Mehringplatz

Checkpoint Charlie

October 8, 2021 in Germany ⋅ ⛅ 15 °C

Der Checkpoint Charlie war einer der Berliner Grenzübergänge durch die Berliner Mauer zwischen 1961 und 1990. Er verband in der Friedrichstraße zwischen Zimmerstraße und Kochstraße (beim gleichnamigen U-Bahnhof) den Sowjetischen mit dem Amerikanischen Sektor und damit den Ost-Berliner Bezirk Mitte mit dem West-Berliner Bezirk Kreuzberg.

Hier standen sich am 27.10.1961 die Panzer mit geladenen Rohren Auge in Auge.

📍Arrivée à Berlin !

March 21 in Germany ⋅ ☀️ 11 °C

Dès dimanche soir, nous avons la chance d’être tous hébergés dans différentes familles d’accueils : des parents d’élèves pour certains et une professeure pour d’autres. Ces derniers nous réservent tous un accueil chaleureux, quel plaisir !

📻 On commence bien la semaine par une matinée interview enregistrée par la radio de l’école. Cette radio publie des petits podcasts chaque semaine sur la vie de l’école ; notre intervention est donc une bonne occasion pour nous interviewer (le lien du podcast : https://www.spreaker.com/user/15267092/les-rail…)

On démarre ensuite les interventions ! On commence avec une classe de terminale très à l'aise avec les notions présentées puisqu'il s'agit d'une classe en spécialité SVT, qui a déjà pu approfondir le thème du climat et de ses enjeux. S'ensuit une petite session "orientation" afin d'expliquer notre parcours scolaire et les débouchés possibles.

On continue l'après-midi avec une classe de 4ème.
      👩‍🎓👨‍🎓Les élèves sont adorables : ils participent super bien et sont très attentifs ; ils sont même prêts à louper leur recréation pour nous écouter, c’est pour dire…

On réalise avec eux la Fresque du Climat, encore une fois tout se passe pour le mieux.

On laisse libre cours à leur imagination pour la décoration de la Fresque : on est agréablement surpris de leurs compétences artistiques !

En conclusion, premier jour d'intervention très positif, on se demande si l’on ne va pas échanger nos costumes d’ingénieurs contre ceux de professeurs à la fin de notre périple...

Super!! Sympa l’interview 🤪

3/24/22Reply

🤪

3/27/22Reply

Cool de vous entendre tous les 5 ! Je vous ai trouvés très à l'aise et clairs dans vos explications, bravo cette 1ère interview est réussie

3/24/22Reply

6: Monument och korv

April 20 in Germany ⋅ ☁️ 8 °C

Efter fängelset åkte vi buss mot ett sovjetiskt monument som ställdes upp strax efter andra världskriget. Vi strosade runt och fick olika frågor att svara på. Jag och tre andra tappade dock bort tiden och blev sena (whops). Speciellt Louise blev jättenojig och trodde alla skulle döma oss när vi gick på bussen. Jag var dock lite mer cool över situationen. Monumentet var också en bra upplevelse bortsett från regnet. Statyerna den bestod av var riktigt stora, och frågorna vi fick handlade om att tolka dessa.

Sedan körde vi mot ett annat ställe där vi fritt fick gå iväg och äta lunch. Jag och några andra drog till ett kebabställe där jag beställde currywurst: korv med curry och ketchup. Det låter inte som höjdare, men det var godare än vad jag trodde.

Currywurst är en tysk klassiker!! 😋

4/20/22Reply

currywursten såg inte så aptitlig ut 🤣😘

10: Vandring

April 21 in Germany ⋅ ☁️ 11 °C

Jag vaknade upp den tredje dagen och morgonen flöt på som vanligt. Förmiddagen följdes endast av promenader vilket var lagom påfrestande på de redan ömma fötterna. Det var dock roligt och vi passerade många sevärdheter. Vi började att kolla på riksdagshuset som brann ner 1933. Det var en fräsig och flott byggnad men tyvärr gick vi aldrig in. Därefter begav vi oss mot ett romskt monument till minne av förintelsen. Den bestod av en rund damm med ett fåtal blommor. Sedan gick vi till ännu ett sovjetisk monument, brandenburg tor och platsen där Hitlers bunker låg. Bunkern är dock sönderbombad så vi möttes bara av en skylt.

