Peru
Sacsaywaman

Here you’ll find travel reports about Sacsaywaman. Discover travel destinations in Peru of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Cusco, eine wunderschöne Stadt in Peru mit toller Architektur und tollen Plätzen. Eigentlich bin ich hier tatsächlich ausschließlich für den Machu Picchu eingereist, letztendlich aber sogar länger geblieben als geplant, da es mir die Stadt und die Anden hier sehr angetan haben. Die Leute sind freundlich und mit circa 500.000 Einwohnern fühlt es sich fast wie zuhause an :)

Die Stadt ist Mitten zwischen die unendlichen Berge gebaut und von den Inkas seinerzeit als Zentrum gewählt worden. Alles hier dreht sich um die Geschichte, die Traditionen und den Machu Picchu.

Da ich Glück mit einer Free Walking Tour hatte und außer mir niemand erschienen ist, konnte ich 3 Tage Privatführungen in Bars, zu Konzerten und auf Märkte mit einem Local genießen und die Stadt richtig kennen lernen.

Gestern hab ich dann noch den Humantay Trail bezwungen und so ging es morgens um 5.30 Uhr wieder auf 4.800m hoch. Meine wahrscheinlich letzte richtige Anden-Wanderung war zwar mit die anstrengste, aber der Ausblick auch mit einer der schönsten. Die Laguna de Humantay Mitten in einem Gletscher bei herrlichem Wetter zu sehen, war die Wadenkrämpfe der letzten Nacht wert 😂 ich werd hier noch zum Bergsteiger...

Jetzt geht's aber zum Erholen nach Trujillo. Nach den Wanderungen, Höhenmetern und dem frühen Aufstehen der letzten 5 Tage, brauche ich dringend einen Strand 🏖

Cusco II

October 20 in Peru

Heute waren wir wieder auf den Spuren der Inkas unterwegs und haben uns eine Ruine oberhalb von Cusco angeschaut, mit Lamas „gekuschelt“ und Coca Blätter in regionaler Schokolade gefuttert (unsere neue Lieblingssüßigkeit - ist auch nur gut für die Gesundheit wurde uns gesagt also kein schlechtes Gewissen 😋). Dort oben steht auch der 8m hohe „Baby Jesus“ den wir mit drei Texanern, die wir auf dem Weg kennen gelernt haben, angeschaut haben (Greetings to our new Mexican friends if you are reading this by any chance 👋) Später waren wir auf den Handwerksmärkten unterwegs und Kinga hat endlich ihren lang ersehnten Alpaca-Pulli bekommen (dafür ist auf jeden Fall noch Platz im Rucksack 😅). Cusco gefällt uns immer noch sehr gut mit seinen kleinen Gässchen. Überall gibt es etwas zu entdecken! Auf dem Markt der Stadt haben wir zum Bsp. einen Ananas, Orangen, Granadilla Saft getrunken und Vitamine getankt.Read more

Cusco IV

October 27 in Peru

Nach unserem Trek war erstmal wieder Entspannen angesagt. Die über 80km lange Wanderung steckte uns auf jeden Fall noch in den Knochen. Wir haben uns mit 2 anderen Salkantay Trekkern aus Belgien zu einem genialen Mittagessen getroffen und sind ansonsten hauptsächlich durch die Stadt geschlendert. Da war genügend Zeit die letzten Tage noch einmal vor unserem inneren Auge abspielen zu lassen. Was für eine spannende, anstrengende und begeisternde Zeit! 🏔Read more

Cusco - Nabel der Welt

November 5 in Peru

Nach einer überraschend bequemen Nachtfahrt bin ich in der alten Inkahauptstadt Cusco angekommen. Cusco ist das touristische Zentrum Peru‘s - und mir zu laut: mir werden alle 10 Meter Massagen, Bilder und Restaurants angeboten und in jedem Haus ist mindestens ein Reisebüro und ein Souvenirgeschäft.
    Deshalb „flüchte“ ich morgen früh auf den Salkantay Trail der mich in 4 Tagen nach Machu Pichu bringt

Archeological tour of Cusco

November 3 in Peru

Our flight from Lima arrived in Cusco without incident, and after we checked into the hotel, I took a nap. I woke up at 2 am this morning. So much for dinner. But what a good sleep.

This morning, our tour guides took us to several Incan and pre-Incan archeological/historical sites.

1. Tambomachay: religuous water ceremonies = fertility; cleanse self before going into cusco; lower quality architect 1200 a.d., better quality = religious use 1400 a.d. Four niches for 4 regions; Two niches for up and down (as in elevation)

2. Puca Pucara: 1200 a.d., military, name = red soil & fortress, looks toward other mount and Incan trail, still did religion ceremonies with better quality architecture. Underground ceremonies in caves for underworld. Site sits on fault line. Water fountains were separate, road cut water line about 50 years ago

3. Llama, alpaca, vicuna, and guanaco camelidos semi-petting zoo and store that explained the difference between the four furs. Vigcuna is the best in the world.

4. Q'enqo: "labyrinth" , front was carved into puma but destroyed. Place for Royal mummification. Everyone mummified. Aquaduct originally built 1200 a.d.

