• Lennart Hoengenaert
  • Lennart Hoengenaert

Nevada - Utah road trip

A 10-day adventure by Lennart Read more
  • Trip start
    May 27, 2026

    Goed vertrokken is half begonnen

    May 27 in Belgium ⋅ ☀️ 28 °C

    Opstaan om 6u om met de trein naar de luchthaven te gaan. Om 10u vlieg ik eerst naar Frankfurt om van daaruit tegen de middag te vertrekken naar Las Vegas. Alles samen goed voor 13u op het vliegtuig...

    Als ik uiteindelijk aankom ben ik doodmoe, niet al te veel geslapen en helaas moet ik nog 1u20min aanschuiven aan de border control. Uiteindelijk ben ik er doorheen en mijn valies en de auto ophalen. Ook daar moeten nog de nodige documenten in orde gebracht worden en sta ik opnieuw 30 minuten aan de balie. Geen idee wat die mens moest doen, ik denk dat hij stiekem met iets anders bezig was.

    Uiteindelijk kom ik met een witte Nissan aan bij het hotel, vlug inchecken, iets zoeken om te eten en dan kan lig ik er om 21u lokale tijd (=opnieuw 6u in België) er eindelijk in.
    Read more

  • Red Rock Canyon

    May 28 in the United States ⋅ ☀️ 21 °C

    Een beetje last van jetlag, maar al bij al goed geslapen.

    Vandaag staat Red Rock Canyon op de planning. Het nationaal park ligt maar enkele kilometers buiten Las Vegas en je kan er een scenic tour doen met de auto en onderweg verschillende wandelingen maken. Ik koop een toegangspas tot de nationale parken ($250) en betaal extra toegang voor de auto ($20). Ze rekenen hier goed door lijkt mij.

    Ik besluit twee wandelingen te doen. Eerst wandel ik naar de Calico Tanks tussen beige en rode rotsen. Best spectaculair! De wandeling eindigt bij een klein meertje waar er zwaluwen over het water vliegen en met een uitzicht over de woestijn en Las Vegas.
    Het moet hier een hard leven zijn, zo warm en zo droog! Het is hier het midden van de Mojave woestijn en hoewel het vandaag echt koud is, met amper 27 graden, kan ik me toch wel iets voorstellen bij de verschroeiende hitte die ze hier volgende week voorspellen (43°C). Vaak zit je ingesloten tussen de rotsen of sta je gewoon met je voeten in het zand zonder iets van schaduw.
    Het is een mooie wandeling met een beetje volk, maar niet storend. (+/- 5km heen en terug met wat hoogtemeters)

    Ik rij verder langs de 'loop' en stop geregeld om wat foto's te nemen. De kleuren zijn mooi!

    Tegen de middag kom ik aan bij Ice Box Canyon. Iemand uit het visitor center had me dat aangeraden: eerder moeilijk, spectaculair en ook een dikke 5km had hij gezegd. Uiteindelijk valt het goed mee, het eerste stuk gaat recht door de woestijn alvorens ik in de canyon kom. Het begin warm te worden en ik ben blij dat er wat meer schaduw in de canyon is. Ze noemen dit een slot canyon, waar je in de bedding tussen gigantische muren wandelt. Komende dagen ga ik er nog doen. In deze hier is het wel lastig wandelen, je moet van de ene steen naar de andere springen en het schiet niet op. Uiteindelijk kom ik achteraan uit aan een verdroogde waterval met nog enkele poeletjes water. Op zich was de wandeling mooi, maar ik had er iets meer van verwacht. Dan maar weer terug al springend doorheen de bedding richting de auto.
    Read more

  • The Strip

    May 29 in the United States ⋅ ☀️ 22 °C

    Deze morgen een stukje langs the strip gewandeld. Het blijft een bijzondere plek en echt ongeloofelijk wat ze hier allemaal neerzetten. Ik ben verdwaald in the Venetian, passeerde onderweg langs Venetiaanse gondels op nagebouwde kanaaltjes (op het 1e verdiep(!)), ging van het ene casino naar het ander, en ging nadien wandelen langs het meer van de Bellagio.

