Nieuw Zeeland Zuidereiland 1

October - December 2018
De heenweg via de westkust Read more

29-10 Tapawera

October 29, 2018 in New Zealand

Samen ontbeten, droog ingepakt, knuffel, vertrek Becky; ik zwaai nog, maar ze kijkt niet om. Ik stop lekker 6 keer de eerste 3 kilometer. Dat doe ik niet als ik samen met iemand anders fiets, ondanks dat diegene daar niet om vraagt. Best interessant. Doe ik zelf.
    Het miezert, maar voor "continue regen tot 4 uur" vind ik het best meevallen.
    Ik mis Brooklyn, maar ben wel in Woodstock geweest! Alle "dorpjes" onderweg zijn niets (ook Woodstock niet). Om even voor enen ben ik bij de eerste camping, (44 km gefietst) de volgende is 8 km verder aan de snelweg, en die daarna over 54 km (stroomop met een heuvel). Hoe suf ook: ik stop. Kan de tent nog droog opzetten en daarna miezert/regent het. Gelunched onder een afdak, douchen en daarna lekker in mijn tent met de pinguins, een boekje, een spelletje en koffie.
    Het enige wat niet lukt is dat het om 4 uur stopt met regenen. Het lijkt even van wel, ik loop naar het dorp (100 meter) en in de volgende bui weer terug, retour boekje. Half 6 alsnog droog.

30-10 Saint Arnaud

October 30, 2018 in New Zealand ⋅ ⛅ 9 °C

Als ik ooit een boek schrijf over fietsvakanties, gaat het relativiteit of verwachtingen heten. Ik verwacht weer een hele natte dag. Kan ik droog ontbijten en inpakken: blij. Na een uur gaat het miezeren, valt dan nog mee. Het dorp Golden Downs is niet meer. Het is hier blijkbaar heel normaal om je huis op een vrachtwagen te zetten, want de huizen van Golden Downs zijn naar Tapawera verplaatst. Kikiwa bestaat helaas alleen uit boerderijen. Nu had ik niet echt iets anders verwácht, maar wel gehoopt, want het is koud en het miezert en het is lunchtijd. Dan toch nog maar 100 meter door: mooie steen om op te zitten, het is opeens droog en zelfs een waterig zonnetje. Top toch? Had ik niet verwacht. En daarna weer miezer.
    De route was mij voorspeld als heel erg mooi. Daarom valt aldoor productiebos mij toch wat tegen, al maakt de bloeiende brem veel goed. Ik klim aldoor lichtjes omhoog, zo ben ik wel weer erg vroeg op de camping.... En daar is 10% en een lange klim. Dan is 20 km opeens echt een heel stuk "verder weg". Over relatief gesproken. Uiteindelijk staat de tent, met inchecken een eind verder op, om 3 uur of zo, en loop ik nog een stuk door het national park Nelson Lakes. Wel vogels gehoord, niet gezien en ook die papegaaien niet gehoord waar ik eigenlijk voor ging. Om 7 uur begint het weer te druppen en het was al steenkoud, hup tent in. Zo douchen en naar bed. Relatief dure Docsite, geen stopcontacten, keuken is dicht, morgenmiddag weer regen, dus ik ga morgen door. Murchinson schijnt een hele mooie camping te hebben aan een rivier.

31-10 Murchinson

October 31, 2018 in New Zealand ⋅ ⛅ 15 °C

Gisteravond toch maar mijn waterfilter mee in de slaapzak genomen, want ik vond het zo koud, al vond ik dat ik me aanstelde. Minus 2,7 toen ik opstond, tent dik onder het ijs en het meer ligt te stomen. Pfoeh, gelukkig niet mijn filter naar de haaien.
    Naar de snelweg is 20 km lang alleen maar stroomafwaarts. Lekker hoor, toch een e-bike kopen? Mooi breed dal. De highway zelf heuvelt wat meer. Per saldo wel naar beneden, maar de gemiddelde snelheid zakt toch wat. Toch om kwart voor 1 al bij de camping, heb ik toch al 60 km gefietst én al gelunched. Hoezo relatieve snelheid?
    Inderdaad mooie camping aan de rivier, al hoor je de weg wel. Ik ga snel naar het dorp, want het wordt inderdaad grijs. De Franse bakker gerund door een Nederlander is helaas dicht op woensdag. Na terugkomst en niet gelukt middagdutje toch weerbericht gechecked; snel douchen en wassen. Wordt het mooiste weer van de wereld!
    Ik ga toch maar niet raften morgen, dan raft je aldoor langs de highway. De meneer van de natural flames moet met zijn vrouw overleggen en belt mij (niet) terug. Ik doe wel een wandelingetje morgen, ik ben ontzettend moe en wil niet weer opbreken. Deze camping is fijn, en nog goedkoper dan de Doc gisteren! Wel veel sandflies. De Kiwi magnetronmaaltijd lijkt verdacht veel op een Nederlandse☺.

