Afficher sur la carte
  • Jour 196

Hello Hoi An

29 février 2016, Vietnam ⋅ ⛅ 19 °C

Voor nog geen drie tientjes vliegen we vanuit Ho Chi Minh stad naar Danang. Als we een uurtje later aankomen in onze homestay in Hoi An staat er binnen no time een dampend bord met eten voor onze neus. "We thought you'd be hungry by now", gratis en voor niks, zo lief!

De volgende dag ontdekken we te voet Hoi An. Hoi An is vrij toeristisch maar wel erg leuk. We struikelen nu eens niet over de motorbikes en taxis. Nee, in plaats daarvan struikelen we over de kledingateliers. Een overblijfsel uit de tijd dat de zijde route nog in full swing was, heb ik me laten vertellen. Somehow weet ik de prachtige leren tassen (oh die is perfect voor werk! Of nou ja.. Als ik dat had dan 😜), handgemaakte feestjurkjes (super handig voor op reis.. Not!) en prachtige leren sandaaltjes (100 verschillende modellen, ik wil tien paar!) te weerstaan. Ik mag niet. Te zwaar. Thomas mag wel, hij moet zelfs wel. Zijn adidasjes vallen inmiddels uit elkaar en een op maat gemaakt paar sneakers blijkt de enige optie met zijn maat 47 😉. Verder shoppen we nog wat leuke souvenirs: (film)posters en wat cadeautjes voor thuis.

Wat we nog meer doen in Hoi An? We doen ons te goed aan het heerlijke Vietnamese eten 😁. We eten goddelijke bahn mi bij Bahn Mi Phuong: baguettes (overblijfsel uit de Franse tijd) belegd met gebraden kip, pâté of barbecue pork en verse kruiden, lekker spicy! We drinken het Vietnamese drankje bij uitstek, ijskoffie, bij een willekeurig tentje aan de rivier: een driedubbele dosis caffeine én suiker. Het allerlekkerste eten we bij Bale Well, een klein restaurantje dat faam heeft verworven als all you can eat streetfood festijn. Een niet aflatende stroom aan gerechten wordt op onze tafel gezet: rijstpannekoekjes met beef en garnalen (bahn xéo), springrolls, sappige pork spiesjes van de bbq, gewokte groenten, verse kruiden en rijstvellen. Nadat ons wordt gedemonstreerd hoe we al deze ingredienten (ja, echt allemaal!) tot één fresh springroll kunnen omvormen, weten we hoe het moet en eten we tot we niet meer kunnen. Wat is dit ongelofelijk lekker.

's Avonds brengen we een bezoekje aan de waterpuppets show. Een soort marionettenshow maar dan op het water. Het is een beetje kneuterig, maar wel heel knap hoe ze de poppen weten te besturen. Met behulp van de poppen worden er allerlei volksverhalen verteld, vroeger was dit vaak de enige vorm van vermaak op het platteland. We zien een gevecht met een draak, een botenrace, kikkers en hardwerkende boeren op het land, allemaal begeleid door dramatische muziek en Vietnamees gekakel. Het is allemaal een beetje vreemd maar érg grappig. Zeker een tip als je een keer in Vietnam bent.
    En savoir plus