Peru
Sacsaywaman

Here you’ll find travel reports about Sacsaywaman. Discover travel destinations in Peru of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Cusco

January 20 in Peru ⋅ ⛅ 18 °C

Die wahrschinlich touristischsti Stadt in Peru und ned ohni Grund. Vo do us cha mer so viel Toure und Usflüg unternäh, dass mer mindistens ehn Monet brücht zum alles durebringe und denn esch d Stadt sälber au no zimlich härzig, hed viel Gschicht und ehn geniale Märt. Leider bin ich chrank worde chum bin ich do ahcho und ha drom ih de erste Woche ned viel gseh.

Wo ich mich denn langsam besser gfühlt ha eschs los gange mit ehm plane. Ich ha chli müsse Prioritäte setzt und luege, dass ichs langsam cha ahgoh aber so s Wichtigste passt no inne. Ich ha no ei gsunde Tag in Cusco verbrocht und ha mit de Ussicht dass ich sii glii cha hei gäh ganz viel Souvenirs kauft am Märt 😍.

Am nöchste Tag han ich denn ehn Bustour gmacht zums chli langsam ahgoh. Es esch spannend gsii und ehn lange Tag well mer so viel verschiednigs sind go ahluege.

Zerst simmer ih es alts Inkadörfli go d Fälder ahluege. Denn simmer zu es paar Fraue wo üs zeigt händ wie sie natürlichi Farbe för ihri Stöff gwönned. Det hed mich vorallem fasziniert dass sie för die roti Farb ehn Parasit wo Kaktee befallt zerdrücked und denn siis Bluet verwänded. Stolz hed sii üs zeigt, dass sie nor bizli Limettesaft muss dezue gäh und es schöns knalligs Orange bechund 😅.

Denn simmer zu alte Fälder gfahre wo üs de Guide erklärt hed, wie d Inkas früehner Pflanze us ehm Jungel ah die chalti Luft vo de Ande gwöhnt händ zum ned vo de Jungelbewohner abhängig z sii. Zu dem Zwäck händs ehri Fälder abgstuft. Jedi Stufe esch 0.5 Grad chälter als die eis obedra. So händ sie Pflanze zerst uf de oberste (wärmste) Stufe pflanzt und denn dene ihri Same eis unedra bis sie ergendwenn ehn Pflanze gha händ wod Bärgtemperatur ushaltet.

Vor ehm Zmittag simmer denn no go Salzfälder ahluege. Die müssed ahnschinend ih de Trocheziit einiges toller usgseh. Sie nützed det ehn sehr salzhaltige Fluss, leited ihn ih die verschiednige Beckis und lönd s Wasser loh uströchne. De Guide hed üs au verzellt das de spanischi Usdruck Salario für Lohn wahrschinlich dahär chäm dass mer d Arbeiter früehner oft mit ehm wärtvolle Sal(z) zahlt heig.

Zum Zmittag heds es Buffet gäh und nacher simmer no zwoi Inka Boute goh ahluege. Mer händ erfahre dass de Inkas ihri Bouwiis scho damals nahezue Ärdebebesicher gsii esch da sie d Stei ned grad gstapled händ sondern wie es Zämesetzi ihnenand ine gleid. Zum Schluss simmer no mit ehnere wunderschöne Ussicht und ehmene Rägeboge belohnt worde bevor de Bus weder zrug gfahre esch. Das isch ehn lange Tag mit sehr viel zuelose gsii.

Tout en haut il y a Cusco !

February 28 in Peru ⋅ 🌧 15 °C

Perchée à 3300m d'altitude se trouve la magnifique ville de Cusco. A notre grande surprise, Cusco est une grande ville, alors que l'on s'attendait à un petit bourg minus. Cusco était la capitale de l'empire Inca, et a donc été un lieu d’une grande importance pour les espagnols qui sont venus ici pour tuer tout le monde (en gros). Aujourd'hui, le centre historique est un mélange de magnifiques bâtiments coloniaux et de construction Incas. On retrouve dans la ville des superbes églises, des vieilles maisons et surtout les murs impressionnant Inca façon Tetris.

