Vervolg op Ecuador

27-8 Op een berg ri. Trujillo

August 27, 2018 in Peru ⋅ ⛅ 9 °C

De "natural" yoghurt is zo walchelijk zoet, dat we na het ontbijt nog even de tijd nemen om de rest terug te brengen. We hebben er gisteren 10 soles voor betaald. Grrr.
    Daarna op zoek naar een bus(je). Dat wordt een kastje naar de muur verhaal, helaas met een vette helling. Dus wapperen we maar weer eens wat, en in dit geval wordt het een pick-up taxi. Kost wat, maar dan hebbie wat. En 60 soles is nog maar 8 euro p.p.
    We worden keurig bij het Lago Cruz Chiquita afgezet, helaas net nadat de bijrijder de buitenkant van de auto onderkotst.
    De omgeving is niet mega inspirerend, het waait keihard, al is het niet zo koud als ingecalculeerd. We gaan fietsen.
    De paar hellinkjes die we moeten klimmen zijn klein en niet stijl, maar we hebben allebei onze warmste broek aan, dat fietst niet fijn. Na 23 km. stoppen we bij een huis met een wc. gebouwtje. Dat hebben ze hier allemaal. Alleen ze doen het niet en zijn op slot. 🙁
    Toch een leuk plekje.

26-8 Huamachuco: Marka Huamachuco

August 26, 2018 in Peru ⋅ ⛅ 17 °C

We ontbijten op de kamer met cereal. Ik vertrek op de fiets voor 9 km klimmen. Valt uiteindelijk nog mee, al is het hoger dan ik dacht en iets verder. De weg is echt kl... het laatste stukje, maar vooruit maar.
    Loop je in bijna je eentje, gratis (!) door een oudere en net zo grote stad als Machu Pichu. Erg gaaf. Ik heb 30 foto's, kiezen was moeilijk.

25-8 Huamachuco

August 25, 2018 in Peru ⋅ 🌙 6 °C

Aan het ontbijt besluiten we weer te bussen. Daarom eerst nog maar eens badderen in de rivier. Lekkerder plekje, maar minder gezellig. Toch fijn. We kunnen bij de brug met de bus. Er komen best wat combibusjes langs, maar die zijn afgeladen vol. Daarom wapperen we ook naar wat andere voertuigen, zonder veel hoop.
    En de derde of zo stopt al! Kunnen we mee met een vrachtwagen, alles achterin, wij op een soort uitkijkplankje achter de cabine. Beetje spannend in het begin (vooral om er te komen) maar super leuk.
    We worden keurig bij de combi's afgezet naar Huamachuco, alleen dat staat er wel, maar ze zijn er niet. Heel ff fietsen en we zijn bij de terminal terrestre. Busje staat al klaar, vertrekt over half uur. Gelukkig, want we zijn slap van de honger. Kwartiertje later zijn we terug. Hebben ze op ons gewacht want we rijden gelijk weg!
    1 uur en 3 kwartier later zijn we in Huamachuco en 1000 meter hoger dan vanochtend. En we kunnen eindelijk weer eens 700 soles pinnen. Na een rondje om het plein dealen we een hotelkamer voor 50 soles. Wel een raam, maar aan een binnenplaats. Lekker.
    Bij een rondje over een wandelstraat zien we nog een hostel met een práchtige binnentuin, 35 soles. Helaas te laat dus.

24-8 Agua caliente

August 24, 2018 in Peru ⋅ ☀️ 23 °C

Weer zo'n lekkere tocht. Minder specta, maar lekker afdalen, en dan helaas ook weer klimmen, maar het is goed te doen. Het ruikt overal naar eucalyptus, zalig. Al helpt het nog niet zo tegen het hoesten. Om 1 uur of zo staat de tent in Agua Caliente. We doen het zwembad. Lekker, maar niet zo veel sfeer als in Baños. Maar dat zal wel nooit meer.
    Om een uur of vijf vertrekken we naar de rivier (300 meter of zo). Geen badpak mee, we gaan alleen met onze voeten er in.
    NOT. Dan maar in ons ondergoed.
    Wat leuk, en wat een aardige mensen. Ze moesten om mijn grapje lachen! Heet water onder de rots vandaan. Afhankelijk van waar je gaat zitten is het (te) heet, of lekker. De rivier zelf is een beetje lauw. Hoogtepunt vd dag.

23-8 Vlak na Matara

August 23, 2018 in Peru ⋅ 🌙 15 °C

We staan allebei op met koppijn en niet zo lekker voelen. Toch willen we verder. Er zijn diverse plekken waar we kunnen stoppen, dus we gaan. Eerst 16 km met een half procentje afdaling, lekker hoor. Ik denk nog: het is ook zulk lekker fris weer. 29,5 graden. Hahaha.
    Dan moeten we echt klimmen al valt de stijlte erg mee. Ik heb het zelfs best naar mijn zin. Karin niet. Ik probeer nog een archeologische site, vlakbij de weg. Helaas alleen bereikbaar via een breek-je-nek-voorzichtig-paadje. Dan maar van onderaf.
    Na 40 km komen we langs een restaurant campestre. Mogen we kamperen voor 15 soles. Jammer van de jengelmuziek die je overal hoort. We gaan door naar Matara, daar is een hotel van de gemeente waar Overlanders op de fiets gratis geslapen hebben. Helaas voor Karin weer klimmen. Hotel kost 25 soles. Prima, ik wilde ook betalen. Warm water doet het niet, sterker nog, er is helemaal geen water, geen WiFi ook natuurlijk. Is het 25 soles pp. Ja doei. Karin helemaal over de zeik. Dus we vertrekken naar de hospedaje die Karin gezien heeft....... en waar alleen het bord nog van bestaat helaas. Dan door naar de wildkampeerplek. Wéér klimmen. Dus onze eigen plek maar verzonnen. Helaas heeft de ezel alle vlakke stukjes in bezit, dus we proppen ons onder het afdakje. Is in ieder geval lekker vlak. Mooi uitzicht, geen lawaai op wat blaffende honden, een balkende ezel en af en toe een auto na. Het is bijna volle maan, bijna jammer want het is hier verder stikdonker maar zo zie je nog niet zo veel sterren.
    Ik vind het heerlijk. Mooie vogels als bonus.
    En ter herinnering/verbazing: alle foto's van vandaag zijn genomen tussen de 2600 en 3000 meter hoogte. Bizar hѐ?

22-8 Mooie mensen

August 22, 2018 in Peru ⋅ ⛅ 16 °C

Het gebit van foto 2 is nog goed vergeleken met de meeste mensen hier, alhebben ze vaak goud of anderszins in hun mond. Dat ík dat niet mooi vind wil niet zeggen dat ze geen aandacht aan hun gebit hebben geschonken.
    Voor die met die lammetjes hebben we een sole betaald.
    Had ze wel wat blijer mogen kijken eigenlijk.