Germany
Brauerei Drei Kronen Memmelsdorf

• Drei Kronen

September 9, 2022 in Germany ⋅ ⛅ 19 °C

Na een vanuit bierperspectief toch wat teleurstellende dag besluiten we terug te gaan naar ons Harley Davidson appartement. Met een black-belt Google-Fu actie bij Kathi’s vonden we nog een klein brouwerijtje iets oostelijk van Bamberg waar blijkbaar rondleidingen zijn. Het webformulier waarmee we onze interesse kunnen aangeven voelt al net zo vaag als de informatie over de tour op de website. We besluiten op de terugweg langs te rijden. Dat blijkt een gouden greep.

Drei Kronen is een dorpsbrouwerij, hotel, restaurant en bar. Klein, kneuterig en met veel gastvrijheid. We nemen een Rauchbier, een biersoort waar Bamberg bekend om is. De eerste twee slokken smaken alsof er een BBQ rookworst in heeft getrokken. Die overheersende geur en smaak neemt snel af en het bier wordt daardoor nog lekkerder.

Hans-Ludwig Strauß is de opa van de familie die al vele generaties de Drei Kronen runt, haalt makkelijk de 80 en heeft nog de energie en het enthousiasme van een 20 jarige. Hij vertelt ons van de historie van het bier in de regio, de brouwerij en zijn familie. Alle bieren worden volgens Duitse traditie gebrouwen. Geen moderne craft recepten, toevoegingen, dryhopping etc. Wel 10 hectoliter heerlijk Duits bier per brouw en 1200 hectoliter feestvreugde voor de regio per jaar. Hij laat ons een vers Heinala bier proeven, rechtstreeks uit een van de lagervaten bij 4 graden celsius.

We sluiten de dag zeer tevreden af met een heerlijke Schnitzel en Cordon Bacon, gesmoord in met eigen bier gemaakte jus, te midden van een vol restaurant en bar met gezellige lokali’s.

• Biertouring in Bamberg en Aufseß

September 9, 2022 in Germany ⋅ ⛅ 20 °C

Na aankomst en verkenning van de directe omgeving gisteren, is het vandaag dan eindelijk tijd om de mooie Fränkische bierpareltjes te gaan ontdekken. Dat blijkt nog niet mee te vallen.

De vooraankondiging was gisteren al geweest. De lokale Dunkel die we in de supermarkt hadden gescoord en als slaapmutsje ‘s avonds wilden verorberen bleek niet te hachelen. Weinig schuim dat snel doodslaat, nauwelijks koolzuur en bitterheid. Het soort brouwsel dat in de Liendertse brouwerij in Amersfoort onder diep gezucht in het putje van de aanrechtspoelbak verdwijnt. Niet alles is goud rond Bamberg.

Een nieuwe dag, dus met nieuwe moed gaan we de streek verkennen. Bamberg blijkt een gezellig regiostadje met leuke winkels en lekker eten. Omdat we hoge verwachtingen van de dag hebben, slaan we het grootbier op de kaart over. In tegenstelling tot de rest van het terras. Even verderop zit aan een tafeltje zelfs een omaatje van 80+ vrolijk aan een halve liter Helles. Maar wij zijn sterk.

Brouwerijen bezoeken blijkt ingewikkelder. Bij de tourist information is een tour langs vier brouwerijen te boeken, waarbij bij elke brouwerij een halve liter eigen trots te legen valt. Nauwkeurig bestuderen van de mooie brochure leert dat we niet verder komen dan de dranklokalen zonder dat we te zien krijgen uit welke brouwketels en -vaten de trots komt. Ook het vooruitzicht dat we met 2 liter bier in ons mik weer naar huis moeten sturen trekt ons minder.

Op naar Aufseß, een plaatsje zo’n 30 kilometer oostelijk dat er prat op gaat het wereldrecord van hoogste aantal brouwerijen per inwoner te hebben. De brouwerij in het centrum is gesloten, dus we landen bij Kathi Bräu (uitgesproken als ‘brooi’). Hier komt voor het eerst een prachtige Dunkel op tafel. Een licht banaan aroma met subtiele caramel smaak. De droogheid van het tarwemout en de lichte bitterheid in de afdronk. Genieten!

Helaas doet Kathi ook niet aan rondleidingen en vertrekken we na ons biertje weer richting Bamberg. Meer in het tweede deel van het dagverslag!

Start in Memelsdorf

February 7 in Germany ⋅ 🌧 8 °C

Heute starten wir unsere Wanderung auf dem 13 Brauereienweg. Nach der regenreichen Anreise mit dem Auto nach Bamberg zum P+R Parkplatz, sind wir mit unserem Rucksack zu unserem ersten Zielort Memelsdorf gewandert. Erster Stopp ist die "Drei Kronen Brauerei" mit einem hervorragenden "Böckla" und sehr schmackhaften Hellen.Read more

Brauerei Drei Kronen Memmelsdorf