Därefter begav vi oss mot förintelsemonumentet som bestod av en stor massa olika stora rätblock med olika gångar däremellan. Vid monunebtet fanns även förintelsemuseet som vi besökte. Medan vi köade insåg jag dock att jag bar på en gul lågstadiesax i min väska. Eftersom det var stenhård kontroll insåg jag att det vore en bra ide att ta fram saxen. När jag nådde säkerhetskontroll lämnade jag stolt ifrån mig saxen och skickade väskan på rullbandet för att scannas. Helt plötsligt säger vakten "you have a another scissor". Jag började rota i min väska bara för att hitta en större och betydligt vassare sax i mitt pennskrin. Det var ju lagom sus. Jag fick dock gå in i museet tillslut.

Tyvärr fick vi inte lång tid på oss i museet så jag hann inte läsa och kolla på allt. När vi var färdiga stod vi och väntade på de två sista, men de var för tusan 45 minuter försenade! Och där stod jag med en skrikande mage!

Fyfy.

Du och dina saxar!!! 🤣🤣🤣

4/22/22Reply

Den minnesparken var jag också i senast jag var i Berlin. Men inte på museet.

4/23/22Reply

8: Tunnelbana och donuts

April 20 in Germany ⋅ ☁️ 7 °C

Efter "skoldagen" och när vi blev avsläppta på egen hand, hände mycket. Jag, Louise och Jakob hoppade av bussen på Alexanderplatz. Jag var riktigt toanödig och törstig när vi anlände, så jag var väldigt desperat att uppfylla dessa behoven. Att hitta en toalett och vatten var dock svårare än vad man kan tro. Jakob kände väldigt mycket för att köpa en läderjacka så en stor del av tiden gick åt åt att hitta en (vi lyckades inte).

När vi kände oss färdiga på Alexanderplatz tog vi kontakt med Elsa och Elna som var på Mall of Berlin. Jag, Louise och Jakob insåg till vår förfäran att det smidigaste sättet dit var med tunnelbana. Det mesta lyckades vi lista ut själv (rättare sagt listade de ut grejer medan jag stod och tänkte på annat men vi kan väl låtsas som om jag var delaktig). Vi fick även hjälp av någon som jobbade där, så vi lyckades slutligen köpa biljett och hamna på rätt perrong. Det blev dock lite panik när dörren stängdes när endast Jakob stigit på och vi andra var bakom. Som tur är lyckades Louise stoppa sin fot i dörren så vi kunde tränga oss igenom. Det gick tillslut bra förutom att vi möttes av blickar från varenda människa som satt i vår vagn.

Vi hittade i allafall Elsa och Elna på köpcentret där vi valde att dela upp oss. Jag, Elsa och Jakob skulle gå till ett donutställe för att köpa berliner. Till vår besvikelse sålde de endast vanliga donuts :(. Därefter återförenas vi igen förutom Elna som valde att lämna oss för att gå och äta med ett ocoolare gäng än oss. Vi fyra som var kvar promenerade i allafall mot hostelet för att hitta en restaurang på vägen. Tillslut hittade vi en bar där vi slog oss ner och åt schnitzel. Mycket trevligt var det bortsett från faktumet att det inte kom någon sås med våra schnitzlar :(.

Nice! Ich bin ein Berliner! (google it 🙂)

4/20/22Reply

så mycket ni får uppleva!!!

mums!!!

4/21/22Reply

wow, så stor! nu blir jag jättehungrig!