    De beroemde uitbarstende vulkaan van de Mirage is ondertussen afgebroken en maakt binnekort plaats voor een gigantische elektrische gitaar die het hardrock hotel en casino moet worden.
    Read more

  • Canyon overlook

    May 29 in the United States ⋅ ⛅ 15 °C

    Na de middag rij ik door naar Zion NP. Ik heb de afstand een beetje onderschat en het is toch 3u rijden plus één uur tijdsverschil. De rit er naartoe is wel mooi! Tegen een uur of vijf in de namiddag kom ik aan. Het is hier uitzonderlijk koud met slechts 18 graden. In de schaduw is het fris met een short, maar in de zon is het toch al snel lekker warm.

    Ik rij het park in en rij via de haarspeltbochten naar boven. Ik kies voor een korte hike met een uitzicht op Zion canyon. Het is hier wel een héél stuk populairder dan het nationaal park dat ik gisteren deed. Overal auto's langs de kant geparkeerd en ik moet ook zoeken naar een plekje. Uiteindelijk is het 1,5km stappen langs de kliffen tot op het uitkijkpunt. Héél mooi! Zeker in de avondzon. Ik zet er me even weg van de massa volk en geniet van het uitzicht.
    Read more

  • Observation point

    May 30 in the United States ⋅ ☀️ 24 °C

    Vandaag ga ik een stukje rijden door het park om een wandeling te maken van een uithoek richting het centrum met een fantastisch uitzicht over het hart van Zion.

    De rit erheen is ook al ferm de moeite! De grandeur van Zion is wel om stil van te worden. Onderweg stop ik nog een aantal keer om een paar fotootjes te nemen.

    Uiteindelijk gaat de asfaltweg over in een goede gravel road die niet veel later een slechte dirt road wordt. De bandensporen zijn 30 cm uitgesleten in de verharde modder en ik vraag me af ik hier nog wel goed doorheen kom met mijn lage Nissan. Ik rij goed op de hoge stukke en kom gelukkig niet veel later op een kleine parking. Opnieuw zo goed als vol.

    Van daar start een 6km hike naar het uitzichtpunt. Onderweg valt er weinig te beleven, een beetje bos, wat bloeiende cactussen, eekhoorns en af en toe een uitzicht. Uiteindelijk bereik ik dan de Observation point. Amai! Echt adembenemend 😲. Ik zie ook Angels Landing liggen, geen idee of ik daar nog een permit voor te pakken krijg de komende dagen. Voor nou alvast zijn de 12km, het helemaal waard!
    Read more

  • Emerald pools

    May 30 in the United States ⋅ ☀️ 19 °C

    Na de observation point is het nog een lange weg terug. Uiteindelijk beslis ik om nog een hoekje van Zion te verkennen met de shuttle bus. Ik stap af aan Zion lodge en wandel naar de emerald pools (3 stuks). Op foto’s zijn ze mooi, maar rond deze tijd van het jaar zijn het eerder opgedroogde poelen. Enkele de laatste is tegen de gigantische rode rotswand gelegen en is wel spectaculair.
    Verder kan ik genieten van het golden hour die de rotsen nog mooier doet kleuren.
    Read more

  • The Narrows

    May 31 in the United States ⋅ ☀️ 22 °C

    Ik sta vroeg en begin met alles in m’n rugzak in waterdichte zakken te steken. Vandaag ga ik de Narrows wandelen. De hike is héél populair omdat je zonder wilderness permit in de nauwe Zion canyon kan wandelen. Je moet wel in de rivier wandelen en het is enkel mogelijk bij laag water en goed weer. Voor vandaag voorspellen ze 28 graden en volle zon, dus dat belooft!

    Om 8u30 kom ik aan en ik moet al heel lang zoeken naar een parkeerplaats aan het visitor center. Daarna volgt nog een 40 minuten lange rij om aan te schuiven voor de shuttlebus. Gelukkig gaat niet iedereen dezelfde hike doen en het is extra druk omdat het weekend is.

    Iets voor 10 kan ik uiteindelijk de eerste stappen in het water zetten. Het begint gemoedelijk, maar al snel volgt de eerste waad passage tot aan het middel. De wandeling loopt zo’n 13km stroomopwaarts en gelukkig is het meeste niet diep of max tot aan de knieën. Onderweg is het heel spectaculair, je loopt in het water tussen twee gigantische wanden, tot wel 450m hoog en op sommige plaatsen is het maar 6 meter breed.

    De zichten zijn vaak dezelfde, maar het is wel een unieke ervaring dus ik blijf verder stappen. Hoe verder ik ga hoe minder volk ik tegenkom en na een paar diepe doorwadingen haakt praktisch iedereen af. De laatste 3-4km loop ik bijna volledig alleen. Na 4u bereik ik uiteindelijk het keerpunt: Big Spring. Twee bronnen die vanuit de muur in de canyon stromen.

