France

Top 10 Travel Destinations Tende
Show all

Camp d‘Argent bis Merveilles

June 26, 2022 in France ⋅ ⛅ 18 °C

Wieder ein abwechslungsreicher, wunderschöner Tag! Der erste, an dem wir den Eindruck haben, jetzt „so richtig“ in den Alpen zu sein und uns winzig klein fühlen in dieser riesigen Szenerie!
      Start heute spät: Frühstück in der Gite um 7.30 Uhr, noch zwei gefriergetrocknete Abendessen geschenkt bekommen von einer Frau, die den Weg südwärts gegangen ist und morgen ihre Tour beenden wird.
      Es beginnt angenehm mit einem „Guten Morgen-Gespräch“ mit einem sehr freundlichen Nationalpark Mitarbeiter (wir sind jetzt im Nationalpark Mercantour) und der Weg führt uns durch wahre Blütenparadiese. Fast unmerklich verändern sich die Pflanzen, dann auch das Gestein.
      Plötzlich die ersten Geier und bald danach im immer felsigeren Gelände die Pfiffe der Murmeltiere und die ersten Gämsen! Nach einem steilen Aufstieg auf 2430m können wir endlich auf die andere Seite schauen, wo uns ein See nach dem anderen erwartet. Pause und Kaffee!
      Durch bunte Felsen von weiß bis zu allen Violett-Schattierungen (auch die Blüten haben dieselben Farben!) geht es schließlich hinunter zur Refuge, wo es tatsächlich Kuchen gibt, wie von Reinhard angekündigt. Und dann auch endlich eine Badegumpe für Rafaela!
      Uns erwartet ein ruhiger Abend mit phänomenalem Zeltplatz!

Mit dem Train des Merveilles

July 26, 2023 in France ⋅ ☀️ 22 °C

Für Alex, meinen Eisenbahn- Enthusiasten, machten wir einen Ausflug mit dem Bähnle durch die Alpen der Cote Azur bis nach Tende (ital. Tenda). Über unzählige Brücken, Viadukte und gefühlte 100 Tunnel schlängelt sich der Zug auf 823m in die Höhe. Bei einigen Dörfern auf dem Weg dorthin fragten wir uns, wie sie da wohl hoch gekommen sind. Oberhalb von Tende war eine Kapelle von 1492, der Anblick macht einen sprachlos.Read more

Tag3: Etappe 1 & Küstenroute

September 17, 2023 in France ⋅ ☁️ 12 °C

Nun gehts langsam Richtung Frankreich 🇫🇷.

Die Routenoptionen ließen keine andere Wahl: 5 Stunden Kategorie 4 Piste wollen wir uns nicht nehmen lassen. Unsere Lenkung ist spürbar in Anspruch genommen und alle 4 Schmutzfänger sind unten angeschliffen 🤣🤣🤣

Ein Wahnsinns Erlebnis auf Pisten steil am Abgrund mit gefühlt metergroßen Steinen.

Nach dem Trail gabs einen kurzen Kaffee im Bergdorf, in Vorbereitung auf den Weg nach Frankreich. insgesamt sind wir ca 500-600 km gefahren.

Endlich erreichen wir das Meer und treiben uns auf der Strandpromenade rum.

Ligurische Grenzkammstraße

August 25, 2023 in France ⋅ ☀️ 23 °C

Weiter geht die Reise Richtung ligurische Grenzkammstraße / Hohe Salzstraße. Bei wieder Mal 38° C ging es 3 Stunden lang durch wunderschöne Täler und Dörfer bis zum nördlichen Einstiegspunkt der 60 km langen Grenzkammstraße bei Limone Piemont.

Von dort aus folgten wir der LGKS gute 40 km Richtung Süden bis uns der lokale "Schafsverkehr" zum umdrehen zwang. In der Nähe haben wir aber einen kleinen Zeltplatz gefunden an dem wir übernachten konnten, um am nächsten Tag Richtung Mittelmeer weiterzufahren.

Crete de Vespeï

October 13, 2023 in France ⋅ 🌙 17 °C

I går blev den planlagte rundtur til en rundtur plus en top! I dag blev den planlagte lille top og lidt crete (højderyg), til en lang crete med flere toppe og en rundtur! De sidste tre dage har vi vandret 20 km hver dag, men i dag var nok også vores sidste vandretur i Mercantour i år. Måske er det tanken om det, der de sidste par dage har fået os til nyde hvert eneste skridt ekstra meget, og forlænge turene ud over det planlagte.

