin till huvudrätt och två olika pajer till dessert. Allt kom från gården. Väldigt gott, generöst och välorganiserat!
    Den här dagen blir svår att toppa!

Imorgon fredag har vi en ledig dag, det ska också bli skönt 😉