    De terugweg gaat een stuk vlotter, iets minder foto’s en stroomafwaarts. Moei maar voldaan kom ik terug aan de bus. Om de dag nog mooier af te sluiten vind ik in mijn mail een permit om morgen Angels Landing te wandelen!
    Read more

  • Angels landing

    June 1 in the United States ⋅ ☀️ 21 °C

    Om 6u loopt de wekker af en iets na 7 ben ik onderweg naar Zion. Eindelijk heb ik een permit te pakken voor de bekendste en meest geloofde hike van Zion, Angels Landing. Als ik in Springdale (het dorp voor de ingang van het park) aankom neem ik nog een koppel liftende Nederlanders mee. Terwijl ik niet veel later een parkeerplaats zoek gaan zij alvast aanschuiven in de (alweer) lange rij voor de shuttlebus. Ik maak van de situatie gebruik en ga ook bij hen staan. Scheelt weer wat tijd want het is al gauw weer 30 minuten aanschuiven.

    Iets voor 9 kan ik dan uiteindelijk vertrekken. Het gaat vrij steil omhoog en tot mijn verbazing is er overal beton gestort om een soort van zig-zag pad te maken tegen de rotswand. Heel vreemd om voor een uitdagende hike dit onder je voeten te hebben. Het is super druk en ik moet geregeld mensen voorbijsteken. De zichten zijn wel prachtig in de ochtendzon.

    Na een klein uurtje stevig klimmen volgt dan de splitsing en kan ik enkel verder met m'n permit. Hier start ook de befaamde 'chain section'. Je steigt langs een ketting nog een heel stuk naar een Angels Landing waar je 360° kan rondkijken. Links en rechts is de afgrond honderden meters diep. Best spectaculair, maar hélemaal niet moeilijk. Menig 'ongetraind' of reeds volledig uitgeput Amerikaan heeft het er wel moeilijk mee waardoor het soms traag gaat. Elkaar passeren is vaak niet mogelijk.

    Uiteindelijk bereik ik na anderhalf uur te top waar ik op m'n gemakje van het uitzicht en een koekje geniet. Het uitzicht is prachtig, maar zodra de chipmunks ook nog maar het papiertje van een koekje horen zijn ze daar en komen ze je eten stelen. Het zien er schattige diertjes uit, maar voor je het weet zitten ze in je rugzak.

    Na een halfuurtje lang uitgestrekt te liggen genieten van de rondvliegende gieren, de kronkelende rivier in de vallei en het prachtige uitzicht besluit ik toch maar terug te keren. Vandaag wordt het 34 graden en het begin stevig op te warmen.

    Tegen de middag ben ik terug aan het Visitor Center. Het is nu echt bakken en ideaal om ergens in de schaduw te lunchen.
    Read more

  • Timber Creek overlook

    June 1 in the United States ⋅ ☀️ 25 °C

    In de late namiddag rij ik nog naar de Kolob Canyon helemaal in het noord-westen van het park. Het is een uithoek die niet veel gedaan wordt, maar wel de moeite schrijnt de zijn. Ik doe er de scenic drive en maak nog een kleine wandeling (2km) naar de Timber Creek overlook op bijna 2000m. Je kijkt er neer op een groener deel van Zion dat een mooi contrast vormt met de dieprode rotsen. Het is echter te warm om hier lang te blijven staan.Read more

  • Tailor Creek Trail

    June 2 in the United States ⋅ ☀️ 19 °C

    In de ochtend besluit ik om mijn trip door Zion af te sluiten met nog een laatste wandeling. Om de warmte wat voor te zijn sta ik om 8u al op de trailhead om langs de Tailor Creek naar Double Arch Aclove te wandelen. Het doet deugd om eens in het bos te wandelen en iedere 100 meter moet je weleens de rivier oversteken. Gelukkig staat er niet veel water in. Onderweg kom ik nog een paar oude huisjes tegen en na 5km kom ik aan bij de dubbel (gesloten) arch. Indrukwekkend en ik ben er helemaal alleen. Enkel de echo van een paar kraaien weerkaatst in de holte onder de arch/grot.

    Op de terugweg begint het volk mondjesmaat toe te stromen, maar ik ben blij dat ik vroeg vertrokken ben. Tegen 11u bereik ik terug de auto en het voelt al gauw weer 25 graden.

