A 16-day adventure by Hans Read more
  • 546kilometers

Heenreis en eerste motordag

September 10, 2022 in France ⋅ ⛅ 25 °C

Iedereen is zi'n beetje terug, nu mogen wij! Het is een bijzonder jaar tot nu toe (de geopolitieke situaties even buiten beschouwing latend) voor ons geweest. Talin is met de pedicure praktijk begonnen nadat ze met mooie cijfers haar examen heeft hehaald en is volop Duits les aan t geven. Bij mij rommelt het ook wat op t werkfront, met wellicht een andere baan.... Webhadden bijna een ander huis gekocht.... Kortom, vakantie is best fijn!

Vrijdagmiddag had ik vrij genomen en dat was maar goed ook. Druk met van alles, met als "hoogtepunt" in de regen de motoren op de aanhanger plaatsen! Ging behoorlijk soepel, dus trots! Talin had 's morgens Zenna al naar de Woefhoef gebracht, maar was 's avonds laat thuis omdat ze nog wat zieltjes moest proberen te winnen in het cultureel centrum, om haar volgende Duits cursus vol te krijgen. Ziet er hoopgevend uit...

Toch op tijd naar bed en om f***ing 0330u ging de wekker! Opstaan, koffie zetten, laatste zooi in de auto en gaan! De reis was prima! Erg weinig verkeer en vooral: nagenoeg geen wegwerkzaamheden! Details van de reis zal ik jullie onthouden, maar we kwamen rond 18u aan. Inchecken, motoren in de garage en relaxen!

Zindag (vandaag) zijn we begonnen met een overdadig ontbijt in het hotel. Heerlijk! Motoren klaargemaakt en traditiegetrouw de eerste rit met een knallende ruzie begonnen omdat de navigatie weer eens niet goed werkte en we een verschil van mening hadden hoe dit op te lossen. Enniewee, uiteindelijk bijgelegd en daarna hebben we een fantatische rit gereden!!! Ongelofelijk mooi hier en een heerlijke temperatuur!

Mooie plaatsjes en orachtige wegen waar het lijkt alsof er niet 100 meter rechtuit gaat. Alleen maar bochten! De vergelijking met Oostenrijk wordt vaak aangehaald en er valt voor allebei wat te zeggen. 1 ding is zeker: bij beiden is het fantastisch motorrijden!!

Omdat de route toch een beetje vaag was opnde navi, hebben we uiteindelijk ter plekke zelf maar wat in elkaar geknutseld en dat pakte erg goed uit. We waren rond 1615u weer in het hotel terug en hebben een heerlijke duik in het zwembad genomen. Daarna naar t dorpje gewandeld. Moustier St. Marie is pittoresk. Vele leuke weggetjes en een heuse waterval in t centrum. Ik had enorme zin in pizza, dus ergens neergestreken waar het leuk leek. De pizza was van uitmuntende kwaliteit en de salade van Talin mocht er ook zijn!

De eeste dag hebben we bestempeld als geweldig! Morgen doen we iets sportievers...

Kanoën

September 12, 2022 in France ⋅ ☀️ 24 °C

We hebben vannacht weer 10 uur geslapen. We zullen t wel nodig hebben gehad! Vandaag niet motorrijden, maar we gaan kanoën op een meer die ook uitlopers heeft waar prachtige rotswanden uit het water oprijzen.

Uiteraard moeten we een club zoeken die kano's verhuurt en gelukkig zit de zoon van de eigenaren achter de balie vanmorgen. Hij spreekt redelijk Engels, maar met een dusdanig zwaar Frans accent dat Talin er alsnog geen knoop aan kan vasttouwen. En karakter uit "Allo, allo" dus eigenlijk! Maar.... uiterst behulpzaam en vriendelijk. Hij verwijst ons naar 2 verhuurders. Ik besluit (overmoedig als ik ben) zelf te bellen. De zin: " wuj willen graag een kano huren" komt er best lekker uit in t Frans, maar dan krijg je ook antwoord!!! En toen begon het te stokken bij mij. In paniek schakelde ik over naar Engels en gelukkig sprak de andere zijde dat ook (weer met een zwaar Frans accent). We konden gewoon komen, de kano's liggen klaar.