1-11 Murchinson: natural flames

November 1, 2018 in New Zealand ⋅ ⛅ 12 °C

Gisteravond toch telefoontje dat het doorging. De hele nacht regenen, maar half 8 droog. Perfect. Práchtige wandeling door een vallei waar je anders niet komt, (over het terrein van een boerderij) naar een plek waar gas uit de grond lekt wat ze ooit hebben aangestoken. En dan thee met pannekoeken, gekookt op dat vuur. Onderweg laat Shelley dingen zien die je zelf niet ziet, zoals honeydew en een mini bekerschimmel. Helemaal leuk. Ook een Nieuwzeeland vliegenvanger gezien en heel misschien een yellow head. Heel gaaf.
    De nederlandse franse bakker is weer dicht. Dan niet. Morgen door, laatste redelijke dag volgens het weerbericht. Maar ik blijf hopen.......

2-11 Berlins

November 2, 2018 in New Zealand ⋅ ☁️ 13 °C

Expectations: ik verwacht een rit door een gorge en 's middags regen. Heb ik het toch de hele dag niet naar mijn zin. Het is geen gorge en de rivier zie je zelfs amper. In Murchinson tref ik Jim, die zegt dat het aldoor heuvelt. O.k. maar moet dat zo steil? Zo heb je toch weinig lol van stroomaf. Ik probeer dit moppergevoel opzij te zetten. Dat lukt soms inmiddels wel, maar vandaag niet helaas. Ik mis het gezelschap van Becky.
    Dan naar de rode ster op de kaart: iron bridge. Pfffft, mopper.
    Half 3 in Berlins, Westport is nog dik 40 km en het waait inmiddels (tegen). Toch maar stoppen, heb me ook verheugd op bier en eten hier. Heb er dik 60 op zitten inmiddels.
    Tref ik Monica, die hier sinds zaterdag werkt. Als ik naar de glowworms wil, wil ze mee. Later vraagt ze of ik wel eens goud gezocht heb. Gaan we doen. En het is nog droog. Ze hebben hier zalmburgers.
    Het leven is goed.
    Met zo'n pan zand gewassen, heb je inderdaad 3 minischilfertjes goud. Ik krijg er 1, wil hem opplakken, maar het is zo dun en klein dat hij kwijtraakt in de lijm. Gelukkig heb ik de foto nog😀. De andere heeft ze trouwens weggegooid. De gloeiwormen waren weer mooi, en maar 2 minuutjes lopen.

3-11 Westport

November 3, 2018 in New Zealand

De tent binnenstebuiten ingepakt! Ik bedoel: eerst binnentent en footprint, daarna de buitentent. Gelukt! Uhh, het regende dus "een beetje". Uhh, en dat bleef zo. En wat nou zo raar is: ik heb het 's morgens beter naar mijn zin dan gisteren. Gorge nog steeds mwah: gelukkig want het is te nat voor foto's. Het is wat minder steil en hoog: gelukkig maar want ik heb wel erg veel kleren aan.
    Mijn goede humeur verdwijnt enigszins als mijn sokken, ondanks overschoenen en waterdichte schoenen, nat worden. In Westport geen schoenen maat 36 te koop (mijn zolen zijn bijna door), laat staan waterdicht. Boeh. Ik koop wijn en verdwijn na enig twijfelen in een "unit" op de top 10 camping. Goedkoper was een "cabin" maar dat was ook duur, en dan moet ik er nog uit voor wc en douche. Bij het inchecken lijkt het even droog te worden, maar daarna hoost het de hele middag verder stort. Ik verroer me niet en de verwarming staat aan.