5. Saqsaywaman: 1400 a.d. Big Jesus present from Arabian community who immigrated in early 1900s. Another building inside and still being excavated from 1200 a.d. Only 25% left, other 75% reused in other locations. Architecture for earthquake. Inclined walls.

We're at Stop 5 now (very loosely pronounced Sexy Woman, lol.).

So long [for now] and thanks for all the fish. ✌️

Paddy's Irish Pub

November 6 in Peru

After lunch yesterday, we made our way back to Cusco. We had a farewell dinner at the same place I had lunch at the day before. They had a band and dancers. It was a really nice way to end our Peru trip.

Now, I'm at Paddy's Irish Pub where we're meeting around 1 for a few last drinks before heading to the airport. This has been a great trip and I'm really looking forward to Chile tomorrow.

So long [for now] and thanks for all the INCAN RUINS. ✌️

Rainbow Mountain

May 23 in Peru

Bereits um 03:30 Uhr wurde ich abgeholt, um dann während mehr als 2 Stunden andere Passagiere aufzuladen (offiziell sollte es nicht so lange dauern, aber es schien auch niemanden gross zu überraschen).
    Nach einem Frühstücks-Stopp und knapp 4 Stunden Fahrt erreichten wir den Ausgangspunkt der Wanderung. Es zeigte sich, dass ich trotz meines Aufenthalts auf Meereshöhe nicht das ganze Wandertraining auf über 4'400 - 5'200 m.ü.M. verloren hatte. Als eine der Ersten unserer Gruppe bestaunte ich dann also den berühmten Rainbow Mountain. Nach allem, was ich gelesen hatte, stellte ich mich auf einen nüchternen Eindruck ein und war umso mehr begeistert, wie farbig der Berg wirklich ist. Das ganze Panorama rundherum ist aber mindestens genau so beeindruckend - trotz Schweisstropfen und dünner Luft - es hat sich VOLL und GANZ gelohnt.

Zurück im Hotel hatte ich noch eine Stunde Zeit, bevor es um 21:30 nun endgültig heisst, Abschied zu nehmen von Cusco 😓

Cusco

May 7, 2017 in Peru

Cusco is dé toeristenstad van Peru, en misschien wel van Zuid Amerika. Dit omdat Cusco het beginpunt is van alle reizigers die naar het welbekende Machu Picchu willen afreizen. Soms hebben we wel eens moeten zoeken naar een touroperator, maar hier kan je er echt niet om heen. Net zoals de dames die massages aanbieden, 'schilderijen' die aan je verkocht worden en restaurants die je naar binnen proberen te lokken.

Nadat we aan zijn gekomen met de bus, is onze missie dus ook om een goede touroperator te vinden die ons ook naar Machu Picchu wil brengen. Ook wij horen 'helaas' bij deze massa.. Normaal selecteren we de touroperator die zich bekommert om de natuur en welke de massa een beetje uit de weg gaat. Echter hebben we begrepen dat iedereen hier exact hetzelfde aanbied en binnen ons budget kunnen we er vrijwel niet omheen om hier in mee te gaan. Na meerdere kantoren langs te zijn geweest, lopen we eigenlijk voor de grap bij een goedkope touroperator naar binnen om te kijken wat zij nu werkelijk aanbieden vergeleken met de rest. Een klein uurtje later hebben we een 5-daagse tour naar Machu Picchu geboekt, de tour naar Rainbow Mountain, hebben we een 'gratis' stadstour erbij en een extra lunchpakketje en avondmaal in Machu Picchu village. En dat voor (naar onze mening) een zacht prijsje. We hopen dus maar dat we daadwerkelijk opgehaald worden en dat we niet bij de meest verschrikkelijke tour gezet worden..

Voordat we met de stadstour willen beginnen, lopen we nog even via het centrale plein naar de touroperator om de rest te betalen. Maar op het centrale plein staan we ineens midden in de wekelijkse vlagceremonie. Het is vooral een militaire parade compleet met raar huppelende militairen, geweerschoten, passievolle zang en een heel aantal VIP's. Erg indrukwekkend, maar wel een flinke bezigheid als men dit elke week wilt doen. We kunnen helaas niet de hele ceremonie afkijken, omdat onze stadstour gaat beginnen. Ook met de stadstour gaan we uit onze 'comfort zone', want normaal doen we altijd de gratis wandeltours waar men werkt voor de tips die gegeven worden, maar nu stappen we in een openlucht bus inclusief gids met oranje vlag. Kunnen we dat ook afvinken van het lijstje...Eigenlijk zijn we allang al blij dat we ook daadwerkelijk de tour konden doen, want dat betekent dat er sowieso iets geregeld is en dat de kans groter is dat we ook opgehaald worden voor de andere tours.