Talin is vanochtend opgestaan met kiespijn. Voordat we naar de kano meneer gaan, eerst even langs de apotheek. Kiespijn in t Frans uitleggen.... tja.... Uiteindelijk kregen we met handen en voeten en veel wijswerk de apotheekdame zover dat ze begreep wat we nodig hadden. Gewapend met spoelmiddel en een verzachtende pasta gingen we op pad naar de kano meneer.

De kano meneer zat als een echt Jeff Johnson chill op een houten bordes in het gezelschap van een enorme Benner Sennen hond die enthousiast de nieuwe gasten in zich opnam. Hij kon niet bij ons komen ivm het tuig, maar zou maar al te graag willen! We krijgen een kano van dienst toegewezen en vol goede moed gaan we het meer op. Het is prachtig weer en het water kraakhelder met een kleur varierend tussen turquoise en diep blauw. Op het meer kun je linksaf de gorge (kloof) in. Het lijkt op de Noorse fjorden maar dan veeeel kleiner. Het is prachtig om er doorheen te varen. In het begin zijn we nagenoeg alleen, maar na een tijdje horen we de eerste elektrische boot naderen (watjes). Later werd het drukker met meer elektrische boten en kano's. Nadat we niet verder mochten in de kloof (op een gegeven moment kom je bij een waterkrachtcentrale en dan wordt t natuurlijk wel link) zijn we omgekeerd en hebben een mooi aanlegplekje gezocht voor een krentenbol, banaan en een appel. Talin's kies gaat aleeer wat beter, maar de appel slaat ze nog maar even over.

Weer ingestapt en teruggevaren naar het meer. Linksaf steken we het meer over naar een ander verhuurpunt eaar we hopen een ijsje te kunnen scoren. De joviale uitbater probeert ons van het idee af te praten aangezien hij geen ijs, maar wel bier verkoopt. Toch duidelijk gemaakt dat we liever voor ijs gaan en toen verwees hij ons maar naar de 5 sterren camling die iets verderop ligt. De camping had wel wat campers staan, maar was verderbuitgestorven. Wel etg mooi met een gigantische speeltuin/klimbos voornde kids en een enorm podium op het plein. IJssalon gelokaliseerd en een onhandige medewerker voorzag ons van de verkoeling van ijs.

Het wordt tijd terug te gaan en we beginnen onze armen inmiddels wel te voelen! De kano ingeleverd en terug naar t hotel. Nu met een koud biertje aan het zwembad en straks weer het dorpje in. Tot morgen! (dan gaan we weer motorrijden!)

Motordagje

September 13, 2022 in France ⋅ ☁️ 27 °C

En weer 10 uur geslapen! Het begint een trend te worden!

Gisteravond nog veel contacg gehad met de navigatie hotline (oftewel Patrick Roessel, een motormaatje van ons en behoorlijk los op techniek), omdat we t maar niet voor elkaar krijgen om de routes die we van hem hebben gekregen, te laten werken in mijn Garmin. Vele opties werden heen- en weer gestuurd, maar het resultaat bleef: noppes... grrrr..... Uiteindelijk een ander programma (Kurviger) erbij gehaald en zelf een route van zo'n 250km in elkaar geknutseld. Dat gaat met Kurviger super eenvoudig: je zegt gewoon, ik wil een rondrit van 250km in zuidelijke richting (of welke richting dan ook), redelijk recht, kronkelig of super kronkelig en 5 seconden later heb je een route! Dan komt de truc: hoe krijg ik het op de navi!?! Ook dat blijkt met Kurviger 10x makkelijker dan Garmin. Gewoon de route uit de downloads naar de navi (die op de pc wordt gezien als een USB stick) slepen, importeerknop op de navi indrukken en klaar!! En gewoon werken!!!!

