• En dag i Follonica

October 14, 2022 in Italy ⋅ ⛅ 23 °C

I dag har vi som vanligt en gemensam middag, denna gång på en fiskrestaurang. I övrigt är dagen fri för egna aktiviteter. Bodil erbjöd sig att följa med de som ville gå till marknaden som är på fredagar. Här fanns allt, kläder, finurliga hushållsapparater, frukt och grönsaker, goda ostar, och charkuterier förstås. Maten var det som tilldrog sig största intresset, där var det långa köer.

Det var en fantastiskt fin dag så det blev även tid för sol och bad på stranden, 22-23 grader i vattnet. Sen åts det glass förstås, den är helt fantastiskt god!

Nu har vi ätit middag på Trattoria Scarrozzo, tre olika rätter till förrätt, musslor, friterade sardiner, kikärtsröra med tonfisk. Därefter två primo piatti, en pasta med bläckfisk och en krämig risotto med musslor och räkor. Sen tyckte vi nog att det räckte, men då var det dags för secondo piatti, friterad fisk med potatis och sedan, som avslutning pannacotta och en espresso på det.

Italienska middagar tar tid, så nu är det gonatt 💤😴.