France
Saint-Colomban-des-Villards

Gensyn med Col du Glandon

September 8 in France ⋅ ⛅ 17 °C

Vi kørte ned forbi La Grave og videre gennem dalen mod Grenoble, men drejede fra efter Le Bourg-d’Oisans op imod Allemond og videre mod passet Col du Glandon. Så vi er tilbage i Savoie, og holdt her også på vores første stop i Alperne sidste år. Det er et roligt og flot sted. Midt i Marmot-land, og med store fåreflokke. Vi gik en god eftermiddagstur op til udsigtspunktet l’Ouillon og ned forbi Col de la Croix de Fer. En tur vi ikke fik gået sidste år. Og så ligger vi med udsigt mod bjergmassivet Belledonne, som vi har planer om at besøge de næste dage. Et område som også er nyt for Jacky!

Om aftenen kom Pierre og Francoise forbi med deres autocamper, og overnattede ved siden af os i passet. De var på vej mod de nordlige Alper og Beaufortain, hvor vi startede vores tur. Det blev et kort og hyggeligt møde, inden vi sikkert ses igen om ca 14 dage, hvor de er tilbage ved deres hus i Sigoyer ved Gap, hvor vi plejer at besøge dem.

Pierre Rayoyo

même condition qu'au Groenland

Chambéry. Savoie. Col du Glandon

September 1, 2020 in France ⋅ ⛅ 7 °C

Vi startede igen i tåge, men skulle bare køre nogle få minutter, så var vi oppe i sol! Vi havde aftalt at mødes med Serge, som bor i “et lille hus” i landsbyen Les Deserts, og som var i Grønland for tre år siden med 60 terrænløbere! De var en uge i Narsarsuaq-området, hvor de løb en halv-marathon hver dag. Han laver den type rejser over hele verden, men har grundet Corona heller ikke været så meget omkring i år. Han bor i en rigtig Alpehytte (chalet), med en fantastisk udsigt, og vi fik kaffe og en hyggelig snak. Han kan berette om mange spændende ting. Har for år tilbage været på det franske landshold i skiskydning, og trænet dem efterfølgende. Og så er han vild med at fiske, har fryseren fyldt med fjeldørreder og sit eget fiskested, hvor han skal rappelle for at komme ned! Nå, men vi kørte videre til Chambery. Fik skaffet et sim-kort med 100 Gbyte data for 20 Euro og købt nogle vandrekort, og så kørte vi ellers af landevejen mod Modane. I landsbyen St. Etienne de Cuines drejede vi op mod Col du Glandon, og så kom Passepartout ud på sin første rigtige bjergetape! Vi har parkeret i passet (1.924 m.o.h.) for natten, og hvor er det skønt at være kommet over trægrænsen, efter at have sovet under trækroner hver aften siden Sønderborg! Ikke fordi der er noget galt med trækroner, men det er nu dejligt at være kommet rigtig op i bjergene igen!Read more

Col du Glandon. Vandring

September 2, 2020 in France ⋅ ⛅ 10 °C

Der var tåge i vores pas, da vi vågnede til lyden af bjælder, og så os omringet af en flok får, der også havde tilbragt natten i passet. Nu blev de ledt op på græsgangene af hyrder og hunde. Vi skulle også bare gå 10 minutter, så var vi ude af tågen og gik på en vandresti, der på mange måder mindede lidt om Grønland; med lavt enebærkrat, mosebølle og sågar blåklokker, men også en masse vilde planter, vi ikke har i Grønland. Bl.a. nogle store og meget dekorative tidsler. Vi spejdede efter de dyr, vi nu er blevet vant til at se, når vi vandrer her i Frankrig; Marmot, Chamois og Bouquetin (Alpemurmeldyr, Gemse og Stenbuk), men at vi skulle opleve at sidde og kunne se dem alle tre, mens vi spiste frokost, havde jeg aldrig drømt om, på vores første vandretur! Vi gik op igennem en smal dal til Lac de la Croix, og derfra videre op til passet Col de la Croix. Lige før passet lå tre stenbukke og solede sig på stenene lidt fra vandrestien, og der blev de roligt liggende. I selve passet satte vi os med kikkerten, og opdagede hurtigt flere marmotter, der smuttede rundt mellem sten og klipper lige på den anden side af passet, og oppe på den nærmeste top, lå en gemse og knejsede i solen, mens to andre bare stak hovederne med deres små fiffige horn op! Så det blev til en god lang frokostpause, inden vi gik samme vej ned til bilen, og kørte to km over til næste pas; Col de la Croix de Fer, hvor vi vil gå en tur ind til en gletscher i morgen.

Se ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/col-du-glandon-col-de-la-croix-56823181

Saint-Colomban-des-Villards