    Daarna vertrek ik terug richting Las Vegas. Onderweg gaat de termometer verschillende keren boven de 100F (38°C). Ik ga inchecken in Excalibur en vanavond nog eens buiten komen.
    Read more

  • Death valley

    June 4 in the United States ⋅ ☀️ 37 °C

    We vertrekken vroeg vanuit Las Vegas en rijden richting Death Valley. Onderweg stoppen we nog even voor een lekker ontbijt met koffiekoeken en rond 10u bereiken we Zabrinski point waar we uitkijken over de heuvels. Daarna rijden de door naar badwater basin waar we een korte wandeling maken over de zoutvlakte. Het is er heel warm, maar wel indrukwekkend om te zien. Ook straf dat er aan de randen van het zoute (bad) water toch een aantal plantjes groeien.

    Onze volgende stop is Artist Palette die de via de scenic drive bereiken. De verschillende mineralen geven de rotsen hier allerlei verschillende kleuren.

    Uiteindelijk komen we rond een uur of 1 komen we aan in de Mesquite Flat Sand Dunes. Het lijkt wel de Sahara. Ook hier gaan we 10 minuutjes door het zand stappen, maar het is ondertussen 43 graden dus we besluiten snel terug te keren.
    Read more

  • Mammoth Lakes

    June 4 in the United States ⋅ ☀️ 17 °C

    Na de hitte van Death Vally rijden we nog een heel stuk door tot in Mammoth Lakes. Plots zien we het landschap veranderen van de dorre woestijn naar een berglandschap waar nog sneeuw op de toppen ligt. Onderweg passeren we Lone Pine, Big Pine en Bishop. Het is prachtig! Ook fijn om weer wat groen te zien.

    Als we aankomen in Mammoth rijden we nog omhoog om een wandeling te maken naar de lakes. Echt ongelooflijk, we moeten hier nog verschillende keren sneeuwvelden doorkruisen om Crystal Lake te bereiken. Vandaar hebben we een prachtig uitzicht en de zon zorgt voor een gouden gloed op de bergen. Naast ons dondert een waterval naar benden. Het is echt prachtig!

    ‘s Avonds eten we nog een lekker stuk pizza in een gezellige bar.
    Read more

  • Minaret vista

    June 5 in the United States ⋅ ☀️ 19 °C

    Na een goede nacht in het gezellige Mammoth Lakes gaan we ontbijten in een ‘Nederlandse’ bakkerij. Het eten is lekker, maar de inkleding voelt heel fake en we twijfelen of hier ooit wel een Nederland in de bakkerij heeft gestaan. Daarna rijden we door voor een laatste wandeling in Mammoth, we rijden de berg op, maar de road is closed omdat er nog volop geskied wordt. Vanaf de grote parking wandelen we door het bos naar Minaret vista waar we een mooi uitzicht hebben op de vallei en in de verte enkele toppen van Yosemite NP zien liggen. Op de terugweg stoppen we op het terras van het liftstation waar we in het zonnetje genieten van een drankje. De sfeer is er heel fijn.Read more

  • Mono lake

    June 5 in the United States ⋅ ☀️ 23 °C

    Na uitgebreid van de zon te hebben genoten rijden we door naar Mono Lake. Alweer totaal iets anders en eveneens prachtig. Het meer is extreem zout en basisch (pH 10). Het enige wat er leeft zijn miljarden kleine vliegjes waardoor de oevers letterlijk zwart zien.
    Het is er wel mooi, de calcium rijke tufa’s schieten er als torentjes uit het water.
    Read more

  • Bodie’s gold rush

    June 5 in the United States ⋅ ☀️ 23 °C

    Nadien rijden we nog een uurtje door naar het verlaten mijnwerkersstadje Bodie. Op zijn piek woonden er tot 8000 mensen in de stad die allen in de mijnbouw werkzaam waren. Er is enorm veel goud gevonden in Bodie, maar toen de mijnen stilaan uitgeput raakten kwam het dorp in verval. We maken een wandeling langs de goed bewaarde huisjes van deze ghost town waar de tijd is blijven stilstaan.

    Daarna is het tijd om door te rijden naar Reno. De weg is mooi en we passeren nog lake Tahoe, maar er is weinig van te zien vanuit de auto.

    Iets voor 7 komen we aan in Reno. Helaas eindigt onze reis hier en gaan we aan de slag met de laatste voorbereidingen voor het congres dat morgen van start gaat.
    Read more

    Trip end
    June 5, 2026