Hue en de verboden purperen stad

January 2, 2018 in Vietnam ⋅ ⛅ 22 °C

Vanuit Hanoi zijn we met de nachtelijke slaaptrein naar de plaats Hue gegaan. Dit was 16 uur rijden.

In vergelijking met slaapbussen is de slaaptrein een verademing.
    Ruime coupe's met 2 stapelbedden waarbij wij de 2 bovenste bedden hadden. We hadden zelfs ruimte om een laptopje neer te zetten om nog even een film te kijken voordat we gingen slapen.
    's ochtends werden we netjes gewekt door een conductrice die ons vertelde dat ze over 10 minuutjes op onze halte stopten. We hoorden later van andere reizigers trouwens nog dat we de goede keuze hadden gemaakt om een 4 persoons coupe te kiezen en niet een 6 persoons coupe. Want dan had je namelijk 2 stapelbedden van 3 hoog gehad (in een net zo'n grote coupe als de 4 persoons stapelbedden) wat betekende dat je met je neus bijna in het plafond lag en je niet kon omdraaien omdat je een grote westerling bent.

Nadat we ingecheckt waren in ons hotel zijn we gelijk de stad gaan verkennen en zijn we de keizerlijke citadel gaan bezoeken waar ook de verboden purperen stad in ligt.
    Dit is een enorme stad gebouwd door een keizer die elk familielid een eigen stuk gaf en zelf in de verboden purperen stad woonde. Een ieder die zonder toestemming die verboden purperen stad betrad werd geëxecuteerd.
    Hier hebben we bijna de hele dag rondgelopen.

De tweede dag hebben we een tour gedaan naar de Vinh Moc tunnels en de DMZ waar we tanks en helicopters konden bekijken die gebruikt werden in de oorlog.

De volgende dag hebben we een motorbike tour geboekt bij ons hostel om de beroemde Hai Van pass te rijden naar de plaats Hoi An.
    Onze backpacks werden voor ons naar het hostel in Hoi An vervoerd zodat we zelf op de scooter met een klein rugzakje op de omgeving konden verkennen en de Hai Van Pass konden rijden. Dit is een beroemde (van topgear) bergweg met spectaculair uitzicht. Ook is deze weg extra rustig omdat het meeste verkeer de tunnel pakt van Hue naar Hoi An.

Het enige nadeel was dat het de hele dag regende. Het uitzicht op de berg was dan ook minder spectaculair omdat er veel wolken hingen, naast dat we zelf helemaal doorweekt waren van de regen.

Maar uiteindelijk zijn we wel goed aangekomen in Hoi An!