Dag 8 & 9 - Golden (Yoho National Park)

July 13, 2022 in Canada ⋅ ☀️ 24 °C

Even een dubbele post!

Vandaag is het tijd dat we eindelijk "the road gaan hitten" met onze huurauto. Vroeg uit de veren want we moeten op tijd uitchecken en onze bolide gaan ophalen. "Hyundai of vergelijkbaar" stond er op het huurcontract. Oeh, toch altijd wat spannend wat je gaat krijgen om 4000 km lang te kunnen gebruiken.

Bij aankomst stond er inderdaad een Hyundai. Zo eentje die ze gebruikten toen er nog sprake was het Ijzeren Gordijn. We kregen het al benauwd. Toen we het kantoor binnen kwamen, zat het er vol met mensen die nog aan het wachten waren. Blijkbaar waren er te weinig auto's aanwezig met Stampede. Benauwder... Gelukkig was de baliemedewerker erg behulpzaam en na een uurtje verscheen er een nieuwe Kia Soul. Geen Ijzeren Gordijn Hyundai dus.

Een vuurdoop was het meteen om door Calgary centrum te knallen. Toch altijd even stressen om zo'n nieuwe auto te leren kennen.

Twee uur later stonden we echter volledig intact aan het begin van de Sherbrooke Lake Trailhead, klaar voor onze eerste ontdekking van de Rockies. En wat voor een ontdekking. Een uurtje klimmen/ wandelen en daar verscheen een azuurblauw meer met adembenemende bergen op de achtergrond. Ook leuk: dit meer is niet één van de "populaire" meren waar je een shuttlebus moet nemen om het te bezoeken omdat de eerste twee parkings al volzet zijn om 09u00. Toch altijd fijn om net de iets meer afgelegen plekjes te ontdekken.

Na zo'n stevige wandeling hadden we uiteraard ontzettende honger. We hadden als plan om al een voorraad in te slaan voor de komende drie dagen, maar alle supermarkten (twee) in het dorpje van onze AirBnB hadden een stroomuitval... Dan maar een burger en steak gaan eten in "The Island" - een super gezellige zaak naast een kolkende rivier. Gelukkig was de panne nadien opgelost en hebben we de lokale supermarkt geplunderd voor de komende dagen.

Onze AirBnB is trouwens een echte topper. Een gigantische leefruimte op een berg met allemaal loslopende dieren: Pascuale een hond, Buffy de zwarte kat, nog een andere kat... we voelden ons meteen thuis.

De dag nadien starten we meteen goed met spek, ei, bagels, heerlijke koffiekoeken, koffie... én het gezelschap van Pascuale en Buffy die om ter schattigste doen voor het laatste stukje spek.

Vandaag staan Emerald Lake en Wapta Falls op de planning. Een iets rustigere planning, want de hike van morgen gaat een stevige zijn.

Emerald Lake is bij aankomst erg toeristisch. Het eerste dat we zien is een cafetaria en kanoverhuur standje waar mensen aan het aanschuiven zijn... Niet meteen een eerste goede indruk, maar na een halfuur wandelen begint het volk te minderen en na een uur zie je niemand meer. We vinden een ideaal plekje naast een rivier en het meer om enkele uren te ontspannen. Zalig.

Wapta Falls is net zo indrukwekkend. Een steile helling naar beneden klauteren en je staat onderaan een gigantische waterval waar toevallig nog eens een regenboog aanwezig is. Geen Photoshop dus. ;)

Jammer dat we hier maar tien foto's kunnen zetten - we hadden er veel meer kunnen laten zien.

Slaapwel en tot morgen!