Iceland
Brunnhol

Here you’ll find travel reports about Brunnhol. Discover travel destinations in Iceland of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Hengifoss - Oost-Fjorden - Höfn

January 17, 2018 in Iceland ⋅ 🌙 -3 °C

Alweer een nacht gepasseerd zonder noorderlicht (ondanks wekkers om 2h en 6h). We geven niet op! Wel een prachtige zonsopgang bij het ontbijt. Het beloofde een mooie dag te worden.

Toen we vertrokken naar onze eerste stop (de wandeling naar hengifoss) waren we sceptisch over de standvastigheid van het weer. Onterecht aangezien het de gehele wandeling en bij uitbreiding de gehele dag nagenoeg wolkenloos was. De eerste waterval op de wandeling was litlanesfoss. Een waterval geflankeerd door basaltkolommen en ijs wat een uniek uitzicht gaf. Verder op de route hadden we geregeld een afwijking van het pad door bevroren rivierlopen over het wandelpad. Bij één van de schapenhekken was het schaatsen met het hek in de hand en daarna de houten paal te knuffelen om ongehavend de andere kant te bereiken. Een grappig zicht voor de collega toeristen, ware het niet dat we dit adembenemde vergezicht voor ons getwee hadden. Na een stevige klim door de ijzige wind (gevoelstemperatuur 12°C!) met tomaatrode wangen bereikten we Hengifoss. Deze waterval wordt gekaderd door een rood gestreepte rotsformatie. Indrukwekkend.

Vervolgens onze weg verdergezet. Volgende bestemming: Höfn. Hiervoor namen we de scenic route door de oostelijke fjorden. De laaghangende zon leidde tot prachtige vergezichten. Ongeveer halverwegen maakte Bryan zich de bedenking dat we tijdens onze vorige trip het geluk mochten hebben om wilde rendieren te zien. "Blijkbaar is het dan toch niet zo vanzelfsprekend om rendieren te zien". Nog geen 2 minuten na het uitspreken van deze gevleugelde woorden draaiden we een hoek om en kwamen we een kudde rendieren tegen. Er volgende de rest van de dag nog verschillende kuddes met tientallen rendieren. Onze dag was compleet.

Net voor het vallen van de avond - na een meer dan geslaagde dag - kwamen we aan in onze guesthouse. Een gezellig en moderne accomodatie aan de voet van een gletsjer. Onze kamer heeft zich op het noorden met zeer weinig lichtpollutie. Opnieuw staan er enkele wekkers om het noorderlicht te kunnen zien. Spijtig genoeg is de magnetische index van de zon zeer laag. Proberen gaat mee! We hebben toch zeker al wat mooie foto's van de indrukwekkende sterrenhemel en een vleugje melkweg.

Ons avondeten: royco minute soup, brood en pasta uit een potje gecombineerd met ijslandse biertjes (B: double IPA, M: barley wine). De biertjes ongeveer 5 keer duurder dan het eten. Prioriteiten stellen, heet dat.

Wens ons geluk!

Brunnhol