Indonesia
Kosambi

April 21 in Indonesia ⋅ ☁️ 24 °C

Ik ga stoppen op deze app FINDPENGUINS. De gratis versie is verlopen en het is ook gemakkelijker om op 1 app te uploaden. Dus voor de rest;

Het begin van Indonesië

June 4, 2019 in Indonesia ⋅ ☁️ 30 °C

Maandag 3 juni verlieten Ruben en ik de Vietnamese grond om een nieuw avontuur in Indonesië te beginnen.
      Na 3:15 uur vliegen landden we voor een tussenstop in Kuala Lumpur in Maleisië. We aten daar een overheerlijke fastfood maaltijd, waarna we ons naar Jakarta begaven. Na de ene tijdzone te zijn ingevlogen, vlogen we deze weer uit en landden we om 21:35 in Jakarta. Een visum hoeven we niet aan te vragen, deze krijgen we bij een verblijf van 30 dagen of minder.
      In Hanoi hadden we alvast een hotel geboekt, zodat we via de wifi van het vliegveld een Grab konden bestellen en hier snel ter plekke waren. Na een comfortabele nachtrust gingen we opzoek naar mogelijkheden om verder te reizen. We wilden niet in Jakarta blijven, omdat we te horen hadden gekregen dat dit geen hele leuke stad is. Na een ontbijt van nasi goreng gingen we terug naar het vliegveld vanwaar we heel snel een bus hadden geregeld naar Bandung. Tijdens de busrit glijdt eerst de enorme stad Jakarta aan ons voorbij. Hierna verandert het landschap en zien we groene heuvels en rijstvelden. Na een 3,5 uur durende prima busrit stonden we in Bandung. We verblijven in een gezellig hostel. In het hostel krijgen we van de eigenaresse te horen dat de Ramadan is afgelopen en dat het Suikerfeest is. Java is namelijk voor een groot deel Islamitisch. Dit betekent dat hotels stukken duurder zijn, en dat het openbaar vervoer helemaal volgeboekt en ook stukken duurder is. Veel mensen gaan deze dagen op bezoek bij familie. Ze waarschuwt ons dat op woensdag heel veel gesloten zal zijn. Er zijn dan ook geen tours te boeken, wat erg jammer is, omdat Bandung een prachtige omgeving heeft met een aantal hele mooie bezienswaardigheden. Ook gaat het niet lukken om woensdag verder te reizen, waardoor we een nacht bij moeten boeken.
      Dinsdagmiddag lopen we even de stad in. Wat direct opvalt is dat we enorm worden aangestaard door iedereen op straat. We vallen heel erg op, voornamelijk omdat we ook boven iedereen uitsteken. Ik word bij mijn arm gegrepen door een man, die mij niet laat gaan voordat hij met mij op de foto is geweest. Kinderen roepen ons toe en zwaaien. De mensen zijn erg goedlachs en groeten ons vriendelijk. Wanneer we een groepje meisjes passeren wordt er luid gegiecheld. Er passeert een paard met wagen, dat hier lijkt te worden gebruikt voor vervoer door de stad.
      Langs de kant van de weg vinden we een kraampje waar ik een simkaart aanschaf. Voor €4,70 heb ik weer een nieuwe simkaart waar ik mee kan internetten in Indonesië. Het moet nog blijken hoe betrouwbaar de op straat gekochte simkaart is.
      Door de stad heen zien we tekenen van Nederlandse invloeden terug. Tegenover het hostel zit een restaurant wat de Keuken van Elsje heet. We zien meer Nederlandse namen hangen en komen een parasol van het merk Campina tegen. In de supermarkt liggen Verkade koekjes.
      We hebben nog niet geluncht, dus we eten even snel een pizza in een groot warenhuis. Als we later op de avond willen gaan dineren blijkt alles al gesloten te zijn. Hier hadden we even geen rekening mee gehouden. Via het hostel helpen ze ons om eten te bestellen bij de enige restaurants die nog open zijn: fastfood. Zucht. Na wederom een gezonde en voedzame maaltijd te hebben verorberd gaan we naar bed. Ondertussen zijn de moskeeën begonnen met luid gezang, wat overal hoorbaar is. Vanwege het feest duurt dit niet een paar minuten, maar houdt dit de hele avond aan. Urenlang. Dankzij de vermoeidheid van de reis is het gelukkig toch niet moeilijk om de slaap te vatten. De eerste dag Indonesië zit erop.

June 5, 2019 in Indonesia ⋅ ☀️ 30 °C

Woensdag slapen we lekker uit. De eigenaresse heeft in verband met het Suikerfeest allemaal lekker eten gemaakt wat wij mogen pakken. Aan de ontbijttafel zit een Nederlands stelletje. We raken aan de praat en ze nodigen ons uit om met hen 's middags naar een uitzichtpunt op een berg te gaan. Vooraf gaan we nog even een koffie drinken, waarna we een ruim 40 minuten durende taxirit hebben naar de berg. Het laatste gedeelte moeten we zelf lopen. We passeren een dorpje, waar de mensen het duidelijk een stuk minder breed hebben. Kleine, vervallen huizen met smalle steegjes. Aan de kant van de weg brandt een vuurtje met afval. Overal staan bananenbomen.
      We bereiken na een half uur klimmen het uitzichtpunt: Tebing Keraton. Om binnen te komen moeten we een toegangsprijs betalen. Er is een entreeprijs voor lokale bewoners, en eentje voor toeristen. Die van de toeristen ligt stukken hoger, ondanks dat we hetzelfde uitzicht te zien krijgen.
      We willen de zon achter de bergen zien zakken, maar daar moeten we nog ruim 2 uur voor wachten. We eten daarom eerst weer een bord nasi goreng. Ik raak met een Indonesische man aan de praat. Ik vertel hem over mijn pindaallergie, waarna hij mij een wondermiddel aanraadt dat mij van mijn allergie zal genezen. Deze man vertelt allergisch te zijn geweest voor zeevruchten, maar nadat hij 2 maanden lang iedere dag een kop thee dronk wat getrokken was van sterke bladeren kon hij zonder problemen zeevruchten eten.
      Aan het einde van de middag aanschouwen we, tussen de kleine Indonesiërs, de zon langzaam achter de bergen zakken, wat een prachtig schouwspel geeft.
      In het duister wandelen we weer de berg af, waarna we weer door een taxi worden opgepikt.
      's Avonds optijd in bed, want de wekker staat de volgende dag weer vroeg!

