France
Castérino

Rejsedag gennem Mercantour

October 10, 2023 in France ⋅ ☀️ 18 °C

I dag har det været Passepartouts arbejdsdag!
      Han har kørt os 156 km af små bjergveje på tværs af Mercantour. Vi er kørt gennem 4 bjergpas og er sammenlagt steget 4.062 højdemeter! Vi har flyttet os fra Beuil i Haut Cian over passet tilbage til Tinee-dalen. Derfra over næste pas og ned i dalen Vesubie. Derefter op til passet Col de Turini, hvor fire veje mødes, og ned til Sospel, som ligger helt nede i 350 meters højde. Op igen og ned i dalen Vallee de Roya, hvor oliventræerne gror på sirligt opbyggede terrasser. Og endelig op langs med floden Roya mod den lille landsby Tende, der ligger næsten ved grænsen til Italien.

Sammen med Vesubie var dalen Roya et af de steder, der var hårdest ramt under uvejret Alex for tre år siden, med oversvømmelser og jord- og stenskred, og vi har ikke været her siden. Passet og tunnellen til Italien er stadig lukket, men vejen ind til Casterino er endelig blevet repareret og åbnet, så her er vi kørt ind, for at lave nogle vandreture de næste dage.

Billederne fra i dag viser et lille udpluk af de landsbyer vi er kørt forbi i dag. Alle set fra oven!

Cime Est de l’Agnel 2.852 m.

October 11, 2023 in France ⋅ ☀️ 17 °C

Vi startede tidligt i morges, da vi havde udset os en lidt lang tur. Det er køligt om morgenen nu, men endnu ikke frost om natten, og mit håb om at lærketræerne skulle være blevet gule, er ikke helt indfriet endnu. Det var så flot, de første år vi besøgte Mercantour, og de gule lærketræer er noget jeg virkelig forbinder med nationalparken her, men vi skal helt ind i november måned, før de rigtig får farve. Til gengæld kan vi vandre lidt længere ture, end vi gjorde de første år. Dagene er længere og det er varmere!

Vi fulgte stien mod søen Lac d’Agnel, en ret stor sø oppe tæt på den italienske grænse. I dag mødte vi dyrene enkeltvis. Vi så godt nok en lille flok stenbukke (hanner med store horn), ligge højrt oppe i solen på bjergryggen på vej op, men ellers var det enkelte individer. En græssende chamoix (gemse), en enlig stenbuk (hun) og en søvnig han, der havde søgt ind i skyggen på grænsen til Italien! Men da var klokken også blevet 12.

Vi havde ellers udtænkt en rundtur, op forbi nogle flere søer og Refuge de Valmasque, hvor vi engang har overnattet, men for enden af søen Agnel, var der også et par toppe der fristede, og ikke så så svære ud, og ruten videre rundt udenfor sti, som vi havde planlagt efter kortet, så ikke helt så enkel ud i virkeligheden. Så - det blev til Cime Ouest de l’Agnel (2.794 m.) og bagefter Cime Est de l’Agnel (2.852 m.). Og så retur samme vej. Endnu en flot dag til samlingen!

Se ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/cime-ouest…

Cime Scandaillere 2.705 m.

October 12, 2023 in France ⋅ 🌙 14 °C

Netop som jeg havde skrevet, at vi ikke havde haft frostvejr endnu, kom nattefrosten! I morges var der rimfrost i græsset og på Passepartout, men vi holder også på et åbent stykke græs ude midt i dalen, for at der skal være sol til solpanelerne om dagen! Og da vi bevægede os opad i skoven, var det faktisk lidt lunere. Det er så flot at vandre stille gennem skoven om morgenen, og opleve dyrelivet. Tit er det bare et lille egern, der krydser vores vej. I dag var det en hunhjort med to store unger, der pludselig stod på sporet foran os.

Turen i dag var en rigtig rundtur, og faktisk ret flot og varieret. Ude af skoven passerede vi forbi en lille flok får, en hyrde og intet mindre end 5 Patou-hunde (vagthunde) og 3 hyrdehunde! Måske er der mange ulve her i området så tæt på Italien? Ellers fortsatte vi et langt stykke på en sti der hverken gik op eller ned, men på langs af en skråning gennem højt gult græs. Ude for enden gik det en lille smule op, så var vi ved passet til Italien og den grønne sø; Lago della Vacca. Vi havde ikke planlagt mere end det i dag, men i Italien fortsatte der en sti opad, og landskabet var så flot, at det var synd at gå nedad igen, og vi havde heller ikke set nogle stenbukke endnu, så vi fortsatte opad, og endte på toppen Cime Scandaillere, faktisk ikke så langt fra hvor vi var i går.

Det er jo ikke fordi vi “kommer gratis” til stenbukkene på vores ture. Det kræver som regel både nogle kilometre og højdemeter. Og i dag var der bare ikke nogen, selvom vi havde set dem på afstand i går i dette område. Men vi mødte gemser der græssede, og gik ned gennem den flotte dal Vallon de Sabion retur til Hameau Casterino. Og himlen var ligeså blå, som den har været de sidste snart flere uger.
      Længde: 20,7 km. Op/ned: 1.277 m.

Se ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/cime-scand…

Casterino near Tende & Italian border

September 18, 2023 in France ⋅ 🌧 16 °C

Spending night at hotel le Chamois D'or, where Carole is working.

Arrived and checked in then drove up valley planning short walk and the heavens opened. Ate chard pastry in the car. It was a bit like strudel but odd taste. Bought in L'Escarene. Cows with bells.
      They've just lit the fire. So we're in front of it.
      Lovely food: veal with tuna sauce, cheese and ham, poached egg followed by venison, ravioli Ragu,pasta local sausage. We shared a hazelnut cremosa, bit like Panna cotta with hazelnut brittle. Nice bottle of nebbiolo and finished with blueberry liquor.

Castérino, Casterino