France
Chalets de l’Eychaillon

Tag 14: Ceillac bis Camping d‘Izouard

July 7, 2022 in France ⋅ ☀️ 21 °C

Ein Tag voller Begegnungen! Zuerst eine der etwas anderen Art, denn als wir früh um 6 Uhr packen, fehlt die Tüte mit unseren Tupperboxen - und damit unsere ganzen Süßigkeiten und der korsische Käse….Ein „Fuchs“??? Wieder was gelernt: nix draußen stehen lassen, und sei es vermeintlich noch so unerreichbar….
      Am ersten Pass nach ca. 650 Höhenmetern kommen wir gleichzeitig mit „Orlando“ an, einem Ökonomie-Professor aus Puerto Rico! Wir kochen gemeinsam Kaffee und unterhalten uns in einem Mix aus Spanisch, Französisch und Englisch - eine lustige Kombination 😊
      Der Weg führt sanft abfallend durch Wald, über Wiesen und Weiden hinunter ins Tal.
      Später treffen wir Orlando wieder in Château Queyras zum Mittagessen in einer Art Mini-Biergarten, wo wir mangels Einkaufsladen Pizza essen.
      Darauf folgt ein langer steiler Aufstieg (hier im Nationalpark Queyras scheinen sie ihre eigene Definition von „steil“ zu haben: wozu Serpentinen, wenn es auch geradeaus hoch gehen kann…?), gekreuzt von Mountainbike Trails (wer fährt sowas?). Zwischendurch wird es wunderschön grün in diesem Wald aus Kiefern und Lärchen!
      Der kleine See ist eher touristisch, da Parkplätze in der Nähe sind. Wir können kurz eine Ringelnatter beobachten und gehen zügig weiter auf einem breiten Kiesweg, dann auf einem schmalen Wiesenpfad ein Tal hinein nach La Chalp. Leider gibt es dort nicht den erhofften Lebensmittelladen, und während Reinhard versucht, in den nächsten Ort zu trampen, haben wir wohl bei der Gruppe älterer Leute im Garten eines Bistros Aufsehen erregt und sie bieten uns schließlich an, uns nicht nur zum Einkaufen, sondern auch zum Campingplatz 3 km weiter zu bringen: „So macht man das in den Bergen!“
      Es stellt sich heraus, dass sie den Schwarzwald und sogar Hinterzarten kennen! Und noch besser: unsere Chauffeurin hatte Vorfahren in Titisee-Neustadt! Die Welt ist klein!
      Der Campingplatz ist sehr nett im Wald an einem kleinen See am Ende des Tals- schöner Tagesausklang!

Col d'Isoard og vandring i Queyras

September 17, 2022 in France ⋅ 🌙 3 °C

Passet Col d’Isoard er den nordlige indfaldsvej til området Queyras, og en ret spektakulær vej at køre, især når man er kommet over, og kører ned mod den første lille by Arvieux. Vi havde ellers tænkt at bestige en lille top fra passet på vejen, men her til morgens var der minus 2 grader og meget kraftig vind, så det reelt nærmere føltes som minus 10-15 grader, og det følte vi os ikke lige akklimatiseret til at vandre i fra morgenstunden!

Fra toppen af passet blev vi også bekræftet i, at det var godt, at vi havde forladt de nordlige Alper, og at vi endnu engang har været så heldige, med 14 vandredage i det skønneste septembervejr i Mauriennedalen. Da vi kiggede tilbage mod nord, var det tydeligt, at der var faldet sne langt nede af bjergskråningerne i går/nat.

Så vi kørte ned til Arvieux, handlede lidt (Jacky fik nogle lidt varmere handsker!), og så kørte vi ellers ind i en dal, så langt vi kunne komme, lige før en gammel sæter; Chalets de Clapleyto, hvor vi ville gå en lille eftermiddagstur - delvist i ly af skov.

Det var faktisk et meget flot og skiftende område, med græsskråninger på den ene side, og rene stenørkener på den anden. Og jeg bliver igen så imponeret over, hvordan de bare har brugt træ til al ting her i Queyras. Ingen andre steder, har jeg set tagrender af træ! Og “tagrendeholderne” er grene med naturligt svaj, man har fundet, der lige kunne passe! Altså på de gamle huse! Vi kom også forbi resterne af en gammel kalkbrænderovn, oppe ved trægrænsen, hvor de har haft masser af træ at fyre med, og masser af kalksten at brænde!

Nå, det blæste stadig ret meget, især oppe i de bjergpas vi kom igennem, så derfor passede det os så fint, da stien (som vi troede var den rigtige), førte os lidt ned i en dejlig lys skov af fyr, lærk og ene. Det gik stærkt med at komme ned, men på et tidspunkt blev vi dog klar over, at det nok ikke var den rigtige retning! Men nu var vi kommet så langt, at vi fortsatte rundt, og op og tilbage, og kom derved ud på lidt mere end en eftermiddagstur! 18 km og 1200 højdemeter.

Ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/chalets-de…

Chalets de l’Eychaillon, Chalets de l'Eychaillon