La ville est vraiment belle et chaleureuse. On se sent tout de suite à la maison et on voudrait y rester. Coincée au milieu des montagnes, toutes les vues sont jolies. Très vallonnée, il est impossible d'échapper à de long escalier en se baladant, et à cette altitude on les sent passer !
    C'est une ville d'artisanat magnifique, on voudrait craquer pour tout, tout est beau.
    Nous avons beaucoup aimé aller au marché San Pedro, où l'on y mange un Ceviche délicieux pour trois fois rien accompagne d’un jus de fruit frais.
    Nous habitions dans le petit quartier bohème de San Blas, que des petites ruelles colorées qui s'entremêlent. A cette altitude, quand le soleil se cache il fait vite très froid, et notre chambre n'a pas de chauffage, glagla !! Le soir on disparaît vite sous 4 couches d’épaisses couvertures.

On restera une petite semaine à Cusco, entrecoupé par notre excursion dans la Vallée Sacrée et au Machu Picchu, et on est super content de prendre le temps de vivre un peu dans cette ville.
    L'ambiance à l'hôtel était très sympa, il n'y a que des grands voyageurs qui bossent pour l'hôtel en l'échange d'une chambre (pas de proprio à l'horizon, il est lui-même en voyage haha)

Pour notre dernier jour, nous partons voir le joli village de Pisac, à une heure de Cusco. Pisac est le repère des hippies expats, connu pour son marché et ses ruines. La ville est encerclée de montagnes, l'ambiance est très paisible. Nous montons (en voiture, on triche) voir les ruines et redescendons à pied. Et à voir le nombre d'escalier on est très content de le faire dans ce sens-là. La balade est super agréable, et traverse toutes sortes de sites Incas très bien conservés.
    Superbe dernière journée !

Et pour finir cette belle semaine à Cusco, rien de tel qu'un petit resto veggie qui filera une violente intoxication alimentaire à Arthurito !!! Cadeauu pour le voyage.
    On vous retrouve donc, malades, en Équateur très vite ;) !

On vous embrasse !

Notre bilan du Pérou

March 1 in Peru ⋅ ⛅ 14 °C

On doit être honnêtes avec vous, au moment de prendre l'avion depuis la Colombie pour aller au Pérou, on n'était pas hyper motivés car la fin du voyage approchant la tête était de plus en plus ailleurs.

Malgré tout le Pérou nous a énormément plu et a su nous replonger pleinement dans ces derniers moments du voyage. Voici ce qu'on retiendra (dans le désordre) :

-La bouffe ! Quel délice, bon même si mon dernier repas m'a cloué au lit pendant 3 jours (en Équateur du coup), c'est fantastique ils ont vraiment une très bonne cuisine, même dans des boui bouis sans prétention on mange bien... Ces ceviches notamment... quel bonheur !!
    -La gentillesse des gens, toujours gentils et serviables!
    -La mixité, la différence de peuple entre la côte et les Andes est impressionnante, a Lima on se croirait en Argentine quand dans les Andes on est vraiment face à des indigènes, comme en Bolivie.
    -L'altitude, dans les Andes on est en moyenne à 3500m et clairement ça a un impact sur notre forme, on se sentait parfois complètement léthargique !
    -Les sites Incas impressionnants avec ces murs façon Tetris comme dit Marie. En point d'orgue évidemment le Machu Picchu
    -La nuit chez Manuel et sa famille sur le lac Titicaca. Ils étaient vraiment adorables avec nous, ça restera un temps fort!

Malheureusement nous n'y étions pas à la bonne saison, genre pas du tout il y a 2 mois à éviter et on était en plein dedans, donc ça a eu un impact sur notre programme. Nous qui voulions faire des trek dans la vallée sacrée près du Machu Picchu, on ne pouvait pas et c'est un peu dommage car le Pérou offre des rando avec des vues somptueuses sur des montagnes à plus de 6000m. Une prochaine fois!

En tout cas, on ne peut que recommander ce pays, c'est très beau et culturellement très riche! Assurément un must go en Amérique Latine selon nous!

On vous retrouve maintenant en Équateur pour notre dernière semaine de voyage avant le grand retour !!

On vous embrasse !!

