De heenweg via de westkust

2-12 Clifden

December 2, 2018 in New Zealand

Sommige dingen zijn te groots voor foto's. Links en rechts bergen met hun top in de wolken, ik door een breed dal met weilanden en heel veel bloeiende brem. Mjum, ruikt zalig. Gemiddeld stroomafwaarts, die heuvel had ik al op de kaart gezien. Viel me toch niet mee en hij was niet eens heel hoog of steil. Kijk ik op de thermometer: 36 graden. En gisteren nog met hemd, t-shirt, dunne en dikke trui en regenjack met capuchon op voor de kou op de boot. Goh, dat mijn lijf dat dan ff niet snapt. Raar hoor.
    Ik probeer nog de Clifdon caves, maar dat is me toch te eng (smal en laag) en te donker met alleen een telefoon als zaklamp. Twee gloeiwormen gezien, ik vind het best en ga terug.
    Eindelijk een gratis camping. Ik ben er knetter vroeg en blijf toch, ondanks dat de volgende "echte" maar 14 km verder is. Veel te leuk.
    Wéér onweer, het rommelt lang van te voren, dus ik heb mijn tanden al gepoetst en geplast, stormlijnen vast (al was het nog windstil). Gelukkig maar, het is op zijn Nieuw Zeelands; in het kwadraat. Op die 2 aanbindlijntjes na, houd ik het binnen droog. Best een beetje eng. Blijft ook boven mijn hoofd hangen🤢

1-12 Manapouri: Doubtful Sound

December 1, 2018 in New Zealand ⋅ 🌧 17 °C

Ja mooi! Ik heb de boot van 7.15 genomen, scheelde 40 dollar, en inderdaad fantastisch licht. Wel 10 keer wakker om te kijken of mijn wekker het wel deed.
    Op de boot over Lake Manapouri (ook héél erg mooi) wist de schipper nog iets interessants te vertellen over Milford Sound. Raar dat ze dat daar niet vertelden. De schipper op Doubtful deed dat trouwens ook niet, raar. Ze hebben 7 ijstijden gehad in 300.000 jaar. Bizar gewoon. En dat kan je soms zien aan de stapjes op bergen langs de fjorden. Echt leuk. Nu ook de crested pinguins echt goed gezien. Gaaf. Morgen weer echt fietsen, ook zin in.Read more

30-11 Manapouri

November 30, 2018 in New Zealand

Vanochtend eerst naar het "wild life centre" geweest, wat bij ons een vogelopvang zou heten denk ik. Wel gaaf, ze hebben 2 paartjes Takahe, doen mee aan een fokprogramma. Ook parkieten, kaka's en een ruru (uil). Ik bleef voor het voeren, wat een rondleiding bleek te zijn die erg lang duurde maar ook leuk was. Gelukkig hoefde ik niet ver. Helemaal enthousiast over een nest met niet verstaan. Er zijn maar 3 paartjes op het meer! Bleek een fuut te zijn. Er schijnen minimale verschillen te zijn. Wie het ziet mag het zeggen...
    Er bleek een fietspad te zijn naar Manapouri. Erg mooi, erg rul, en veel meer hoogtemeters dan de stroomafwaarts deed vermoeden. Was ik dus best een tijdje zoet mee en werd ik op een gegeven moment ook een beetje zat. En toen bleek het nog niet klaar en moest ik verder over de highway. Helemaal niet druk en het schoot meteen een stuk beter op. Camping is klein en knus.
    Helaas de derde dag op rij onweer om een uur of vier.
    En mijn tent lekt op sommige aanbindtouwtjes. Zucht.
    Verder bevalt hij goed. 😢. Misschien trekt het nog bij als het garen uitzet of zo. 1 lekkage van gisteren is er nu niet.

29-11 Te Anau: Glowworm cave

November 29, 2018 in New Zealand

Half uurtje over het meer, presentatie over gloeiwormen, grot in, laatste stukje in een bootje. Mooie (hele jonge) grot, met een soort pancake rocks en knetter stromende rivier, en gloeiwormen blijven gaaf. Het waren er niet zo veel nu zeiden ze (nadat je je kaartje hebt gekocht) omdat ze net eieren hadden gelegd. Er waren wel al jonkies, dat was super gaaf. Een soort sterren-nevel.
    Bij thuiskomst voel ik me soort van verplicht om te gaan wandelen. Gelukkig rommelt het onweer al dus ik ga niet😊. Ik geloof niet dat ik er veel aan mis.