Enniewee, met hernieuwde zin en vertrouwen gaan we op pad en verdomd, het werkt feilloos! We worden getrakteerd op een mooie route. We hebben vanmorgen niet ontbeten (doen we eigenlijk nooit) en dus krijgen we om 10u al trek in een bakkie. In een dorpje bij een leuk tentje koffie gedaan. Talin was een beetje appelig, dus ze heeft bij de bakker aan de andere kant van de straat de Franse variant van de krentenbol gehaald. Best binnen te houden! Ook hing tegenover het café het vlaggenschip van Axis aan de muur, dus het was een geslaagde stop.

Verder rijden dan maar weer. In het dal was de route bijna saai te noemen maar op een gegeven moment gaan we toch weer de bergen in. En daar hebben we een fantastische route gereden richting Auriol!!! Fantastisch asfalt, de ene bocht na de andere en verder niemand op de weg! Een natte droom voor iedere motorrijder. Bij een uitzichtpunt een paar mooie foto's gemaakt en gebabbeld met een Franse motorrijder die daar hetzelfde stond te doen. En doorrrr. Weer een heel stuk alleen maar bochten! Ik was vandaag van plan met de GoPro kloon opnamen te maken, maar die batterij was leeg ondanks dat ik m had opgeladen....

Inmiddels beginnen onze maagjes te knorren en gaan we op zoek naar een restaurantje. Snel eentje gevonden die luisterde naar de naam "La Paddock"! Een Formule 1 restaurant! Binnnen hingen allerlei foto's en stond een paspop met een raceoverall met de helm van Jarno Truly. Talin zag op de hoek van de straat wat mensen zitten met een hond, dus die moest geknuffeld worden! Man, wat was dat beest enthousiast! Talin werd helemaal bedolven onder knuffels en likjes... lief beest (de hond bedoel ik natuurlijk). Talin nam een Ceasar salade en ik een kipburger. De eigenaar was super aardig en deed zijn uiterste best om van de relatief eenvoudige gerechten toch een bijzondere ervaring te maken. We kregen zelfs Limoncello van t huis aangeboden, maar ondanks dat ik dol ben op Limoncello, toch maar afgeslagen, omdat we nog een behoorlijk stuk moeten sturen

Weer doorrijden want we hebben dus nog een stukkie te gaan! De tank van Talin begon leeg te raken en je zult zien dat je dan geen enkel benzine station tegenkomt. Gelukkig vonden we er 1 terwijl Talin's tank al ver in de reserve stond. We merken dat we moe worden, maar we moeten nog zo'n 60km. Die overwinnen we ook en we worden vlak voor het eindpunt nog getrakteerd op een rits haarspeldbochten. Heerlijk!

In het hotel ploffen we alle zooi op bed, trekken we de badkleding aan en liggen nu ontspannen op een strandstoel. Vanavond eten we iets simpels op de kamer en gaan we een drankje doen in het dorp. Morgen gaan we wandelen. Zien wat dat wordt, want er wordt regen voorspeld!

P.S. op de foto met de race overall zie je een muis op de helm. Dat is McDryver, de mascotte van de motorclub. McDryver gaat overal mee naartoe en wordt dan in diverse scenario's gefotografeerd. Een selectie van die foto's komt dan weer in het clubblad terecht.

Wandelen naar Lac St. Croix

September 14, 2022 in France ⋅ ☁️ 23 °C

Aangezien er regen werd voorspeld, geen motorrijden vandaag, maar wandelen. We werden vanmorgen inderdaad wakker met het gekletter van regen op de luifel van het terras.

