France
Saint-Louis

MARSEILLE ON BOARD

April 24, 2022 in France ⋅ ☁️ 14 °C

Es ist regnerisch und ich bleibe an Bord.
      Morgens ärgere ich mich, da meine hinterlegte Kreditkarte Probleme macht, es ist angeblich nur eine Debitkarte, ich hinterlege nun die Visa Karte und kann jetzt auch an Bord Kaffee und Getränke problemlos genießen .
      Im Restaurant ist der Chef so nett und bringt mir trotz dem nicht gedeckten Konto, mein bestelltes Getränk, ein Bier. Dann versucht er gleich anzudocken, immerhin bin ich als weibliche alleinreisende Person sicherlich nicht uninteressant.

Last but not least Marseille

November 17, 2022 in France ⋅ ⛅ 15 °C

Wat ben ik blij dat ik Marseille op het laatste moment toch nog ben gaan bezoeken. Het stond al lang op mijn lijstje, wat een leuke stad. Dat zeg ik iedere keer maar telkens heb ik dat gevoel opnieuw.
      Vandaag was het Zeepdag. Marseille is bekend om zijn zeep en daarom wilde ik graag naar het Zeepmuseum. Al lopend onderweg steeds afgedwaald, oa bij een expositie binnengelopen waar ik langskwam. Prachtig werk en ook een bijzondere entree met die verf op de rode loper.
      Daarna koffie gedronken op de haven en met een ferry (€0,50) naar de overkant van de haven.
      Het Zeepmuseum was zeer de moeite waard. Het blijkt dat zeep per ongeluk is ontstaan toen ergens olie en caustic soda bij elkaar kwamen. Er ontstond een kleverige koek. Dat zijn nog steeds de ingrediënten die gebruikt worden voor de zeep. Die koek wordt vervolgens in stukken gesneden, gemalen en daarna platgewalst. Daarna nog een keer gemixt, waarbij dan de verschillende ingrediënten toegevoegd kunnen worden om de zeep verschillende geuren te geven. Vooral de lavendel is een hele beroemde.
      Het was leuk om de verschillende verpakkingen te zien. Bij de sunlight zeep bedacht ik dat wij vroeger 1x in de week in de teil gingen en dat mijn moeder onze haren en ons lijf er mee waste. Volgens mij gebruikte ze het ook voor de was, maar dat weet ik niet zeker. Zal het aan haar vragen want de 21e ga ik op de terugreis naar Texel even bij haar langs.
      Daarna was er een workshop waarbij ik de enige deelnemer was.
      Maar voordat die workshop begon kwam ik in contact met twee vrouwen uit Tunesië. Zij wilden de workshop niet doen want hun tante maakte zelf zeep in Tunesië. Ze doet dat met de olie die overblijft en opgespaard wordt van het eten bereiden.
      Ik zag mijn kans schoon, wat is dat bijzonder, dat zijn de dingen die belangrijk zijn en doorgeven moeten worden om te blijven bestaan.
      Ik vroeg gewoon of ik een keer naar Tunesië kon komen om dat te fotograferen en met een verhaal erbij in een boek uit te geven. En misschien wisten ze ook andere dingen die zelf thuis gedaan werden die in de vergetelheid dreigen te raken.
      Degene met wie ik sprak heet Fatma en ze was direct heel enthousiast. Haar moeder maakte allerlei verzorgingsproducten zelf en ze wist nog wel wat andere dingen.
      Ik hoefde maar te bellen en ze zou alles regelen. Toen ik zei dat ik dan misschien met mijn campertje kwam zei ze dat dat niet hoefde want ze vonden het juist leuk als ik kwam en bij de mensen thuis verbleef.
      Nou dat is dan de volgende uitdaging, het blijkt in Zuid-Tunesië te zijn, dat is niet naast de deur. Misschien ga ik toch maar niet met mijn campertje maar neem het logeeraanbod aan.
      Weer even terug naar de zeep. Er blijken nog 4 fabrieken over te zijn van de meer dan 70 die er in Marseille waren. Ze zijn verdrongen door de opkomst van de synthetische zeep.
      Ik had het gevoel dat ik mijn zeeptocht nog af moest maken door bij een fabriek op bezoek te gaan en dat bleek te kunnen. Een rondleiding van een uur, maar pas om 15.00 uur. Het was een half uurtje lopen dus ik begon wel vast die kant op te gaan. Daar was opeens een expositie waar je naar toe kon. Het bleek te gaan over de onderzoeken in de wateren rondom Marseille dat al heel wat jaren werd gedaan. Het begon met een tentoonstelling van artiesten die met gebruikte materialen werken. Prachtige groene kwallen waren echt de blikvanger. Wat waren ze mooi gemaakt van groen plastic, plastic flessen en kettingen in het midden.
      Van metaal scholen vissen als een soort mobile, echt prachtig!
      Verder was er een film die liet zien hoe het onderzoek gedaan werd. En er waren interactieve ruimtes waar je oa kon zien hoe iets er uitziet als het onder een microscoop ligt, filmpjes activeren van de verschillende onderzoekers die in de loop der jaren er aan gewerkt hebben.
      Dat was een geweldige tijdvuller.
      Maar weer op weg naar de zeepfabriek. Ik kwam in een wijk waar je volgens mij van in de reisgidsen leest dat je er beter niet naar toe kon gaan, maar wat een leuke wijk is dat. Overal kunstwerken op de muren, op garagedeuren, wat een kleurenpracht!
      En allerlei exotische winkeltjes met veel Afrikaanse invloeden.
      Het gekste dat ik zag was een Afrikaanse man die in een lang gewaad gekleed was, hij liep in het midden van de straat en werd begeleid door twee Afrikaanse mannen die achter hem liepen. Eén ervan was in compleet camouflage uniform met groene baret, de andere was ontzettend gespierd.
      Hij liep alsof alles om hem heen hem toebehoorde, ik kreeg er een beetje kippenvel van.
      Het is tijd voor de rondleiding in de zeepfabriek. Leuk om te zien dat er nog steeds hele oude machines gebruikt worden en dat het procede weliswaar wat sneller gaat, maar nog steeds hetzelfde is.
      Leuke, enthousiaste jonge man die de rondleiding deed, de overige tijd werkt hij daar gewoon.
      Deze fabriek heeft helemaal geen uitstoot en kan daarom gewoon in de stad blijven. Het is de kleinste van de vier en alles wordt nog handmatig gedaan. Ze produceren 300 kg zeep per dag. De andere fabrieken zijn veel groter en liggen buiten de stad, het procede is ook anders, veel meer computergestuurd en daar maken ze hele grote hoeveelheden zeep.
      Ze zijn dus wel met minder fabrieken maar de productie is veel meer dan vroeger.
      Op weg terug naar het hostel weer door de leuke wijk, een andere weg en daar kwam ik langs hoge trappen. Toen ik wilde weten hoe het er vanaf boven uitzag bleef ik steken bij een groepje dat muziek aan het maken was, waarvan een videootje.
      Zo meteen even naar het happy hour in de hostel een biertje drinken.
      Morgen nog een dagje in Marseille, heerlijk!