4: Mycket hipperi

April 19 in Germany ⋅ ⛅ 7 °C

Efter vår city tour fick vi välja att antingen åka med bussen tillbaka till vårt hostel eller stanna där vi blev avsläppta. Jag och ett udda gäng av Louise, Simon, en som satt nära mig i bussen och några hippare jag inte vet namnet på gick iväg och åt på en restaurang. Jag beställde en tysk pastagratäng "käsespätzle". Restaurangen var dock dyr (förlåt mamma och pappa), men jag beställde inte alkohol trots att jag lagligt sätt har möjligheten. Maten var mycket mumsig och det var ett väldigt trevligt ställe vi hamnade på.

Därefter gick vi skilda vägar och jag, Louise, Simon och Jakob gick till checkpoint charlie på tillbakavägen hem. Det var dock en stor besvikelse och levde inte upp till hypen. Elsa och Alexandra satt dock på en Mcdonalds några bit bort så vi hämtade upp dem och tog dem med oss. Vi gick till en souvenirbutik där vi petade på allt men inte köpte något. Man kunde även köpa en liten bit av Berlinmuren i affären. Dessutom drog vi till Lidl där jag och Jakob köpte brieost.

Vägen från restaurangen till hostelet var ca 3,5 km, med stopp på vägen. Så det tog ganska långt tag innan vi slutligen anlände till vårt hostel igen. Där spelade vi kort med ännu fler hippare, men sen drog jag, Louise och Elsa till våra rum.

Berlin är en mycket fin stad med väldigt fräsiga byggnader, samt en lugnet med chill gatomusik. Mycket trevligt, mycket trevligt.

Det var slutet på första dagen. Godnatt.

Vilken toppendag? Sparar du brieost till mig? 🙂

4/20/22Reply

Klart du ska unna dig lite lyxig mat!

12: Emotional rollercoaster

April 21 in Germany ⋅ ☁️ 10 °C

Kvällen gick verkligen upp och ner.

Jag, Louise, Elsa, Simon och Jakob gick till en souvenirbutik där jag köpte två souvenirer. Därefter gick jag, Louise och Elsa och åt på Vapiano där jag beställde pasta med någon sås. Det var gott mebmn jag blev äckligt mätt och jag åt inte ens upp min mat. Därefter gick jag med rejäl magont tillbaka till vårt hostel och mitt mående låg på 0.

Besöket på vårt hostel blev väldigt kort då vi nästan direkt begav oss mot Edeka. Medan vi gick runt i affären sa jag: "Jag saknar Japans livsmedelsbutiker, och jag saknar deras..." och PRECIS när jag skulle avsluta meningen med "onigiri" såg jag vad som stod framför mig i kylskåpet. Ni gissade rätt. EN ONIGIRI. Jag blev såååå hyper och skuttade runt i affären. Jag betalade även tidigare bara för att kunna gå ut och äta upp den.

Med måendet uppe på en 10 begav vi oss mot vårt hostel igen där vi satte oss i en lobbyn. Vi spelade bordfotbollsspel där jag ensam mötte Louise och Elsa. Vem som vann är ett samtalsämne som inte behöver tas upp. När jag skulle dra mot rummet för att packa upptäckte jag det som jag fruktade mest. Min rumsnyckel var borta! Under hela resan hade jag den i min strumpa men nu var den inte där! Jag letade på alla möjliga ställen, men utan någon framgång :(

Nu ska jag i allafall sova. Godnatt.

Hsr du hittat din nyckel??

Nej, men som tur är behövde jag bara betala 2 euro

4/22/22Reply

Jag vill också ha Onigiri!!!!

Semaine d’intervention à Berlin 🇩🇪

March 25 in Germany ⋅ ☀️ 15 °C

Durant ces derniers jours, nous avons pu sensibiliser :

- 2 classes de terminales ✔️

- 2 classes de seconde ✔️

- 2 classe de 4ème ✔️

- 3 classes de 5ème ✔️

Toutes les interventions se passent toutes mieux les unes que les autres, cela nous met en confiance pour les prochaines écoles !