We namen een bakkie koffie in de hoop dat t weer opklaarde en dat deed t een beetje.... Hup, de rugzak ingepakt met proviand en een regenjas en dan maar op weg. Over de wandeling kan ik jullie weinig vertellen, maar hij was best mooi. Uiteraard moest Talin weer plasen onderweg en ging dat doen terwijl ik een foto maakte van een beekje die we moesten oversteken. Zoals jullie weten, kan Talin overal gaan zitten en ze waande zich alleen, maar zag niet het jonge stel dat 15 meter verderop een boterhammetje aan het eten was. Zij keken verbaasd toe hoe Talin min of meer recht voor hun een plas deed en ik zag het ook te laat, want ja, foto maken hè!?! Toen Talin haar faux pas ontdekte stamelde ze "sorry, ik zag jullie niet" in het Engels en dat arme stel kon natuurlijk alleen maar "geeft niet hoor!" terug zeggen....

Even later kwam er meer regen! Regenjas maar aangedaan en verder lopen! Mijn schoenen zijn niet bepaald waterdicht en daarom liep ik na een half uurtje te soppen in mn schoenen. We hebben Lac St. Croix gehaald, afgevinkt en weer teruggelopen. Eenmaal terug in ons dorp hebben we geprobeerd nog wat te kopen voor de lunch, maar de supermarkt was uiteraard dicht tussen de middag! (ja het bestaat blijkbaar nog!) In een winkeltje ernaast bij een norse Française een chocolade broodje en een stokbroodje gekocht en naar t hotel teruggelopen.

Daar de natte spullen uit, schoenen schoonmaken en droge kleren aan. We hadden allebei zin in koffie, maar moesten ook nog een onderkomen regelen voor volgende week, dus van de nood een deugd gemaakt en met de pc onder de arm naar de eetzaal gegaan. Onder het genot van een latte en een dubbele espresso de camping gebeld de Talin had gevonden. We wilden zeker weten dat we een auto, aanhanger én 2 motoren mee mogen nemen de camping op. De dame zei dat t geen probleem was en dat we de stacaravan via de site kunnen boeken. We hebben nu dus een stacaravan voor 8 personen...! Een andere (kleinere) was niet beschikbaar. De camping ziet er op de foto's mooi uit en ligt in Frejus. Ben benieuwd!

Ondanks dat we vandaag al ruim 12km hebben gelopen gaan we vanavond ook nog de berg op naar een kapel/kerk die daar staat en uitkijkt over het dorp. Morgen is het weer mooi weer en gaan we motorrijden met de nieuwe routes die Patrick ons gisteravond nog heeft gestuurd. Zin an!

Col d'Allos

September 15, 2022 in France ⋅ ☀️ 12 °C

Patrick had zijn best gedaan om de Col d'Allos rit goed naar ons te krijgen en dat is gelukt! Vanmorgen opgestaan na een ietwat onrustige nacht (veel wakker enzo). Geen ontbijt, geen koffie, direct aan de gang want de rit is lang!!

Patrick had niet gelogen, deze rit komt hoog in de top 3 van mooiste ritten ooit! Onwaarschijnlijk mooi. Het voerde van weelderige groene omgevingen, naar desolate maanlandschapachtige omgevingen en alles wat ertussen zit. Dit alles werd aan elkaar geregen met bochten, bochten, bochten en nog meer bochten. Talin noemde het de rit met 500 haarspeldbochten. Het zullen er geen 500 zijn geweest, maar wel enorm veel. En we namen ze allemaal met groot plezier! Ik ga jullie niet vermoeien met allerlei details, maar geloof ons, het was fantastisch!!!