Weihnachten in Cusco

December 24, 2018 in Peru ⋅ ⛅ 14 °C

Wir verbringen Hl. Abend und den ersten Weihnachtsfeiertag in Cusco und starten gleich mal mit einer guten Tat in die Feiertage. 😬

24.12. 09:30 Uhr
    Americo, unser Guide die letzten Tage auf dem Weg zum Macchu Picchu, hat uns auch viel über sein Privatleben erzählt. Er lebt mit seiner Familie in einer kleinen Community ca. eine Stunde außerhalb von Cusco. Jedes Jahr zu Weihnachten beschenkt er die dortigen Kinder mit Süßigkeiten und wir entscheiden spontan, dass wir ihn dieses Jahr dabei unterstützen. Also auf in den Supermarkt und zwei Tüten voller Bonbons, Schokolade und Lollis gekauft. So macht Weihnachts-Shopping Spaß! Auch die Kassiererin im Supermarkt kann sich ein Lachen bei unserem Einkauf nicht verkneifen. 😂
    Wir treffen Americo noch einmal in unserem Hotel und überreichen ihm unsere kleine Spende. Wenn sich die Kinder im Dorf genauso freuen, wie seine beiden kleinen Söhne, die er mitgebracht hat, dann haben wir alles richtig gemacht! ☺️

24.12. 12:30 Uhr
    Danach geht es in das Zentrum von Cusco. Von Besinnlichkeit keine Spur: auf dem zentralen Platz findet ein riesiger Markt statt. Es gibt alles an weniger oder mehr wertvollen Kleinigkeiten und es scheint, ganz Cusco ist hier und erledigt letzte Einkäufe. Die Sonne scheint, es gibt leckeres Essen - da passt am besten noch ein Pisco Sour. Somit stoßen wir das erste mal am Nachmittag auf die Feiertage und die Lieben daheim an. 🥂

24.12. 16:15 Uhr
    Mehr Pisco Sour 😂

24.12. 17:30 Uhr
    Passend zu unserem Aufenthalt in Peru schauen wir „Tim & Struppig im Sonnentempel“. Struppi wird gerade von einem Kondor entführt. 😳
    PS: nie wieder Pisco Sour... huiuiui

24.12. 23:00 Uhr
    Den Hl. Abend lassen wir mit einem tollen Drei-Gänge-Menü im MAP Café ausklingen. Es gibt Salat bzw. Meerschweinchen-Tortellini, dann Lammlendchen bzw. Alpaca-Steak und als Abschluss warme Schokoladentrüffel bzw. Limonen-Kuchen mit Karamelleis (Danke an die Familie daheim für das Sponsoring ❤️). Wir rollen zurück ins Hotel. 😉

25.12. 00:00 Uhr
    In Peru begrüßt man das Christkind anscheinend mit lautem Feuerwerk. 🎇 Ein Blick aus dem Fenster zeigt: Es kommt weniger auf die Farben als auf die Lautstärke der Böller an. 😬

Cuzco

January 13 in Peru ⋅ 🌧 16 °C

Cuzco gilt als Herz des einst mächtigen Inka-Reiches. Sie galt als wichtigste Festung des Inka-Reiches. Die kolonialen Bauten thronen an sämtlichen Ecken des sehr netten und faszinierenden Städtchen.
    Wir ergattern einen der wenigen kostenlosen Parkplätze in einer kleinen Seitenstraße in Cuzco City. Leider stellte sich abends heraus, dass genau diese Straße wohl die Partymeile von Cuzco ist. Da es auch noch Samstag, kann man sich vorstellen, wie viel Schlaf wir hatten.Read more

Cusco, Salkantay en Machu Picchu

January 29 in Peru ⋅ 🌧 16 °C

Vanuit Copacabana de bus naar Cusco. Hier binnen 15 minuten al de grens overgegaan van Bolivia naar Peru. Volgens de stempels in mijn paspoort zijn we welgeteld 3 dagen in Bolivia geweest 😊

Al met al zo'n 11 uur in de bus en toen kwamen we in Cusco aan. Een grote plaats, maar fijne sfeer. Hier wat leuke mensen leren kennen, 1 meisje was half Peruvian en half Duits, dus die heeft mij mooi kennis laten maken met typische peruviaanse gerechten. Waaronder de:
    antichuco; beef heart, lekker en zacht vlees,
    Inca Kola; zoete frisdrank, beetje bubbelgum smaak,
    Picarones; dessert, soort donut met syroop
    Chicha Morada; drankje gemaakt van mais (in verschillende kleuren)

Verder met een clubje een avondje karaoke gedaan en vervolgens naar een club geweest, helaas werd Michaela ziek, dus die is niet mee geweest. Wel heerlijk gedanst weer even 😊. Verder een inca tour gedaan vanuit het hostel en een free walking tour in de stad (waar we halverwege weg gelopen zijn... zo veel info... haha) en lekker en goedkoop gegeten op de markt.

