LIDO Homestay, Hoi An

February 29, 2016 in Vietnam ⋅ ⛅ 19 °C

Vi ankom kl 07 til Hoi An og var ret trætte efter busturen. Da vi havde fundet vores hotel/homestay brugte vi de første par timer på at slumre og se Leo få sin meget velfortjente Oscar. Derefter tog vi ud i byen, hvor vi fik en god cappucino. Hoi An er en meget afslappet by, der på mange måder minder om Kampot, og en kaffe var derfor oplagt. Aftenen brugte vi i centrum af byen, hvor vi tog godt imod diverse tilbud fra restauranterne og barerne rundt omkring.
    På anden dagen slappede vi igen af i byen og fik drukket en god mængde kaffe. Vi var også på en kort bådtur op ad floden, der går gennem byens centrum. Om aftenen spiste vi god og billig mad med nogle danske venner, som vi havde mødt hernede.
    Tredje dagen gik med at leje scootere og derefter cruise lidt rundt i området. Vejret var desværre ikke med os, så da vi efter en lille time blev angrebet af en regnbyge søgte vi ly i på den lokale café, som vi vidste serverede en fantastisk cappucino. Herefter gjorde vi hvad vi var bedst til - drak kaffe og spillede kort. Om aftenen fik vi noget god aftensmad efterfulgt af en ubeskriveligt god is.
    Dagen efter skiftede vi hostel (til Hop Yen Hostel) for at komme tættere på byens centrum. Derefter lejede vi igen scootere og kørte denne gang (i godt vejr) til marble mountains der ligger lidt bord for Hoi An. Her besteg vi det største af "bjergene" og kørte derefter videre til Da Nang. Her så vi Cham-museet som bestod af skulpturer fra kongeriget Champa. Det mindede desværre meget om national museet i Phnom Penh, men så kunne vi krydse det af. I det hele taget virkede Da Nang ikke voldsomt interessant og stemningen i byen var meget lig stemningen i Nha Trang. Vi valgte derfor at forlænge med ekstra dage i Hoi An og droppe det ellers planlagte stop i Da Nang. Om aftenen spiste vi mad ved floden, hvor vi mødte en sød gut ved navn Mr. Trung som vi bestilte en halvdagstur hos.
    På vores femte dag i byen lejede vi igen scootere og kørte denne gang til My Son tenplerne, som på mange måder er Vietnams svar på Angkor Wat. My Son templerne havde holdt sig super godt indtil amerikanerne gjorde området til "freefire zone", hvor man kunne tømme flyets last i tilfælde af, at man havde nogle bomber tilbage. Templerne var meget spændende at se, men var desværre reducerede til ruiner.
    Dagen efter tog vi med Mr. Trung på tur. Vi startede med at se det lokale fiskemarked, og derefter var vi selv ude og fiske, hvor det blev til 7 fisk, der af uforklarlige årsager skulle tilbage i vandet i stedet for med hjem. Efter fisketuren tog vi med hjem hos Mr. Trung, hvor vi lærte at lave forårsruller, tun bagt i bananblade og nudler med grøntsager. Alle retterne var utroligt lækre, hvilket kun kan skyldes kokkenes fantastiske køkkenfærdigheder. Om aftenen mødte vi en gruppe danskere, som vi fik et par øl med.
    På sjette dagen tog vi en tur i båd ned ad floden og nød udsigten. Herefter prøvede vi at fiske som de lokale (bestemt ikke et turist stunt). Til sidst var vi ude at sejle i bambusbåde med en rigtig sjov og lidt sindssyg vietnameser, der sang en masse underlige sange (nedenstående billede giver en meget god idé om sejlturen).
    Dagen efter tog vi bussen mod Hue.