Da vores drømme om at opleve foråret i Frankrig (Normandiet, Bretagne og Alperne) er sat på stand-by af Coronaudbruddet, er dette en tur, først og fremmest til de danske kyster, for at få gået nogle lange stræk i frisk forårsvind!

Marielyst, Horreby Lyng og Stubbekøbing

April 2 in Denmark ⋅ 🌬 7 °C

Vi kører til Gedesby lidt nord for Gedser, hvor Danmarks bedste badestrand (når man er fra Østdanmark!) begynder sit forløb op mod Marielyst. Tænker vi lige skal slutte turen af med endnu en lang strandvandring, og da det er vestenvind, er der nogenlunde læ på denne østvendte kyst. Vi går hele Bøtø strand fra Gedesby til Marielyst og retur på diget. Kører derefter mod nord, og gør et lille holdt ved naturområdet (højmosen) Horreby Lyng, inden vi slutter af ved Stubbekøbing havn - ikke langt fra Hesnæs hvor vores forårstur startede.Read more

Langeland, Dodekalitterne og Gedser Odde

April 1 in Denmark ⋅ 🌬 6 °C

Det er første morgen med overskyet vejr i over 10 dage, men alligevel synes vi Sydlangeland er meget flot! Om morgenen går vi fra fyret langs kysten ned til sydspidsen. Helt ude på den sydlige spids lever vilde heste, der sammen med køer plejer og græsser landskabet. Efter vandreturen kører vi af bagvejen ind til Bagenkop havn, flot lille fiskelandsby, og derfra ellers af småveje, over hatbakker mod Spodsbjerg. Der er 15 "bøller" ,altså landsbynavne der ender på -bølle, på Langeland. Vi kører igennem flere af dem, og ser nok lige så mange gamle møller. Fra Spodsbjerg sejler vi til Tårs på Lolland og kører mod Falster. Ringen er ved at være sluttet for denne gang, men inden besøger vi lige Kragenæs på Nordlolland og går ud til kunstværket Dodekalitterne. Det er en samling af op til 9 meter høje stenstøtter, nogle med udhuggede ansigter, der står på en mark på Nordlolland og skuer ud over Smålandshavet. Det skal blive til 12 stenstøtter med tiden (Dodekallitten betyder "tolvsten" på græsk), og der er 10 på nuværende tidspunkt. Det er en ret speciel oplevelse at stå imellem de høje statuer, i rusk og regn, og høre musik og lyde, der kommer op fra jorden ved foden af støtterne, som en del af kunstværket. Og så er det en dejlig lille gåtur gennem skov og strand hen til stedet. Vi fortsætter via Bandholm, Hunseby, Maribosøerne over Nykøbing og ned mod Danmarks sydligste punkt Gedser Odde. Lolland er min barndomsø, så for mig er det et gensyn med mange af stederne her.Read more

Nordlangeland

March 31 in Denmark ⋅ ☀️ 5 °C

Fra Alrø kører vi til Hedensted om morgenen, og får ordnet vores vandpumpe hos TJ Camper - dejligt! Derfra går det over Fyn. Vi tanker gas til vores fyr i camperen i Middelfart, ét af de to tankstationer i Danmark med LPG, og som vi efterhånden kender godt! Så fortsætter vi ned til Svendborg og over Tåsinge til Langeland. Vi har tit krydset Langeland mellem Rudkøbing og Spodsbjerg (for færgen til Lolland), men har aldrig været på hverken Nord- eller Sydlangeland. Det skal der gøres noget ved nu! Vi kører af landevejen mod nord og parkerer ved Lohals havn. Vil egentlig bare gå en lille tur langs kysten, men ender med at gå hele vejen ud til spidsen af Nordlangeland, og tilbage igen.Read more

Alrø, Horsens Fjord

March 30 in Denmark ⋅ ☀️ 5 °C

Fra Rebild kører vi til Hadsund og videre sydpå til Udbyhøj, hvor der igen går en lille færge over Randers Fjord. Herfra krydser vi over Djursland, hvor vi tidligere har kørt rundt, og vi fortsætter derfor ned til Odder syd for Aarhus, og videre ned til Alrø ved Horsens Fjord. Endnu en lille perle for autocampister, med en strand, hvor det er meget lavvande, og vi får at vide, at vi roligt kan samle de blåmuslinger der gror på havbunden lige ude i vandkanten! Det gør vi, og får endnu et dejligt muslingemåltid! Det hedder sig også, at man kan finde flinteøkser på stranden, men det lykkes vi ikke med.Read more

Rebild Bakker og Rold Skov

March 30 in Denmark ⋅ ☀️ 5 °C

Sidst på formiddagen køre vi fra Ferslev af småveje ned til Rebild Bakker og parkerer ved den store parkeringsplads ved Rebild. Går en lang tur, både i bakkerne og ind i Rold Skov. Det blæser stadig, men er muligt at finde læ. Spiser frokost i lyngbakkerne ved Ravnkilde. Det er et fint område, og især når man kombinerer med Rold Skov, er der mulighed for nogle gode, lange traveture.Read more

Familiebesøg i Ferslev

March 29 in Denmark ⋅ ☀️ 3 °C

Vi kører langs kysten ned til Hals, og sejler med den lille færge over Limfjorden til Egense. Vi benytter os gerne af disse små færgeruter, hvor det er muligt, dels for at få et kort afbræk, dels for at støtte den lokale trafik/færgefart. Herefter prøver vi at finde en skov at gå lidt i, da det stadig blæser meget. Det lykkes med en lille tur i den nordlige del af Lille Vildmose ved Høstermark. Derfra kører vi over bakkede marker til Ferslev syd for Aalborg, hvor Jackys datter Melanie, bor med sin familie, og hvor vi tilbringer en hyggelig eftermiddag/aften.Read more

Sæby

March 28 in Denmark ⋅ ☁️ 6 °C

Vi kører ned til Sæby og går en lille tur i byen. Den er ellers så hyggelig, men det blæser virkelig koldt nu, så vi fortsætter lidt syd på ud mod vandet (nu østkysten af Danmark), og holder ind for natten på endnu en lille strandparkering, hvor man kan se til Læsø - med Kikkert! Det rusker godt i bilen hele natten!Read more

Skagen - Danmarks nordligste punkt

March 28 in Denmark ⋅ ☀️ 5 °C

Vi fortsætter vores vej mod nord, kører gennem Hirtshals, og videre mod Skagen. Vi vil gerne gå en lidt længere tur, end bare ud til Grenen, så vi parkerer på en lille plads mellem Gammel Skagen og Højen fyr helt ude ved vandet, og starter så vandreturen på kysten mod nord, og efterhånden mere mod vest ud mod Grenen. Det blæser godt fra nord. Temperaturen er 2-3 grader og sol. Vi møder ingen mennesker, før vi er på selve spidsen! Der er til gengæld en strøm af gående fra Skagens grå fyr og ud til spidsen, hvor Kattegat og Skagerak mødes. Vi spiser frokost i læ af klitterne, kigger på de store både, der runder Grenen og sejler langsomt videre til deres destination. Vandrer ind til Skagen by mellem de gule huse med røde tegltage, og finder tilbage til bilen ved Højen. Turen bliver på ca 20 km.Read more