France
Mont Truc

De eerste beklimmingen

July 19, 2022 in France ⋅ ⛅ 21 °C

Vandaag gaat het dan echt beginnen. Ik ben al voor 6:00 uur wakker en ga me wassen. Ik begin alvast met inpakken en maak Lisette iets over zessen wakker. We zijn wel even bezig om alles goed in de rugzak te krijgen. Nadat ik de auto verderop geparkeerd heb, lopen we even naar het dorp om brood, kaas en worst te kopen. Om 7:45 uur kunnen we dan eindelijk vertrekken. Vanuit het dorp begint het al snel te klimmen. Soms wel wat over brede grindwegen. In gidsjes staat dit stuk als niet mooi omschreven, maar ik vind het wel meevallen. Je hebt regelmatig mooie uitzichten op het Mont Blanc massief.

Wel merk ik dat Lisette niet zo snel loopt, ik moet regelmatig wachten. We rusten even uit en gaan ontbijten met het brood dat we zojuist gekocht hebben. We klimmen weer verder over een breed pad en om 10:00 uur zijn we bij Col de Voza. We drinken koffie bij restaurant La Rioule en ik neem er een wafel met notenpasta bij.

Daarna klimmen we verder richting de Nepalese brug. Het pad wordt nu weer smaller en het laatste stuk voor de brug is een pittige afdaling. Ook tijdens het afdalen moet ik op Lisette wachten. De brug gaat gelukkig goed voor Lisette met haar hoogtevrees. Daarna begint de beklimming naar Col de Tricot. Dat is een lange klim en Lisette heeft het zichtbaar moeilijk. Ze kan steeds moeilijk op adem komen en denkt dat het aan de Covid ligt. Tijdens de beklimming gaan we ook even brood eten. We hebben tijdens het klimmen prachtig uitzicht op de bergen en de gletsjers. Uiteindelijk komen we boven op de Col de Tricot. We rusten even uit en genieten van het uitzicht.

Dalen en klimmen naar Auberge Le Truc

July 19, 2022 in France ⋅ ⛅ 24 °C

Vanaf de Col de Tricot volgt er een lange en moeilijke afdaling naar Refugee de Miage. Deze hut ligt in een vallei met mooi uitzicht over de bergen en gletsjers. We drinken er een cola en nemen er Tarte de Maison erbij. Dat is bessentaart met een hele dunne bodem. Nadat we de flessen weer gevuld hebben met water, beginnen we aan de laatste klim naar Auberge le Truc. Nu gaat het erg langzaam met Lisette en ik moet steeds even wachten. Uiteindelijk zijn we boven bij de hut. Het is een kaasboerderij en ziet er gezellig uit. We drinken een cola en overleggen wat we gaan doen. In eerste instantie zouden we bij de hut onze tenten opzetten, maar ze hebben ook nog plaats in de hut. Omdat het ook nog wat gaat onweren, besluiten we in de hut te slapen.

We eten buiten aan tafel met een Pools stel. Eerst een groentesoep en daarna pasta met een soort omelet. Ik vind het wel lekker. Daarna nog reblochon van de boerderij en als toetje een vanillepudding met karamel. We bespreken hoe het vandaag gegaan is en wat er nog gaat komen. Lisette zit er wel aan te denken om te stoppen. We praten ook nog met de eigenaresse van de berghut en ze geeft het advies aan Lisette om niet verder te gaan. Het is een moeilijke en vervelende beslissing. Iets voor 22:00 uur gaan we naar de slaapzaal. Het ligt er helemaal vol, maar gelukkig blijft de hele nacht de deur open staan.

Col de Tricot

August 15, 2016 in France ⋅ ☀️ 15 °C

Hiked past the Bioniassay glacier and the rolling slopes of Col du Tricot afterwards descend into the Valley of Les Contamines-Montjoie for lunch.
      Then climbed up along an old Roman ridge and past an original Roman bridge. Arrive to the Gîte in a valley that leads to the Col du BonhommeRead more

Mont Truc