4-11 Punakaiki

November 4, 2018 in New Zealand ⋅ 🌧 12 °C

Ik voelde me redelijk suf in mijn "huisje" vanochtend, vannacht sterren (ik geen cabin genomen omdat ik dan alsnog door de stromende regen naar de wc moest) en opgestaan met zon. Bij de receptie zeiden ze dat het mega gestormd had.
    Als ik 2 min. Op weg ben: regenpak. Tegen de tijd dat ik weer fiets: droog. En zo blijft het wel ongeveer al is het meer droog dan nat.
    Ik fiets naar Cape Foulwind, mooi, niet naar de vuurtoren gegaan. Dan door naar de sealcolony. Blij dat ik die ander met Becky heb gedaan. Hier kijk je van achter een hekje naar beneden op 2 seals. Dan door naar Charleston, daar wil ik een treinritje door de jungle doen. Het klimt best veel, ik moet nog gaan opschieten ook zeg, laatste rit om 2 uur, ik wil er om 1 uur zijn en dan daar lunchen. Kom ik ook nog langs een oude goudmijn. Toch maar gedaan, wel een beetje gehaast. Was toch wel grappig, ook het verhaal erbij. Ben ik eindelijk in Charleston, gaat de trein niet want ik ben de enige. Wil ik net doorfietsen: auto met 2 personen. Gevraagd: ja zij willen ook met de trein. Lukt! Was minder specta dan ik gedacht had, er wordt ook niets verteld. Was toch leuk. Wel mijn waterfles kwijt. We zijn om 3 uur al terug, ik ga door naar Punakaiki, is maar 30 km.
    Uhhhh, relatief en zo? Eerste uur is bijna alleen maar fors klimmen. Na anderhalf uur ben ik pas 9 km op geschoten en de wind is ook niet echt achter. Nog wat eten, rustig doortrappen, het is nog lang niet donker.
    Gehaald! Kwart voor zes. Tada! Na de burger met Tuï in de tavern nog een regenbuitje in mijn tent. Zit ik lekker warm, want het waait best koud.

5-11 Rapahoe

November 5, 2018 in New Zealand ⋅ ⛅ 12 °C

De ochtend begint met miezer, van die motregen die bij ons de hele dag duurt.
    Hier niet: uurtje later: zonnetje. Droog ingepakt en op weg naar een cavern. Grote overhang, bijna grot. Grappig. Dan de schoenenwinkel bij de ingang van de Pancake Rocks. Hoera! Maat 37 valt klein! Ik heb weer zolen!
    En dan de Pancake Rocks. Handig dat het rondje linksaf begint. Bij het tweede uitzichtspunt krijg ik toch een beetje het gevoel "heb ik daar al die moeite voor gedaan". En dan: WAUW. Práchtig. Ik ben er 1 uur na hoog water. De rotsen zijn fantastisch, maar ik ben nog het meest onder de indruk van de blowholes en de zee. Je staat toch ongeveer 50 meter hoog, en daar slaat het dan overheen. Fantastisch. Ik twijfel, zal ik terug naar de camping en dan vanmiddag nog een keer? Mooier dan dit wordt het waarschijnlijk niet. Fiets door, na 10 meter terug, doe nu nog een rondje. Had ik nog een blow hole gemist. Weer drie kwartier ademloos. En dan toch door voor 30 km met heuvels. Voelt toch relaxter als je dan om 12 uur gaat fietsen (en de heuvels minder steil en hoog). Ik lunch aan zee "voordat ik de bui in rijd". Als ik echter terug kijk waar ik vandaan kwam ziet het er net zo buiïg uit. Rijd ik toch de hele dag in de zon! En de weg is vanaf onder Barrytown echt heel erg mooi. Wauw. 3 uur camping, niemand thuis. Ik peuter hopelijk het laatste stukje ingegroeide teennagel uit mijn grote teen.
    Leermoment: iets eten in een pub in mijn eentje voelt o.k. biertje in mijn eentje niet. (Het is ook een beetje suffe pub).
    Halfedelstenen zoeken op het strand is vast leuker met Mats er bij (en ik ben toch ook moe). Wel 3 hele mooie stenen gevonden.
    Als ik net even ben plassen en alles open staat: mini regenbui. Hm.
    Maar die en die kleine daarna waren de enige. Mazzel. Pracht dag.

6-11 Kaihinu

November 6, 2018 in New Zealand

Dag begint weer druilerig maar wordt weer lekker zonnig. Begonnen met naar de Coal Creek Falls te wandelen. Niet speciaal vanwege de waterval, maar weer een ander soort bos. En ik vind een doel wel leuker wandelen.
    Toen Greymouth. Veel boodschappen en lunch op het einde van de pier voor de Hector dolfijnen. Die waren helaas niet thuis vandaag. Daarna West Coast Wilderness trail. Mooi fietspad langs zee.
    En dan doe ik stom. Ik wil een leuke camping want het wordt weer slecht weer, maar kijk niet goed op de campermate. Daarom zie ik de trail landinwaarts niet zitten bij gebrek aan campings, en fiets highway tot bijna Hokitika, ook omdat een camping op de kaart er niet blijkt te zijn. En het was niet alleen druk, maar nog saai ook. Neem de eerste camping omdat die o.k. lijkt.
    Krijg daarna een appje van Becky dat de wilderness trail super goed te fietsen was en erg mooi en zie daarna dat er een camping was in Kumara, precies handig. Maar nu zit ik 17 km ver langs de snelweg, en om dat nou weer terug te fietsen..... Morgen ga ik een stuk doen zonder bagage. Maar slim is anders🙁.