28-11 Te Anau: Milford Sound

November 28, 2018 in New Zealand ⋅ 🌧 17 °C

De weg was minder druk dan ik had gedacht, al lijkt het vanuit een andere auto altijd minder denk ik. Toch blij dat ik het gedaan heb, het was knetterhoog keer 2,1 bijna ongeluk gezien en eerlijk gezegd vond ik de busreis met stops en verhalen van Sacha leuker dan de "cruise". Kea's gezien. Brutaal als de neten, 1 pikte in mijn been! Sacha laat ons crayfish zien. En ik vond de "chasm" echt magnifique, maar alle foto's zijn raar geworden. Ook leuk "the misty mountains" van In de ban van de ring.
    Er gingen ook erg weinig minuten in de cruise van 2 uur, nl 100. We hadden van mij nog wel wat langer bij de Crested pinguins mogen stoppen, al schijnt het beremazzel te zijn dat we ze überhaupt gezien hebben in dit seizoen.
    Op verzoek van Annemiek (😉) vlak na thuiskomst mega onweersbui. Gaat zoals het hoort: goed dus. Hoera!

27-11 Te Anau

November 27, 2018 in New Zealand ⋅ ⛅ 18 °C

Als extra tractatie bij ontbijt met zon, krijg ik een Nieuw Zeeland vliegenvanger ongeveer op schoot. Geweldig. Daarna mooie tocht naar de highway, maar niet zo gaaf als gisteren, al gaat het een klein beetje naar beneden steeds. Ik heb nu meer wind tegen, en het is geciviliseerder. Wel mooi langs een soort "Blauwe Kamer", waar ze alle (niet native) wilgen er uit gerukt hebben en de oevers gestript, zodat de rivier weer zijn gang kon gaan. Door het alddoor naar beneden ben ik wel al voor tweeën in Te Anau. Bij de Top 10 moet ik voor 2 personen betalen, dus sta ik nu bij Lakeview. Daar boek ik een tour voor morgen naar Milford Sound. De weg is druk en smal met alleen maar mensen die de weg niet kennen. Dus dat ga ik niet doen. Slim hѐ?
    Ook boek ik een tour naar de glow worm cave voor het einde van de middag. Sta ik te douchen: ik wíl helemaal niet nu. Ik ben moe. Probeer te verzetten via de receptie, kan niet. Ik fiets langs op weg naar wat te eten, kan het toch. Nu ga ik overmorgen. Ondanks dat het wat drupt, geniet ik van het feit dat ik voor/in mijn tent zit. Morgen word ik om 7.45 al opgepikt! Internet tergend traag, dus foto's en footprints van gisteren volgen.

26-11 Mavora lakes

November 26, 2018 in New Zealand ⋅ ⛅ 17 °C

Hoe kan je dat gevoel nou beschrijven. Mixje van "iek, waar ben ik aan begonnen" en dan veel, heel veel "oh wauw, ik dóé dit". Wát een mooie weg, in the middle of nowhere en dan toch koeien. Gelukkig heel af en toe een auto en zelfs Dennis op de fiets van de andere kant. Ik neem maar voor lief dat ik twee keer tot mijn knieën door een rivier moet. De tweede keer stroomt het zo hard dat ik bijna mijn fiets niet houd.
    Heel lief stroomop, dat je het bijna niet in de gaten hebt, op weer de laatste kilometers na, maar toen kreeg ik gelukkig af en toe een duwtje van de wind. En toen gewoon een uur bijna niet trappen, grappig hoor.
    Ik eindig tussen de 2 Mavora Lakes aan de rivier, heerlijk in de luwte. Fiets nog even naar het noorder meer, maar ik ben alweer bekaf dus ik vind het wel best.
    Handig hoor, internet via Vodafone: geen bereik. Ik poedel me een beetje in de binnentent want buiten is sandfly paradise.

25-11 P.S.

November 25, 2018 in New Zealand ⋅ ⛅ 11 °C

Morgen dus met de boot naar mnt Nicholas en dan de around de mountains track.
    Doc camping aan noorder lake Mavora en de dag daarna naar Te Anau als alles goed gaat. Weet niet of ik bereik heb morgen.