Asienkryssning

• 17,3kkilometer
  • Dag 13

Great Wall of China

25. mars 2019, Kina ⋅ ☀️ 20 °C

Dagens äventyr - kinesiska muren. Vi hade bokat en tur hemifrån med en liten grupp. Vi var 12 personer från USA, Australien och vi. Start kl. 7 på morgonen och 1 1/2 timme med buss till Mutiany som är en del av muren där det inte är så mycket folk. Den renoverades på 80-talet, så den är i bra skick.
    Vi åkte stollift upp till vakttorn 6. Sen gick vi uppe på muren till vakttorn 12 och tillbaka, en promenad på nästan 2 timmar. Vi hade förberett oss på att det skulle vara riktigt kyligt, men det var soligt och varmt! Ena tröjan efter den andra åkte av. Det är mycket upp och ner, ibland trappor med löjligt små trappsteg och ibland stensatta backar.

Muren är byggd i omgångar, största delen under 1400-talet av bönder, soldater och kriminella och utgjorde då gränsen mot Mongoliet.

Vi åkte tobbogan ner, (tänk bobsleigh). Sedan en lunch i en by nedanför muren. Det var en bra utflykt!

• Dag 13

Sista natten i Beijing

25. mars 2019, Kina ⋅ ☀️ 21 °C

Tågbiljetterna tillbaka till fartyget höll på att ta slut, men hotellet hjälpte till så nu har vi fått två biljetter hitskickade med bud. Det var bra 😊. Inte bra att missa avgången i morgon...

Eftermiddagen tillbringades med en promenad till Jingshan park som ligger norr om förbjudna staden. På vägen dit passerade vi tre brudpar som höll på att fotograferas, så jag fick med några bilder också.

Jingshan-parken har också en av Beijings få höjder. Man har en fantastisk utsikt från templet på toppen. På morgnarna är det mycket folk som gör sin taichi här i parken. Som om inte det vore nog skyddar parken också palatset mot onda andar från norr.
    Vi hann precis upp till toppen för att se solen gå ner över Beijing.

Vi hade fått tips från hotellet om en restaurang, och den var verkligen bra! Fantastisk service och vackra uppläggningar. Vacker förrätt, där det mesta var så starkt att det var omöjligt att äta. Men ankan och pannkakorna var goda!

• Dag 14

Tillbaka till fartyget

26. mars 2019, Kina ⋅ 🌬 7 °C

Jag hade en tanke om att hinna med Förbjudna staden på förmiddan, men det var inte att tänka på när man såg folkmassorna som vällde fram mot entrén. Det får bli nästa gång 😉.
    Återresan till fartyget gick utan problem och nu är vi tillbaka ombord.
    Beijing var överraskande positivt. Allt fungerade bra, trevliga och hjälpsamma människor, (trots att få kan engelska), god mat och utflykten till muren var väldigt intressant.
    Vi bodde på ett billigt hotell med bra läge (300m från Förbjudna staden) och långt namn: The Tiananmen Best Year Courtyard Hotel. Endast nio rum runt en liten innergård som är samlingsplats för familjen och gästerna. Trivsamt! Hotellet var inte så fräscht, men läget, innergården och den hjälpsamma personalen vägde upp mycket.

Nu lättar vi om ett par timmar för Jeju island utanför Sydkorea.

• Dag 16

Jeju island

28. mars 2019, East China Sea ⋅ ☁️ 14 °C

Sista dagen i land. Jeju island ligger 9 mil söder om Sydkorea. Vi hade bokat en privattur med ToursByLocals med Lydia Park som guide. Det blev en jättehärlig dag. Nu fick vi se mycket fin natur och fantastiska lavaklippor. Det var bra efter alla mångmiljonstäder! Lydia var en härlig person, spontan, rolig och positiv.

Vi fick också se de berömda damerna som dyker efter fisk och annan sjöföda. De flesta är över 60 och några över 90 år! De fridyker ner till 20 meters djup och håller på upp till sex timmar! En gammal tradition som kommer av att många män dog i krig och kvinnorna var tvungna att se till att det fanns mat på bordet.

Vi var på en Green Tea Farm och vid havet och tittade på klippor med väldigt speciella lavaformationer.

Som avslutning åkte vi på Mysterous Road. Det är en vägsträcka där man kan svära på att det är uppförsbacke men när Lydia stängde av motorn rullar bilen ändå nedåt! Magic 🤔

Imorgon sista sjödagen till Shanghai.

• Dag 17

Livet ombord

29. mars 2019, East China Sea ⋅ ☁️ 11 °C

Vad gör man ombord hela tiden?

Man kan gå på föreläsningar om allt mellan himmel och jord; Buddism (som blev vår favorit), Stilla havet (jätteintressant), hur man talar med hundar (den hoppade vi över) och många, många andra. Sen kan man förstås promenera på däck, bada, gå på gym (var där 1 gång 💪), se på bio (såg Green book), delta i frågesporter, lära sig dansa tango, linedance.. , titta på havet.

Olika shower varje kväll; Motown, Broadway, Beatles, jonglörer, komiker, violinister, saxofonister, konsertpianister... många bra, några fantastiskt bra.

Och så äter man förstås, flera restauranger och mycket god mat.
    Celebrity Select Dining som är matsalen med fri sittning, trerätters meny och vår favoritkypare Dennis från Bali. Och så har vi Oceanview Café som är en buffé med hur mycket som helst att välja på. Bra om man har bråttom, oftast åt vi frukost och lunch där, men ibland tog vi även dessa måltider i Select Dining-matsalen där det är lugnare.

Sista dagen idag, vi har varit på meditation på morgonen, följt av ett föredrag om buddhism, sedan ett föredrag av Cruise Director Steve om hans upplevelser jorden runt med Celebrity, så lunch, därefter vinprovning (food and wine pairing) och nu lite ledigt före middag, puh... 😉

Ikväll ska väskorna packas och imorgon bitti kommer vi till Shanghai.

• Dag 18

Shanghai

30. mars 2019, Kina ⋅ ⛅ 19 °C

En heldag i Shanghai innan flyget går i morgon. Vi var på Shanghai museum, Yuyuan garden, på marknad och på The Bund förstås, strandpromenaden med fantastisk utsikt över Shanghai skyline. Sedan incheckning på Renaissance Yu Garden Hotel. Det ingick tillgång till Clubroom lounge och där fanns hur mycket mat och dryck som helst, så någon middag ute på stan behövdes inte efter det besöket. Och det var rätt skönt, vi gick till rummet och slocknade direkt. Jag har åkt på förkylning och feber så inte så mycket Shanghai by night, tyvärr. Claes och Kate tog en promenad ner till the Bund. Säkert häftigt därnere på kvällen!Les mer

• Dag 20

Hemma igen

1. april 2019, Sverige ⋅ 🌙 1 °C

Med sex timmars tidsskillnad var det nu ett dygn sedan vi påbörjade hemresan. Allt gick ändå bra och fyra långfilmer hann man med på hemresan utan problem. Trevlig resa, men skönt att komma hem igen också.Les mer