France
Montpezat

Kanoën

September 12, 2022 in France ⋅ ☀️ 24 °C

We hebben vannacht weer 10 uur geslapen. We zullen t wel nodig hebben gehad! Vandaag niet motorrijden, maar we gaan kanoën op een meer die ook uitlopers heeft waar prachtige rotswanden uit het water oprijzen.

Uiteraard moeten we een club zoeken die kano's verhuurt en gelukkig zit de zoon van de eigenaren achter de balie vanmorgen. Hij spreekt redelijk Engels, maar met een dusdanig zwaar Frans accent dat Talin er alsnog geen knoop aan kan vasttouwen. En karakter uit "Allo, allo" dus eigenlijk! Maar.... uiterst behulpzaam en vriendelijk. Hij verwijst ons naar 2 verhuurders. Ik besluit (overmoedig als ik ben) zelf te bellen. De zin: " wuj willen graag een kano huren" komt er best lekker uit in t Frans, maar dan krijg je ook antwoord!!! En toen begon het te stokken bij mij. In paniek schakelde ik over naar Engels en gelukkig sprak de andere zijde dat ook (weer met een zwaar Frans accent). We konden gewoon komen, de kano's liggen klaar.

Talin is vanochtend opgestaan met kiespijn. Voordat we naar de kano meneer gaan, eerst even langs de apotheek. Kiespijn in t Frans uitleggen.... tja.... Uiteindelijk kregen we met handen en voeten en veel wijswerk de apotheekdame zover dat ze begreep wat we nodig hadden. Gewapend met spoelmiddel en een verzachtende pasta gingen we op pad naar de kano meneer.

De kano meneer zat als een echt Jeff Johnson chill op een houten bordes in het gezelschap van een enorme Benner Sennen hond die enthousiast de nieuwe gasten in zich opnam. Hij kon niet bij ons komen ivm het tuig, maar zou maar al te graag willen! We krijgen een kano van dienst toegewezen en vol goede moed gaan we het meer op. Het is prachtig weer en het water kraakhelder met een kleur varierend tussen turquoise en diep blauw. Op het meer kun je linksaf de gorge (kloof) in. Het lijkt op de Noorse fjorden maar dan veeeel kleiner. Het is prachtig om er doorheen te varen. In het begin zijn we nagenoeg alleen, maar na een tijdje horen we de eerste elektrische boot naderen (watjes). Later werd het drukker met meer elektrische boten en kano's. Nadat we niet verder mochten in de kloof (op een gegeven moment kom je bij een waterkrachtcentrale en dan wordt t natuurlijk wel link) zijn we omgekeerd en hebben een mooi aanlegplekje gezocht voor een krentenbol, banaan en een appel. Talin's kies gaat aleeer wat beter, maar de appel slaat ze nog maar even over.

Weer ingestapt en teruggevaren naar het meer. Linksaf steken we het meer over naar een ander verhuurpunt eaar we hopen een ijsje te kunnen scoren. De joviale uitbater probeert ons van het idee af te praten aangezien hij geen ijs, maar wel bier verkoopt. Toch duidelijk gemaakt dat we liever voor ijs gaan en toen verwees hij ons maar naar de 5 sterren camling die iets verderop ligt. De camping had wel wat campers staan, maar was verderbuitgestorven. Wel etg mooi met een gigantische speeltuin/klimbos voornde kids en een enorm podium op het plein. IJssalon gelokaliseerd en een onhandige medewerker voorzag ons van de verkoeling van ijs.

Het wordt tijd terug te gaan en we beginnen onze armen inmiddels wel te voelen! De kano ingeleverd en terug naar t hotel. Nu met een koud biertje aan het zwembad en straks weer het dorpje in. Tot morgen! (dan gaan we weer motorrijden!)

De la route, une épaule et du vin

August 19, 2023 in France ⋅ ☀️ 35 °C

C’est Clem qui a écrit la journée d’aujourd’hui ✍️

C’est en plein centre historique de la capitale de la Ligurie que nous prenons notre dernier café matinal au sommet du pays à la botte.
      Après un rapide ravitaillement, nous prîmes la route pour retrouver le pays de notre enfance, et celui d’adoption pour Elena. La route fut longue, mais comment le temps passe plus vite avec de tels compagnons de route !
      Notre dernière destination prend la forme d’une balade aquatique au plus profond des gorges du Verdon.
      Sandwich et une dernière focaccia englouti, nos 6 aventuriers enfourchèrent leur monture pour les trois prochaines heures. Enzo, quant à lui, opte pour un moment de calme au son des amis de Marcel Pagnol.
      La promenade n’a néanmoins pas été de tout repos, entre déplacements osseux, piqûre aquatique et autres chutes en tout genre, nos joyeux lurons n’ont pas eu le temps de s’ennuyer.
      Mais c’était sans regret quand la promise destination s’est dessinée sous nos yeux, embrassant nos corps humides de son souffle frais et révélant ses formes imposantes à nos yeux stupéfaits.
      Sans l’aide de Poseidon, qui semblait s’amuser de notre voyage, nous retournâmes à quai retrouver Enzo, avide d’écouter nos découvertes et mésaventures.
      Les retrouvailles effectuées, nous nous hâtâmes vers notre dernière couchette située dans le fin fond de la campagne Française.
      Qui dit campagne dit grillade, et par chance, un spécialiste en la matière voyage avec nous.
      C’est ainsi que Florent se mit au travail afin de nous préparer les mets grillés les plus raffinés, et comme un bon repas se passe aussi dans le verre, Dionysos déguisé en Enzo sorti de sa besace 4 bouteilles qui réchauffaient d’autant plus le coeur des convives.
      La suite de la soirée a etait ponctué de débat sur la société actuelle, de matchs de tennis de table (durant lesquelles Arthur a su faire honneur à ses ancêtres), de tentatives de lancement de jeux rapidement avortés, et pour quatre d’entre nous, la contemplation intense des étoiles, marqué par le passage en trombe d’une d’entre elles devant nos yeux émerveillés, comme si le cosmos lui-même nous faisait un signe pour accompagner la dernière nuit de notre périple.

Montpezat