Tijdens de stadstour wordt het centrum van Cusco eigenlijk overgeslagen en rijden we door naar de buitenwijken van de stad om eerst de San Cristobal kerk te bezoeken en vervolgens naar een archeologisch park waar ook meerdere Inka ruïnes staan. Naar binnen gaan we niet, maar we kunnen in ieder geval vanuit de bus over de heg kijken en het ook zien. Weer een vinkje erbij dus. Daarna worden we een kledingfabriek ingeloodst waar men o.a. truien maakt van lamawol. Zo'n beetje elke toerist in Zuid-Amerika loopt in zo'n trui, maar na een verkooppraatje worden we achter de winkel getrakteerd op een zegening van een sjamaan. Tijdens de zegening gaat onze aandacht al snel uit naar een zachte wollige babylama die zowaar vrij rond loopt in de tuin. Normaal loopt er altijd een dame bij die geld vraagt om samen met de lama op de foto te gaan, maar dit keer niet! Mission Selfie is begonnen en het resultaat mag er dan ook zeker zijn! We rijden nog naar een uitkijkpunt, maar eigenlijk interesseert het ons al lang niet meer. Helemaal niet, omdat het begint te regenen en we alweer terug keren naar de stad. Volgende keer gaan we toch maar weer tussen de backpackers de andere wandeltour doen. Eenmaal terug in de stad moeten we onze spullen zorgvuldig uitzoeken en inpakken, want morgen vertrekken we via de Inka Jungle trek op weg naar Machu Picchu! Daarover, en over onze avonturen op Rainbow Mountain, meer in aparte verhaaltjes.

En dus zijn we bijna een week later weer terug in Cusco. De dag tussen Machu Picchu en Rainbow Mountain hebben we behalve de kleren naar de wasserij brengen niet zo heel veel gedaan en zijn we vooral op zoek geweest naar een beetje snel internet, maar dat viel niet mee. Tijdens onze zoektocht kwamen we weer op het centrale plein terecht en deze keer was er een religieuze parade aan de gang. Groepen pelgrims vanuit heel Peru zijn naar Cusco gekomen om een speciale dans uit te voeren en dat in hele mooie traditionele kleding. Heel erg leuk om te zien! De dag na Rainbow Mountain waren we eigenlijk nog steeds op zoek naar snel internet, maar met iets meer succes. De laatste middag hebben we dan alsnog een gratis wandeltour door het centrum gedaan met eigenlijk een privé gids, want we waren de enige met de gids. Gelukkig hebben we dat nog gedaan, want er was nog best veel te zien in Cusco wat we zelf nog helemaal niet ontdekt hadden. Volgende keer dus gewoon maar weer de eerste dag dat we op een nieuwe plek aankomen starten met een wandeltour door de stad. Dezelfde avond stappen we weer in de nachtbus richting Arequipa!

Cusco, centre du monde inca

September 20, 2017 in Peru

Nous prenons un bus de nuit pour rejoindre Cusco...  mon état n'est pas terrible mais le trajet se passe bien. A notre arrivée il pleut du coup aujourd'hui c'est repos histoire de récupérer.

Le lendemain on explore la ville mais ici tout est payant donc on observera les églises et autres de l'extérieur. On peut déjà observer la technique de construction pierre contre pierre sur plusieurs murs de la ville et c'est impressionnant. Notamment la fameuse pierre à 12 angles, gardée par un chef inca.
    Par chance on tombe sur une fête Inca et on assiste au spectacle d'une cérémonie en plein centre ville (ça chante, ça danse,...)

Les ruines autour de Cusco

September 20, 2017 in Peru

Ce matin on retrouve Nicolas rencontré à Huaraz pour visiter les ruines proches de Cusco. On commence par se rendre aux ruines de Tambomachay en taxi. Il s'agit d'un temple de l'eau bien conservé. Pas très grand mais on apprécie la mise en bouche.

Puis direction Puca Pucara qui a une belle vue sur la vallée et presente des ruines plus modestes.

Il se fait faim du coup on s'arrête dans un petit resto au bord de route après avoir caressé deux Alpacas tout doux. Ici nous dégusterons une de nos meilleures viandes : ribs de porc au barbeuc, une tuerie!!! Par chance il se met à pleuvoir juste pendant le déjeuner. Une fois le soleil revenu nous repartons pour la dernière ruine, la plus impressionnante : Saqsaywaman (prononcé "Sexy woman" :-) ). Au début de la visite nous marchons dans un genre de souterrain taillé dans la pierre et au bout on découvre une grande arène. Puis nous arrivons sur une immense plaine avec le grand temple dressé devant nous. Ici le site est bien conservé et nous pouvons qu'être en admiration devant la technique de construction : des rochers énormes (certains de plus de 2 tonnes!!!) ont été taillés de manière à s'emboîter au millimètre près avec les autres pierres. On se demande comment ils ont pu faire ça à cette époque... et en se balladant à l'intérieur on ne se lasse pas d'admirer le travail précis des Incas.

Le site offre également un joli point de vue sur Cusco que nous rejoignons à pied par les jolies ruelles.
    Ce soir je suis en pleine forme du coup on fait péter le pisco sour et ceviche (enfin pour moi) dans un bon resto, Limo. Une tuerie !! L'un des meilleurs que j'ai mangé !!!

Sacsaywaman