Geweldig!

11/18/22Reply

zalig. ik las net vandaag nog een heel artikel over de Marseillezeep en zijn geschiedenis. wil ik ook es naar toe.

11/18/22Reply

Wat weer een mooi verhaal

En mooie foto’s

She is ready

February 22, 2022 in France ⋅ 🌬 9 °C

And so am I.

Priznam, da sem bil nadpovprecno nervozen na poti do marseilla, ki kotira visoko med najbolj nasilnimi oz nevarnimi mesti v Evropi. V Afganistanu bi se verjetno bolj varno pocutil kot na poti iz Milana v Marseille.
      Med sprehodom med postajo busa in pristaniscem sem si dal gor motoristicno jakno, kapo dol da se vidi pobrita glava, vzravnana poza in mrk pogled. A se bo res kdo sel zaj@#*%^@ z dvometrskim skinheadom??? Priznam, da mi je to kar prav prisli na mnogih potovanjih...

Bo motor tam? Je vsa prtljaga res tam?

Yesssss, it's all good.

Zahvala gre Tilnu iz Desertsoula, ki se je zmenil s krasnim clovekom v pristaniscu in vse je stimalo. Se kavico so mi skuhal. Que bonne!

Zdaj pa v Spanijo v vasice med prijazne ljudi s katerimi lahko se vsaj kako recem!

tko tud doma kdaj gledas 🤣

On? Saj ga je sama dobrota! [Mateja]

2/22/22Reply

no no, da se ne bosta prevec vzivele!