Om et par dage er der vejrskifte på vej, og allerede i dag havde vi frisk efterårsvind på toppene og på hele den lange crete. Vi var kørt 4 km ned af vejen fra Casterino, og gik af en dal der fører ind til det meget populære område Vallee des Merveilles. Det er et af det mest berømte steder i Mercantour; sådan lidt en “paradis-dal” med små søer i flere forskellige niveauer, græs og spredte lærketræer, og en masse chamois (gemser). Og oven i det er der fundet op til 40.000 helleristninger fra bronzealderen på klipperne i området.

Men vi har været lidt omkring derinde før, så i dag tog vi en lille sti op mod passet Pas de Nauque. Stien op var flere steder ødelagt af stenskred, som de store vandmasser under uvejret Alex for tre år siden bragte med sig. Vi fulgtes det første lille stykke med et par parkbetjente fra nationalparken, og de fortalte, at der hvor der nu er store vegetationsløse stenslugte, fyldt med kæmpe blokke, tidligere bare var en lille bæk, der gik dem til anklerne! Der er jo heller ikke noget vand i slugtene nu, men regnen dengang var simpelthen så enorm, at landskabet blev fuldstændig forandret mange steder. Vejen ind til Casterino er jo også først åbnet her i vinter, og de er stadig igang med at reparere og forstærke siderne flere steder.

Nå, men fra passet fortsatte vi op på toppen med samme navn, der akkurat ligger ovenfor trægrænsen, og her var det så, at vi begyndte at sigte mod de næste toppe på højderyggen, og inden vi havde set os om (næsten), var vi så langt, at det ikke kunne betale sig at gå tilbage, men var nemmere at gå ned i dalen længere ude, og dermed også få den perfekte rundtur. I øvrigt var hele højderyggen et levende bevis for, at vi stadig er i Edelweiss-bæltet, og at den altså ikke er speciel sjælden her!

Nede i dalen lige før parkeringen, kom vi forbi den gamle mineby La Miniere de Valuara. Byen havde i middelalderen huset op til 300 beboere med både skole og kirke, og minen var en af de vigtigste i Alperne i 1700 og 1800tallet. I løbet af 1960erne og frem, blev minebyen, der nu lå i ruiner, genopdaget, og organisationen Neige & Merveilles etablerede internationale ungdomslejre, hvor unge mennesker fra hele verden mødtes og genopbyggede og restaurerede bygningerne. I dag fungerer det både som overnatningssted og om sommeren er der guidede rundvisninger, ligesom der stadig bliver afholdt internationale ungdoms-arbejdslejre.

Se ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/2023-10-13…

Cime Scandaillere 2.705 m.

October 12, 2023 in France ⋅ 🌙 14 °C

Netop som jeg havde skrevet, at vi ikke havde haft frostvejr endnu, kom nattefrosten! I morges var der rimfrost i græsset og på Passepartout, men vi holder også på et åbent stykke græs ude midt i dalen, for at der skal være sol til solpanelerne om dagen! Og da vi bevægede os opad i skoven, var det faktisk lidt lunere. Det er så flot at vandre stille gennem skoven om morgenen, og opleve dyrelivet. Tit er det bare et lille egern, der krydser vores vej. I dag var det en hunhjort med to store unger, der pludselig stod på sporet foran os.

Turen i dag var en rigtig rundtur, og faktisk ret flot og varieret. Ude af skoven passerede vi forbi en lille flok får, en hyrde og intet mindre end 5 Patou-hunde (vagthunde) og 3 hyrdehunde! Måske er der mange ulve her i området så tæt på Italien? Ellers fortsatte vi et langt stykke på en sti der hverken gik op eller ned, men på langs af en skråning gennem højt gult græs. Ude for enden gik det en lille smule op, så var vi ved passet til Italien og den grønne sø; Lago della Vacca. Vi havde ikke planlagt mere end det i dag, men i Italien fortsatte der en sti opad, og landskabet var så flot, at det var synd at gå nedad igen, og vi havde heller ikke set nogle stenbukke endnu, så vi fortsatte opad, og endte på toppen Cime Scandaillere, faktisk ikke så langt fra hvor vi var i går.

Det er jo ikke fordi vi “kommer gratis” til stenbukkene på vores ture. Det kræver som regel både nogle kilometre og højdemeter. Og i dag var der bare ikke nogen, selvom vi havde set dem på afstand i går i dette område. Men vi mødte gemser der græssede, og gik ned gennem den flotte dal Vallon de Sabion retur til Hameau Casterino. Og himlen var ligeså blå, som den har været de sidste snart flere uger.
      Længde: 20,7 km. Op/ned: 1.277 m.

Se ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/cime-scand…

Cime Est de l’Agnel 2.852 m.