Ook vandaag zijn we relatief snel gestopt voor een bakkie. Gisteren had het overigens de hele dag geregend en de stukken weg die nog geen zon hadden gezien waren dan ook nog nat. Bietje oppassen dus, maar je hebt meer grip dan je denkt. En met mn hagelnieuwe Michelins was het helemaal geen probleem. Een tijdje later zagen we iets dat je niet vaak tegenkomt: een Bergmarmot stak de weg over en bleef eigenwijs aan de andere kant van de weg naar ons kijken. Zo'n Bergmarmot (ofwel: Murmeltier) is best een groot beest. Superleuk om er 1 van zo dichtbij te zien! Kronkelend vervolgden wij onze weg naar boven, totdat we op een soort uitzicht punt aanbeland waren. Daar werden de verplichte foto's gemaakt. We stonden naast een paar Duitse mannen die ook op de motor on tour waren. Twee van hen hadden een BMW NineT die er erg laag uitzag. Mooi maatje voor Talin dachten we. Ze mocht even proefzitten, maar het bleek toch weer veel te hoog voor haar. We hebben een hele tijd staan kletsen met die kerels en motor- en navigatie ervaringen uitgewisseld. We wilden nog een videootje maken op het uitzichtpunt terwijl de Duitsers verder gingen. Dat Talin overal kan gaan plassen is algemeen bekend. Ze besefte echter niet dat ik de omgevin aan het filmen was, inclusief Talin! 🤣 Film heb ik dus maar opnieuw gemaakt....

Een paar tientallen prachtige kilometers verder stonden we ineens oog in oog met een wegafsluiting. De twijfel sloeg toe. Normaal laten we ons niet kisten door zo'n lullig bordje, maar er stonden een hoop mensen al braaf te wachten voor het bord. Zag er toch serieus uit! We gingen even overleggen met een paar Italiaanse motorrijders. Zij twijfelden ook.... Op een gegeven moment kwam er een fietser uit de richting die was afgesloten. Deze man vertelde dat het wel ging, maar dat het boven erg smal werd. 1 á 2 meter.... Inmiddels had Talin overleg met een Nederlands stel die voor hetzelfde bord stond met een Mini cabriolet. Inmiddels waagden de Italianen het er maar op. Het volgende werd bekokstoofd: ik rij naar boven om te kijken hoe serieus het is en als het kan bel ik Talin en dan kan iedereen rijden. Topplan, vooral omdat ik als "vrijwilliger" werd aangewezen. Ik dus naar boven met de motor. Het bleek een aardverschuiving te zijn die men aan het opruimen was. Men was er bijna mee klaar dus we konden!! Talin bellen.... tja, midden in de bergen... geen bereik. Dus maar teruggereden en iedereen het blije nieuws verteld. Eenmaal boven gekomen met de meute was alles klaar en konden we doorrijden.

Het was al laat en we hadden nog niet gelunched. En ineens stond daar een restaurant! De Italianen hadden zich al een tafel toegeigend en we werden hartelijk begroet. 10 minuten later kwamen de Nederlanders van de Mini cabrio ook het terras oplopen. Een menukaart was er eigenlijk niet. Kippenpoot met friet, pizza of een quiche uit de magnetron. Dat was m. Oh ja, ook nog een soort kersenvlaai. Quiche en kersenvlaai voor ons dan maar....

Na de lunch snel verder want er was nog zo'n 140km slingeren te gaan! En daar hield de navi het voor gezien... Aangezien het laat was besloten we een directe route naar het hotel uit te zetten. Die bleek ook 140km te zijn.... 🤣 Enniewee, lang verhaal kort. Fantastische route, maar we kwamen hondsmoe om 18u aan bij t hotel. Toch nog ff snel de whirlpool en het zwembad in. Daarna lekker douchen en we hebben weer prima gegeten in een restaurantje in het dorp.

Morgen een rit naar Cassis. Schijnt ook mooi te zijn!

Cassis

September 15, 2022 in France ⋅ ☀️ 24 °C

Vannacht heb ik lekker geslapen en Talin behoorlijk. Om 8u ging de wekker weer en we hebben direct aangekleed en naar de motoren gegaan. Een route naar Cassis staat op t programma. Cassis ligt tegen de Côte d'Azur aan. De zoon van de uitbaters vertelde ons dat we de Route des Cretes niet moeten overslaan. Toen ik zei dat we de route van Patrick en Volcmar gaan rijden, had hij er vertrouwen in dat we de route des Cretes wel voor de kiezen zouden krijgen.

