2021 Naar Bert

A 8-day adventure by Astrid Read more
  • 309kilometers

11-6 Utrecht - Nunspeet

June 11, 2021 in the Netherlands ⋅ ☁️ 23 °C

Gisteravond heb ik alles al ingepakt, de planten heul veel water gegeven, de tuin water en alle stekjes in een extra voetenbad. Kon ik vanochtend lekker snel weg. Dus vond ik eindelijk het dode beest wat ik al zo lang rook. Koolmees, achter de wasmachine. Dank je wel Mauri, dan kan je er ook zo lekker makkelijk bij. Vervolgens nog even checken of het enige korte broekje waar ik nog in pas ingepakt is. Nee. Dus een half uur zoeken. Blijkt uiteindelijk in een dekbedhoes gewikkeld. Kortom, kwart voor tien rijd ik weg. De snelfietsroute naar Amersfoort blijft me verbazen. Opeens is hij weg, alle borden leiden ook niet naar Amersfoort, en als je dan weer weet waar je bent, dan popt ie opeens weer tevoorschijn.
    Ik snijd een stukje af, dat kost me dus een half uur omdat ik de knooppunten niet terug kan vinden. Wat hebben we hier van geleerd?
    Vervolgens de Veluwe op, prachtig mooi. Op de hei zie ik knalrode grasjes of zo. "Fotografeer ik zo wel". Blijkbaar nogal zeldzaam☹️.
    Na de lunch heb ik het zwaar, ik had nu toch gerust? En zó veel heb ik niet gegeten. Ben ik gewoon aan het klimmen. Oen.
    Qua tijd kan ik makkelijk de camping bij halen, maar mijn benen en vooral mijn achterwerk zien dat niet zitten. Wordt het toch Nunspeet. Wordt de route wel opeens weer heel anders. Maar de laatste kilometers waren zo wel relaxter. 84 km

12-6-2021 Holtinge

June 12, 2021 in the Netherlands ⋅ ⛅ 17 °C

Vroeg wakker, 8 uur weg. Mijn benen zijn niet enthousiast. Gelukkig heb ik vooral wind mee. Die wakkert behoorlijk aan in de loop van de dag. Van opzij is al bijna niet leuk meer. Ik kriebel via Zwolle naar Hasselt. Dan kom je eerst door Elburg. Daar is het centrum verboden voor fietsers, terwijl de Zuiderzeeroute er wel gewoon nog doorheen loopt. Ik probeer netjes om te rijden, heel erg mooi, maar ik eindig weer bij dezelfde leeuwen waar ik begon. Dan toch maar door het (uitgestorven) voetgangersgebied. Ben ik in 1 minuut waar ik zijn moet. Maar de "verkeerde keer" wel veel meer moois gezien.
    En dan onderlangs Meppel. Mijn weggetje wat niet knooppunt is, is nog rustiger ook!
    De SVR campings zijn nog een beetje ver, ik mik op een ander, die is er niet, en daarna 1 bij knooppunt 8. Is die toch vorig jaar SVR geworden. En zalig, ik hoor alleen de wind, ik mag in de luwte van een schuur staan en uitzicht op paarden met een knuffel veulen. Heel fijn.
    's Avonds trui aan, en sokken!
    86 km.

