Denmark
Kragenæs

DODEKALITTEN in Kragenæs

September 11, 2023 in Denmark ⋅ ⛅ 22 °C

1. Von weitem kann man sie schon sehen, die Dodekalitten. Ein Kunstwerk, das aus 12 Steinfiguren besteht, die jeweil zwischen 7 und 9 m hoch und 25 bis 45 Tonnen schwer sind. Die oberen 2 Meter sind als Köpfe ausgearbeitet, die alle zum Zentrum eines Kreises mit 40 Meter Durchmesser blicken. Weil die Figuren auf den Lolländer Alpen plaziert sind, sieht man sie schon aus weiter Ferne. Steht man im Kreis, hört man eine Musik, die speziell für dieses Kunstwerk von Thomas Kadziola von Wyne Siegel komponiert wurde. ... einfach mal die Dodekalitten im Internet aufrufen, es gäbe viel mehr Einzelheiten zu erwähnen.
      2. Kragenæs ist offiziell eine Hafenstadt; man scheint hier nicht zwischen Dorf und Stadt zu unterscheiden; mit 200 Einwohnern ist Kragenæs nicht besonders groß. Und außer dem Segelhafen und dem Fährhafen gibt es hier nix zu sehen. Die Dodekalitten sind fußläufig zu erreichen, rund 1,5 km vom Hafen entfernt.
      3. Wir haben uns Leihräder genommen und sind rund 55 km (retour) von Kragenæs nach Bandholm und weiter nach Maribo gefahren. Bandholm sollte einen tollen Segelhafen haben; das können wir nicht bestätigen. Maribo wird in den lokalen Unterlagen "über den klee" gelobt; Maribo liegt am Maribosee und bietet gute Wasseesportmöglichkeiten. Das Hotel Royal liegt direkt am Ufer des Mariborsees und bietet einen tollen Blick auf den See. Die Klosterkirche liegt direkt "nebenan" und ist es wert, besichtigt zu werden.
      4. Den Safaripark Knuthenborg haben wir nicht besucht, da wir die Nashörner nicht zwischen unseren Speichen haben wollten.
      5. Macht das beste draus.

Langeland, Dodekalitterne og Gedser Odde

April 1, 2020 in Denmark ⋅ 🌬 6 °C

Det er første morgen med overskyet vejr i over 10 dage, men alligevel synes vi Sydlangeland er meget flot! Om morgenen går vi fra fyret langs kysten ned til sydspidsen. Helt ude på den sydlige spids lever vilde heste, der sammen med køer plejer og græsser landskabet. Efter vandreturen kører vi af bagvejen ind til Bagenkop havn, flot lille fiskelandsby, og derfra ellers af småveje, over hatbakker mod Spodsbjerg. Der er 15 "bøller" ,altså landsbynavne der ender på -bølle, på Langeland. Vi kører igennem flere af dem, og ser nok lige så mange gamle møller. Fra Spodsbjerg sejler vi til Tårs på Lolland og kører mod Falster. Ringen er ved at være sluttet for denne gang, men inden besøger vi lige Kragenæs på Nordlolland og går ud til kunstværket Dodekalitterne. Det er en samling af op til 9 meter høje stenstøtter, nogle med udhuggede ansigter, der står på en mark på Nordlolland og skuer ud over Smålandshavet. Det skal blive til 12 stenstøtter med tiden (Dodekallitten betyder "tolvsten" på græsk), og der er 10 på nuværende tidspunkt. Det er en ret speciel oplevelse at stå imellem de høje statuer, i rusk og regn, og høre musik og lyde, der kommer op fra jorden ved foden af støtterne, som en del af kunstværket. Og så er det en dejlig lille gåtur gennem skov og strand hen til stedet. Vi fortsætter via Bandholm, Hunseby, Maribosøerne over Nykøbing og ned mod Danmarks sydligste punkt Gedser Odde. Lolland er min barndomsø, så for mig er det et gensyn med mange af stederne her.Read more

Kragenæs, Kragenaes, DKKRA