Ik had gisteravond de navigatie mét de route nog even opgestart om te kijken welke kant we opmoeten. Linksaf dus. OK! Toen we 500m in de route zaten ging t al mis. De route hield gewoon op en even later was het er weer als een rechte lijn, terwijl wij alleen maar aan het bochtjes draaien waren. We draaiden wel steeds om de route heen, dus de richting was wel goed. Normaal gesproken zie je hoeveel kilometer je nog moet rijden en dat telt uiteraard af. Toen de navi aangaf dat we ipv de 270km die route lang is, nog zo'n 5800km (!!) moesten kregen we t vermoeden dat t niet helemaal klopte.... 😆 Uit en weer aangezet en hup, het was weer normaal. Maar de grap met de slingerende weggetjes rondom de route bleef. Dit probleem bleef zich voordoen en ik moest erg blijven opletten om niet té ver van de route af te wijken. Dus continue op het scherm blijven kijken. Hierdoor kwam ik niet echt lekker in mn "flow".

Bij de koffiestop was er ook een "supermarkt". We besloten niet weer in een restaurant te eten, maar wat broodjes te kopen. Helaas was de supermarkt niet zo super dat ze zoiets als brood hadden. Maar we werden vriendelijk doorverwezen naar een Boulangerie om de hoek. Aldaar heerlijke broodjes gekocht die we later tijdens de lunchsstop langs de route hebben opgepeuzeld.

De route was veel vlakker dan gisteren omdat we richting kust reden. Maar daarom niet minder mooi! Wederom, niet zo mooi als gisteren, maar zeker de moeite waard! En de Route des Crepes was echt weer een snoepje. Alleen maar mooie bochten, perfect aangelegd en asfalt van circuit kwaliteit! Heerlijk!

De route was uiteindelijk een stuk korter dan gisteren, met als gevolg dat we om 1430u terug op t honk waren! Dat geeft wat tijd om ons vertrek van morgen voor te bereiden. Alle motorspullen hebben we alvast in de auto gedaan. Morgenochtend nog een paar tassen pakken, de motoren op de aanhanger en dan naar Frejus rijden. Daar zijn we overigens vlak langs gekomen vandaag!

Wellicht morgen geen verslag ivm de reisdag. Dan weten jullie t vast.

Reisdag naar Frejus

September 17, 2022 in France ⋅ ☀️ 25 °C

Helaas is de tijd van gaan gekomen en moeten we vandaag het mooie Moustier St. Marie gaan verlaten. Vandaag dus een reisdag naar Frejus waar we een soort sta caravan (noemen ze hier een Mobile home, wat op zich raar is want de Fransen vertalen alles naar t Frans) hebben gehuurd. Ding is voor 8 personen!

Opgestaan, douchen, de laatste spullen in de tas proppen en in de auto gedaan. We hebben ons vanmorgen een ontbijt kado gedaan en dat gaat er goed in! Heerlijk en erg uitgebreid. Dan komt het spannende deel: de motoren op de aanhanger! Eerst de bandenspanning van de aanhanger gecontroleerd en die was goed. Vervolgens als eerste de BMW. Omdat dat ding zo groot en zwaar is, laten we de motor lopen en gaan we in de 1e versnelling langzaam de rijplank op. Ergens stokt er iets en hij gaat ineens niet meer voor- of achteruit! Geen beweging in te krijgen, maar hij staat nog lang niet op de goede plek. Met veel gesjor en de nodige mazzel krijgen we hem toch weer omlaag. Toen schoot t mij te binnen: deze motor heeft "hill assist". Dus die blijft op een helling gewoon staan met aangetrokken remmen! Vandaar dat ie nergens heen ging!! 2de poging. Die ging wat soepeler, hoewel de motor nu weer scheef in de wielklem stond. Ik ben erop gaan zitten en met een flinke ruk schoot het voorwiel braaf in de klem. Pfffff.... Spanbanden een beetje vast gemaakt en toen de Kawasaki van Talin. Die is ongeveer de helft kleiner en een heel stuk lichter en liet zich dus met speels gemak de aanhanger op leiden. Een nog langer verhaal kort: spanbanden aangetrokken, verlichting gecontroleerd en hup, rijden met die handel!!!