2/22/22Reply

Give us a smile baby! [Z]

2/23/22Reply

Marseille an Bord

June 7, 2022 in France ⋅ ☀️ 26 °C

Heut haben wir in Marseille angelegt aber wir haben uns entschieden heute nicht von Bord zu gehen und eher mal die Angebote vom Schiff zu nutzen. Was auch einiges war vom Eislaufen bis Zipline war alles dabei. Und 9km übers Schiff laufen war auch dabei, da merkt man dann doch mal die Größe. Am Abend ging es dann ins Wonderland zum Essen. Es war sehr gut mal wieder was ganz anderes Ihre Rekonstruktion zu genießen.Read more

Marvelous Marseille

April 12, 2022 in France ⋅ ☁️ 64 °F

Marseille is the third largest ship port in Europe. It is exceeded only by Amsterdam and Hamburg. We have come through this amazing city a few times before, but we have never docked at the port here. The first time we came to this area France we docked down the coast at Toulon. The next time we were here we flew out of the airport following a cruise down the Rhône river. Today we get to see the port in all of its glory. It is a busy place, currently hosting at least four cruise ships docked nearby. One can understand why the Romans settled at this place, since it is the doorstep to the rest of the south of France.Read more

Marseille

October 24, 2021 in France ⋅ ☀️ 20 °C

Die Zugfahrt vom Campingplatz nach Marseille hat 45 Minuten gedauert und hat Clara-Marie richtig Spaß gemacht 😊 Mit einer Banane können wir mittlerweile so einiges richtem 🤣
      Was uns aufgefallen ist, ist das der Zug richtig sauber und schön war.

In Marseille angekommen, sind wir Richtung Hafen losgegangen. Hier sind wir durch kleine Gassen die sehr islamisch waren. Die Männer saßen im Kaffee und es war keine einzige Frau in Sicht 🤔 Im Grunde so wie bei uns früher am Sonntag wenn der Mann nach der Kirche zum Wirt ging und die Frau nachhause fuhr um zu kochen 🤦‍♀️

In Marseille haben wir ea endlich geschafft, wieder in ein Shoppingcenter zu gehen damit wir auch Souvenirs von Frankreich mit Nach Hause nehmen 😊🤣