13-6-2021 Siegerswoude

June 13, 2021 in the Netherlands ⋅ ☀️ 18 °C

Lekker in de slaapzak vannacht. Extra fijn omdat ik gisteren behoorlijk verbrand was op waar normaal mijn T-shirt zit, maar nu niet ivm een hemdje aan. En het was niet eens super zonnig en ik reed veel door het bos.
    Lekker koud vannacht betekende wel dat de tent drijf was. Dus eerst de buitentent over een picknick tafel gehangen.
    Ik leer snel bij dus toen mijn trui uit ging, braaf gesmeerd en ook mijn T-shirt aan gehouden. Zo te voelen heeft dat niet veel geholpen helaas.
    Prachtige dag, zowel qua weer als qua fietsen. Het ene vrijliggende fietspad na het andere. Soms lag er wel helemaal een zandweg naast.
    Weer over het Dwingeloër veld. Weer mooi. En had ik D1 niet ook al eens gezien? Die oude maar verplaatste ophaalbrug niet volgens mij.
    Via Appelscha en Veenhuizen naar Rode. En die kampeerwinkel is nog open ook! Ik helemaal blij. Helaas hadden ze geen afritsbroek in mijn maat, waren de lakenzakken peperduur en dan nog gewoon katoen, en kon ik in de winkel niet meer bedenken wat dan een handig maat bord is. En ik heb een bord, dus doei. Daarna blijken alle banken opgeheven. Ik fiets langs een terras en roep "kan iemand mij aan geld helpen? Ik doe het ook voor een pinautomaat." Gegrinnik en hulp. Kan alleen binnen bij de Albert Heijn! En ze krijgen wel HOV. Dus ik zeg "nou, kunnen ze beter eerst een pinautomaat regelen ipv HOV aanleggen". Hele terras in een deuk. En als ik toch bij de AH ben, koop ik maar meteen weer een maaltijdsalade.
    Tegen de tijd dat ik Rode weer uit ben heb ik eigenlijk geen zin meer. Eerste SVR camping enigszins in de goede richting, is gelukkig nog 15 km, dus ik moet wel.
    Weer een prachtig plekje, wel veel duurder dan gisteren.
    75 km.

14-6-2021 Bert

June 14, 2021 in the Netherlands ⋅ ☁️ 16 °C

Zoals gepland in de zon wakker. Scheelt een hoop met tenten zeulen. De route is veel leuker dan dat hij op de kaart leek. Dat is ook omdat er allerlei snelwegen bij gekomen zijn en de wegen waar het fietspad langs gaat, een heel stuk rustiger zijn dus. Maar ook nog onverwachte vrijliggende fietspaden. Heel fijn. Onder de Burgumer Mar langs. De gele weg is zo rustig dat ik er vrijwillig langs blijf rijden zodat het niet om is. Burgum en dan over de Wyns (?) heen. Dat blijkt een pontje, gaat pas vanaf 13.00. Mooi, lunch dus, er zijn slechtere plekjes. Om kwart voor vaart hij al, ik ben om 14.30 bij Bert. Ik heb ook dik wind tegen. Deur dicht. Logisch, hij had een afspraak. Ik zet de tent op, wil bij de buren water gaan halen, is hij gewoon thuis. Hij lag nog te slapen, die afspraak was vanochtend. Ik blij dat ik er al ben. Als vanouds zitten kletsen met een wijntje, nadat we eerst heel veel kleefkruid hebben gewied.
    62 km.

15-6-21 Bantega

June 15, 2021 in the Netherlands ⋅ ⛅ 20 °C

Dit is wel weer een dag a la mij zeg. ' s Ochtends nog meer kleefkruid gewied en daarna de hele zooi op de composthoop. 3 kruiwagens ja.
    Daarna fikkie gestookt van de meidoorn met een ziekte die Bert gesnoeid had. Uitgebreid de route bekeken met Bert, Lemmer is echt te ver.
    Ik vertrek tegen half 1. Lekker briesje pal achter, dus na een uur zit ik al op het prachtige fietspad langs de Swette. Aan het eind toch maar rechts aangehouden omdat knooppunt 14+15 aan een drukke weg ligt. Ik denk nog: jammer dat er geen fietspad langs het spoor ligt. Ligt het er ondertussen wél! Hartstikke mooi en zo is het nog korter ook. Pauze is boodschappen bij de Lidl, daar zijn de maaltijdsalades in de aanbieding. Nou, vooruit maar weer dan. Na 55 km is het toch half 5, ik ben ver genoeg opgeschoten, dus mik op diverse campings oost van St Nicolaasga. Eerste is er niet, tweede is een recreatiebedrijf. Derde ook, toch maar even kijken. Knetterduur en dan moet ik nog op zo'n takkeding ook. Er komen er nog heel veel, ook niet aan het water, dus door. Om een lang verhaal kort te maken: die waren er niet meer. 30 km later sta ik op een (eigenlijk volle) SVR 8 km voorbij Lemmer. Tent staat om half 7.
    85 km. O.k. Ik had wind mee, maar toch wel een beetje trots. En ook nog een glanskop (denk ik) gescoord!

