China
Jinrongjie

• Day 20–22

Ankunft in Peking

November 16, 2023 in China ⋅ ⛅ 11 °C

Heute verlassen wir schweren Herzens früh morgens Japan und reisen in Richtung China.

Früh morgens geht es mit dem Zug zum Flughafen Haneda.

Wir müssen etwas beim Checkin Schalter warten, der Rest geht sehr schnell von statten.

Es herrscht eine gewisse Anspannung bei uns, wie sehr der Kontrast in Peking aussehen wird im Gegensatz zu Japan und besonders wie wohl die Visa Kontrolle abläuft.
      Wir haben uns für das Visa-FREE Transit Programm entschieden, welches uns erlaubt bis zu 144h Peking zu bereisen. Wir müssen jedoch in der Region Peking bleiben.

Die Einreise Kontrolle verlief erstaunlich unkompliziert. Wir haben aber auch alles sauber vorbereitet, sodass es eigentlich keine Rückfragen gab.

Wir haben uns für ein Taxi entschieden, da wir nach der zugfahrt, Flug etc doch kaputt waren. Für die Taxifahrt mit round about 30km haben wir keine 15 Euro bezahlt.

Es ist deutlich hektischer, weniger geordnet, lauter und vor allem die cctv und Polizei Präsenz ist sehr erschreckend. Aber die Leute sind sehr interessiert (zeigen das auch weitaus deutlicher als die Japaner es tun) und auch hier sind alle hilfsbereit.
      Das Hotel ist süß in einem Hinterhof gelegen mit ca 8 Zimmern und einem sehr hilfsbereiten Besitzer.

Abends entscheiden wir uns, dass wir nochmal rausgehen um uns die Füße zu vertreten. Natürlich sind wir prompt in eine Polizei Kontrolle geraten und hatten keine Pässe dabei. Zum Glück hatte ich Fotos der Pässe auf dem Handy. Aber es war trotzdem komisch sich rechtfertigen zu müssen, wo man hin muss usw.

Wir wurden nochmal angesprochen wohin wir wollen und auf die Antwort, dass wir zum hotel wollen gab es nur eine komische Aussage, dass es in der Gegend kein hotel geben würde. Aber wir dürften trotzdem weiter gehen. Danach waren wir erstmal bedient. Wir fühlten uns komisch und wollten erstmal nurnoch zurück auf das Zimmer.

Kein guter Einstand in China. Wir hatten danach nurnoch mäßig Lust auf eigene Faust loszugehen.

Morgen steht die geführte Tour zum Sommer Palast und der chinesischen Mauer an. Unsere Hoffnung war Abends, dass wir danach anders denken würden. Und so sollte es auch kommen.

Dertig uur

July 22, 2016 in China ⋅ 🌙 23 °C

1800 minuten. 108 000 seconden. Dat is de tijd de we gisteren sinds 13 uur tot vandaag 21 uur hebben doorgebracht in een trein. In een ruimte van vijf vierkante meter. Samen met nog 4 andere Chinezen. Normaal duurde de treinrit tot 9:30 deze ochtend. Toen we om 10:00 wakker werden, schoten we dan ook meteen in actie, want we dachten dat we ons overslapen hadden en dat we ondertussen gearriveerd waren in Beijing. We hadden het verkeerd. Oh zo verkeerd. Een vertraging van drie uur werd al gauw eentje van zes uur om uiteindelijk te blijven steken op elf uur. Onze medereizigers maakten zich er niet druk om en snurkten, schransten, vervuilden... Lustig verder. En met vervuilen bedoelen we: nootjes pellen en alles in het rond gooien, kippenboutjes eten en morsen in bed, oorstaafjes laten vallen in het mini stukje gang ... Maar we moeten toegeven, net zoals de meeste Chinezen, waren ze ook erg vriendelijk, deelden ze hun eten met ons en deden ze hun best om wat te praten. De rest van de tijd konden we opvullen met fotoshoots met de rest van de mensen op de trein. Al bij al viel de dag nog mee, maar we hadden liever Beijing al wat verkend.Read more

Beijing - Dumpling party

July 22, 2016 in China ⋅ 🌙 26 °C

Het ontbijtje vandaag moet vermeld worden, want we hadden zowaar de mogelijkheid om wafels, yoghurt, fruit en muesli te eten. Een waar genot na kilo's noedels.
      De zoo van Beijing was het eerste op onze planning voor vandaag. Het was veelbelovend, maar uitermate teleurstellend. We werden er beiden triestig van om te zien hoe de dieren erbij zaten en hoe ze behandeld werden door de bezoekers. "No knocking on the glass" werd overal genegeerd, eten en afval werd bij de dieren gegooid, mensen die de nachtdieren belichten met hun cameraflash... Gelukkig kwam de rainbow warrior in ons naar boven en begonnen we mensen erover aan te spreken.
      Na de koude douche van de zoo zijn we Mao gaan bezoeken bij Tianmen. Erg druk, maar wel de moeite daar.
      In ons hostel is het elke vrijdag gratis dumpling party. Daar moesten we gewoon aan deelnemen. Eerst samen dumplings maken. Nadien dumplings naar binnen steken totdat je barst. Top!
      De dag hebben we afgesloten met een bezoek aan een nachtelijk "foodtruck market" op zijn Chinees: schorpioenen, zeesterren, zeepaardjes ...

Jinrongjie, 西城区