October 11, 2023 in France ⋅ ☀️ 17 °C

Vi startede tidligt i morges, da vi havde udset os en lidt lang tur. Det er køligt om morgenen nu, men endnu ikke frost om natten, og mit håb om at lærketræerne skulle være blevet gule, er ikke helt indfriet endnu. Det var så flot, de første år vi besøgte Mercantour, og de gule lærketræer er noget jeg virkelig forbinder med nationalparken her, men vi skal helt ind i november måned, før de rigtig får farve. Til gengæld kan vi vandre lidt længere ture, end vi gjorde de første år. Dagene er længere og det er varmere!

Vi fulgte stien mod søen Lac d’Agnel, en ret stor sø oppe tæt på den italienske grænse. I dag mødte vi dyrene enkeltvis. Vi så godt nok en lille flok stenbukke (hanner med store horn), ligge højrt oppe i solen på bjergryggen på vej op, men ellers var det enkelte individer. En græssende chamoix (gemse), en enlig stenbuk (hun) og en søvnig han, der havde søgt ind i skyggen på grænsen til Italien! Men da var klokken også blevet 12.

Vi havde ellers udtænkt en rundtur, op forbi nogle flere søer og Refuge de Valmasque, hvor vi engang har overnattet, men for enden af søen Agnel, var der også et par toppe der fristede, og ikke så så svære ud, og ruten videre rundt udenfor sti, som vi havde planlagt efter kortet, så ikke helt så enkel ud i virkeligheden. Så - det blev til Cime Ouest de l’Agnel (2.794 m.) og bagefter Cime Est de l’Agnel (2.852 m.). Og så retur samme vej. Endnu en flot dag til samlingen!

Se ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/cime-ouest…

Rejsedag gennem Mercantour

October 10, 2023 in France ⋅ ☀️ 18 °C

I dag har det været Passepartouts arbejdsdag!
      Han har kørt os 156 km af små bjergveje på tværs af Mercantour. Vi er kørt gennem 4 bjergpas og er sammenlagt steget 4.062 højdemeter! Vi har flyttet os fra Beuil i Haut Cian over passet tilbage til Tinee-dalen. Derfra over næste pas og ned i dalen Vesubie. Derefter op til passet Col de Turini, hvor fire veje mødes, og ned til Sospel, som ligger helt nede i 350 meters højde. Op igen og ned i dalen Vallee de Roya, hvor oliventræerne gror på sirligt opbyggede terrasser. Og endelig op langs med floden Roya mod den lille landsby Tende, der ligger næsten ved grænsen til Italien.

Sammen med Vesubie var dalen Roya et af de steder, der var hårdest ramt under uvejret Alex for tre år siden, med oversvømmelser og jord- og stenskred, og vi har ikke været her siden. Passet og tunnellen til Italien er stadig lukket, men vejen ind til Casterino er endelig blevet repareret og åbnet, så her er vi kørt ind, for at lave nogle vandreture de næste dage.

Billederne fra i dag viser et lille udpluk af de landsbyer vi er kørt forbi i dag. Alle set fra oven!

Asti, oder doch nicht!

March 19, 2022 in France ⋅ ⛅ 12 °C

Eigentlich!
      Wollten wir heute von Saint Paul nach Asti.
      Die geplante Tour war auch viel versprechend.
      Zuerst über den Col de Breu mit seinen gefühlten 1000 Serpentinen.
      Weiter von Sospel durch das traumhafte Roya Tal über den Col de Tende nach Italien.
      In Tende war dann leider Schluss mit lustig.
      Der Col de Tende ist wegen Steinschlag Schäden durch Sturm Alex im Oktober 2020 immer noch gesperrt.
      Leider hat auch das Roya Tal einiges abbekommen.
      So mussten wir wieder umkehren, bzw. sind dann doch wieder an der Küste entlang bis nach Tagliolo Monferrato gefahren.
      Eigentlich wollten wir auch nebenbei Sprit sparen durch die Route.
      Jetzt sind es doch 100 km mehr geworden.
      Egal, buchen wir den Tag unter schöner Ausflug ab.

2 ter Tag vollgas

September 1, 2020 in France ⋅ ☀️ 12 °C

So heute ging es gleich richtig los kurz über den Tende pass und runter die 48 kehren und dann über la briuqe in die ligurische.
      War ein schöne tour über 300km neue Strecke gefahren. Ihr sind aber echt viele Touris unterwegs.
      Mein moped läuft super echt cool ab 6000 touren gehts noch mal richtig los.
      Wir haben eine reichweite von ca 400km mit den mopeds das beruhigt ungemein einfach noch mal reinfahren in eine Strecke wenn mann schon 150km gefahren ist.
      Die Italiener tragen ihre maske sehr viel sogar auf dem Balkon.
      😎😎
      So heute gibt es 🍕