De dag erna wilden we eigenlijk de tours boeken, maar toch maar een dagje uitgesteld aangezien Michaela ziek was. Achteraf ook maar goed ook. Wij hebben uiteindelijk de Montaña de Colores op maandag gedaan ipv zondag en wij konden de kleuren zien, op de zondag hebben ze niks gezien. Voor Montaña de Colores wordt je om 4.30u opgehaald, vervolgens zit je eerst 2uur in de bus, dan krijg je ontbijt. Vervolgens nog een uur rijden en dan ben je bij het begin van de trek aangekomen. Ondertussen zit je al op 4500m hoogte en moet je nog een uur lopen om op de 5000meter te komen. Hier had je een mooi uitzicht over de verschillende kleuren. De wandeling is behoorlijk pittig, op deze hoogte ben je enorm kortademig. Maar het was het waard. Toen we de berg opklommen begon het te sneeuwen, maar eenmaal boven bleven de wolken langskomen. Dus wel zicht, geen zicht. Al met al erg geluk gehad. Helaas wel super veel mensen, dus geen foto zonder kunnen krijgen 😕 Toen weer een uur terug lopen, een uur in de bus, lunch en nog 2uur in de bus. Een behoorlijke rit.

De dag ernaar hadden we een rustdag, dus wat laatste dingen geregeld voor onze 5daagse Salkantay trek...

Woensdag wederom om 4.30u opgehaald. 2 uur in de bus en toen werden we ergens langs de weg afgezet. Vanaf hier moesten we lopen naar het basecamp (7km) en konden we vast wennen aan het peruviaans plat 😂. Bij het basecamo even gerelaxt en geluncht en toen door naar Humantay Lake (4km), maar deze ging 2 km 500meter omhoog en vond ik erg pittig. Lake was het wel absoluut waard.
    Die avond was het het kouds en zou het 3 graden worden, maar het viel reuze mee in de tent.

De 2e dag werden we om 5u wakker gemaakt met cocathee (helpt tegen de hoogte) en dit zou de zwaarste dag worden. De eerste 7km (4uur) moesten we namelijk naar 4150m klimmen. Daarna zouden we nog 15km naar beneden. De klim viel uiteindelijk mee, hij was pittig, maar niet continu klimmen zoals Humantay lake. Telkens een stuk klimmen en dan weer vlak. Al met al blij toen we het gehaald hadden. Hier een korte ceremonie gedaan naar de goden/bergen van de inca cultuur en toen weer naar beneden. Vlak voor lunch kwam er een goede regenbui, maar na de lunch was het weer droog. Halverwege gingen we van bergen over in jungle en hier volgde er nog een tropische storm. Ook hier weer ergens kunnen schuilen en uiteindelijk na 22km hiken aangekomen op onze volgende campingspot.

Op dag 3 werden we om 5.30u wakker gemaakt en zouden we een wat makkelijkere dag hebben. We zouden over de weg lopen, aangezien dat veiliger was ivm lawines door de regen. De eerste 2 uur gingen ook wel makkelijk, totdat we een break hadden en we 10min lopen voor ons een lawine zagen. Het was blijkbaar zo erg dat de weg weg was. Dus we moesten om. Helaas stonds onze auto met bagage en keukenpersoneel vast voor de lawine. Dus wij met alle bagage eerst naar beneden, een brug over en volgens het "officiële" junglepad. Hierbij over een aantal hele enge bruggetjes en uiteindelijk via een landslide (gelukkig met help van onze gidsen) naar beneden, weer de rivier over en toen konden we weer omhoog klimmen. Ook hier weer wat "leuke" stukjes.. maar uiteindelijk eindelijk weer hij de weg aangekomen!! Hier even een korte break gehad en toen nog een uurtje gelopen naar waar de bus ons kwam ophalen. Wat een makkelijke dag moest worden werd uiteindelijk een pittige dag van toch nog 18km.