Am meisten hat natürlich Clara-Marie abbekommen 🤷‍♀️

Ansonsten ist Marseille wie alle anderen Großstädte ☺️

5. Tag Marseille und Arles

November 16, 2021 in France ⋅ ☁️ 10 °C

Mit einem wunderschönen 🌝Guten Morgen🌞 Tag beginnt für Sven ⭐5.30 . Auf auf - die Einfahrt🌊 nach Marseille. 🕍Es ist nicht zu
      kalt ❄und auch nicht 🔥warm auf Deck 10. Unser Traumboot🚤 läuft in Hafen ein dreht 🔄sich um 360 Grad und legt an. 6🛳⛴🚤🚢 Kreuzfahrtschiffe hier. Wonder of the Seas (10000 Passagiere ,2021 fertig gebaut und ist größtes Kreuzfahrschiff der Welt), daneben liegt Norwegien Lewel. Draußen vor Anker liegt eine Costa Favolosa. Visavis liegt Aidavita. Weiter hinten auf Höhe Aida liegt Norwegian Pearl und Norwegian Spirit. Aufstehen hat sich gelohnt.🙃🙃🙃🙃
      So und jetzt die liebe Hella ❤wecken 7.00 Uhr.
      Als ich in Kabine komme , war die Gute💖 schon aufgestanden. Wir machen uns für unseren ersten Ausflug 🛺fertig. Aber nicht vergessen Frühstück🍡. Porridge🍚🍝bei Hella und ich Lachs🦑 mit Rührei🥚 . Dazu Croissant, 🥐Kaffee☕ und Säfte.🧃
      8.30 treffen in Seaside🍷 Lounge und vorher gegenüber Corona Test. 🥢
      Und losgeht es zum Bus 🚍Nr. 5. Es erwartet uns ein sonniger☀️ Tag bei 17 Grad.
      Ich begrüße Reiseleiterin 👩‍🌾mit Bonjour 🇨🇵und Sie mit einwandfreien 🇩🇪Deutsch " Schön das Sie fließend französich 🇨🇵sprechen können" ich war paff. 😗Sie lebt schon über 40 Jahre in Frankreich.🗼
      Durch den geringen Tidenhub🌊 ist Marseille der 0 Punkt im Mittelmeer.🌊🌊🌊
      Fahrt nach Arles🏛 war schön und 🈴️informativ.
      Arles- Stadt im Sumpf.⬇️
      Drei Zypressen 🌲🌲🌲nacheinander bedeuten Essen 🥨Trinken🧊 Schlafen.💤💤💤
      Kräuter der Provence 🏡Thymian,🦠 Rosmarin🪴,Fenchel,🌱Wildkräuter, 🌿Oregano und Bohnenkraut.☘
      Stierkämpfe 🦬gibt es auch aber hier wird dem freilaufendem Stier 🦬auf den Hörnern aufgesetzten 🎊Schmuck vom Torero 🐮ganz in weiss nacheinander abgenommen und endet nicht mit dem Tod. 🚫
      Leuchtende🟢🟩 Farben der Fauna durch das Licht 🕯der Sonne 🟡inspirierte van Gogh.🖌
      Das hat sich bis heute 🪝nicht geändert.
      Provence 🎄🎄ist alles außer 🗼Paris. Das waren nur einige Infos.🎤
      Arles ist eine schöne 🏕kleine Stadt-siehe 📷Fotos.
      Schon allein, das van Gogh über 300🖼 Werke hier malte,✏ obwohl er in der Irrenanstalt 🏥war. Und das mit dieser 👌👌👌Meisterleistung, die man verkannte‼️‼️‼️ und erst nach seinem
      Tod ⚫bekannt wurde. Sehr schade. 😭😭😭
      Dann ging es wieder zurück 🔄und ein kleiner Imbiss 🥕🥕im Marktplease Buffet auf Deck 10 in der Sonne🌝 tut uns sehr wohl. Die Sonne lacht und 🌝lacht uns ins Gesicht. 🌝🌝🌝
      Nach Zwischenstop in Kabine⛺ auf Deck 7 Heck.
      2 Liegen Latte ☕Machiato und Cranbarry🥤 und chillen 🙄🙄 bis die Sonne untergeht.
      Eine Mütze 🧢🧢Schlaf und ich Tagebuch📖 bis wir Essen 🍌gehen.
      Wie immer lecker 😉und Spass 🤣mit Kellnern.
      Nächstes Highlite 🎎Theater mit Bauchsprecherpupoe.🗣🗣 War lustig 😃😃aber leider nicht alles in 🇩🇪deutsch.
      Jetzt Foxtrott 🤼Schule und Cocktail 🍸 🍸
      War sehr l😄😄😄ustig, da wir ja wissen wie es geht..😉😉😉😉😉
      Dann sind wir durch 🤤🤤🤤und setzen uns bei Musik 🎶🎶🎶im Atrium Deck 6. Atrium mit Swarowskitreppen👑 4 Etagen.
      Dann duschen 🚿, schlafen 🛋und wir sind in Barcelona🏬. Gute Nacht 🌃🌃Hellachen.🤩🤩🤩

Marsiglia, piacevole scoperta

January 6 in France ⋅ 🌙 8 °C

Abbiamo appena iniziato il giro del mondo e di certo la nostra fantasia è tutta proiettata alle tappe più esotiche del nostro viaggio. Devo tuttavia ammettere che Marsiglia, così come Genova, mi hanno positivamente impressionato.
      Ho trovato Marsiglia insospettabilmente interessante. Siamo arrivati col trenino alla Cattedrale, dalla quale si ha una vista mozzafiato. Bella città, bel lungomare. Insomma, se il buongiorno si vede dal mattino.....

Marseille

July 8, 2022 in France ⋅ ☀️ 29 °C

A short stop in Marseille was the last one before returning to Barcelona. The cruise left us quite far from the city center, so we took a convenient shuttle bus to there. We arrived to the impressive marble cathedral and we walked around the port and some shopping streets. It was actually quite cute, we bought there some soaps - how not? - and had a big portion of moules frites, which Alisa enjoyed very much. The last evening in the cruise we were gifted with a beautiful sunset on our balcony.Read more

Marsigliesi

August 14, 2022 in France ⋅ ⛅ 25 °C

Oggi ce la prendiamo comoda
      Dopo il faticoso tour della riviera di Genova che ci ha portato a visitare Portofino (porto, cattedrale e castello), Santa Margherita Ligure (cattedrale, centro cittadino con degustazione di una pizza al basilico favolosa) e Camogli (porto antico, cattedrale e dintorni), siamo a Marsiglia. L'idea è quella di andare a spasso nella zona del porto vecchio, visitare i dintorni e arrivare fino alla chiesa della Gare... Vedremo 🙂Read more

Saint-Louis