❓À chaque fin d’intervention on fait passer aux élèves un petit questionnaire qui nous permet d’avoir un retour sur notre présentation.

Voici quelques réponses qui font plaisir ⬆️⬆️

De notre côté, les interventions sont de plus en plus fluides : on commence à être bien rodés sur nos présentations et sur la fresque du climat 🌍

Petit must de cette semaine : on a la chance de pouvoir déjeuner tous les midis à la cantine de l’école, petit retour en enfance … 👩‍🍳 (on s’excuse auprès des CE1 A à qui on a volé la table..)

C’en est déjà fini pour l’école de Berlin ; c’est passé si vite … Au programme de ce week-end : visite de Berlin avec guide en supplément. En effet, Marie Steichen, toute jeune diplômée en charge du développement durable à l'école de Berlin, se propose de nous accompagner avec quelques amis à elle, génial !

Quelle belle expérience 😍 heureuse de voir que tout se passe très bien. Et de belles rencontres. À très vite pour la suite 😘

3/27/22Reply

Belle semaine pleine de rencontres et d interventions . Familles sympa qui vous ont hébergé. Beaucoup de souvenirs . Bonne continuation à tous.

3/28/22Reply

Que de rencontres louches et marrantes mais surtout pas gênantes ! alors vaille que vaille y'a rien que les rails qui ne baillent pas. bisous de tata clem

3/29/22Reply

Coucou Tati ! Marrant, au plaisir de rider avec les cheminots. Grosses bises, ta soeur le radis 🍇

3/30/22Reply

11: Jakten på "Kunden WC"

April 21 in Germany ⋅ ☁️ 10 °C

Efter museet gick jag och Louise till Mall of Berlin och åt på deras foodcourt. Vi hittade några hippare som vi satte oss med. Vi hade "rast" framtill 14.15 då vi skulle samlas utanför Judiska Museet. Innan dess skulle jag och Louise hitta en toalett på köpcentrumet, men tog för tusan 20 minuter innan vi hittade Kunden WC. Vi frågade en staff-member vart toaletten var men han sa "downstairs" vilket hjälte sådär med tanke på att vi stod på högsta våningen. Skyltarna som visade olika riktningar blev vi inte heller kloka på. Tillslut lyckades vi hitta toaletten som var i källaren (vem har ens toaletten i källaren??). Det kostade 0,5 euro att använda den, men de 50 centern var värt det.

Innan vi skulle samlas hann vi även besöka ett museum om Berlinmuren som vi hittade på vägen. Det var gratis så vi strosade runt där lite. Sedan lade vi all vår tillit på Google Maps att ta oss till Judiska Museet. Vi tog oss fram i tid vilket var trevligt. Inne på museumet hade vi blivit slumpvist indelade i olika grupper som skulle rikta in sig på olika saker. Jag fick helt klart den tråkigaste gruppen. Den kallades för "Ritual" där vi skulle gå igenom judendomen som religion. Upplevelsen var sådär då man redan innan var väldigt trött. Vår guide var okej, men slog inte den vi hade på fängelset.

Fina bilder!

3: City tour

April 19 in Germany ⋅ ⛅ 8 °C

När vi anlände till vårt hostel fick vi 25 minuter på oss att ta upp våra väskor, gå på toa m.m. Sedan satte vi oss i bussen igen och åkte lite grann. Vi hoppade av någonstans och delade upp klasserna var för sig, där varje klass skulle få en liten tour av sin lärare. Vi besökte flera olika byggnader som både var fräsiga men även hade intressanta historier. Till exempel såg vi operan, universitet, minnesplats, monument m.m.

Vi besökte även judiska kvarteren där vi besökte en gravplats. Det är dock inte en gravplats längre då nazisterna förstörde den. Vi gick även förbi en gammal synagoga som på håret överlev kristallnatten men ironiskt nog fortfarande behövde återbyggas då allierade råkade bomba den.

Vilken spännande dag! World war 2...

4/19/22Reply

Mehringplatz