Ho Chi Minh stad: Lekker hectisch

February 28, 2016 in Vietnam ⋅ ⛅ 32 °C

Na een lange busrit komen we aan in Ho Chi Minh stad. De grensovergang ging gelukkig soepel omdat we ons visum al op zak hadden. We worden gedropt in de backpackerstraat, gelukkig ook de locatie van ons hotel. Wel moeten we eerst even zigzaggen door een wirwar van piepkleine steegjes. We zien vrouwtjes met verse koopwaar, families die gezellig zitten te eten rondom een grote pan en hele families op één brommer. Een leuke eerste kennismaking met Vietnam.

In Ho Chi Minh stad blijven we maar één nacht. Veel te weinig natuurlijk, maar we willen nog meer van het land zien. Onze ene dag besteden we goed: we bezoeken de Ben Thanh markt en kopen nieuwe slippers voor Thomas, lunchen met pho (het nationale gerecht van Vietnam, noodlesoep), kijken onze ogen uit als we oude vrouwtjes Bergkampiaans shuttles zien hooghouden, bezoeken het war remnants museum (heel indrukwekkend), barbecuen bij the barbecue garden (dikke tip, heerlijk eten!), gaan bij een willekeurig straattentje met plastic kleuterstoeltjes zitten en bestellen 'whatever she's having' (ijsthee, yum!), drinken 's avonds gezellig biertjes in het park en leren hoe we in deze stad de straat moeten oversteken.

Oversteken is hier echt een kunst. Ho Chi Minh stad is enorm druk, het bruisende (kapitalistische) centrum van Zuid Vietnam. Vanuit alle richtingen komt er een niet aflatende stroom verkeer, niet gehinderd door een rood stoplicht of een zebrapad. De gedachte een taxi te nemen simpelweg om de straat over te steken schiet door ons hoofd 😜. Goed, mocht je er nog eens komen, hier onze tips: loop als het stoplicht groen is langzaam de straat op, bij voorkeur een local achterna. Scooters zullen niet voor je stoppen maar je wel ontwijken. Zorg dus dat je in een steady pace doorloopt, zonder een moment te twijfelen. Et voila, je hebt de overkant bereikt! Moet je een flink stuk teruglopen of een andere route nemen omdat oversteken écht onmogelijk is? Het overkomt de beste, inclusief ondergetekende 😉.