Getting Ready

September 14, 2016 in South Africa ⋅ ⛅ 16 °C

Johannesburg. Moe van onze lange reis lopen we door de security en sluiten we aan in de rij bij Thrifty car rentals. Een paar uren later (de service is niet top..) rijden we weg in een aftandse Nissan Hardbody met een gigantische laadruimte. Een 'bakkie' (pickup), zoals ze hier in Zuid-Afrika zeggen.

Ons plan is om vanuit Johannesburg via het Krugerpark en de Panoramaroute naar Botswana te rijden. Botswana zullen we vooral als doorroute gebruiken op weg naar Namibië want om Botswana te ontdekken heb je toch echt een 4x4 nodig en dat kunnen we niet betalen (ooit komen we terug, als we oud en rijk zijn!). Namibië zullen we helemaal doorkruisen om vervolgens in het zuidoosten de grens weer over te gaan met Zuid-Afrika, waar we graag Zululand en de Drakensberg regio willen bezoeken. Om het enigszins betaalbaar te houden gaan we vijf-en-een-halve week lang kamperen en ons eigen potje koken, iets wat voor sommige mensen misschien een nachtmerrie is maar wat wij echt geweldig vinden. De vrijheid die je hebt is zo fantastisch.. We kunnen niet wachten om lekker te gaan roadtrippen!

Als we aankomen bij ons hostel in Johannesburg valt de mond van onze host Daniel open: "They gave you this thing? Are they nuts? Where are you going? This wreck won't even make it to Krugerpark!". Ons bakkie heeft inderdaad zijn beste tijd gehad. Hij zit onder de krassen, de achterklep is ooit opengebroken (altijd een goed teken) en wordt nu bij elkaar gehouden door twee huis- tuin en keukenhangslotjes, en er zitten wel vijf 'chips' in de voorruit. Nou vinden we het uiterlijk van onze ride niet zo belangrijk (we hebben bij Thrifty al ieder deukje en plekje op het schadeformulier laten aantekenen), maar zou hij gelijk hebben? Zou ons bakkie zo'n grote roadtrip inderdaad niet aankunnen? We willen met deze auto minimaal 7000 kilometer rijden door Zuid-Afrika, Botswana en Namibië, geen van allen landen die bekend staan om hun fantastische wegen!

Na ons bezoekje aan de Makro, waar we een enorme berg eten en een complete kampeeruitrusting inslaan (tent, luchtbed, slaapzakken, stoelen, kookstel, pannen, bestek, afwasteil) rijden we toch nog even langs Thrifty. Ze beloven ons dat we écht niet aansprakelijk worden gesteld in het geval de chips in onze voorruit groter worden en beloven dat de auto écht in staat zal zijn om zo veel kilometers te rijden. We vertrouwen ze nog steeds niet maar hebben geen keus. Gelukkig hebben we ons bakkie aan alle kanten gefotografeerd en gefilmd.

Dit is trouwens niet het enige waarover we onzeker zijn. In Zuid-Afrika worden iedere dag meer dan 30 auto's 'gehijacked', wat betekent dat mensen met geweld worden gedwongen hun auto af te staan. Meer dan de helft van die carjackings vinden plaats in de regio rondom Johannesburg. Hoewel onze auto de moeite van het stelen niet waard lijkt vinden we het toch spannend. We hebben namelijk al onze bezittingen bij ons waaronder foto's en filmmateriaal van de afgelopen twaalf maanden.. We moeten er niet aan denken dat er iets gebeurt!

Voor we vertrekken downloaden we nog even snel wat YouTube tutorials ('Driving on gravel roads', 'How to change a tyre' en 'Where the fuck can I find my spare tyre?'). We zijn twee noobs die gaan beginnen aan de grootste roadtrip van hun leven.. We hebben totaal geen verstand van auto's (Thomas is overigens wel een hele goede chauffeur), hebben nog nooit eerder een lekke band gehad en gaan duizenden kilometers rijden op de gravel wegen van Namibië en de 'pothole' wegen van Botswana en Zuid-Afrika.

Wens ons succes. We hebben het nodig :).