Hier moesten we ook afscheid nemen van een deel van de groep die de trek in 4 dagen deed. Zij gingen direct door. Vervolgens hebben we eindelijk geluncht (om 16u 😲) en toen naar de hotpools. Dit was wel even lekker voor de spieren zo na 2,5 dag hiken.. Onze dag werd afgesloten met een bonfire en muziek. Dus heerlijk aan de cocktails gezeten en gedanst op blote voeten in de regen 😎.

De volgende ochtend om 7u wakker. Een aantal zouden gaan ziplinen en werden vroeg opgehaald. Wij zouden lopen naar Hidroeléctrica (11,5 km) en zouden hun daar zien voor lunch. Hierna zouden we met z'n allen naar Aguas Calientes (11,5km) lopen. Eenmaal hier aangekomen was iedereen gebroken. De ochtend wandeling was in de zon en heuvel op, heuvel af, dus behoorlijk vermoeiend. Die avond besloten Michaela en ik om een extra nacht in Aguas Calientes te boeken en een dag later na Cusco terug te keren. Achteraf een hele goede beslissing.

Dag nummer 5 ging om 3.45u de wekker om om 4.20u te vertrekken naar Machu Picchu. Dit was eerst 20 minuten lopen naar het begin. Vervolgens ruim 1700 treden omhoog. En helaas geen gewone trap, maar heel onregelmatig en vaak heel hoog. Maar we hadden het gered binnen de tijd. Om 6u ging Machu Picchu open en we waren er!!!
    Helaas bleek dat je er dan nog niet was... nog meer treden en trappetjes, maar toen waren we bij het bekende uitzichtpunt. Als je onze hoofden ziet, snap je hoe zwaar het was 😂😂
    Na een half uurtje informatie over de Inca's en Machu Picchu konden we zelf gaan rondlopen. Wij besloten eerst de "sun gate" te doen. Gelukkig wisten we vooraf niet dat dat weer een hele klim was.. wel super gaaf uitzicht en zeker de klim waard. Vervolgens naar de "Inca Bridge" gelopen. Dit was een makkelijke wandeling en was het ook niet echt waard. Toen door naar de Inca City, daar draait het allemaal om. Helaas was het super druk en loop je te sjokken achter mensen aan. Hier waren we dan ook snel klaar mee..
    Nog gauw een stempel van Machu Picchu in ons paspoort gehaald en toen weer ruim 1700 treden naar beneden. Besloten niet te stoppen, onze benen trilden enorm, dus doorgaan.. maar wat waren we blij dat we in Aguas Calientes aankwamen na 16,6km. Hier gerelaxed, gegeten en beiden in slaap gevallen om 20.30u.

Dag nummer 6, wat waren wij blij dat we de tijd hadden in Machu Picchu en niet nog 15km terug hoefden te lopen naar Hidroeléctrica. Maar ook op dag 6 waren we blij dat we bij de bus waren en terug naar Cusco zouden gaan. Helaas was er een brug gebroken vorige week en moesten we door de rivier. Die dankzij de regen iets hoger was en daardoor auto's continu stil kwamen te staan. Na ruim een uur wachten reed het eindelijk. Wel moesten wij het busje uit (in de stromende regen) om over de voetgangersbrug de rivier over te steken om aan de andere kant weer in te stappen.

Salkantay, al met al een hele beproeving, maar trots dat we het gehaald hebben en super blij met het weer dat ons zo mee zat (het is nu regenseizoen).

Vanavond met de nachtbus naar Puno en dan is het even klaar met hiken 😊

Hierbij de foto's van Cusco

La vallée sacrée

March 1 in Peru ⋅ ⛅ 17 °C

Départ pour la vallée sacrée en direction de Cusco, l ancienne capitale Inca.
    1er arrêt . Les salines de Maras. Des milliers de puits salants qui servent depuis l époque Inca à l extraction du sel.
    2eme arrêt.Moray. Différents niveaux de terrasses concentriques ayant chacune leur micro climat.
    Les incas les utilisaient pour optimiser les cultures.
    3eme arrêt. Chinchero
    Nous avons eu la chance d assister à une fête de coutume ancestrale : la linderaje.

Cusco

December 1, 2018 in Peru ⋅ ⛅ 17 °C

As often happens in these countries , we were steadily converged on by ones wanting to sell us everything from gum to art and clothing (some were quite beautiful). Other than a protest rally over top government corruption and concern for their pensions it quieter this morning than last night. Our hotel room is on the second floor and faces onto one of the main streets so is very noisy at night (Peru can be even noisier than Mexico).

