France
Les Contamines-Montjoie

les contamines

July 20, 2023 in France ⋅ ⛅ 18 °C

Beautiful day. left Chamonix at 7am. Allen stayed behind as his tent was being fixed and no ready until 9.30.
      Long morning of climbing. Hit the high point about 12.30.
      Heaps of people walking. Sharing the route with day walkers and Round Mt Blanc walkers. One more day and should get quieter.
      Heading to some big hills. think one of the passes is @2800m.
      Alan about a couple of hours behind. No doubt we will see him tomorrow night.
      A couple of photos from Chamonix yesterday and our walk today. Photos all a bit same same today. Hopefully can do better tomorrow.

Tour du Mont Blanc

September 8, 2022 in France ⋅ ⛅ 17 °C

Bye to Chamonix. Hi to a great group of fellow trekkers. A family from Colorado, a mother and daughter from near Banff. And four more Americans plus us. Really nice people to travel with. Up and down over these mountains with great views!Read more

Plan Mya bis Le Pontet

July 17, 2022 in France ⋅ ☀️ 26 °C

Frühes Aufstehen lohnt sich immer. Und ganz besonders dann, wenn es erstens Sonntag ist und zweitens der Teilabschnitt des Weges heute auch ein Abschnitt der „Tour de Montblanc“ ist.
      Der Morgen bis gegen 10:00 Uhr gehört noch uns. Ganz alleine gehen wir den Aufstieg auf 2600 m an und befinden uns dann auf einem wunderschönen Gipfelgrat mit dauerhaftem Blick auf den greifbar nahen Montblanc. Wir können gar nicht so viel schauen wie unsere Augen gerne aufnehmen möchten.

Doch auf einmal ist es vorbei mit der Stille. In großen Massen kommen uns Menschen entgegen, die bevorzugt Englisch sprechen und auffallend häufig asiatisch aussehen. Die „Tour de Montblanc“ ist ein sehr bekannter Fernwanderweg , der binnen zwölf Tagen den Berg umrundet. Und dies normalerweise gegen den Uhrzeigersinn, während wir in der entgegengesetzten Richtung unterwegs sind.

Was für ein Spaß. Selbst der Abstieg ist in der Hitze nicht leicht, aber den Aufstieg wollten wir beide auf keinen Fall jetzt machen. Mit wenig Kondition und wenig Luft ausgestattet hecheln uns viele Wanderer schwer beladen entgegen. Doch viele tragen schon das T-Shirt oder die Baseballkappe mit der Aufschrift TMB (Tour de Montblanc), wobei wir bei einigen bezweifeln, dass sie die ganze Runde schaffen werden.

In der Nähe eines Parkplatzes gibt es selbst gemachtes Eis und etwas später bauen wir unser Zelt auf einem Campingplatz auf. Auch heute war es eine gefühlt eher kürzere Etappe mit vielen Pausen, am Ende dann immerhin knapp 20 km.

Les Houches - Biwak la Balme

August 3, 2023 in France ⋅ ☀️ 11 °C

Endlich gehts los! Nach einem kleinen Frühstück im Hotel sind wir kurz nach 9 Uhr endlich auf die Tour du Mont Blanc gestartet. Nach einem kurzen Stop am Trail-Head für ein obligatorisches Foto ging es direkt über Schotter- und Waldwege steil bergauf auf 1.653 Meter zum Col de Voza. Kaum oben angekommen folgte auch direkt der erste Abstieg nach Bionassay. Teils über Forstwege, teils über kleine Waldwege erreichten wir dann am frühen Nachmittag bei heißen Temperaturen das erste Zwischenziel Les Contamines-Montjoie. Hier gab es Kaffee und Cola zur Stärkung für die restlichen 8 Kilometer.
      Danach ging es bergauf in den Nationalpark. Die Wege waren sehr steinig und steil. Und es waren sehr viele Menschen unterwegs. Es dauerte 2,5h bis zum Biwak Platz und unserem heutigen höchsten Punkt auf 1.710 Meter.

➡️ 27 km ⬆️ 1.530 HM ⬇️ 810 HM

Route des Grandes Alpes (1)

June 21, 2023 in France ⋅ ☁️ 20 °C

Heute hatten wir einen entspannten 240km Fahrtag. Gestartet sind wir in Thonon-les-Bains und folgten der Route zum Col de la Colombière, machten einen Abstecher zum Lac d‘Annecy und sind dann zum Col du Joly hochgefahren, wo wir in einem ganz wunderbaren Chalet übernachten.Read more

Dalen en klimmen naar Auberge Le Truc

July 19, 2022 in France ⋅ ⛅ 24 °C

Vanaf de Col de Tricot volgt er een lange en moeilijke afdaling naar Refugee de Miage. Deze hut ligt in een vallei met mooi uitzicht over de bergen en gletsjers. We drinken er een cola en nemen er Tarte de Maison erbij. Dat is bessentaart met een hele dunne bodem. Nadat we de flessen weer gevuld hebben met water, beginnen we aan de laatste klim naar Auberge le Truc. Nu gaat het erg langzaam met Lisette en ik moet steeds even wachten. Uiteindelijk zijn we boven bij de hut. Het is een kaasboerderij en ziet er gezellig uit. We drinken een cola en overleggen wat we gaan doen. In eerste instantie zouden we bij de hut onze tenten opzetten, maar ze hebben ook nog plaats in de hut. Omdat het ook nog wat gaat onweren, besluiten we in de hut te slapen.