Jakarta en Bandung

June 3, 2019 in Indonesia ⋅ ☁️ 30 °C

Hallo mensen uit het verleden (snap je? Ik schrijf 5 uur eerder voor jullie)

De ochtend dat wij wakker worden in Jakarta was een lastige. Een brak gevoel van vermoeidheid zorgde ervoor dat het opstarten dan ook wat langer duurde dan normaal. We besluiten onze eerste maaltijd van Indonesië te verorberen; nasi goreng. De hele zaal van het hotel was leeg, en we telde meer dan 25 tafels en minstens 100 plaatsen, kun je nagaan. Na het ontbijt proberen we de reis naar onze volgende bestemming te boeken, Bandung. Ook zijn we op zoek naar een simkaart. Over deze twee vragen alleen al hebben wij meer dan anderhalf uur gedaan om duidelijk te krijgen bij de lokale bevolking en hulp van het hotel. We kregen wel een antwoord op beiden vragen: 'airport'. Dus zo gezegd zo gedaan, zijn we naar het vliegveld afgereisd. We kregen hier een belachelijk aanbod voor een simkaart dus die hebben we maar even uitgesteld tot in de volgende stad. Echter vinden we wel vervoer naar de volgende bestemming: met de bus. Eenmaal in de bus wordt ik bijna bevroren door de airconditioning. Iedereen in de bus leek namelijk zijn airco uit te hebben gezet maar dat was bij mij niet echt een mogelijkheid, er zat enkel een gat in het plafond waardoor de harde stroom koude lucht in mijn nek gleed. Wat improvisatie verder en het gat opgevuld te hebben is de rit een stuk aangenamer.

De busrit duurt ongeveer een uur of 4 en we bestellen een taxi naar ons hostel. Mijn eerste indruk van het land is dat de westerse invloeden hier nog niet het hele land hebben gedomineerd zoals in Vietnam. Er lijkt ook een groter deel van de bevolking het minder ruim te hebben, of althans dat is de indruk die de omgeving opwekt. De wijken zien er hier al snel uit als sloppenwijken en mensen lopen veelal in versleten kleding. Wanneer we aankomen in ons hostel zien we iets opmerkelijks: tegenover het hostel is een restaurant genaamd 'de keuken van Elsje'. Met de zware tas in de kamer gelaten gaan we ruatig op zoek naar een simkaart en wat te eten. We komen (na wat instructies hier en daar) aan bij een twijfelachtig, klein tentje waar we besluiten ons vertrouwen in de mensheid op de proef te stellen door een simkaart te kopen. Hierna lopen we terug de hoek om naar een groot winkelcentrum waar we besluiten om een pizza te eten en wat Mariakoekjes in te slaan voor de komende tijd onderweg. We zagen ook nog wat typisch Nederlandse koekjes liggen van Verkade maar die hebben we maar laten liggen dit keer. Misschien de volgende keer weer een speculaasje.

Onderweg naar het hostel begint het gezang van de imam te klinken. Het is hier namelijk Ramadan, sterker nog het is het suikerfeest. Dit betekent non-stop gezang door de imam in de avond op maximaal volume en voor de moslims een groot feest, want eten is er in overvloed. We ontdekken snel dat wij ook geen kans meer hebben op avondeten, alles in gesloten in verband met deze feestdag. Ook het vervoer gaat lastig; alles is volgeboekt of ontzettend duur en hier maken de hostels en hotels ook zonder problemen gebruik van, immers krijgen ze de kamers toch wel vol. We bestellen wat fast-food omdat er geen andere optie is en besluiten om de nacht maar af te sluiten. De oordoppen gaan in want het is onmogelijk om zonder te slapen met het 'gezang' op de achtergrond.

Dat was hem weer voor nu. Tot het volgende avontuur!

October 3, 2018 in Indonesia

We arrived in Bandung by train and checked into a lovely family run hostel.
      The first day we went for a walk, and reached the Grand Mosque, unfortunately the minaret was closed so we couldn’t visit the top of the tower. But we did walk around and went bare feet on the green ‘fake’ (synthetic) grass, which nearly burned our feet. Oh well, we found out that the mosque was built in 1812, while it was very small. Throughout the years it was extended to its grand form. After the mosque we explored a shopping district, got lost a few times and headed for lunch. We learned about the famous Asian-African conference that was held in Bandung on April 18th-24th, 1955, and it was mostly states from the two continents that had recently went independent. The history in Bandung was impressive, and so was the influence from the Dutch. The bakeries, hotels, and street layouts were all influenced by the dutch.
      After another day of walking, we visited a coffee shop with three different types of pasta on one plate! Yummy! Afterwards, we rested and were ready to head to busy Jakarta by train!

Kosambi