Skyskrapor och nattklubb i Shanghai

November 20, 2016 in China ⋅ ☁️ 16 °C

Klockan 23 i onsdags landade vi i Shanghai. Även den här gången fick vi sällskap av vår schweiziska vän från hostlet. Efter ett mindre (läs stort) bråk med vår taxichafför vilket resulterade i att vi alla tre hoppade ur bilen började vi promenera till vårt hostel istället. Vi gick med våra tunga ryggsäckar i en timme innan vi provade en annan taxi. Då insåg vi att vi hade gått åt helt fel håll hehe. Vi kom iallafall fram till slut.

Shanghai är stort och vi bor lite utanför centrum. Det tar cirka 20 minuter med tunnelbana eller 45 minuter med buss. Vi har promenerat på den berömda sträckan längs Huangpufloden som kallas The Bund. Längs vattnet finns 29 kända byggnader som härstammar från olika tidsepoker och stilar. På andra sidan kan man se den klassiska skyskrapesiluetten med bland annat tv-tornet Oriental Pearl TV tower och Shanghai World Financial Center aka kapsylöppnaren.

I förrgår blev vi medbjudna av vår schweiziska vän till ett födelsedagsfirande på Modu Club. När vi kom dit fick vi gratis inträde och gratis alkohol och det var minst sagt party! I mitten av klubben stod en DJ och en EMCEE. Kineser är inte så förtjusta i att dansa utan sitter/står helst vid ett bord och dricker och därför fanns det inget dansgolv. Men vi hade kul ändå! Det tyska gänget som höll i partyt verkade nöjda iallafall :) vi hade lyxen att det gick en nattbuss hela vägen till hostlet och som dessutom bara kostade två yuan (= mindre än tre kronor) per person.

Idag har vi besökt den kända Yuyuanparken. Vi fick inte det roligaste vädret men det var en fin park med många småöar och söta kinesiska hus. Nu sitter vi och planerar vår tid i Tokyo. Vi åker dit om bara fyra dagar :) tänk att vi redan har varit i Kina i en månad!