We eten buiten aan tafel met een Pools stel. Eerst een groentesoep en daarna pasta met een soort omelet. Ik vind het wel lekker. Daarna nog reblochon van de boerderij en als toetje een vanillepudding met karamel. We bespreken hoe het vandaag gegaan is en wat er nog gaat komen. Lisette zit er wel aan te denken om te stoppen. We praten ook nog met de eigenaresse van de berghut en ze geeft het advies aan Lisette om niet verder te gaan. Het is een moeilijke en vervelende beslissing. Iets voor 22:00 uur gaan we naar de slaapzaal. Het ligt er helemaal vol, maar gelukkig blijft de hele nacht de deur open staan.

TMB to Refuge de la Balme Tue 5 Sep 2023

September 5, 2023 in France ⋅ ☀️ 15 °C

Up at 6.30am, breakfast and left La Ferme a Piron Gite in Les Contamines (1,100 metres) about 8.15am and walked up the valley to the Notre-Dame de la Gorge church before the days uphill began. The TMB route initially went up a steep dirt road. We had a coffee and toilet stop at the Refuge de Nant Borrant (1459m) which was the first refuge after the steep dirt road section. There were spectacular views with uphill track and dirt road walking to our picnic lunch spot just past Refuge de la Balme (1706m).Read more

Afscheid en toch weer door

July 20, 2022 in France ⋅ ⛅ 21 °C

Ik ben iets voor 6:00 uur wakker en ga alvast wat inpakken. Lisette komt wat later uit bed. We gaan ontbijten, brood met jam en koffie. Het wordt een lange dag voor mij, dus ik wil graag op tijd vertrekken. Lisette heeft definitief besloten om te stoppen, ze loopt nog mee naar Contamines en neemt daar de bus. Samen lopen we in een uurtje naar het dal. We nemen afscheid en ik ga aan een klim beginnen.

Het eerste deel vandaag is een variant. Het begint met een saai breed grindpad, maar daarna klim ik door een prachtige vallei naar boven. Er zijn een groot aantal beekjes die ik moet oversteken en er staan veel bloemen langs het pad. Het ruikt er ook heerlijk en ik geniet van het water, het uitzicht en de geuren. Eenmaal boven volgt er een mooi pad langs de rotswand met mooie doorkijkjes. Op het laatst nog een klimmetje tot Refugee de Tré la Tête.

Het is 11:00 uur als ik bij de hut arriveer en dus tijd om koffie te drinken. Ik neem er natuurlijk weer een frambozentaartje bij. Maar deze is wel erg minimaal en niet goedkoop, dus dat is een tegenvaller. Ik loop weer verder en begin aan een afdaling naar Refuge de Nant Borrant. Het is een mooie afdaling, maar wel behoorlijk steil. Het pad loopt door bossen en bestaat vooral uit rotsen. Ik kom beneden uit bij Cascade de Combe Noire die door een nauwe kloof stroomt. Om 12:30 ben ik bij de berghut en eet daar een heerlijke quiche met groenten en een salade. Het is er erg druk, maar dat komt ook omdat de hut niet echt hoog ligt.

Avontuurlijk pad naar Ref. Robert Blanc

July 21, 2022 in France ⋅ ⛅ 14 °C

Na de korte pauze bij het meertje moet ik nog de tweede col beklimmen. Dat is ook weer een leuke uitdaging. Boven op de col is een smalle richel waar het even balanceren is. Daarna weer omlaag naar een dal waar ik mijn flessen opnieuw kan vullen met gletsjer water. Ik zie de hut al liggen, maar er moet dan nog een hele klim gemaakt worden. Rond 13:00 uur ben ik bij de hut. Ik neem een omelet die er prachtig uitziet en ook nog eens heel lekker is. Ik maak een praatje met Luke uit Londen en even later komt de oude man van het sneeuwveld ook even kletsen. Omdat ik redelijk vroeg in de hut ben, kan ik de rest van de middag wat uitrusten. Vanwege de warmte blijf ik de meeste tijd binnen, maar soms ga ik ook even op het terras zitten.

Om 19:00 uur gaan we eten. Ik zit aan tafel met 2 Franse vriendinnen, Luke, een Canadees stel en het Poolse stel wat we ook in de eerste hut zagen. Het is een gezellige tafel en er wordt veel gekletst en gelachen. Het eten is heerlijk. Groentesoep met erg lekkere crotons en kaas. Daarna pasta met wat groente en het toetje is een soort mousse met ijs. Dat ziet er fantastisch uit en zo smaakt het ook. Ik drink er een biologisch biertje bij en we krijgen van de eigenaar ook nog een borreltje. Luke laat weten dat hij vandaag jarig is, dus zingen we Happy Birthday. We moeten al om 21:00 uur uit de eetzaal en dus gaat iedereen slapen. Ik slaap op een kamer met een stapelbed van 3 verdiepingen. Het is een hele klim, op een smal laddertje, om in bed te komen.

Jour 3 : Des Chapieux à Courmayeur

August 11, 2022 in Italy ⋅ ⛅ 16 °C

Départ officiel depuis la ville des glaciers, puis on monte doucement mais sûrement vers le col de la Seigne, qui marque la frontière avec l'Italie. Encore des paysages différents, un peu plus fleuris, mais toujours une belle vue sur les glaciers du massif du mont blanc. Après-midi plus tranquille, avec une longue descente vers la Visaille avant de rejoindre Courmayeur en navette.
      Petit détour par le lac Combal : lac quasiment à sec mais cela nous aura permis de voir une famille de Chamoix.

Les Contamines-Montjoie