Happy Holi!

March 22, 2016 in Nepal ⋅ ⛅ 26 °C

Een beetje nerveus lopen we in onze kleren-die-vies-mogen-worden (Thomas kocht zelfs speciaal een cheapass ugly hippie broek!) met onze haren vol kokosolie de straat op (de vorige avond zijn we nog door twee dronken Duitsers met India-ervaring gewaarschuwd dat 'volledig uitwasbaar' met een korreltje zout moet worden genomen als het gaat om het gekleurde poeder..). We zijn de hoek van de straat nog niet om of we worden al flink te grazen genomen door een paar locals: 'you guys are so cleaaaan!' Haha!

Een uur later zijn we allemaal veranderd in regenbogen (inmiddels zijn Annemeike en de Britse Louisa ook aangesloten, gezellig!). Van boven tot onder bedekt met roze, paars, geel, blauw en groen poeder. Tot in onze oren, overal. Holi wordt door hindoes gevierd om het einde van de winter en de overwinning van het goede op het kwade te vieren. Deze betekenis lijkt vandaag de dag alleen niet meer zo belangrijk. Een dag vol gezelligheid en plezier voor iedereen, daar draait het om! Mensen bekogelen elkaar met gekleurd poeder en zitten elkaar achterna met gekleurd water. Wij gaan er helemaal in mee en slaan zelf ook wat poeder in. Iedereen móet een kleurtje, wit is saaaai haha! Wat een te gek feest is dit. Jong, oud, families, Nepalezen en backpackers.. Iedereen doet mee!

Van ouderen en vrouwen die heel voorzichtig een klein veegje kleur op je wang achterlaten, al 'Happy Holi!' roepend hun best doend om vooral je mond en oren te vermijden, tot groepjes scholieren die dit als de uitgelezen kans zien om buitenlanders eens goed te grazen te nemen met kleurdouches en emmers water. Af en toe zien we mensen in nette kleren voorbij lopen die nog helemaal 'schoon' zijn. Als je duidelijk niet op het feest gekleed bent of wel erg chagrijnig kijkt word je gewoon met rust gelaten. Wat een vriendelijk feest.

Gefeest wordt er heus wel hoor. Op willekeurige plekken op straat worden er watergevechten gehouden, emmers met water van het dak gegooid en al kleurenpoeder omhoog gooiend gedanst. Als de muziek aangaat begint het feest pas echt, iedereen gaat los! Dat duurt alleen nooit lang, want door de power cuts (zei ik al dat elektriciteit hier iets zeldzaams is?) valt de muziek meestal weer stil voor het einde van het nummer bereikt is.. Haha! Gedronken wordt er trouwens nauwelijks. Op de occasional backpacker met onafscheidelijk Gorkha biertje na zien we eigenlijk niemand met alcohol. Vandaag is het feest, iedereen is blij en iedereen is gelukkig. Daar is écht geen alcohol voor nodig!

Rond een uur of twee ontsnappen we even uit de drukte. We gaan waterfietsen op het meer waaraan Pokhara gelegen is. Varen op het meer stond nog op ons lijstje (anders zouden we helemaal niks gedaan hebben..) en we zijn er allemaal over eens dat waterfietsen terwijl je eruit ziet als een Jackson Pollock schilderij nog veel leuker is. En dus fietsen we even later met z'n vieren in ons krakkemikkige bootje het meer rond terwijl iedereen vrolijk naar ons zwaait. Het moet een grappig gezicht zijn, vier van top tot teen gekleurde foreigners in een bootje.. Happy Holiiiii! Wat een geweldige dag! :D