16-6-2021 Horsthoek

June 16, 2021 in the Netherlands ⋅ ⛅ 29 °C

Toch fijn dat ik mezelf zo kan uitlachen. De wind is naar oost gedraaid. Had ik ook besteld. Was ik wel even vergeten dat ik niet door de Noordoostpolder wilde. Dan moet je dus eerst een stuk zuidoost rijden. Dat ging toch minder lekker dan met wind mee. En dan tegen mezelf: jij wilde toch oostenwind? Gelukkig waait het niet hard. Ik fiets een heel stuk Zuiderzee route. Raar idee hoor. Wel een leuke route, maar niet "aldoor fietspad" wat Nils zei. Het wordt ook wel een "beetje" warm. En dan aldoor langs de IJssel fietsen en niet bij het water kunnen komen om te zwemmen. Beetje jammer. Lunchpauze onder een boom. Daarna verder met petje op. Ik wil niet zo ver vandaag. Had ik natuurlijk meteen naar "het Oever" moeten gaan, maar in het bos lijkt me lekkerder en het is niet zo ver. Wel dus, vooral als die camping er niet is. Ik krijg wel wind mee, maar die is gaan liggen en ik was even vergeten dat je de Veluwe op moet klimmen. Nu sta ik op zo'n mega camping "bij de pingpongtafel" in de schaduw gelukkig. Het is hier heerlijk rustig. Ik wil eigenlijk friet, maar zelfs 2 km enkele reis zie ik niet meer zitten.
    83,5 km.
    Omdat het 's avonds niet afkoelt en zitten ook niet zo goed bevalt, ga ik nog even het bos in. Toegang tot zonsondergang en de zon gaat al onder. Dus heel klein wandelingetje. Wel een slangetje gezien!
    Werd het 86 km.

17-6-2021 Gerven

June 17, 2021 in the Netherlands ⋅ ⛅ 30 °C

Sapperdeflap, deze dag is het niet. Ik was het na 10 minuten fietsen eigenlijk al zat. Terwijl de route toch mooi is, via Elspeet (steeds slechter te herkennen). Er is inmiddels een knots van een Plus. Maar mijn benen willen echt niet. Ik fiets natuurlijk ook niet zo vaak 7 dagen achter elkaar meer dan 80 km. Gelukkig heb ik me voorgenomen op Nijkerk te mikken, daar is een SVR die niet aan een drukke weg ligt. En zelfs dát vind ik al ver.
    Ik kom langs het Solse Gat, waar ik een tijd zit, lunch en een rondje omheen loop. Ontstaan door leem afgraving en/of een stuk gletsjer die daar gesmolten is.
    Dan vecht ik mij naar de camping. Het blijkt ook maar 41,4 graden in de zon en 29,1 in de schaduw. Ik heb er echt last van. Ik wandel nog een stukje in het bos omdat er bij mijn tent nog geen schaduw is. Nu wel, maar het mag niet meer baten. Ik heb het te heet.
    48 km

18-6-2021 Utrecht

June 18, 2021 in the Netherlands ⋅ ⛅ 27 °C

Gisterenavond op aanwijzingen van de buurman de tent op een heuveltje en dicht bij de heg gezet, want er komt noodweer: onweer met draaiwinden.
    Om 6 uur vanochtend een fikse bui, en dat was het. Om 7 uur moet ik echt te nodig naar de plé. Daarna eet ik in de recreatieruimte, met koffie uit een apparaat. Kom ik buiten: droog! Wat is dat fijn inpakken dan zeg. En op wat miezer na blijft het droog en het is zo warm dat die paar spetters ook wel lekker zijn. Mooi hoe alles ligt te stomen.
    Eigenlijk bijna dezelfde weg terug, over Soest. Ik probeer langs een kanaaltje, maar dat is vooral industrie gebied.
    Kwart over twaalf al thuis. Mauri loopt aldoor om me heen te miauwen, maar vindt helaas ook nog tijd om een jonge vogel te vangen. Grrr.
    Maar nu zijn we wel weer o.k.
    Misschien straks nog even naar het voedselbos. Minoek heeft het wel een beetje druk gehad met mijn planten buiten. Ik ga morgen paling voor haar kopen.
    En vanavond repetitie! Hoera!!