We found out that it is actually prohibited for vendors to try to approach and try to sell us things while we are in the park. We didn't know that until after Valerie had purchased a small painting from a fellow who told us he painted the pictures himself. The interesting thing was that the signatures on the paintings were not all the same.

• Oct18

Cuzco: la cité des Incas

October 18, 2018 in Peru ⋅ ⛅ 16 °C

Nous voici de retour au Pérou!

Nous arrivons à 5h du matin avec le bus de nuit, ce qui nous permet de voir la ville se réveiller petit à petit.

Cuzco (3326m) est une ville magnifique où l'on se sent bien. C'est une ville touristique et cosmopolite avec plein de restaurants et boutiques entourés de vestiges incas et d'églises dans des petites ruelles pavées. C'est la ville sud américaine la plus riche en termes de patrimoine culturel et architectural.

Ce matin, nous commençons par un bon café et des viennoiseries délicieuses dans la seule boulangerie ouverte si tôt: «Panam» (ça ne s'invente pas!).
    Nous partons ensuite explorer le centre historique à pied. C'est particulièrement agréable car au départ il y a très peu de touristes, mais ceux-ci se réveilleront bientôt et rempliront les rues rapidement.

Nous apprécions particulièrement la belle Plaza de Armas et le temple Santa Clara ( qui a été rempli de miroir à l'intérieur pour attiser la curiosité des incas et les attirer dans l'église).
    Nous devrons revenir pour manger au grand marché San Pedro car ils servent de nombreux plats typiques à des prix défiants toute concurrence et Mathias ne peut pas résister à un grand plat de riz avec du poulet!

Nous sommes bluffés par l'ingéniosité des incas en terme de construction lorsque nous voyons la rue Hatun Rumiyoc. Le mur de celle-ci est fabriqué avec des pierres toutes différentes les unes de autres, dont la fameuse pierre à 12 faces, qui s'emboitent si bien qu'il est impossible d'y glisser une aiguille.

Nous visitons ensuite le quartier bohème de San Blas et le musée d'art pré colombien (MAP).

Pour finir cette journée et fêter l'anniversaire de Marion en avance (étant donné que nous serons dans la forêt amazonienne ce jour là et qu'on risque de devoir nous nourrir de larves), nous allons manger une raclette dans un restaurant français. C'est vraiment réussi!
    Une délicieuse raclette avec de la bonne charcuterie, accompagnés d'un superbe vin rouge et servis par un marseillais tout en écoutant Aznavour: nous sommes retournés en France le temps d'un repas :)

Cusco & Laguna Humantay (Peru)

November 7, 2018 in Peru ⋅ ⛅ 13 °C

Cusco, eine wunderschöne Stadt in Peru mit toller Architektur und tollen Plätzen. Eigentlich bin ich hier tatsächlich ausschließlich für den Machu Picchu eingereist, letztendlich aber sogar länger geblieben als geplant, da es mir die Stadt und die Anden hier sehr angetan haben. Die Leute sind freundlich und mit circa 500.000 Einwohnern fühlt es sich fast wie zuhause an :)

Die Stadt ist Mitten zwischen die unendlichen Berge gebaut und von den Inkas seinerzeit als Zentrum gewählt worden. Alles hier dreht sich um die Geschichte, die Traditionen und den Machu Picchu.

Da ich Glück mit einer Free Walking Tour hatte und außer mir niemand erschienen ist, konnte ich 3 Tage Privatführungen in Bars, zu Konzerten und auf Märkte mit einem Local genießen und die Stadt richtig kennen lernen.

Gestern hab ich dann noch den Humantay Trail bezwungen und so ging es morgens um 5.30 Uhr wieder auf 4.800m hoch. Meine wahrscheinlich letzte richtige Anden-Wanderung war zwar mit die anstrengste, aber der Ausblick auch mit einer der schönsten. Die Laguna de Humantay Mitten in einem Gletscher bei herrlichem Wetter zu sehen, war die Wadenkrämpfe der letzten Nacht wert 😂 ich werd hier noch zum Bergsteiger...

Jetzt geht's aber zum Erholen nach Trujillo. Nach den Wanderungen, Höhenmetern und dem frühen Aufstehen der letzten 5 Tage, brauche ich dringend einen Strand 🏖

Sacsaywaman