Het grootste gedeelte van de 87km naar Frejus, hebben we binnendoor afgelegd. Mooie route, maar niet ideaal met een aanhanger.... Onderweg bij een Lidl (die qua uiterlijk verdacht veel leek op de Lidl in Halsteren) boodschappen gedaan en door naar Frejus. Bij de camping aangekomen worden we getrakteerd op een prachtige entree en dito receptie. Dat beloofd wat! Naar onze caravan gereden en die is meer dan prima! Geschikt voor 8 personen, maar dat gaat alleen als je heel veel van elkaar houdt! 😆 We schatten dat t met 5 á 6 personen nét te doen is. Er zijn 2 toiletten, 2 badkamers en 4 slaapkamers. We beperken ons tot de rechterkant van de caravan, zodat we de andere kant niet hoeven schoonmaken bij vertrek.

Het afladen van de motoren ging bijzonder soepel! Zwembroek aan en naar het prachtige zwembad. Ik had net aan Talin verteld dat je in Frankrijk niet altijd met de 3/4e loszittende zwembroek (zoals ik aanhad) in het zwembad mag, of ik werd er na 3 of 4 baantjes door de badmeester uit t water gehaald omdat ik inderdaad niet een juiste zwembroek droeg. Grrrrr.....

Dan maar een stukje over de camping wandelen en wachten tot de kampwinkel weer open gaat. Misschien hebben ze daar wel zwembroeken.... Er staan meer dan 100 sta caravans op de camping en achterin de camping staan een aantal prachtige houten villa's op palen, vlak bij de rivier. Supermooie dingen!!

In de kampwinkel hebben ze inderdaad zwembroeken! Nog wat kleine boodschapjes gedaan die we waren vergeten. We gaan straks een salade eten en vanavond een drankje doen in Frejus.

Morgen een "rustdag". Daarna zien we wel weer, maar we gaan zeker weer motorrijden!!

Rustdag in Frejus

September 18, 2022 in France ⋅ ☀️ 23 °C

Vandaag efkes rustig aan. Redelijk geslapen, maar kon beter. Talin wilde naar een yogaklas om 0930u. Die bleek later niet door te gaan. Ik ben met Talin's motor naar de receptie gereden om te kijken of ik wat gereedschap kon lenen om de spiegel weer vast te zetten. Ik kan best wat dingetjes vragen in het Frans (koffie, bier, brood) maar een steeksleutelset en baco is een brug te ver.... Ik vroeg de dame achter de balie of ze Engels sprak en ze zei volmondig: ja! Dus in het Engels gevraagd naar gereedschap, maar dat was voor haar een brug te ver... Ze zou bellen met de technische dienst en ik moest maar wachten tot ze maar t depot zouden komen.... Nee dus, dat gaan we niet doen! Dan sta ik daar volgende week nog!! Maandag was een betere optie, nadat ik dat geopperd had.

Buiten gekomen zie ik toevallig een autotje van de technische dienst staan! De man begreep direct wat ik wilde en samen hebben we de spiegel vastgezet. Hulde!

Via de website van de camping hebben we de bootshuttle naar t strand geboekt. Voor een luttele € 2,50 p.p. een retourtje met een leuk bootje. Superleuk tripje! Mooi strand en we hebben lekker gezwommen en gezont!

Vanavond de stad verder verkend en aan het eind van het seizoen en op zondag is dus nagenoeg alles gesloten! Na veel zoeken niks kunnen vinden en dus alsnog naar de haven gelopen. Een meer dan puike pizza gegeten en we kwamen er toen achter dat we best moe zijn. Nu nog even een klein drankje bij de caravan en straks lekker slapen. Morgen op de motor naar Monaco!

Monaco

September 19, 2022 in Monaco ⋅ ☀️ 23 °C

OK, soms is er een dag in een vakantie die je t liefst zo snel mogelijk vergeet. Vandaag was zo'n dag....

Het begon eigenlijk vannacht. We konden niet slapen, Talin had t warm, ik niet en in een bedje van 1.40m breed en een kamer die die niet veel groter is, is dat een recept voor een horrornacht. Ik ben er om 02.30u maar uit gegaan om een wandeling over de camping te maken in de hoop dat t daarna wel lukte om te slapen. Nee dus.... ik heb het uiteindelijk 05.00u zien worden en om 08.00u ging de wekker. Wonder boven wonder was ik niet erg brak!

Vandaag gaan we naar Monaco en we hadden een mooie route langs de kust gemaakt. Ik zal jullie de details en frustraties verder besparen, maar het komt hierop neer dat we zowel om de heen- als de terugweg alleen maar file hebben gereden in de hitte. Patrick had ons al gezegd dat Monaco wel aardig is maar dat t niet een must is. Klopt dus.... zelfs een motor kon je er niet parkeren zo vol en druk was het en bij de haven (waar die joekels van boten liggen) konden we niet komen want daar was een jachtenbeurs.

Was er dan helemaal niks aan? Jawel, er was een prachtige weg net buiten Frejus van zo'n 18km. En we hebben een erg dure koffie gedronken in een mooie hippe tent, waar we wel achterin werden geparkeerd. Je zat zo'n beetje in de branding. Erg mooi....

Kortom, we zijn dolblij dat we weer terug zijn. Nooit meer met de motor naar Nice, Cannes of Monaco!! Hopelijk morgen weer wat beters in petto, maar waarschijnlijk niet motorrijden..... Gelukkig hebben we de foto's nog....

Stranddag, algemeen relaxen

September 20, 2022 in France ⋅ ☀️ 24 °C

Omdat we gisternacht zo beroerd sliepen, vandaag geen wekker. We gingen rond 2230u bed in en vanmorgem om 0940u schrok ik wakker! Was dus efkes nodig!

Geen motorrijden vandaag (in 1e instantie dan) maar we gaan naar een strand (ander strand dan een paar dagen geleden) Dat ligt niet zo ver bij ons vandaan, maar met de auto is het nog wel een stukkie omdat je helemaal om moet rijden. Maar het strand is erg fijn. Een soort baai waar weinig golfslag is en een mooi, schoon, breed strand. We parkeren de auto tot 1430u want ik wil eigenlijk nog wel motorrijden vanmiddag.

Overigens willen we morgen gaan suppen en hebben bij de receptie getracht iets te boeken. Was allemaal weer erg lastig (ik had dezelfde dame die ook niet begreep dat ik gereedschap voor de motor nodig had...) We gaan t morgen wel meemaken of het allemaal is doorgekomen!

Afijn, terug naar t strand. Tegenover ons kwam een ouder stel zitten die exact dezelfde parasol hebben als wij. Écht HEMA en dus hoogstwaarschijnlijk Nederlanders. Klopte dus. Gaandeweg de dag ontstond er een complete Nederlandse enclave om ons heen, met links van ons een zeer zwaarlijvig (jong) stel, schuin tegeover ons een paar mensen met een vreselijk irritant kind dat de hele tijd aan t huilen en jammeren was en daarnaast het eerder genoemde oudere stel. Aan de rechterzijde kwamen ook nog een paar erg oude mensen...

Om 1430u de auto weer opgezocht en terug naar de camping. Ik heb de motor opgetuigd en ben het enige mooie stuk van gisteren nog een keer gaan rijden. 18km (enkele reis) knallen door de bergen! Fantastisch!!! Talin is de route naar t strand gaan wandelen. Dit schrijvende lig ik in mn nieuwe zwembroek aan het zwembad in t zonnetje. Vanavond ws eten in het restaurant van de camping.